Gå til innhold

Elkjøp bryter markedsføringsloven igjen


kjeklulf

Anbefalte innlegg

Den resterende 1/3 av gangene har vi annonsegaranti, benytt deg av den da vel.

Ja, hadde bare Elkjøp selv fulgt denne. Og ikke bare sagt "Sorry, dette er tilbudsvarer/varer i begrenset antall" (Selv uten at det står noe om det) hadde annonsegarantien vært genial...

 

Det med at vi kan være tom ved åpningstid har vært FORKLART flere ganger i denne tråden, vi annonserer ofte samme produkt flere uker på rad. Hvorfor graver du dette opp igjen når du har fått en etter min mening god forklaring?

 

Nei, vi burde jo helst ikke grave opp ting som kan sverte Elkjøp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
EDIT: Lefdal annonserte ikke maxtor harddisk. Kanske derfor de ikke hadde solgt så mange? :).

Fikk en DM i posten fra Lefdal forrige dagen her. Der var Maxtor reklamert til 799,-.

 

Har selv handlet kampanjeprodukter hos Elkjøp, og alltid fått varen untatt én gang (krevde å benytte meg av annonsegarantien, men ble aldri oppringt). De fleste jeg kjenner som har handlet på Elkjøp har også fått det de skal ha. Nå skal jeg ikke drive en forsvarskampanje for Elkjøp, men jeg tror litt av tingen her er det som ble nevnt i stad. Si at 95 % får den varen de skal. De er da veldig fornøyde, men de forteller det ikke videre. Så er det de få prosentene som ikke får det de skal ha, og de lager en god del støy ut av det. Da blir inntrykket rundt omkring noe helt annet enn at de fleste får det de er ute etter.

 

Mitt inntrykk er dog at Elkjøp kan bli flinkere til å fortelle kundene at de kan benytte seg av annonsegarantien. Jeg tror at under en hektisk salgsdag med mange deltider på jobb, så kan det gå helt i glemmeboka å opplyse kundene om dette. Så har vi selvfølgelig også de kundene som blir opplyst om dette, men som er så frustrerte over at de ikke fikk varen med en gang at det går ut på nettet og lager en stor sak av dette uten å opplyse om at de faktisk fikk service i butikken.

 

Edit: Lagt til to avsnitt.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Når du har fått en forklaring, så ser jeg ikke hvorfor du ser bort i fra denne :). Det er helt lov å si sin mening om en kjede, selvfølgelig.

 

Hadde det ikke vært lov hadde jeg vel stengt denne tråden for lenge siden :p. Men jeg er ikke HELT lobotomert :).

 

EDIT: Lefdal annonserte ikke maxtor harddisk. Kanske derfor de ikke hadde solgt så mange? :).

Fikk en DM i posten fra Lefdal forrige dagen her. Der var Maxtor reklamert til 799,-.

Det stemmer, de annonserer den nå. men etter hva jeg vet annonserte de de ikke i romjula, når elkjøp hadde sin annonse.

 

Zevs: Jeg tipper du fikk kjøpe av det de hadde fått inn på lager som skulle til kampanjen de kjører nå jeg :). Da fant vi jo løsningen på hvorfor de hadde så mye på lager der.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Når du har fått en forklaring, så ser jeg ikke hvorfor du ser bort i fra denne :). Det er helt lov å si sin mening om en kjede, selvfølgelig.

 

Hadde det ikke vært lov hadde jeg vel stengt denne tråden for lenge siden :p. Men jeg er ikke HELT lobotomert :).

 

EDIT: Lefdal annonserte ikke maxtor harddisk. Kanske derfor de ikke hadde solgt så mange? :).

Fikk en DM i posten fra Lefdal forrige dagen her. Der var Maxtor reklamert til 799,-.

Zevs: Jeg tipper du fikk kjøpe av det de hadde fått inn på lager som skulle til kampanjen de kjører nå jeg :). Da fant vi jo løsningen på hvorfor de hadde så mye på lager der.

Jeg tipper du tar feil.

