Gå til innhold

Norges fineste stadion ?


Itagun

Anbefalte innlegg

Skal jeg fortelle deg noe? Det er du som er usaklig som begynner å snakke om argumentene mot å bygg ut i det hele tatt! Denne tråden handler om å diskutere hva som er norges fineste stadion, og hvis du er såpass ignorant at du tror det passer seg å gå til angrep på et forslag til hva som er norges fineste stadion, så har du å lese reglene for forumet.

 

Dessuten så har du ikke hold i noe av det du sier om publikumspotensiale. Grunnen til at vi ikke fyller stadion hver kamp, er alle idiotene som ikke benytter seg av sesongkortene sine. Jeg kjøpte enkeltbiletter i hele år, og jeg opplevde at det var utsolg så og si hver eneste gang. Slutt å bruk "faktaene" dine på helt feil måte, du aner ikke hva du snakker om.

 

Jeg bruker fakta akkuratt slik jeg vil. De påpeker viktige momenter som blandt annet du ikke klarer å bevise. Hvordan bruker jeg fakta "feil"? Har jeg oppgitt en feilkilde, er det noe som er hodestups feil? Isåfall står du fritt til å motbevise det. Jeg aner en frustrert siddis som ikke klarer å snakke for seg.

 

Det er nok mange flere grunner enn det. Jeg velger å tro at det er en kombinasjon av mange faktorer. Det at folk ikke benytter seg av sesongkortene sine er faktisk feil (IGJEN). På samtlige stadioner teller man antall SOLGTE BILLETTER og oppgir det som tilskuertall, untatt på Ullevål. Grunnen til at de ikke gjør det på Ullevål (altså Lyn/VIF) er at de to klubbene må betale en slags leieavgift pr tilskuer til NFF fordi de ikke eier stadion selv. Derfor teller de nøyaktig antall oppmøtte tilskuere, slik at avgiften blir lavere. Eksempel: 10 000 kjøper billett og 7 500 møter opp. Da er det hensiktsmessig for VIF og Lyn å oppgi antall oppmøtte pr kamp, da de slipper billigere unna.

 

Når man teller tilskuere på de andre arenaene starter man altså med antall solgte sesongkort og plusser på enkeltbilletter solgt. Dette kan enkelt bevises ved å blandt annet ta en kikk på Brann Stadion i Branns to siste kamper i år. Brann hadde helt habile TILSKUERTALL, men alle så at det var en del færre enn Erik Hanøy leste opp over høyttaleranlegget.

 

Angående at jeg ikke har hold i noe av det jeg sier om publikumspotensiale så må du utdype litt. For øvrig kan du bare se på Molde, Start, Sandefjord, VIF og Lyn for å se på klubber som er ødelagt fordi de spiller på en altfor stor stadion som de aldri kommer til å få utnyttet. De selger knapt sesongkort, og folk kjøper billetter til akkuratt den kampen de vil fordi de vet at det alltid er plass. Viking har bygget akkuratt passe. Sesongkortet er veldig høyt, de oppnår en knapphet på billetter som gjør at folk heller kjøper sesongkort enn å måtte stå i lang kø på storkampene. Slik er det ikke i Molde, Sandefjord og så videre. Mister man knappheten på billetter går interessen for produktet ned. Igjen: Se på Molde, Sandefjord, VIF, Lyn og Start for bevis. Viking bør ikke ødelegge klubben ved å bygge altfor stort. Slik det er nå, er det akkuratt passe. Det er ikke behov for utbygging før dere faktisk selger ut stadion i store deler av sesongen.

 

Rent subjektivt faller ikke Lerkendal i smak hos meg, men det får være min mening. Jeg mener at VIP-felt ikke bør være på samtlige tribuner, og jeg mener at hull i hjørnene er en stor, stor u-ting. Jeg mener RBK har gjort en tabbe i utbyggingen av Lerkendal, og det har jo RBK senere samtykket i og sagt at de gjerne skulle tatt seg bedre tid.

 

Jeg synest også at Lerkendal har sine mangler, blandt annet det du her nevner samt at den er litt for oppdelt. Men det er likefullt den eneste stadioen i Norge som klarer å fremskaffe denne storhetsfølelsen.

