Gå til innhold

Portrett av Stanley Kubrick (gjennomgang av alle filmene)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lynch er kanskje den eneste regissøren jeg verdsetter like høyt som Kubrick.

 

Jeg smilte når jeg leste uttalelsen din, og må si det kriblet i hendene for å forsvare filmen her, men det for heller våge seg. En skal være litt sær for å like 2001 egentlig. Vil ikke kalle filmen for main-stream akkurat.

 

Du må gjerne svare for deg! Vi skal klare å være såpass voksne at vi kan debatere på et vennlig vis :)

 

Men du har vel møtt på andre som også misliker filmen slik som jeg? Det jeg veldig gjerne vil ha "svar" på er den bastante holdningen det virker som mange kubricks fan har; "de som ikke likte filmen, skjønner den ikke"

 

Jeg har dessverre ingen bastante holdninger som: "de som ikke likte filmen, skjønner den ikke". Likte du ikke filmen så likte du ikke filmen. Filmen er spesiell, sånn er det bare. Føler også du må være i riktig humør for å se filmen, da den er episk og ganske tung.

Lenke til kommentar

Det som sto der var vel ikke at de som ikke liker den ikke forstår den, men at de som ikke forstår den som oftest ikke liker den. Det er ganske forståelig at hvis man følte at man ikke skjønte noe, så kan man bli frustrert av at alle lovpriser den. Det kan også føre til at man føler at den er veldig overvurdert, framfor at man får lyst til å se den igjen for å forstå mer. Det er mye å tjene på å lese boken, men blir man ikke fanget av stemningen så kommer man neppe noengang til å falle for filmen. Enkelte filmer er veldig trege og sære, fra Stalker til Koyaanisqatsi til Vår, sommer, høst, vinter.. og vår - selv om de sprer seg over flere sjangere og regissører, og er helt ulike filmer, så kan jeg se for meg at hvis man ikke liker oppbyggingen, så har det ingenting å si om man forstår dem eller ikke, man kommer ikke til å like dem. Personlig faller jeg veldig for dem, jeg er kanskje heldigere sånn.

Lenke til kommentar

Om det blomstrer så vil vi lage en ny hage. Ikke tenk på det :)

 

Ser ut som mange kunne tenke seg å skrive forskjellige typer guider (jeg er en av dem), så da får vi først vise at det kommer noen flere så vil jeg ta det opp med de andre høyere herrer. Men det er en litt annen diskusjon :)

Lenke til kommentar
Har holdt på med Federico Fellini i noen uker nå. Må rett og slett gi opp regissøren... Har sett 4 filmer, og hatt store problemer med alle. Til og med 8 1/2... Noen som liker regissøren?

 

Takker TomJ :) Kanon det!

Liker Neo-realisme, men misslikte La Strada. Har kjøpt 8 1/5 og Roma, så skal gi fyren en ny sjangse.

Lenke til kommentar

Så A Clockwork Orange i går, og det var rett og slett en fantastisk opplevelse! Har spart den lenge, til en anledning jeg virkelig var i form og humør, og gårsdagen var et herlig tidspunkt å se den på. Helt fantastisk, i likhet med de 2 andre Kubrick-filmene jeg har sett(Shining & Full Metal Jacket).

 

Må si jeg "gruer" meg litt til 2001, men skal få rotet meg til å sette den på en dag.

Lenke til kommentar

Man vil forstå 2001 mye bedre om man tar seg tid til å lese boka, Clarke skrev den i tett samarbeid med Kubrick, så du kan vel på sett og vis si at filmen baserer seg på boken, og at boken baserer seg på filmen. Jeg leste boka før jeg gikk til anskaffelse av filmen, mest på grunn av tilfeldigheter, men jeg kjedet meg ikke et minutt i løpet av filmen.

Lenke til kommentar
Så A Clockwork Orange i går, og det var rett og slett en fantastisk opplevelse! Har spart den lenge, til en anledning jeg virkelig var i form og humør, og gårsdagen var et herlig tidspunkt å se den på. Helt fantastisk, i likhet med de 2 andre Kubrick-filmene jeg har sett(Shining & Full Metal Jacket).

Det er en film jeg aldri kommer til å se igjen. Fantastisk, men bruk og kast.

Lenke til kommentar
Så A Clockwork Orange i går, og det var rett og slett en fantastisk opplevelse! Har spart den lenge, til en anledning jeg virkelig var i form og humør, og gårsdagen var et herlig tidspunkt å se den på. Helt fantastisk, i likhet med de 2 andre Kubrick-filmene jeg har sett(Shining & Full Metal Jacket).

Det er en film jeg aldri kommer til å se igjen. Fantastisk, men bruk og kast.

 

Bruk og kast? Altså ikke en film du setter i filmhylla?

Lenke til kommentar
Har holdt på med Federico Fellini i noen uker nå. Må rett og slett gi opp regissøren... Har sett 4 filmer, og hatt store problemer med alle. Til og med 8 1/2... Noen som liker regissøren?

 

Takker TomJ :) Kanon det!

 

 

Fellini er kanskje favoritt-regissøren min, La Strada, 8 1/2, La Dolce Vita og Le Notti di Cabiria er alle i min topp-20, som sier litt. I Vitelloni og Amarcord er flotte de og. Som sagt, atmosfæren i filmene hans er ofte fantastisk bra. Hva er det du ikke likte med han? Første gang jeg så 8 1/2 og La Dolce Vita likte jeg de ikke, men gjennsyn åpnet øynene mine. Skjønt så satt La Strada og Le Notti di Cabiria som skudd første gang jeg så de.

 

Fin Kubrick guide forresten, fantastisk mye bra fra mannen.

Lenke til kommentar

I bunn og grunn var historiene bare for langtekkelig og kjedelige. Selv om karakterene som oftest var utrolig fascinerende. La Strada f.eks. har jo to fantastiske karakterer, og protagonisten er jo til å bli stum av, me det holder likevel ikke. Men jeg gir han ikke opp helt enda, tror bare jeg trenger litt mer tid på meg. Lar han ligge inntil videre, så får jeg heller prøve "lykken" ved en annen regissør.

 

Bare undrer litt, noen som liker Barry Lyndon? Eneste av Kubrick-filmene jeg har gitt opp midtveis.

Lenke til kommentar
Så A Clockwork Orange i går, og det var rett og slett en fantastisk opplevelse! Har spart den lenge, til en anledning jeg virkelig var i form og humør, og gårsdagen var et herlig tidspunkt å se den på. Helt fantastisk, i likhet med de 2 andre Kubrick-filmene jeg har sett(Shining & Full Metal Jacket).

Det er en film jeg aldri kommer til å se igjen. Fantastisk, men bruk og kast.

 

Bruk og kast? Altså ikke en film du setter i filmhylla?

Nei, jeg blir nok aldri å få den i hyllen. Den er bare så jævlig at jeg vil ikke gå igjennom det en gang til :-----D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...