 

DM kom i Posten her 2. Januar. Om jeg ikke tar helt feil startet tilbudet 3. Januar, eventuelt 2. Januar uten at jeg skal være for bastant. Jeg kjøpte den uansett i går.

Lenke til kommentar
Når du har fått en forklaring, så ser jeg ikke hvorfor du ser bort i fra denne :). Det er helt lov å si sin mening om en kjede, selvfølgelig.

 

Hadde det ikke vært lov hadde jeg vel stengt denne tråden for lenge siden :p. Men jeg er ikke HELT lobotomert :).

 

EDIT: Lefdal annonserte ikke maxtor harddisk. Kanske derfor de ikke hadde solgt så mange? :).

Fikk en DM i posten fra Lefdal forrige dagen her. Der var Maxtor reklamert til 799,-.

Zevs: Jeg tipper du fikk kjøpe av det de hadde fått inn på lager som skulle til kampanjen de kjører nå jeg :). Da fant vi jo løsningen på hvorfor de hadde så mye på lager der.

Jeg tipper du tar feil.

 

DM kom i Posten her 2. Januar. Om jeg ikke tar helt feil startet tilbudet 3. Januar, eventuelt 2. Januar uten at jeg skal være for bastant. Jeg kjøpte den uansett i går.

EDIT: Glem det, jeg misforsto :). Du så på Lefdal sin DM, yes, som kom ut 2. januar. Never mind :).

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Om dere faktisk har så utrolig mange kunder som dere selv hevder, så burde dere kanskje snart klare å dimensjonere vareinntaket deretter snart? Jeg har aldri hatt samme inntrykk av hverken Siba, Expert eller Euronics, selv om jeg har handlet der vell så mye som på Elkjøp. Ja, kanskje mer, nettopp fordi jeg alltid får det jeg vil ha, NÅR jeg vil ha det.

Dere må tenke på en stor forskjell mellom Elkjøp kontra Siba, Elprice, Euronics, Expert, etc, og det er at Elkjøp har etablert seg med fult av småbutikker.

 

De andre kjedene er som oftest bare meget store varehus med store lager mens Elkjøp har mange små butikker som ikke kan ha det samme lageret.

 

En gang jeg skulle kjøpe en 28" TV på Elkjøp SUnndal ble jeg fortalt at de kun hadde få stk inne og de ble fort utsolgt men at de samlet opp bestillinger. Disse bestillingene ble ikke sendt avgårde før 3 dagersgarantien var over noe som gjorde at jeg ikke bestilte.

 

Likevel må små butikker som mange Elkjøp butikker er ha slike løsninger for å kunne overleve.

 

jeg tror mye av årsaken til misnøyen mot elkjøp ligger akkurat i det du sier. småbutikkene gir mer eller mindre faen i å ta inn annonsevarer, og kundene som kommer blir henvist til dyrere produkter med høyere netto. den lokale elkjøpen fra der jeg vokste opp er et kremeksempel på dette.

Lenke til kommentar
Om dere faktisk har så utrolig mange kunder som dere selv hevder, så burde dere kanskje snart klare å dimensjonere vareinntaket deretter snart? Jeg har aldri hatt samme inntrykk av hverken Siba, Expert eller Euronics, selv om jeg har handlet der vell så mye som på Elkjøp. Ja, kanskje mer, nettopp fordi jeg alltid får det jeg vil ha, NÅR jeg vil ha det.

Dere må tenke på en stor forskjell mellom Elkjøp kontra Siba, Elprice, Euronics, Expert, etc, og det er at Elkjøp har etablert seg med fult av småbutikker.

 

De andre kjedene er som oftest bare meget store varehus med store lager mens Elkjøp har mange små butikker som ikke kan ha det samme lageret.

 

En gang jeg skulle kjøpe en 28" TV på Elkjøp SUnndal ble jeg fortalt at de kun hadde få stk inne og de ble fort utsolgt men at de samlet opp bestillinger. Disse bestillingene ble ikke sendt avgårde før 3 dagersgarantien var over noe som gjorde at jeg ikke bestilte.

 

Likevel må små butikker som mange Elkjøp butikker er ha slike løsninger for å kunne overleve.