 

Forhåpentligvis så får Norge EM, og da kan noen av disse manglene utbedres.

 

Jepp. Men tenk hvis RBK tetter igjen svingene. Da skal jeg ikke motsi deg mer :p .

Hvis de i tillegg putter VIP i svingene så ser det plutselig mer helhetlig ut. Nå ser det bare litt småkjedelig ut. Og hva i all verden skal svarte og hvite RBK med RØDE seter og GULE fasader? Jeg fatter ikke hva som har gått av gjengen. Innvendig kunne det på den ene tribunen vært Brann Stadion, mens man kunne vært på Melløs eller Åråsen utvendig på den ene svingen.

 

 

Skal jeg fortelle deg noe? Det er du som er usaklig som begynner å snakke om argumentene mot å bygg ut i det hele tatt! Denne tråden handler om å diskutere hva som er norges fineste stadion, og hvis du er såpass ignorant at du tror det passer seg å gå til angrep på et forslag til hva som er norges fineste stadion, så har du å lese reglene for forumet.

 

Dessuten så har du ikke hold i noe av det du sier om publikumspotensiale. Grunnen til at vi ikke fyller stadion hver kamp, er alle idiotene som ikke benytter seg av sesongkortene sine. Jeg kjøpte enkeltbiletter i hele år, og jeg opplevde at det var utsolg så og si hver eneste gang. Slutt å bruk "faktaene" dine på helt feil måte, du aner ikke hva du snakker om.

Folk kjøper ikke sesongkort for å så ikke komme på kamp...

 

Jo, faktisk. Skiftarbeidere og folk som har søndagsjobb. F.eks oljearbeidere jobber jo turnus med en uke på / tre uker av og lignende, avhengig av hvilken jobb man har. Da jeg bodde i Stavanger hadde jeg fortsatt sesongkort på Brann Stadion. Den ene sesongen klarte jeg å komme meg på 11 av 13 kamper, den andre sesongen kom jeg meg på 10 av 13. Fornøyd med det når jeg bodde 20 mil unna.

 

Mulig jeg holder meg på kanten av temaet her. Er det ikke lov å diskutere inngående altså? Selv om emnet heter "Norges fineste stadion" velger jeg å tro at man kan diskutere alt fra infrastruktur, mulige utbygginger, nedslagsfelt og tilskuerstrømning. Uansett var ikke denne posten off topic, for her har jeg faktisk argumentert for Lerkendals mulige fremtidige design.

 

Ærlig talt, du kan ikke vri deg bort i fra at du tidligere i tråden kommer med en tirade om hvorfor Viking Stadion ikke bør bygges ut. Og du sier lite som har noe som helst med trådtemaet å gjøre i den posten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vrir meg ikke unna noen ting som helst. Jeg synes ikke Viking Stadion bør bygges ut, det er helt korrekt, og fakta tillater meg å komme med den påstanden. Det er faktisk for Vikings skyld jeg sier det. Men hvis du, Egil Østenstad, Egil Forgaard og resten av siddisland vil ødelegge klubben så værsågod. Da skal jeg le så dere kan høre meg helt fra Bergen. Du skal vite det at det er få ting som ville fått meg til å smile og le mer enn det, for jeg vet at Viking FK ville blitt totalt ødelagt. Og da koser en Brannsupporter seg.

Lenke til kommentar
Hvordan kan folk ikke like viking stadion?

viking4.jpgvikingstadion1.jpg

 

Jeg er ikke en stor tilhenger av viking stadion fordi jeg synes tribunen er hevet altfor høyt over bakken hvis du skjønner. Tilskuerne på de nederste radene er jo minst 2 meter over gressmatta. Det synes jeg er stygt. Men ellers så er det en fin stadion. FFK derimot er fin.

Jeg er uenig i dette. Forrige gang jeg var på kamp satt jeg på nederste rad på kortsiden og da har man problemer å se hva som skjer fra midtbanen og lengre vekk. Synes man burde hevet stadion høyere opp. Jeg er mer fan av Start sin stadio hvor man har fått den høyere med å ha 2.etasjer, det ser også finere ut med 2 etasjer.

