Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Hei politistudent

jeg er klar over hvor dårlig jeg er til å skrive norsk, grunnen er at jeg har bodd i utlandet i 10 år og kom tilbake i 2005. skulle ønske jeg var like god i norsk som jeg er i fransk eller arabisk. Jeg var lit heldig og fikk 3 i norsk eksamen.

Jeg har lest gjennom alt du har skreet og synes faktisk du har gjort en utrolig bra tjneste via å veilede alle søkerne.

Lykke til på opptak alle sammen. Gi alt dere har på det fysiske, det er faktisk ikke så vansklig som dere tror det er, i gruppa mi så var det kun to av 33 søkere som strøyk på det fysiske.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Nå er det en stund siden jeg har vært inne på denne tråden.. I mellom tiden har jeg bl.a. fullført førstegangstjenesten og vært inne til fysiske prøver på politihøgskolen. Nå gjenstår bare intervjuet og kan si jeg er svært spent! Noen som har vært på intervju? Jeg er veldig interessert i selve intervjusituasjonen og hva dere har fått spørsmål om. Nå er jeg ute etter konkrete eksempler - for jeg er allerede klar over at det bare er å være ærlig og være seg selv :) Skal gjøre alt jeg kan for å stille mest mulig forberedt, da det til slutt er intervjuet som blir avgjørende for opptaket.

Lenke til kommentar
Hei politistudent

jeg er klar over hvor dårlig jeg er til å skrive norsk, grunnen er at jeg har bodd i utlandet i 10 år og kom tilbake i 2005. skulle ønske jeg var like god i norsk som jeg er i fransk eller arabisk. Jeg var lit heldig og fikk 3 i norsk eksamen.

Jeg har lest gjennom alt du har skreet og synes faktisk du har gjort en utrolig bra tjneste via å veilede alle søkerne.

Lykke til på opptak alle sammen. Gi alt dere har på det fysiske, det er faktisk ikke så vansklig som dere tror det er, i gruppa mi så var det kun to av 33 søkere som strøyk på det fysiske.

 

 

 

Hehhe, det er godt å høre. Veldig hyggelig å høre at du har bestått ditt opptak, og jeg ønsker deg lykke til videre.

 

Husk at jeg ikke er her for å kritisere noen som helst, jeg prøver å gjøre dere oppmerksom på hva som er viktig og hva dere må fokusere på.

 

Tusen takk for rosen, og for at du har hatt nytte av tråden, både når det gjelder informasjon og veiledning. Bare de hyggelige tilbakemeldingene fra dere gjør at jeg kan smile resten av dagen.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Nå er det en stund siden jeg har vært inne på denne tråden.. I mellom tiden har jeg bl.a. fullført førstegangstjenesten og vært inne til fysiske prøver på politihøgskolen. Nå gjenstår bare intervjuet og kan si jeg er svært spent! Noen som har vært på intervju? Jeg er veldig interessert i selve intervjusituasjonen og hva dere har fått spørsmål om. Nå er jeg ute etter konkrete eksempler - for jeg er allerede klar over at det bare er å være ærlig og være seg selv :) Skal gjøre alt jeg kan for å stille mest mulig forberedt, da det til slutt er intervjuet som blir avgjørende for opptaket.

 

Husk at intervjuet ditt baseres på hva du skriver, ettersom de bare prøver å danne et bilde av deg.

Jeg har sagt hele tiden at alle må være ærlig, og intervjuet er veldig individuelt. Du må jo også vite litt om "bedriften" du har søkt deg til.

 

Dette er hva du må fokusere på (tatt fra www.phs.no):

 

I totalvurderingen blir det lagt vekt på:

 

* Muntlig og skriftlig framstillingsevne

* Trygghet i intervjusituasjonen

* Motivert og reflektert i forhold til politirollen

* Modenhet, herunder empati og vurderingsevne

* Naturlig myndighet og naturlig autoritet

* Målbevisst og initiativrik

* Vurderingsevne

* Bevissthet om egne positive og negative sider

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Hvilken karakter i norsk hovedmål må være over 3, eksamen, stampunkt eller begge to?

 

Fekk beskjed på intervjuet i går at begge karakterane måtte være tre eller bedre.

Men en dud her komm inn med 2 i xamenskarakter.

Eksamenskarakter er ikke det samme som standpunktskarakter.

Lenke til kommentar
Må bare spore av litt, Bennial. Hvordan er det egentlig å gå på PHS i Bodø? Har du litt å lokke med?

 

Ikke helt sikker på hva du ønsker å høre Rune, da jeg skrev en ganske lang avhandling om studietiden i Bodø her for noen uker siden.:) Men jeg får vel prøve å dele litt mer informasjon!

 

Å velge Bodø var aldri noen vanskelig valg for min del. For det ene er jeg fra området og har en del familie her, og for det andre hadde jeg hørt enormt masse positivt om Bodø som studiested, før jeg søkte.

 

Så hva kan Bodø tilby som ikke hovedstaden har? Ingenting? Her må dere gjerne hjelpe meg dere som studerer i Oslo, men det er klart at Oslo er en mye større by med et mye bedre klima enn Bodø. I tillegg ligger skolen sentrumsnært, midt i smørøyet av landet vårt. Nært alt. Man har også en langt bedre tilgang på gjesteforelesere, og et mye større studiemiljø enn her oppe.

