Gå til innhold

Portrett av Stanley Kubrick (gjennomgang av alle filmene)


Anbefalte innlegg

I bunn og grunn var historiene bare for langtekkelig og kjedelige. Selv om karakterene som oftest var utrolig fascinerende. La Strada f.eks. har jo to fantastiske karakterer, og protagonisten er jo til å bli stum av, me det holder likevel ikke. Men jeg gir han ikke opp helt enda, tror bare jeg trenger litt mer tid på meg. Lar han ligge inntil videre, så får jeg heller prøve "lykken" ved en annen regissør.

 

Bare undrer litt, noen som liker Barry Lyndon? Eneste av Kubrick-filmene jeg har gitt opp midtveis.

 

 

Hehe, vi har nok ikke helt samme filmsmak, Barry Lyndon er kanskje favoritt filmen min blandt Kubrick, sammen med 2001 og Full Metal Jacket. Syntes den er helt fantastisk, utrolig godt bruk av lys og musikk, men Kubrick sitt bilde komposisjon er også noe av det beste han har laget.

 

Edit: om Fellini, de fleste av filmene hans har egentlig ikke "plot" eller "historie", men er heller observasjoner og følger karakterenes liv over en periode.

Endret av Gonzolaz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I bunn og grunn var historiene bare for langtekkelig og kjedelige. Selv om karakterene som oftest var utrolig fascinerende. La Strada f.eks. har jo to fantastiske karakterer, og protagonisten er jo til å bli stum av, me det holder likevel ikke. Men jeg gir han ikke opp helt enda, tror bare jeg trenger litt mer tid på meg. Lar han ligge inntil videre, så får jeg heller prøve "lykken" ved en annen regissør.

 

Bare undrer litt, noen som liker Barry Lyndon? Eneste av Kubrick-filmene jeg har gitt opp midtveis.

 

Full Metal Jacket. Syntes den er helt fantastisk, utrolig godt bruk av lys og musikk, men Kubrick sitt bilde komposisjon er også noe av det beste han har laget.

 

Sitter igjen med at Eyes Wide Shut var mest 'gjennomtenkt' billedmessig.

Lenke til kommentar
Full Metal Jacket. Syntes den er helt fantastisk, utrolig godt bruk av lys og musikk, men Kubrick sitt bilde komposisjon er også noe av det beste han har laget.

 

FMJ er ikke så god som folk skal ha det til. Filmens essens hviler på et budskap som både er resirkulert og utvannet og egentlig lite interessant. Det eneste som faktisk kan sies å være i særklasse, er det første 45 minuttene hvor Ermey gjør en eventyrlig og troverdig rolleprestasjon og hever filmen betraktelig, men ikke opp til et nivå hvor den kan gå under "klassiker".

Lenke til kommentar
Sitter igjen med at Eyes Wide Shut var mest 'gjennomtenkt' billedmessig.

 

Hvertfall scenen der Tom Cruise kommer inn i huset. Den scenen gjorde hele filmen for min del.

 

Personlig setter jeg 2001 og A Clockwork Orange høyest. Med Dr. Strangelove rett under.

 

 

 

"We must be...increasingly on the alert to prevent them from taking over other mineshaft space, in order to breed more prodigiously than we do, thus, knocking us out in superior numbers when we emerge! Mr. President, we must not allow...a mine shaft gap!"

 

"Gentlemen, you can't fight in here! This is the war room!"

 

"Sir! I have a plan. Heh. [He realizes he is standing up] Mein Führer! I can walk!"

 

 

Lenke til kommentar

Eyes Wide Shut var muligens den første filmen jeg så med madammen på kino. Den gang syntes jeg den var skuffende, merkverdig nok selv om den inneholdt drøssevis med vakre nakne damer i det som virket som veldig bra utført rent filmteknisk (jeg nekter ikke for å de menneskelige overfladiske sidene). Var vel noe med samspillet mellom Tom Cruise og Nicole Kidman som plaget meg, men er så lenge siden så ikke lett å erindre. Vil vel se filmen igjen en gang i fremtiden, så får kanskje et annet inntrykk da.

Lenke til kommentar
vel noe med samspillet mellom Tom Cruise og Nicole Kidman som plaget meg, men er så lenge siden så ikke lett å erindre. Vil vel se filmen igjen en gang i fremtiden, så får kanskje et annet inntrykk da.