 

jeg tror mye av årsaken til misnøyen mot elkjøp ligger akkurat i det du sier. småbutikkene gir mer eller mindre faen i å ta inn annonsevarer, og kundene som kommer blir henvist til dyrere produkter med høyere netto. den lokale elkjøpen fra der jeg vokste opp er et kremeksempel på dette.

Jepp, noe jeg allerede på Side 4 hevdet.

 

Dessuten. Det optimale for Elkjøp er ikke å ha ubegrenset tilgang til varer slik du hevder. Det optimale er den skittne reklamestrategien dere bedriver i dag. Lokke kunden til butikken med ett rimelig godt tilbud på ett produkt i svært begrenset antall og lav fortjeneste. Når kunden henvender seg i butikken, får kunden avslag på det billige produktet, men tilbudt ett langt dyrere produkt som dere igjen har høyere fortjeneste på. De fleste kundene er faktisk så dumme, og selgerene såpass gode at dette ikke er noe problem for selgeren.

Dette gjelder forsåvidt ikke bare dere, men dere har alltid vært blant de dårligste i klassen.

Lenke til kommentar

Jeg jobber i en av de topp 10 største elkjøp butikkene i Norge og kan derfor lite om hvordan det er i de små butikkene. Men kan tenke meg at om jeg hadde hatt et lavere lagerbudsjett enn det jeg har på min butikk, ville det vært vanskelig å ha både annonsevarer og de vanlige varene på lager til enhver tid. Slik vil jeg tro det er med alle små butikker uansett hvilken kjede de tilhører.

 

Jeg synes det er rart hvis de likevel velger å ikke ta inn annonserte varer, dette vil ikke gagne dem særlig bra da de må selge alternetive varer til samme pris isteden. Dette vil de komme til å tape penger på. (ref elkjøps annonsegarnati) Grunnen til at dere som bor i litt mer ulente strøk, med mindre butikker opplever dette oftere enn de som bor i byene kan nok ha en sammenheng med at det er vanskligere å bestille rett når det er snakk om få varer. Dersom jeg bestilte 20 stk W880i for mye ville ikke dette hatt noe å si for meg, dette ville vært solgt ut på notime og jeg kunne hatt tomt lager når kosten på denne telefonen ble lavere hos grossist. Hos en mindre butikk som har lavere omløpshastighet på varene, er det mye viktigere å ikke bestille for mye varer. Sitter de igjen med for mye kan de risikere å tape masse penger når markedsprisen senere faller og de sitter inne med høy kost på varene. Om vareetterspørselen på annonsert vare blir større enn de regnet med, må de altså gi dere et alternativt produkt isteden til samme pris. Blir dere ikke tilbudt dette. Pek på annonsegarantien på siste side i elkjøp sin DM.

Endret av glosi
Lenke til kommentar
Jeg jobber i en av de topp 10 største elkjøp butikkene i Norge og kan derfor lite om hvordan det er i de små butikkene. Men kan tenke meg at om jeg hadde hatt et lavere lagerbudsjett enn det jeg har på min butikk, ville det vært vanskelig å ha både annonsevarer og de vanlige varene på lager til enhver tid. Slik vil jeg tro det er med alle små butikker uansett hvilken kjede de tilhører.

 

Jeg synes det er rart hvis de likevel velger å ikke ta inn annonserte varer, dette vil ikke gagne dem særlig bra da de må selge alternetive varer til samme pris isteden. Dette vil de komme til å tape penger på. (ref elkjøps annonsegarnati) Grunnen til at dere som bor i litt mer ulente strøk, med mindre butikker opplever dette oftere enn de som bor i byene kan nok ha en sammenheng med at det er vanskligere å bestille rett når det er snakk om få varer. Dersom jeg bestilte 20 stk W880i for mye ville ikke dette hatt noe å si for meg, dette ville vært solgt ut på notime og jeg kunne hatt tomt lager når kosten på denne telefonen ble lavere hos grossist. Hos en mindre butikk som har lavere omløpshastighet på varene, er det mye viktigere å ikke bestille for mye varer. Sitter de igjen med for mye kan de risikere å tape masse penger når markedsprisen senere faller og de sitter inne med høy kost på varene. Om vareetterspørselen på annonsert vare blir større enn de regnet med, må de altså gi dere et alternativt produkt isteden til samme pris. Blir dere ikke tilbudt dette. Pek på annonsegarantien på siste side i elkjøp sin DM.