Lenke til kommentar
Jeg vrir meg ikke unna noen ting som helst. Jeg synes ikke Viking Stadion bør bygges ut, det er helt korrekt, og fakta tillater meg å komme med den påstanden. Det er faktisk for Vikings skyld jeg sier det. Men hvis du, Egil Østenstad, Egil Forgaard og resten av siddisland vil ødelegge klubben så værsågod. Da skal jeg le så dere kan høre meg helt fra Bergen. Du skal vite det at det er få ting som ville fått meg til å smile og le mer enn det, for jeg vet at Viking FK ville blitt totalt ødelagt. Og da koser en Brannsupporter seg.

 

Det er ikke det jeg snakker om. Du begynte å mase om EM og hvorfor Stavanger ikke burde ha kamper.

Lenke til kommentar
Nei, men da er vi jo enige! :)

 

For å være ærlig, så er jeg egentlig ikke for noe 35000-gigantstdion i stavanger. Men det hadde vært moro å sett hvordan man kan bygge ut til kanskje 22000 og så ha resten som midlertidige tribuner, uten å ødelegge det som er en av norges 2-3 fineste anlegg.

Agree. 35.000 vil være totalt overkill. 22.000 er på sikt en god løsning

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Av de arenaene jeg har vært på er Nye Fredrikstad Stadion den beste. Den er passe stor i forhold til publikumsmassen, og har alle tribuneseksjoner i en etasje. Dessuten har den relativt bratte tribuner med tak, og hjemmesupporterne har ståplasser. Det som trekker ned er at den ikke er ekstremt fin, og at tribunene med VIP-losjene kan også virke litt rotete. Den eneste arenaen jeg kan tenke meg overgår denne er Viking Stadion. Den har fylte hjørner og ser generelt bra ut.

 

Ellers er jeg som mange andre her ingen tilhenger av tribuneseksjoner i etasjer. Her er jo Color Line en parodi, og det er synd for de stående aafk supporterne at de må ta til takke med et felt som er 4 eller 5 rader høyt. Blir ikke topp stemning ut av det. Der har heller ikke Kjernen vært spesielt heldig med tanke på at de har fått en VIP-tribune plassert midt på feltet sitt, og blitt totalt splittet. Hadde det ikke vært for det, så hadde vi kanskje sluppet den jævla megafonen som overdøver alt annet på Lerkendal. Når det er sagt så er Lerkendal og Ullevaal de eneste arenaene som er store nok til å ha 2 etasjer etter min mening.

 

Fra og med neste år både håper jeg og tror at vi får norges fineste arena på Fornebu. Som Stabæk supporter har jeg fulgt godt med på hva som skjer der, og det ser meget bra ut. Arenaen får så bratte tribuner som det er tillatt å ha i Norge, alt er i en etasje, og nederste rad er et par meter over banene slik at alle vil se bra. Alle hjørnene er fylt igjen. Arenaen er også bygget spesielt med tanke på akustikk, og bare det at den er innendørs vil gjøre at stemningen vil bli meget bra. Men det gjennstår å se om Stabæk Support får et skikkelig ståfelt. Det som trekker noe ned er designen, men det ser bedre og bedre ut for hver dag. Kan uansett ikke gi en endelig dom før alt er ferdig.

 

Her er et bilde som er tatt for en del uker tilbake, som jeg fant på 100% fotball:

faet7.jpg

 

Her er forøverig live bilder fra arenaen:

http://www.stabak.no/component/option,com_...per/Itemid,432/

http://www.stabak.no/content/view/2092/351/

 

EDIT:

Jeg er nødt til å kommentere Skagerak Arena i denne tråden. Persolig mener jeg denne arenaen kunne blitt veldig bra hvis det ikke var for to tng. Det ene er at de har bygd to etasjer på de nye tribunene. Dette er helt latterlig. Den øverste etasjen er kun til pynt, og det er urealistisk å tro at Odd vil fylle opp mer enn det de nederste seksjonene rommer. Hvis de hadde fjernet den øverste delen hadde man fått taket lenger ned, noe som igjen bety bedre stemning. Dessuten vil folk gå på en arena som ser full ut, og ikk en som ser glissen ut. Det andre som er dårlig her er at de har spart på den gamle hovedtribunen, og lagt den til kortsiden. Dette er også latterlig, og ødelegger mye av helhetsintrykket av arenaen. Hvorfor kunne de ikke bare droppet å bygge to etasjer, og brukt ressurser på å rive den gamle tribunen for å bygge en helt ny, slik at helhetsintrykket av arenaen ville blitt mye bedre og tiltalende? En ting jeg liker med Skagerak Arena er at kunstgresset ser bra ut. Det ser ikke ekte ut, men det ser bra ut. Dette er noe man lærer seg å sette pris på etter å ha sett på det glorete kunstgresset i Tromsø fra TV-skjermen. Uansett er det viktigste hvordan det er å spille på, men her kommer vel heller ikke kunstgresset i Tromsø spesielt heldig ut.

