Gå til innhold

Elkjøp bryter markedsføringsloven igjen


kjeklulf

Anbefalte innlegg

Det er vel ingen hemmelighet at Elkjøp er en gjenganger hos Frobrukerombudet nettopp fordi de har et frynsete forhold til Markedsføringsloven. Returretten er bra, det er det ingen som har sagt noe på. Lefdal har forøvrig også vært innom Forbrukerombudet og Markedsrådet noen ganger, og de har samme eiere som Elkjøp.

 

Nå er det vel ingen her som har kritisert de vanlige ansatte i butikkene. Det er ledelsen som har ansvaret og de velger altså å drive på kant med Markedsføringsloven igjen og igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke bare kjøpe det på nettsidene hvis de er billigere der. Sikkert morsomt å dra opp wap-mobilen når du står hos en selger på Elkjøp og bestille den der og da etter at man har fått den hjelpen man trenger av selgeren.

 

Alle skjønner vel at ting kan være billigere på nett. Men jeg forstår frustrasjonen hvis man ser en pris på nett (og det ikke står at det er nettpris) også drar man i butikken også koster det mye mer. I prinsippet blir jo det nesten det samme som om man får Elkjøp-avisen også koster det mer når man kommer til butikken fordi blekka opererer med prisene på nettet. Om man gir inntrykk av at dette faktisk er prisen i butikken kan jeg ikke se annet enn at det er ulovlig villedende markedsføring. Jeg tror ikke det hjelper med en bortgjemt mininotis om at prisene på nett og butikk avviker, når det ellers framstår som generelle Elkjøp-priser.

 

Vel, samme kan det jo være. Det fleste "går jo på" og blir overtalt til å kjøpe noe annet enn det de hadde tenkt uansett.

Lenke til kommentar
Tja, Elkjøp har etter min mening forfalt totalt. Det som en gang var en billigkjede er nå en dyr kjede, med tvilsom markedsføring. Det beste er vel å gå andre steder. Det meste får man jo nå mye billigere på nettbutikker. Jeg anbefaler folk å gå på Elkøp, kikke på varene, prøve ut, og spørre betjeningen for alt de vet og så si, "njaaaa, må tenke litt", og deretter gå hjem å kjøpe på nettet.

 

Da kan de stå der med forsikringene sine og forgjeves ha forsøkt å overtale deg til å kjøpe en dobbelt så dyr ting som den du egentlig hadde tenkt på. Selv om det ikke er tema for denne tråden irriterer det meg grenseløst at noen prøver å få meg til å kjøpe forsikring for noe som allerede er omfattet av de rettighetene man har etter loven. Kjøpte en TV på Lefdal (som har samme eier som Elkjøp) før jul og fikk beskjed om at jeg burde ha forsikring for ting kunne fort gå i stykker inne i TVen. Javel....

Så enig, så enig.

 

Den "forsikringen" som alle de sleske Elkjøp-selgerene alltid skal prakke på deg burde være ulovlig å selge. Kanskje den dekker andre ting enn garanti og reklamasjon, men den blir fremstilt av de fleste selger som en helt vanlig garanti i mine øyne.

 

--

 

Var innom Elkjøp for å kjøpe en 500GB Maxtor-harddisk (799,-) til min far i dag. Selvfølgelig var svaret som alltid: "Den er vi dessverre utsolgt for, men vi har denne Western Digital som er sinnsykt mye bedre *blablabla*". Jeg gadd ikke stå der å høre på en selger som kun snakker ut i fra boka (Ekle triks han har lært på kurs) for å lure uvitende kunder, så jeg bare gikk.

 

Ringte senere en kompis som jobber på den aktuelle butikken for å forhøre meg. Han bekreftet som jeg trodde, de hadde kun hatt 6 stk inne. Noe som er utrolig lite. I annonsen står det riktignok 1700stk, men jeg mistenker dette gjelder hele Norge, og ikke kun butikkene i nærheten.

 

Heldigvis har jeg muligheten til å benytte meg av Elkjøps "3-dagers annonsegaranti", da harddisken var utsolgt i dag (3. dag), og de sannsynligvis ikke klarer å skaffe maken innen 10 dager. Kompisen min mente de fikk inn 6stk 13. Januar, altså etter tilbudet er slutt. Regner med jeg får en annen 500GB harddisk til samme pris. Skal bli spennende å se om Elkjøp faktisk følger denne policy-en sin som de reklamerer for.

