Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Dumt spørsmål til dere som allerede er studenter. Har dere vanlig sommerferie altså, og begynner ikke rett i praksis med en gang?

 

Må være deilig vel :D

 

Ja. Jeg hadde siste eksamen i muntlig sosiologi på tirsdag. (muntlig eksamen foregår man-tor) Så er det sommerferie praksisåret starter 17 august :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, ja, vi har vært flinke. Rart å tenke på at alt vi (jeg) var bekymret for i starten av skoleåret har gått helt fint. Alt fra livrednings- test, praktiske øvelser og eksamen. Vi har nok mer i oss selv enn vi vil innrømme.

 

Rune, vi har sommerferie fra siste eksamen (som for de aller fleste var denne uka) til midten av august da vi skal møte på praksisstedet. Selv om vi kun har fullført førsteåret er det muligheter for å jobbe i politiet på mindre steder. Selv har jeg vært heldig og "kjenner som som kjenner noen" så jeg har fått jobb på et litt større sted i Vestfold.

 

De fleste får jobb i arresten eller i fengsel.

Lenke til kommentar
Men når søker dere / får svar på praksis sted? Tidlig på året eller?

 

 

Vi søkte vel i september, så fikk vi vel svar i slutten av oktober eller noe.

 

De med sosialt grunnlag (barn, gift, samboer osv) søker først, før resten får søke på det som er igjen av plasser.

Lenke til kommentar
Vi søkte vel i september, så fikk vi vel svar i slutten av oktober eller noe.

 

De med sosialt grunnlag (barn, gift, samboer osv) søker først, før resten får søke på det som er igjen av plasser.

Okay. Takk for infoen. Får prøve å finne meg en bedre halvdel da :innocent: Hehe

 

Jeg og Rune skal testes den 11. Juni i Kristiansand :)

Og så vidt jeg vet blir et eventuellt intervju avholdt på Politistasjonen i Kristiansand, i tollbodgata 45 :)

Lenke til kommentar

Vi søkte en gang i første semester. Skrev opp 3 prioriteringer og de fleste fikk en av disse. Svaret fikk vi vel september/ oktober om jeg ikke bommer helt. Så man har god tid før man eventuelt må flytte.

 

Du som søker Bodø / Kongsvinger er vel ikke så opptatt av hvor stort praksisstedet er. Det er en fordel for deg når du søker, ettersom det ikke er så mye konkurranse om de minst populære stedene.

 

Søker man

Pri 1 - Oslo

Pri 2 - Oslo

Pri 3 - Oslo

 

.. og navnet ditt ikke blir trukket når Oslo blir behandlet, må man regne med å havne i distriktet, på et sted ingen andre vil. Søker du mindre steder fra begynnelsen havner du riktignok på et lite sted, men du har ihvertfall kontroll på hvilket sted.

Endret av Eircag
Lenke til kommentar

Skjønner hva du mener :)

 

For min del (forutsatt at jeg er en av de heldige som kommer inn) kunne tenke meg å ha praksis på et lite sted. Jeg vet ikke som sagt, men vil tro at man får prøvet seg på litt flere og mer varierte oppgaver enn på et stort sted som eks bergen eller oslo?

 

En ting som er sikkert, er at jeg ikke vil ha praksisplass her jeg bor. Har planer om å flytte herfra anyway :)

 

Og har vel satt kongsvinger, bodø og oslo i den rekkefølgen. Spiller ingen rolle for meg egentlig.

 

Men nå må du se å få ut flere bilder her gutt! :D

Endret av Rune29(+1)
Lenke til kommentar

Det stemmer. På mindre steder har man muligheten til å følge sin sak fra du stopper bilen, til domfellelse i lagmannsretten. På større steder sender man saken videre etter anmeldelsen er skrevet.

 

En annen ting er at det er selvfølgelig ulemper med å ha praksis på hjemstedet sitt, men det er også noen fordeler - lokalkunnskap er en av de.

 

Hehe. bilder kommer senere :)

Lenke til kommentar

Ny bilderunde, det får bli siste. De neste bildene som havner her satser jeg på at det er en av dere som poster :)

 

 

post-24566-1243518229_thumb.jpg

Ny praktisk oppgave i ordenstjeneste. Ser ut som at gruppen får siste instrukser før de skal ha gjennomføring.

Merk dere håndjern i baklommen:)

 

post-24566-1243518240_thumb.jpg

Markøren ble tatt kontroll på, og er i ferd med å bli hjulpet opp. Veldig få av de praktiske oppgavene ender som denne.

 

post-24566-1243518248_thumb.jpg

Patruljen forsøker å etablere kontakt med markør på innsiden. Når man er leder for patruljen og vet at det står 20+ personer å evaluerer innsatsen din, kjenner man stresset, for å si det sånn :)

 

post-24566-1243518253_thumb.jpg

Tatt på en aktivitetsdag i starten av første semester. Det pøsregnet, og vi skulle kjenne på hvor vanskelig det var å skille to personer som virkelig var glad i hverandre :) Fin dag!

