Gå til innhold

Elkjøp bryter markedsføringsloven igjen


kjeklulf

Anbefalte innlegg

Ingen som reagerer på hvordan HiFi Klubben reklamerer?

Hvert år i januar bryter juksepriskrigen løs! Elektrobransjen later som om de setter ned prisene. Det ene fantastiske tilbudet etter det andre hagler over verden.

 

Mye av det er bare tøys og tull.

 

Det er ingen som gir bort fantastisk kvalitet for nesten ingen penger. Hos oss er det sånn: finner du en "før-og-nå-pris", kan du være sikker på at avslaget er reelt. Vi selger bare ut varer vi har for mye av på lager. Pluss demo-modeller og rester som må ut av hyllene. For vi er sikre på at juks viser seg.

 

Men hva hjelper det når tilbudsprisene hos HiFi Klubben er høyrer enn vanlig pris hos konkurrentene? Latterlig å slenge drit om andre når de selger varene dyrere selv!

 

Eks

HiFi Klubben selger nå Samsung LE-32R87BD til 7790,-

Den samme TV‘n selger meeter for 7208,-

 

btw: hva er det som gjør at elektrokjedene tror at de ikke behøver å opplyse om før prisen på nettet, men kun i katalogene?

Endret av MCDr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den "glippen" har de gjort for mange ganger tidligere til at det kan kalles en glipp lenger. ;)

Sist i 2001 ser det ut til? :)

 

EDIT: Hifi-klubben er jo på bærtur, beklager å si det. Fiktive førpriser og nåpriser? Når det gjelder denne kampanjen som går nå er før og nå-prisene som er oppgitt i butikk høyst reelle.

 

Menmen..er jo ikke første gang hifiklubben slenger påstander om andre kjeder - feks fet lyd og kjøleskap-kampanjen :p. (Som jeg egentlig synes var ganske så morsom, selv om den ikke stemte :))

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Er det ikke et større problem, at flere butikker bruker fiktive førpriser?

 

Det er klart det også er et problem men det er noe forbrukere har mye mindre mulighet til å kontrollere. Elkjøp har tidligere blitt dømt i Markedsrådet for å ha brukt fiktive førpriser, riktig nok for noen år tilbake:

 

http://www.forbrukerombudet.no/index.gan?id=239

 

Sist i 2001 ser det ut til? :)

 

De ble dømt for det sist gang i 2001. Som du utmerket godt vet gjorde de et liknende stunt i fjor. ;)

Lenke til kommentar
Er det ikke et større problem, at flere butikker bruker fiktive førpriser?

 

Det er klart det også er et problem men det er noe forbrukere har mye mindre mulighet til å kontrollere. Elkjøp har tidligere blitt dømt i Markedsrådet for å ha brukt fiktive førpriser, riktig nok for noen år tilbake:

 

http://www.forbrukerombudet.no/index.gan?id=239

 

 

Ikke riktig. Det ble fattet et forbudsvedtak i forbrukerombudet - som elkjøp så klaget inn til markedsrådet pga saksbehandlingsfeil hos forbrukerombudet. Hvor klagen ble avvist. Mao ikke dømt i markedsrådet for fiktive førpriser.

 

Dette hadde du selv sett om du hadde lest igjennom det du linket til :).

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Tja, du har kanskje rett. Men er vi tjent med å sy puter under armene på slike folk? Tror uansett at dette er en glipp fra Elkjøp sin side og ikke utspekulert ondskap..

Det er absolutt ikke å sy puter under armene på folk, selv er jeg meget intressert i tekniske duppeditter og jeg finner fort ut at man ikke kan være oppdatert på alle priser.

 

Selv synes jeg flere ting som er på salg burde vært pliktig og opplyse om, her har dere listen min:

 

Lanseringsdato

Veiledende pris på lansering

Siste pris i butikken det gjelder

 

Har en venn som kjøpte ett kamera for en stund siden, ett gammelt kamera av Panasonic, FZ-5 tror jeg det var og han betalte 4200 kr for det inkl. veske og minnekort. Vet ikke når det kameraet kom ut men at det var ca 2002 er ikke så ille gjettet.

 

 

Sist i 2001 ser det ut til? :)

Nå har jeg til vane å beskytte Elkjøp siden jeg selv er kjempefornøyd med min lokale butikk her.

 

Men.... jeg følger med og dessverre med litt for godt og kan si at i mange Ukens Tilbud fra Elkjøp er det med varer som slettes ikke er nedsatt.

 

En annen ting er at de merker mange priser med Internettpris, hva mener de med det nå alle prisene er internettpris..... slikt forvirrer!

Lenke til kommentar
Hifi-klubben er jo på bærtur, beklager å si det. Fiktive førpriser og nåpriser? Når det gjelder denne kampanjen som går nå er før og nå-prisene som er oppgitt i butikk høyst reelle.

 

Jeg synes nå denne tråden viser at de nettopp ikke er på bærtur. Elkjøp bryter loven og du har selv vist til en annen elektroforretning som også bryter loven? ;)

 

Ellers er det ikke noe forbud mot å ta høye priser (innen rimelighetens grenser). Det som er forbudt er å operere med tilbudspriser som ikke er reelle tilbud og førpriser som ikke kan dokumenteres. Det er også forbudt å kalle noe et salg eller bruke begreper som "nå kun", "nå kr", "utsalg" og lignende formuleringer som gir inntrykk av at prisen er satt ned, uten at det framgår hvor stort avslaget er, for å sitere Forbrukerombudet.