 

Jeg jobber selv i butikk, så jeg vet hva det går i :)

Lenke til kommentar
Var innom Elkjøp for å kjøpe en 500GB Maxtor-harddisk (799,-) til min far i dag. Selvfølgelig var svaret som alltid: "Den er vi dessverre utsolgt for, men vi har denne Western Digital som er sinnsykt mye bedre *blablabla*". Jeg gadd ikke stå der å høre på en selger som kun snakker ut i fra boka (Ekle triks han har lært på kurs) for å lure uvitende kunder, så jeg bare gikk.

 

Ringte senere en kompis som jobber på den aktuelle butikken for å forhøre meg. Han bekreftet som jeg trodde, de hadde kun hatt 6 stk inne. Noe som er utrolig lite. I annonsen står det riktignok 1700stk, men jeg mistenker dette gjelder hele Norge, og ikke kun butikkene i nærheten.

 

Heldigvis har jeg muligheten til å benytte meg av Elkjøps "3-dagers annonsegaranti", da harddisken var utsolgt i dag (3. dag), og de sannsynligvis ikke klarer å skaffe maken innen 10 dager. Kompisen min mente de fikk inn 6stk 13. Januar, altså etter tilbudet er slutt. Regner med jeg får en annen 500GB harddisk til samme pris. Skal bli spennende å se om Elkjøp faktisk følger denne policy-en sin som de reklamerer for.

 

Jeg jobber selv i butikk, så jeg vet hva det går i :)

 

Når det gjelder maxtor disken så står det at det er begrenset antall, altså 1700 stk, så tilbudet varer så lenge beholdningen rekker (og på disse tilbudene gjelder ikke anonsegarantien) . Jobber serlv på elkjøp vinterbro og der hadde vi fått inn ca 70 stk, hvor den siste gikk i løpet av gårdagen.

Jeg tar selv bestillinger til kampanjer og jeg/elkjøp har som mål at vi ALLTID skal ha annonserte varer på lager. dessverre skjer det at varene for nestes ukes kampanje kommer inn fredagen i forveien og da blir solgt ut iløpet av helgen, slik at man ikke har varer på mandagen ved kampanjestart. Prøver da alltid å bestille opp flere, dessverre hender det at lagrene blir tomme og et gitt produkt slår mer ann enn først anntatt.

 

I en perfekt verden ville man hatt ubegrenset lagerplass og ubegrenset tilgang til varer som dukket opp på lageret 1 time etter man bestilte dem. dessverre er det ikke slik...

Lenke til kommentar
Dessverre skjer det at varene for nestes ukes kampanje kommer inn fredagen i forveien og da blir solgt ut iløpet av helgen, slik at man ikke har varer på mandagen ved kampanjestart.

Med andre ord mener du at det ikke finnes folk i Elkjøps ledelse med normal intelligens?

 

Edit:

I en perfekt verden ville man hatt ubegrenset lagerplass og ubegrenset tilgang til varer som dukket opp på lageret 1 time etter man bestilte dem. dessverre er det ikke slik...

I en normal verden ville man holdt igjen kampanjeprodukter til kampanjen starter siden man også vet hvilke produkter som kommer på kampanjene....

 

Ser ut for meg at det her er en del Elkjøpansatte som prøver å snakke på Elkjøps vegne om ting de egentlig ikke har peiling på. Dette kan slå veldig uheldig ut for Elkjøp så hvis dere ikke er sikre på noe så er det bedre å ikke si noe.

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar

De har fått brev fra Forbrukerombudet ved flere anledninger angående uryddig praksis knyttet til lokketilbud. De har nok normal intelligens men som nevnt tidligere spekulerer de i dette fordi det lønner seg mer å leve på kant av loven enn å følge den. Det er opp til oss forbrukere å sørge for at det ikke lønner seg, blant annet ved å varsle Forbrukerombudet og å avsløre uryddigheter i forum som dette.

 

Det er jo nesten litt rørende at tre Elkjøp-ansatte er innom tråden og forsøker å forsvare sin arbeidsgiver ved å skylde på "glipper" og bortforklare meget uryddig praksis over lang tid. Hadde de brukt like mye krefter på å ta opp uryddighetene med sin arbeidsgiver ville jeg blitt mer imponert. ;)

 

Hadde jeg vært deres arbeidsgiver ville de fått klar beskjed om å holde seg unna slike diskusjoner på nett. Det skader Elkjøp mer enn det gavner når en hvilken som helst ansatt uttaler seg i hytt og pine om Elkjøp sine rutiner og praksis.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar

Er garantien hos Elkjøp den samme du kan kjøpe hos HiFi-klubben?