 

Men så var det Bodø da. Langt oppi det kalde nord. Fordelen med å studere her er det lille studiemiljøet. I år har vi vært ca 95 førsteklassinger fordelt på 4 klasser. I tillegg har det gått ca det samme i 3 klasse. Dermed består hele skolen av rundt 200 elever. Da sier det seg selv at man blir kjent med de fleste, og det oppstår et fantastisk bra sosialt miljø. Samtidig er vi få elever per lærer, slik at vi får en nær kontakt med dem, og all den hjelpen vi kan trenge. Videre har vi litt større mulighet enn i Oslo til å arrangere øvelser, og annen praktisk undervisning. Det har også med at vi er så få, slik at det logistisk sett blir enklere å gjennomføre.

 

PHS i Bodø ligger 8 km utenfor Bodø sentrum. Med buss, lokaltog eller egen bil kommer man seg fort inn til byen. Høgskolen i Bodø ligger også rett ved PHS. Her studerer det rundt 3-4000, slik at det ikke er heldt dødt på studentlivfronten her oppe heller:)

 

For øvrig sier de som studerer her, og som kommer fra andre steder i landet, at naturen tiltrekker stort. Akkurat der kan ikke Oslo og Østlandet sammenligne seg med Bodø og Nord-Norge, for det er som å komme til to forskjellige land. Men jeg er vel egentlig inhabil her siden jeg kommer fra den nordlige landsdelen selv.:p

 

Til slutt vil jeg nevne at alle studenter, uansett om det er i Oslo, Bodø eller Kongsvinger, stiller helt likt. Vi får den samme utdanningen, og er like godt rustet til å bli politifolk når vi gradueres uansett hvor vi studerer. Det finns ingen A, B og C politihøgskoler. Derfor bør dere velge studiested, så langt dere får muligheten, etter interesser og sosiale forhold. Utdanningen blir konge uansett! :)

 

Om dere har flere spørsmål om Bodø, spør i vei!

 

Og Rune, kall meg gjerne "lille linux", men jeg er fortsatt trofast mot windows;)

Lenke til kommentar
Takk for litt tilbakemeldinger fra nord, Bennial - rettelse, Lille linux :!:

Neida. No hard feelings?

 

Spørsmål om Bodø. Hvordan er tilgangen på trening og svømming der oppe? Hvordan er det i Oslo og kongsvinger? Noen som kan si litt?

 

No hard feelings;)

 

Vi har eget treningsrom på skolen. Slik jeg har forstått det skal det pusses opp og bli større til neste kull inntar skolebenken. Men det dekker i alle fall de behov en skulle ha.:)

 

Ellers er det treningssenter ca 150 m fra skolen, for dem som ønsker et alternativ til skolens tilbud. Her har de også en svømmehall som vi har gratis tilgang til en/to ganger i uken. Nedenfor Friskhuset ligger det en idrett/fotballstadion, pluss et par innehaller. Med andre ord er treningstilbudet utmerket!

 

Oslo og Kongsvinger får jeg overlate noen andre til å svare på.

Lenke til kommentar

På løpetesten er det noen regler om hvor på langsiden du må legge deg ned? Hvis ikke kan man jo legge seg ned rett før et hjørne slik at man ikke trenger å akselerere og senke farten så ofte. Men man må kanskje legge seg ned midt på!?

Lenke til kommentar
På løpetesten er det noen regler om hvor på langsiden du må legge deg ned? Hvis ikke kan man jo legge seg ned rett før et hjørne slik at man ikke trenger å akselerere og senke farten så ofte. Men man må kanskje legge seg ned midt på!?

 

Det er lagt ut matter du skal legge deg ned på, halveis på hver langside.

Lenke til kommentar

Brukte aldri mattene faktisk. De er tjukke som faen og flytter på seg hele tiden. Ellers er det jo 4 stk. som løper testen samtidig, og det skjedde flere ganger at det var opptil 3 stk. på matta samtidig. Instruktørene sa aldri noe på at jeg la meg ned rett etter jeg hadde passert matta. Tror nok de vil reagere hvis du legger deg ned på hjørnet av banen. I grunn er meningen at du skal legge deg ned PÅ matta, men er overrasket over at absolutt ingen fikk advarsler på utførelsen, da det tydelig var mange som ikke var helt nede med både bryst og skulderblad.. Uansett var instruktørene veldig hyggelige og hadde noen gullkort av humorinnslag.

Endret av uSkilla
Lenke til kommentar
[En smekk på hånda med en linjal burde funke og...

Avstraffelse old school! Eller hva Rune?!

Jepp! Old time avstraffelse :) Støtter den.

 

Det er viktig å ikke bruke fy-ord, som "hvist" i stedet for "hvis", forskjell på "og" / "å", da/nå etc. Vanlig norsk gramatikk :)

 

Husk at ett enkelt ord kan snu meningen med en setning. Og tror dere burde huske på noe så enkelt som komma og punktum, og selvfølgelig store bokstaver på navn og sted.

 

Høhø. Føler meg som den gamle, sure læreren med halvbriller på nesen, sort skjorte og linjalen klar i hånda :!:

 

Matter som sklir? Vel, det er vanlig. Kan spare noen meter på det hvis en lærer seg trikset :)

Endret av Rune29(+1)
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Skrivefeil er noe av det verste jeg vet. Dersom man ikke har dysleksi så burde det ikke være noe problem å følge med i norsktimene, og lære seg å skrive skikkelig. Dette bør man i hvert fall ha kontroll på:

 

- Orddeling

- Og/å

- Da/når

- Spørreord (ikke "Hvem karakter fikk du", men "Hvilken karakter fikk du". Denne gjelder vel helst for østlendinger)

- Skilletegn

 

Pluss det andre dere har nevnt. Det er ikke vanskelig. Noen må kanskje legge mer arbeid i det enn andre, men det bør ikke være et problem. Det er tross alt vårt eget språk, og ikke tysk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...