Det er noe jeg glemte å nevne, mener de store butikkene har enda en fordel fremfor de små. Små butikker betaler grossisten den prisen det koster når de kjøper varen mens store butikker betaler det som varen koster når de selv selger den.

 

Mener ikke små butikker ikke tar inn annonsevarer men at de ikke tar inn mer enn at de er sikker på at de får solgt det, derfor blir det i de fleste tilfellene for lite på lager.

Lenke til kommentar

Det er noe jeg glemte å nevne, mener de store butikkene har enda en fordel fremfor de små. Små butikker betaler grossisten den prisen det koster når de kjøper varen mens store butikker betaler det som varen koster når de selv selger den.

 

Mener ikke små butikker ikke tar inn annonsevarer men at de ikke tar inn mer enn at de er sikker på at de får solgt det, derfor blir det i de fleste tilfellene for lite på lager.

 

Dette stemmer ikke, vi (de store butikkene) må jo betale det varen koster når vi kjøper den inn, dersom prisen synker hos grossist i ettertid og vi har mye varer på lager har vi i utgangspunktet tapt disse pengene. Dette gjelder uansett om man er liten eller stor.

Endret av glosi
Lenke til kommentar

Det er noe jeg glemte å nevne, mener de store butikkene har enda en fordel fremfor de små. Små butikker betaler grossisten den prisen det koster når de kjøper varen mens store butikker betaler det som varen koster når de selv selger den.

 

Mener ikke små butikker ikke tar inn annonsevarer men at de ikke tar inn mer enn at de er sikker på at de får solgt det, derfor blir det i de fleste tilfellene for lite på lager.

 

Dette stemmer ikke, vi (de store butikkene) må jo betale det varen koster når vi kjøper den inn, dersom prisen synker hos grossist i ettertid og vi har mye varer på lager har vi i utgangspunkter tapt disse pengene. Dette gjelder uansett om man er liten eller stor.

 

nja...price protection avtaler er ganske vanlige, så det du sier der stemmer ikke alltid.

Lenke til kommentar

Det er noe jeg glemte å nevne, mener de store butikkene har enda en fordel fremfor de små. Små butikker betaler grossisten den prisen det koster når de kjøper varen mens store butikker betaler det som varen koster når de selv selger den.

 

Mener ikke små butikker ikke tar inn annonsevarer men at de ikke tar inn mer enn at de er sikker på at de får solgt det, derfor blir det i de fleste tilfellene for lite på lager.

 

Dette stemmer ikke, vi (de store butikkene) må jo betale det varen koster når vi kjøper den inn, dersom prisen synker hos grossist i ettertid og vi har mye varer på lager har vi i utgangspunkter tapt disse pengene. Dette gjelder uansett om man er liten eller stor.

 

nja...price protection avtaler er ganske vanlige, så det du sier der stemmer ikke alltid.

 

Nå begynner vi å ro langt off topic og inn på innkjøpsavtaler som jeg ikke er intressert i å diskutere på et åpent forum.

Lenke til kommentar
KVTL: Som jeg har sagt før i tråden så er dette tross alt fra tusenårskiftet. Det var DA alle problemene var. Det har skjedd en del siden den tid rett og slett. Heldigvis :).

 

Det er jeg fullt klar over, men det var ikke dommen i seg selv som var det interessante. Det var derimot de kravene som Forbrukerombudet og Markedsrådet stilte til Elkjøp og varer som varierte mye i pris. Det var Glossi som mente at de var så urimelige, så det var mer for å vise at kanskje de i noen tilfeller kan være urimelige, men generelt sett så er ikke kravene urimelige.

Lenke til kommentar

Regler om førpris er gammeldagse og er ikke tilpasset Elkjøps varesortiment, siden Elkjøp skal være billigst må de endre prisene hele tiden etter lokale konkurenter og kan vanskelig få en fast pris over en 6-ukers periode på noe produkt.