Der betaler man 5(?)prosent ekstra, og har da en garanti i 5 år mot alt. Som selgeren sa til meg: Selv om du pisser på anlegget i fylla dekker de reperasjonen.

Jeg kortsluttet den ene utgangen på forsterkeren 4 mnd senere, og jeg fikk alt fikset uten egenandel. Supert!

Lenke til kommentar

Vel, det dreier seg jo ikke akkurat om rikets sikkerhet. Hvis man jobber i Elkjøp må man jo også ha rett til å uttale seg. Man skal riktignok være lojal mot arbeidsgiver, men det får være grenser, og jeg tror de som deltar her selv er best til å vurdere hvor grensen går og hva man kan si framfor å få påpekning av andre forumdeltakere om å holde seg unna. Tror ikke Elkjøps ledelse sitter å følger med på alle forumer for å komme med offisielle utspill uansett.

 

Når det er sagt synes jeg det virker rart å selge ut kampanjetilbud før kampanjen har startet. Da kan det ikke være snakk om mange enheter, og hvis man lokker med ting man ikke-reelle tilbud er det jo ikke bare villeldende markedsføring, men nærmest bedrageri. Hvis jeg hadde kommet mandag ved åpningstid og ikke fått et tilbud som gjaldt fra mandag hadde jeg blitt rimelig pissed. Skulle vært fall ha hatt erstatning for å ha møtt opp.

 

Selv synes jeg nesten litt synd på Elkjøp. Når de endlelig har fått tak i nesten alle lokaler i landet gjennom Elkjøp/Lefdal og skal utnytte monopolmakten, så begynner nesten alle å kjøpe på nettet istedenfor å gå i butikk. Må være kjipt. De må vel bruke litt suspekte metoder for å klare å tyne goodwill-profitten fra Øyvind Blunck-reklame tiden lengst mulig.

Lenke til kommentar

Mange arbeidsgivere har bestemmelser som regulerer hva de ansatte kan uttale seg om angående sin arbeidsgiver i offentlige sammenhenger, som for eksempel dette forumet. En lojal arbeidstaker ville tatt opp problematikken med sin arbeidsgiver og forsøkt å finne løsninger dere, ikke komme med mer eller mindre velbegrunnede unnskyldninger for uryddig praksis i forhold til lovverket.

 

Jeg synes slike bestemmelser er riktige og fornuftige, først og fremst fordi det skader arbeidsgiver når ansatte opptrer som her. Elkjøp har ved flere anledninger fått beskjed fra Forbrukerombudet om hva som er gjeldende regelverk i forhold til lokketilbud og det blir da dumt når en ansatt legger ut om og forsvarer en praksis som er ulovlig.

Lenke til kommentar
Når det gjelder maxtor disken så står det at det er begrenset antall, altså 1700 stk, så tilbudet varer så lenge beholdningen rekker (og på disse tilbudene gjelder ikke anonsegarantien) . Jobber serlv på elkjøp vinterbro og der hadde vi fått inn ca 70 stk, hvor den siste gikk i løpet av gårdagen.

Altså: Det står at det er 1700, men er 70, og dette mener du er helt fair?

Lenke til kommentar
Var innom Elkjøp for å kjøpe en 500GB Maxtor-harddisk (799,-) til min far i dag. Selvfølgelig var svaret som alltid: "Den er vi dessverre utsolgt for, men vi har denne Western Digital som er sinnsykt mye bedre *blablabla*". Jeg gadd ikke stå der å høre på en selger som kun snakker ut i fra boka (Ekle triks han har lært på kurs) for å lure uvitende kunder, så jeg bare gikk.

 

Ringte senere en kompis som jobber på den aktuelle butikken for å forhøre meg. Han bekreftet som jeg trodde, de hadde kun hatt 6 stk inne. Noe som er utrolig lite. I annonsen står det riktignok 1700stk, men jeg mistenker dette gjelder hele Norge, og ikke kun butikkene i nærheten.

