Gå til innhold

Portrett av Stanley Kubrick (gjennomgang av alle filmene)


Anbefalte innlegg

Det overrasker kanskje ikke at hans siste film handlet om en seksuell odyssé, da dette var tydeligvis noe han var veldig opptatt av - sånn sett kan jeg se på det som svært passende. De problemstillingene og konfliktene som tas opp i 2001 når det gjelder de store spørsmålene, liv og død, menneskers forhold til hverandre og slikt, eller det moralske som blir tatt opp i ACO om hva som er innstinkt, hva som er menneskelig og umenneskelig, osv synes jeg er mye større konsepter, og kanskje derfor passende som en siste film. Jeg føler, og det kan være helt subjektivt, at den siste filmen hans var mye smalere, og derfor ikke var like omfattende og dyp og ambisiøs. Hvorvidt han takler problemstillingen på en tilfredsstillende måte er opp til enhver, og det er ikke umulig at han med den siste filmen hadde mer kontroll på temaene han tok tak i og derfor kunne presentere dem på best mulig måte, jeg synes bare den siste filmen kunne vært noe mer.. tja, kanskje episk er ordet jeg leter etter (i den betydningen ordet etterhvert har fått).

 

Men det er uten tvil interessant at han døde rett etter han fullførte hans første film på 12 år, og da at filmen handlet om et emne han hadde vært opptatt av gjennom hele karrieren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

BadSmile: Min personlige mening er at han ikke fant sin egen stil før Lolita og spesielt Dr. Strangelove. Filmer som Spartacus, Paths of Glory og The Killing er for det meste knallgode filmer, men ikke typiske Kubrick-filmer. Sånn sett kan det godt være at du mener Killer's Kiss er like god, men jeg tror ikke du vil finne den særlig lik det typiske Kubrick (fra Dr. SL og utover). Jeg skal innrømme at da jeg så The Killing glemte jeg helt at det var han som sto bak, og Paths of Glory kunne like så godt vært en Stanley Kramer-film.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...