 

Dessuten kan førpris være mer missvisende enn veiledende med slike produkter og da er jo hele vitsen med førpris borte, virker motsatt.

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar

Tror ikke det er sånn at Elkjøp hele tiden må forandre prisene sine grunnet (lokale) konkurrenter. Min erfaring er at de i store trekk ikke gjør det. På enkelt produkter det er en del "hype" rundt gjør de dette, men det er bare på en brøkdel av sortimentet. Det er nok heller kravet om at man skal ha solgt et visst antall produkter i et visst antall uker som kan være utfordrende.

Lenke til kommentar
Ja, nå ser man altså at de fleste har valgt å droppe ord som salg og kampanje, skal jeg fortelle dere hvorfor?

 

Forbrukerombudet mener man skal skrive førpris før man får lov til å annonsere noe som skal virke billigere.

Forbruker ombudet har også ved flere anledninger kritisert "alle" kjeder i hele norge som har valgt å bruke ordet førpris i en annonse.

Grunnen til dette er fordi ordet "førpris" i følge forbrukerrådet ikke kan brukes dersom.

1. Varen ikke har hatt denne "førprisen" de siste 6 ukene sammenhengene.

2. Varen ikke har blitt solgt i flere enn 6 eksamplarer de samme 6 ukene.

 

Utfordringen for butikkene som ønsker å skrive førpris da, er at 1. prisene er ofte dynamiske. Eks. En mobiltelefon blir lansert. Prisen er da 3495,- sammen med Telenor Superminutt. Denne prisen holder vi i 4 uker, men så er telefonen på "tilbud" hos expert til 3195,-. Og vi velger å sette ned prisen til det samme. Når Expert sitt tilbud går ut, velger vi å sette opp prisen igjen. Vi prøver fortsatt å være billigst blandt lokale konkurrenter, men ønsker jo også å tjene så mye penger som mulig. Her blir "6 ukers rekka" brutt, vi har allerede planlagt et "salg" på telefonen til 2995,- i den 7. uka lansering. Og dette har allerede gått i trykken. Jeg håper alle ser at dersom vi hadde skrevet "før pris" her, så ville forbrukerombudet også klaget.

 

Samme problemet kan også oppstå dersom en butikk har solgt over 6 produkter, men en annen ikke har. (forbrukerombudet krevet faktisk at alle butikkene som bruker ordet førpris skal ha solgt de 6 produktene for å få retten til å bruke ordet førpris)

 

Skjønner dere nå at vi som jobber i butikkene prøver så godt vi kan, men samtig blir hindret av byråkratiske regler som setter kjepper i hjulene for sine egne regler?

 

Jeg skjønner godt problemet til Elkjøp, men dette er en situasjon dere setter dere i selv. Dere kan like eller mislike lovverket men det er noe dere faktisk må forholde dere til. En stor aktør som dere kan ikke gang etter gang sette enkelte deler av lovverket til side med begrunnelsen at "det er så firkantet". Reglene er relativt enkle å greie å forstå, men jeg ser godt at det kan være vanskelig å følge dem med den praksisen dere har med å "flytte" prisene opp og ned etter hva konkurrentene foretar seg. Det er svært mange forretninger som faktisk klarer å følge de reglene er satt så umulig kan det jo ikke være. ;)

 

Jeg vet de ikke er så firkantede som folk skal ha det til, de pleier som du sier og se gjennom fingrene på både ordet salg og ordet førpris, men den som har startet denne tråden og mener at Elkjøp bryter markedsføringsloven ved å skrive salg ved en "glipp" (med vilje eller ei) er ganske firkanta. Jeg vet at det var haugevis av varer i vår dm som hadde "ekstremt lave priser" i forhold til normalpris. Disse varene hadde vi også flust med på lager. Regner med at du som varehussjef har såpass innblikk i kostpriser og priser generelt til å "backe meg opp" om at prisene som Elkjøp opererte med under "salget" sitt. Faktisk var salgspriser og ikke "normalpriser".