Lenke til kommentar

Ok, upresis språkbruk. Her er forbrukerombudets vedtak:

 

1) Med hjemmel i markedsføringslovens § 14, jf. §§ 1 og 2, forbyr Forbrukerombudet Elkjøp Norge AS v/styrets formann i sin markedsføring å benytte pristilbud hvor det sammenlignes med forretningens førpris, uten at selskapet kan legge frem dokumentasjon for at førprisen er reell.

 

2) Med hjemmel i markedsføringslovens § 16, jf. § 14 fastsetter Forbrukerombudet at Elkjøp Norge AS v/styrets formann skal betale kr 600.000,- i tvangsgebyr dersom selskapet overtrer eller medvirker til overtredelse av Forbrukerombudets vedtak.

 

Vedtaket ble klaget inn til Markedsrådet av Elkjøp og Markedsrådet avviste klagen.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar

edit: never mind, ser du endra det og skjønte hva jeg mente :).

 

Har en venn som kjøpte ett kamera for en stund siden, ett gammelt kamera av Panasonic, FZ-5 tror jeg det var og han betalte 4200 kr for det inkl. veske og minnekort. Vet ikke når det kameraet kom ut men at det var ca 2002 er ikke så ille gjettet.

DMCFZ5 kom ut våren 2005.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Jo, men fremdeles i 2000/2001. Om de har vært verstinger hele veien fram mot i dag, hvorfor stopper alle saker, vedtak o.l. i 2001? :).

 

Det er jo bare å klage på forbrukerombudet sine hjemmesider om man er mener noen bryter loven.

 

Det gjorde jeg selv faktisk i vår..da ang platekompaniet sine "salg" uten førpriser. Fikk svar fra forbrukerombudet om at de ikke kunne prioritere slike små saker.. :/

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Hvem bryr seg. Markedsføringsloven er stort sett en tullete lov for folk som ikke kan tenke selv.
Eh..svært få tenker selv i dag er nå min mening, så Markedsføringsloven er helt på sin plass. Som du ser så spiller Elkjøp på nettopp det.
Tja, du har kanskje rett. Men er vi tjent med å sy puter under armene på slike folk? Tror uansett at dette er en glipp fra Elkjøp sin side og ikke utspekulert ondskap..

La meg snu problemstillingen! Hvis vi ikke hadde hatt Markedsføringsloven så ville nok langt flere "glippet" i markedsføringen.

 

Jeg er ikke imot alt i markedsføringsloven, sjikanering og usannheter bør straffes, men småting som dette får man til å tenke USA tilstander hvor man kan sakesøke for de rareste tingene.

Lenke til kommentar
DMCFZ5 kom ut våren 2005.

Trodde det var gamlere, uansett er det for gammelt til å markedsføre som ett "dagens" kamera med en pris som er omtrent den samme som for over 2 år siden.

 

Derfor mener jeg absolutt at det burde være opplysningsplikt om når produktet ble lansert, ihvertfall burde det være lett tilgjengelig informasjon hvis folk spør.

 

Fikk ihvertfall byttet kameraet igjen.... fikk til svar fra selgeren at det ikke var meningen å lure folk men hva er egentlig meningen da med å selge ett gammelt kamera til vanlig pris?

 

Edit:

Sjekket mine gamle internettbesøk, kameraet var ett Panasonic Lumix DMC FZ-3.

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Jo, men fremdeles i 2000/2001. Om de har vært verstinger hele veien fram mot i dag, hvorfor stopper alle saker, vedtak o.l. i 2001? :).

 

Det er jo bare å klage på forbrukerombudet sine hjemmesider om man er mener noen bryter loven.

 

Det gjorde jeg selv faktisk i vår..da ang platekompaniet sine "salg" uten førpriser. Fikk svar fra forbrukerombudet om at de ikke kunne prioritere slike små saker.. :/

 

 

Som nevnt flere ganger: Den samme diskusjonen dukket opp i fjor også ved disse tider. Og du svarer vel selv egentlig ganske godt på ditt eget spørsmål helt til slutt? ;)

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar

who cares, de fleste burde vel vite at det stort sett aldri er noe virkelig salg på Elkjøp (eller andre), de har kanskje slått av noen hundrelapper i forhold til nyeste butikkpris, men de bruker gjerne leverandørens veil. pris (stort sett altfor høy ift. markedspris) i annonsering så det skal se billigere ut.

Eneste gangen jeg har gjort et kupp på elkjøp har vært på B varer.

Lenke til kommentar

Innimellom skjer det glipper i reklamer. Enkelte ganger er det avbildet feil produkt eller oppgitt en feil pris. dessverre er ikke korrekturleserne alltid ved sine fulle fem og ettersom Elkjøp og Expert har så og si en kampanjeavis hver eneste uke, pluss en del ekstra i Se og Hør eller VG så er det ikke rart hvis det skjer innimellom.

Anyway så synes jeg at Hifiklubben sine reklamer har fått gå ganske lenge nå og det er vel de eneste på lang tid som snakker dritt om konkurrentene sine og kommer med påstander som slettes ikke stemmer bestandig.

 

(jobber i Expert hvis det har noen betydning for folk)

Lenke til kommentar
Er det ikke et større problem, at flere butikker bruker fiktive førpriser?

 

Det er klart det også er et problem men det er noe forbrukere har mye mindre mulighet til å kontrollere.

 

Det er fiktive førpriser som lurer kundene. Hvis butikken ikke oppgir førpris, så er det opp til kunden å bedømme om prisen er grei. Det er da vel mer realt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...