Gå til innhold

Tippeligaen 2008: Status: [22.Runde]


Raste

Anbefalte innlegg

Nå kan man mene mye om norske spillere, treningsmengder og den yngre garde osv - men faktum er at det er et stort misforhold mellom hvordan LSK ble forespeilet i vinter

http://www.dagbladet.no/sport/2008/03/11/529399.html

 

og hvordan situasjonen er nå:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=519507

 

Den fysiske treneren til LSK kommer fra orientering. Hvorfor skal trenere fra slike idretter nødvendigvis gjøre så god job som fysiske trener for fotballag ? Beats me.. Kondisjonen man trenger er av en annen type enn om man løper i timevis i skauen, og sesongene legges opp slik at formen skal holde så stor del av sesongen som mulig. I kondisjonsidretter har man ofte noen få klart definerte mål i sesongen .

 

Den generelle holdningen i kondisjonsidretter er at "fotballspillere trener for lite". Men utover det ser jeg svært få tanker fra disse miljøene om hvordan trening skal legges opp med tanke på skader, og hvordan et tett kampprogram skal kombineres med trening. Etter min mening er fysiske trenere med fikse ideer om treningsmengder og uten noen særlig fotballbakgrunn en uting :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En som trener orientering vil nok være mer enn god nok til å lære en fotballspiller hvordan de best skal fungere fysisk. Det samme går for ordens skyld for en som trener sykling. Det er langt mer tempovariering i fotball, noe som gjør at man må ha andre treningsformer enn i eksempelvis orientering og sykling hvor fokuset er en jevn puls over lang tid, mens en fotballspiller (og håndballspiller) må tilpasse seg å variere aktiviteten over 2x45 minutter. Men vedkommende vil være mer enn nok kompetent til å lære bort dette om utdannelsen er der. Utifra hva jeg har lest om Nordlies treningsmetoder så virker de nettopp å være rettet mot at man skal lettere takle variasjonen en fotballkamp gir.

 

Det største problemet virker jo å være hvordan man kommuniserer. Alt vil falle sammen med dårlig kommunikasjon og når samtlige opptrer som amatører der (både spillere (Riseth), trener og manager) så er det egentlig gjort. Man bør få inn en litt bedre kultur på det området. De fokuserer ikke på hva de sier til hverandre, men mer på hvem som sier det og hvordan. Da drukner budskapet og resultatet blir en Riseth som stotrer frem uforståelige ting i en fire minutt lang tirade. :)

Lenke til kommentar

Ny kamp av Tromsø uten mål noen av veiene. Veldig surt denne gangen da sjangsene virkelig var til stede både for Rush og Moldskred. Men det gode må sies å være spillet,Brann ble til tider nedkjempet og nedløpt flere ganger på mål. Det hele ble toppet da Tom Høgli lekte seg gjennom to spillere ved å vippe ballen over dem en og en.

Lenke til kommentar
Dog klarte de ei å score!

 

Jeg er fornøyd med ett poeng.

Det å se Vaagan Moen og Bakke skri bortover bakken gjorde det nesten verdt det ;) Men dessverre bare nesten da seieren virkelig skulle vært i boks. Men fy,nå skal Glimt få virkelig bank på 16 mai!

 

Denne tråden har forresten blitt skremmende død. Har virkelig norsk fotball blitt så kjedelig?

Lenke til kommentar

[quote name='DanielL' post='11092464'

Det å se Vaagan Moen og Bakke skri bortover bakken gjorde det nesten verdt det ;) Men dessverre bare nesten da seieren virkelig skulle vært i boks. Men fy,nå skal Glimt få virkelig bank på 16 mai!

 

Denne tråden har forresten blitt skremmende død. Har virkelig norsk fotball blitt så kjedelig?

Det kommer til å bli seier til Bodø/Glimt den 16.mai akkurat slik det brukte å være.

Endret av Runarbs
Lenke til kommentar
Men fy,nå skal Glimt få virkelig bank på 16 mai!

 

Det skal TIL få slite med. Ikke at Glimt er uslåelig men de er i dytten nå, og 16 Mai kamper mot TIL er noe spillerne og fansen alltid ser fram til.

 

Tromsø får ingenting gratis mot Glimt på Aspmyra.

Lenke til kommentar

Tromsø er i år et virkelig sterkt bortelag og det tror jeg vil fortsette i kampen mot Bodø Glimt. Et mål sluppet inn på tre bortekamper bør egentlig si sitt. At Moldskred har fått to uker på å komme seg er heller ikke et minus og jeg er ganske sikker på at han vil være mållysten på Aspmyra.

Lenke til kommentar

Jeg er usikker på slaget om Nord-Norge, men er prinsippfast og holder med Glimt - laget i mitt hjerte.

Blir ikke enkelt for Glimt på noen som helst måte, men de har absolutt vist at de kan spille fotball, de er i siget og Tromsø kan fort slite mot Glimt. Trond Olsen later til å være på gang med noe, etter den dårlige kampen mot Ålesund (bortsett fra målet).

Tror Tromsø skal få problemer med kontringssterke Nordlendinger, presise langpasninger, et forsvar som imponerer og en keeper som er i form!

 

Må forøvrig nevnes at det Høgli viste mot Brann har han lært i Glimt ;)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Utsolgt!

 

Dette blir bra! :)

 

Misunner dere sånn passe, siden jeg er en utflytter, men selv så skal jeg sykle i bar overkropp helt til Værste på 16 Mai, og ta inn odøren når de oransje blir transformert til utmerkede seikarbonader av FFK.  :new_woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...