 

Det bør du, for i mine øyne var samspillet mellom de to en av filmens store styrker. Dessuten var stemninga upåklagelig og den var filmteknisk i toppklasse. Mitt største problem med Eyes Wide Shut er at den er noen hakk for langsom og at man rett og slett ikke gjorde mer ut av den spennende historien. Slutten ble rett og slett for skuffende.

Lenke til kommentar

Eyes Wide Shut er en sær film å behandle, jeg er ihvertfall glad for at det ikke var min første Kubrick-film. Jeg husker ikke så mye av den, men jeg kan huske øyeblikk hvor jeg tok meg selv i å ikke høre etter på dialogen eller følge med på handlingen fordi jeg var så opptatt av hvor perfekt alt så ut. Selve historien er ikke den jeg ville foretrukket som Kubricks siste, men utførelsen og teknikken er hans beste, uten tvil.

Lenke til kommentar
Litt usikker på hva du mener nå, spesifikt. Men jeg tolker det som du liker filmen ganske godt. Følte personlig at 7 av 10 var en passende karakter. Men, for all del. Folk har forskjellige meninger :)

Er vel mer det med terning og 10 han tenker på. Tåpelig å kommentere det, btw.

 

Utrolig godt arbeid forresten, selv om vi sikkert kunne diskutert vurderingen av 2001;SO til i morgen.

Endret av Henrik Hauken
Lenke til kommentar
Bare undrer litt, noen som liker Barry Lyndon? Eneste av Kubrick-filmene jeg har gitt opp midtveis.

Jeg liker Barry Lyndon. Er enig i at den kanskje er litt for langtekkelig, men jeg ble veldig fasinert av hvor vakker hele filmen er (Føler jeg må trekke fram de fantastiske kostymene her). Grunnen til at jeg likte den kan også være at jeg så den uten noe særlig forventninger. Tenkte rett og slett ikke over at det var en kubrick film før den var ferdig, og det senket nok forventningene mine betraktelig.

 

Endte opp med å gi den 7/10 (nå sier det kanskje ikke deg så veldig mye, da bruken av karakterskalaen er ganske individuell, men vil si at jeg er forholdvis streng, men at bruken av 10/10 ikke bare er forebeholdt "perfekte" filmer)

 

Om du ikke fikk helt taket på Barry Lyndon, og ga opp halvveis, så kan du prøve deg på The Duellists, som er litt i samme sjanger, men med mer underholdning og ikke så drøy (100 min, mot Lyndon sine 188)

Endret av manamind
Lenke til kommentar

hei, jeg ahr sett alle Stanley Kubrick filmene uten om The Killing. JEg synes alle er veldig brae og unike, og har sett de fleste mange ganger og det er mere å lære hver gang. Men jeg lurer på om det er noe med The Killing som jeg burde få med meg.

Jeg har ikke sett noe andre filmer fra den tiden den ble laget og jeg har hørt den ikke er noe spesiel, men det er kanskje fordi det ikke er så mye å sammenlikne med, og klippene jeg har sett fra den filmen så ikke noe særlig interesangt ut.

 

men som en kubrick fan føler jeg at jeg må få den med meg. Er den noe å anbefalle , eller er det nok med det jeg har sett ifra A Life in Pictures-dokumentaren?

Lenke til kommentar
hei, jeg ahr sett alle Stanley Kubrick filmene uten om The Killing. JEg synes alle er veldig brae og unike, og har sett de fleste mange ganger og det er mere å lære hver gang. Men jeg lurer på om det er noe med The Killing som jeg burde få med meg.

Jeg har ikke sett noe andre filmer fra den tiden den ble laget og jeg har hørt den ikke er noe spesiel, men det er kanskje fordi det ikke er så mye å sammenlikne med, og klippene jeg har sett fra den filmen så ikke noe særlig interesangt ut.

 

men som en kubrick fan føler jeg at jeg må få den med meg. Er den noe å anbefalle , eller er det nok med det jeg har sett ifra A Life in Pictures-dokumentaren?

Den er i alle fall langt mer intr enn Spartacus (og helt subjektiv, Barry Lyndon)

Lenke til kommentar
Eyes Wide Shut er en sær film å behandle, jeg er ihvertfall glad for at det ikke var min første Kubrick-film. Jeg husker ikke så mye av den, men jeg kan huske øyeblikk hvor jeg tok meg selv i å ikke høre etter på dialogen eller følge med på handlingen fordi jeg var så opptatt av hvor perfekt alt så ut. Selve historien er ikke den jeg ville foretrukket som Kubricks siste, men utførelsen og teknikken er hans beste, uten tvil.

Hos meg er den på topp på alle punkter av hans filmer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...