 

Heldigvis har jeg muligheten til å benytte meg av Elkjøps "3-dagers annonsegaranti", da harddisken var utsolgt i dag (3. dag), og de sannsynligvis ikke klarer å skaffe maken innen 10 dager. Kompisen min mente de fikk inn 6stk 13. Januar, altså etter tilbudet er slutt. Regner med jeg får en annen 500GB harddisk til samme pris. Skal bli spennende å se om Elkjøp faktisk følger denne policy-en sin som de reklamerer for.

 

Jeg jobber selv i butikk, så jeg vet hva det går i :)

 

Når det gjelder maxtor disken så står det at det er begrenset antall, altså 1700 stk, så tilbudet varer så lenge beholdningen rekker (og på disse tilbudene gjelder ikke anonsegarantien) . Jobber serlv på elkjøp vinterbro og der hadde vi fått inn ca 70 stk, hvor den siste gikk i løpet av gårdagen.

Jeg tar selv bestillinger til kampanjer og jeg/elkjøp har som mål at vi ALLTID skal ha annonserte varer på lager. dessverre skjer det at varene for nestes ukes kampanje kommer inn fredagen i forveien og da blir solgt ut iløpet av helgen, slik at man ikke har varer på mandagen ved kampanjestart. Prøver da alltid å bestille opp flere, dessverre hender det at lagrene blir tomme og et gitt produkt slår mer ann enn først anntatt.

 

I en perfekt verden ville man hatt ubegrenset lagerplass og ubegrenset tilgang til varer som dukket opp på lageret 1 time etter man bestilte dem. dessverre er det ikke slik...

Vel.

 

For å være ærlig så skremmer du meg nesten. At dere faktisk selger ut tilbudskoli i løpet av en helg er direkte hårreisende. Ikke bare er det villedende reklame, men det er også som RyanLennox sier på grensen til bedrageri.

 

 

Men tilbake til Maxtor-disken. Jeg sitter med tilbudsavisen i hånden nå, og det står ikke èn eneste plass at 3-dagers annonsegarantien ikke gjelder ved tilbudsvarer med begrenset antall. Det står riktignok på bakerste side "Tilbudene gjelder fra 27. desember T.O.M 31. desember, eller så langt beholdningen rekker", men dere garanterer selv at varen skal være på lager i minst 3 dager (Vi garanterer at du får kjøpt det annonserte produktet i 3 dager, og blir vi ikke utsolgt vil prisene gjelde fra 27. desember t.o.m 31. desember).

 

Hadde det bare vært opplyst ved det aktuelle produktet at på den varer gjelder ikke 3-dagers annonsegarantien hadde jeg ikke hatt noe å klage over, men jeg blir irritert fordi det er virkelig ikke første gang dere er ute på tur angående villedende reklame.

 

Dessuten. Det optimale for Elkjøp er ikke å ha ubegrenset tilgang til varer slik du hevder. Det optimale er den skittne reklamestrategien dere bedriver i dag. Lokke kunden til butikken med ett rimelig godt tilbud på ett produkt i svært begrenset antall og lav fortjeneste. Når kunden henvender seg i butikken, får kunden avslag på det billige produktet, men tilbudt ett langt dyrere produkt som dere igjen har høyere fortjeneste på. De fleste kundene er faktisk så dumme, og selgerene såpass gode at dette ikke er noe problem for selgeren.

Dette gjelder forsåvidt ikke bare dere, men dere har alltid vært blant de dårligste i klassen.

Endret av Zevs.
Lenke til kommentar
Hvorfor ikke bare kjøpe det på nettsidene hvis de er billigere der.

 

Svaret på det er soleklart. Man må betale frakt i tillegg.

 

Les nederst på internettsiden dems.....

 

Prisen på internett kan avvike fra prisen i våre butikker.

 

Ja, og de prisene er merket med "Internettpris". De varene som ikke er merket, må jo selvfølgelig ha samme pris i butikkene. Hva er ellers poenget med å merke enkelte varer med "Internettpris"? Så lenge de merker enkelte varer på denne måten, så må de jo være konsekvente. Ellers blir det jo bare tull og tøys, så dette bør de rydde opp i snarest. Det tror jeg de vil tjene på. :)

Lenke til kommentar
Så lenge de merker enkelte varer på denne måten, så må de jo være konsekvente. Ellers blir det jo bare tull og tøys, så dette bør de rydde opp i snarest. Det tror jeg de vil tjene på. :)

 

Rettelse: Jeg tror ikke de vil tjene mere på dette på kort sikt, men de vil bli oppfattet som mer seriøse. Det vil de garantert tjene på i det lange løp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...