 

post-24566-1243518258_thumb.jpg

Julepynting i kantina.

 

post-24566-1243518263_thumb.jpg

Opplæring i politiets datasystemer tar også en god del tid.

Lenke til kommentar

Vel, tom_bjk, takk for det. Håper det går bra på eksamenene for dere alle :) Tror vi har mange fine politifolk i dere gitt.

 

Hmm... en liten tanke slo meg. Rart å tenke på at kanskje flere av dere som har vært på Stavern har stoppet meg i diverse kontroller... en liten "hmmmm"-opplevelse :D

Endret av Rune29(+1)
Lenke til kommentar

Ett spm til alle PHS studenter her inne - Hvor gamle var dere når dere ble tatt opp på skolen,og ble dere tatt som førstegangssøkere :) ?

Alle, forhåpentligvis, kommende studenter kan også forøverig svare så klart ;)

Selv blir jeg 21 i juli og er førstegangssøker;)

Lenke til kommentar
Ett spm til alle PHS studenter her inne - Hvor gamle var dere når dere ble tatt opp på skolen,og ble dere tatt som førstegangssøkere :) ?

 

Jeg var 21 (fylte 22 i løpet av året), og var førstegangssøker.

 

Nå har for øvrig også jeg tatt meg en velfortjent ferie, etter at jeg hadde siste eksamen i går. Deilig!

Lenke til kommentar

Tide: Det meg ryggsvømmingen var bare det at man måtte ta i kanten, så legge seg på rygg, ha armene på siden foran seg og gi fart med dem på en måte, Ikke plaske med dem bak hodet og over vann (sikkert sånn du svømmer til vanlig når du ikke svømmer ryggcrawl). Var også en som strøk fordi hun plasket med bena, og altså ikke brukte slyngbenspark. Vet ikke hvordan jeg kan forklare det noe bedre.

Tror faktisk ikke det var noen som strøk på løpetesten. De fleste havnet vel på karakter 4. Men dette er en veldig tung øvelse som krever maks utholdenhet i 10 min, så den burde testes ut. Men du blir presset veldig hardt for å komme gjennom testen på opptaket, så det blir nok ikke noe problem uansett :)

 

Prics: Det er ikke hørselstest

 

Om svømmingen: De beste svømmerne svømte alle crawl. Dette går absolutt fortest, men ikke til å anbefale dersom man sliter med teknikk og kondisjon i vann. Det var en del som slet med svømmingen, spesielt med ryggdelen. De lå sammenkrøllet omtrent. Så ut som om noen var redd for å få vann over hodet. Men la merke til at en god del ikke hadde svømmebriller. Så strekk ut kroppen og len hodet godt bakover + husk svømmebriller.

 

Rune: det vi fikk vite før vi started med å skrive egenerklæringen var at når de fysiske testene begynte, så var det nytt for i år at alle kunne få fortsette dersom de strøk på noe. så ville nemda avgjøre om de fikk komme til intervju likevel. Det er nok dette som er riktig for opptak i år. Han sa at grunnen til det var at de ikke ville la en potensiell god politimann gå til spille og bli utelukket bare fordi han ikke er sprek nok (noe i den dur).

 

Av de oppunder 30 personene jeg var på opptak med var det 2 jenter og 1 gutt som ikke kom seg gjennom det fysiske. Og disse tror jeg ikke egentlig var helt sikker på hva de hadde søkt på en gang virket det som. Overaskende mange som ikke hadde anelse om hva vi skulle gjennom.

 

Mange klager på at karakterene teller for mye. Men på dette studiet føler jeg ikke karakterer har så mye å si. Jeg har gode karakterer, men for å komme inn må jeg uansett bli godkjent av nemda. de kan utelukke meg selv om jeg har høy poengsum. Så jeg er altså en av de som er glad hvis karakterer teller litt.

 

Spørsmål til dere som allerede går på skolen. Hvordan var intervjuet for dere? Hva som gjorde at det gikk bra? Vet dere hav som gjorde at dere kom inn?

Lenke til kommentar
Og hvordan er å begynne å lete etter et sted å bo etter å ha fått tildelt studieplass? Det er vel ikke en måned engang fra man får vite om man kommer inn til man begynner på skolen.

 

 

Politistudenter sliter ikke med å finne bolig ettersom vi er antakelig de mest attraktive leieboerne som finnes. De eldre er veldig glade å ha politistudenter som leietakere.

 

Vi får også mail om ledige hybler/leiligheter som eierne kun vil leie ut til phs-studenter. Den delen bør du ikke være redd for. Ellers er vi medlemmer i OAS, så det går an å leie studenthybler via OAS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...