Endret av Blodtann
Lenke til kommentar
Hehe.. lykke til i gymsalen.. Var det grå seter det ble til slutt?

Det blir grå seter i ulike farger oppover radene slik at alt skal se "større" ut. Grunnen til at det blir grå seter handler blant annet om at lyseffekter skal ha gode forhold på konserter. Og det er kanskje det som er det mest negative med Fornebu Arena. At de velger mange løsninger som passer bedre til konserter enn til fotball.

 

Det at det er heldekkende tak er bare bra etter min mening. Ikke vits å bruke penger på å ha et skyvbart tak hvor man kun får et glimt av himmelen de gangene det er fint vær. Og er det sol kommer det til å se forferdelig ut med skyggene fra alle bjelkene i taket.

 

Jeg er selvfølgelig ikke helt objektiv i min vurdering av Fornebu Arena, men jeg vil påstå at vi får en "gymsal" som etter all sannsynlighet overgår alle "fotballarenaer" i Norge.

Lenke til kommentar
Hehe.. lykke til i gymsalen.. Var det grå seter det ble til slutt?

Det blir grå seter i ulike farger oppover radene slik at alt skal se "større" ut.

 

Haha! Man regner mao. ikke med å fylle stadion?

 

(Måtte bare le litt av den setningen der, syns den var så fin :) )

Det er viktig at den ser bra ut når spillerne trener der, og når det er hesteshow og liknende!!

Men for å være helt ærlig så er det vel ingen som regner med å fylle den opp første sesong. Det blir nok med åpningskamepn, og mulignes CL kamper. Så får vi bare håpe at spådommen slår feil...

Lenke til kommentar
Blodtann, ingen tar deg seriøst når du trur at den gymsalen blir norges fineste stadion. INGEN andre enn Stabæk supportere ville påstått det.

Det kommer ann på hvilke kriterier man setter.

Hvis man kun ser på utseende så er den ikke den fineste. Utvendig har arenaen blitt fin å se på, selvom bildet på webkamera ikke er noe særlig. innvendig så er alt greit bortsett fra de hvite veggene. De trekker mye ned, og hadde den delen vært erstattet med tribuner så hadde vi ikke snakket om noen gymsal her. Men hvis du tar en titt på andre arenaer i Norge så er det faktisk ikke mange som er mye bedre visuelt.

Det som er bra er funksjonaliteten. For meg er det viktigere med gode tribuneplasser og god stemining, enn det er at arenaen ser bra ut. I tilegg til dette kommer det enorme storskjermer på hver langside, hvor det også er mulig for de som sitter i hjørnene å se repriser uten problemer. Det at arenaen er innendørs er jo en smakssak. Som nevnt bør det medføre bedre stemning, og jeg tror også at det vil føre til at flere kommer på kamp i november og dager hvor det er elendig vær. Uansett hvor jålete det høres ut så er tilskuertallet godt påvirket av vær. Hvertfall på arenaer som ikke har heldekkende tak over tribunene. Og mange finner det nok uansett ikke fristende å se en tippeligakamp i 0 grader og frisk bris.

Lenke til kommentar

Blir vel trivelig inni der når det er sol og sommer ute. Noe av det beste jeg vet er å dra på fotballkamp på sommeren, når sola steiker og pilsen (før kampen) er kald. Er også litt av sjarmen å dra på kamp når det er pissvær og kan man si. Var snakk om tak over Lerkendal og en gang, men en åpen arena er den beste spør du meg, selv om det er 10- og snøstorm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...