 

I vårt varehus hadde vi forøvrig førpriser på en haug med varer som var nedsatt, slik tror jeg det har vært i de fleste varehusene. Jeg forstår at mange ønsker å rakke ned på Elkjøp siden vi er så store, jeg har i flere år hatt samme holdning til både Telenor og Microsoft, men enkelte ganger blir jeg irritert over mennesker som kommer med utspill og påstander de overhodet ikke har nok bakkunnskap til å komme med. (nå mener jeg ikke deg veggis:)

 

Poenget er fortsatt det samme: dere har ikke lov å kalle det salg eller liknende uten å oppgi før-priser. Selv en av deres ledere måtte jo i et intervju i med en nett-avis innrømme at det ikke var noe salg hos Elkjøp (finner ikke igjen linken i farten). Dette er reglene dere må forholde dere til.

 

Og tro meg: Dette handler ikke om at Elkjøp er så store og populært å mislike. Det handler om at de gang etter gang lever på kanten av Markedsføringsloven og at dette tydeligvis lønner seg for dem. Hvis det ikke hadde lønt seg hadde de garantert forholdt seg korrekt til regelverket som gjelder. De er selvsagt klar over reglene som gjelder men prøver på alle finurlige måter å finne omveier rundt, slik jeg oppfatter det.

 

Vi ønsker selvfølgelig ikke at disse kundene skal være missfornøyde, og når det gjelder "utsolgte varer" så har Elkjøp som en av de få, innført en annonsegaranti. Denne sier at du vil få et tilsvarende, eller bedre produkt om annonsert vare ikke kan skaffes i løpet av 10 dager etter at du spør.

 

Dette kunne vært et godt argument og annonsegarantien er i seg selv positiv. Problemet er at dere ikke følger den. I forbindelse med en TV som har blitt diskutert i en annen tråd viser det seg at flere butikker (og ansatte på kundeservice-telefonen) benekter at annonsegarantien gjelder for varer dere har et begrenset antall av, selv om det ikke blir tatt noe forbehold om dette i annonseringen. Da faller jo poenget med annonsegarantien bort. Det er liten vits i å garantere for at kundene får en vare dere har et ubegrenset antall av.

 

Jeg synes det er rart hvis de likevel velger å ikke ta inn annonserte varer, dette vil ikke gagne dem særlig bra da de må selge alternetive varer til samme pris isteden. Dette vil de komme til å tape penger på. (ref elkjøps annonsegarnati)

(snip)

Om vareetterspørselen på annonsert vare blir større enn de regnet med, må de altså gi dere et alternativt produkt isteden til samme pris. Blir dere ikke tilbudt dette. Pek på annonsegarantien på siste side i elkjøp sin DM.

Dette er helt korrekt men det forutsetter at butikkene følger den annonsegarantien som blir gitt. Som det er vist til tidligere er ikke det alltid tilfelle.

 

Regler om førpris er gammeldagse og er ikke tilpasset Elkjøps varesortiment, siden Elkjøp skal være billigst må de endre prisene hele tiden etter lokale konkurenter og kan vanskelig få en fast pris over en 6-ukers periode på noe produkt.

 

Dessuten kan førpris være mer missvisende enn veiledende med slike produkter og da er jo hele vitsen med førpris borte, virker motsatt.

 

Man kan som tidligere nevnt like eller mislike reglene, men de er der fortsatt. Poenget med de strenge reglene er jo selvsagt at forbrukeren skal være trygg på at det som sies faktisk stemmer. At Elkjøp synes det er vanskelig er forståelig men det er altså en situasjon de selv kan gjøre noe med om de vil.

Lenke til kommentar
KVTL: Som jeg har sagt før i tråden så er dette tross alt fra tusenårskiftet. Det var DA alle problemene var. Det har skjedd en del siden den tid rett og slett. Heldigvis :).

 

Nuvel, senest i september 2007 fikk Elkjøp et brev fra Forbrukerombudet hvor de ble bedt om å endre markedsføringen sin. Denne gangen var det i forbindelse med flere tilfeller av såkalte lokketilbud. Sitat:

 

Dersom varene ikke finnes i forretningene kan de heller ikke annonsere dem. Dette må Elkjøp snart forstå.
Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...