Gå til innhold

Elkjøp bryter markedsføringsloven igjen


kjeklulf

Anbefalte innlegg

Det er fiktive førpriser som lurer kundene. Hvis butikken ikke oppgir førpris, så er det opp til kunden å bedømme om prisen er grei. Det er da vel mer realt?

 

Det første punktet er vi enige om og det er ulovlig. Det andre punktet kan du godt mene men det er fortsatt ulovlig hvis de kaller det salg eller liknende. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
.. de bruker gjerne leverandørens veil. pris (stort sett altfor høy ift. markedspris) i annonsering så det skal se billigere ut.

 

Det er noe XXL stadig gjør og som er klart ulovlig.

De hadde her før jul en stor avis med Veilpriser. I butikken var det sko på pallesalg med "Veil kr 990, nå kun kr 449" og så sto de like bortenfor i hyllen til deres tidligere pris kr 499.

Det er ren og skjær svindel og lueri.

Lenke til kommentar

Om det er et problem for folk at de ikke får sjekket opp før priser så er det jo bare og vente til salget er over. Da kan en kjøpe varer som ikke er på "salg".

Personlig så vurderer jeg varen opp mot pris. Eller jeg sjekker tilsvarende varer i andre butikker. Ser egentlig ikke problemet her.

Det går ikke an og gardere seg mot dumme folk uansett hva man gjør. Det er haugevis av folk på TV2 hjelper deg som forsatt forhåndsbetaler håndtverkere selv om de har sett på TV at dette bør de ikke gjøre.

Lenke til kommentar

Poenget er at det er ulovlig og at Elkjøp vet det veldig godt og spekulerer i det år etter år. ;)

 

Det er noe av det samme som de gjør i forhold til lokketilbud. De har tre ganger fått brev fra Forbrukerombudet på grunn av klager på at de (Elkjøp) ikke har varer inne som de har reklamert for i sin markedsføring. Seneste brev ble vel sendt i høst en gang om jeg ikke husker feil.

 

Bommer du en gang kan det være en glipp. Bommer du to ganger bør du gjennomgå rutinene og sørge for at det ikke skjer igjen. Bommer du tre ganger er det ren spekulasjon.

Lenke til kommentar

Tja, jeg synes jo det er greit å bli informert om de lovbruddene som begås av de forretningene jeg vurderer å handle med. Har de et lettvint forhold til lovverket (uansett hvor "ubetydelig" det kan virke) vil jeg tenke meg to ganger om før jeg handler der. Det er vel blant annet derfor vi har denne kategorien i forumet også? :)

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg en ny trådløs telefon på Elkjøp i dag. Det var en Siemens GigaSL370. I butikken på Vinterbro, var prisen på telefonen 1199,-. På nettbutikken er prisen 899,-, men den er ikke merket med "Internettpris". Når jeg sa at jeg ville ha telefonen til 899,-, så ble selgeren litt forbauset. Hun snakket om fraktpriser og andre priser på nettbutikken etc. Etter en vennlig samtale, så sa selgeren at jeg skulle få kjøpe telefonen til 899;-. Det er jeg fornøyd med, men det burde vel ikke være sånn? Man skal vel ikke behøve å argumentere for å få kjøpe varene til den prisen Elkjøp reklamerer for? Likevel, jeg er godt fornøyd med handelen. :)

Lenke til kommentar

Denne diskusjonen har vært oppe her flere ganger og minst en Elkjøp-ansatt har argumentert med at dette er helt vanlig normal praksis. Forstå det den som kan... ;)

 

Heldig for deg at du møtte en som skjønte hva som lønte seg. Verre med alle andre som lar seg lure av sleipe triks.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar

Grunnen er rett og slett at det er større utgifter med å drive et varehus enn det er å drive en nettbutikk. I tillegg er praksisen slik at varehusene skal være billigst i det lokale nærmiljøet, mens nettbutikken skal være billigst på nett.

 

Ellers så står det nederst på hver siden på elkjøp.no at prisene på nett og i butikk kan være forskjellige, samt når du går å sjekker lagerstatus på din nærmeste butikk står det samme i stor fet tekst.

Lenke til kommentar

Vi skjønner alle prinsippet om kostnader, ikke vær i tvil om det. ;)

 

Poenget er: Hva er vitsen med å merke enkelte varer med "Internettpris" hvis alle varene på nettet har egne priser som er lavere enn i butikkene? En hver vil da oppfatte de som ikke er merket "Internettpris" som butikkpriser og det vet Elkjøp godt og spekulerer i.

 

Igjen: Det er ingen grunn til å merke noen varer "Internettpris" hvis alle varer har "Internettpris".

Lenke til kommentar
Vi skjønner alle prinsippet om kostnader, ikke vær i tvil om det. ;)

 

Poenget er: Hva er vitsen med å merke enkelte varer med "Internettpris" hvis alle varene på nettet har egne priser som er lavere enn i butikkene? En hver vil da oppfatte de som ikke er merket "Internettpris" som butikkpriser og det vet Elkjøp godt og spekulerer i.

 

Igjen: Det er ingen grunn til å merke noen varer "Internettpris" hvis alle varer har "Internettpris".

varer merket med "internettpris" er som regel merket pga at vsren kom i et lite parti og de har derfor valgt å ikke fordele et lite parti varer på x antall butikker. Dette med at varer på netshoppen ikke er spesifikt merket med internettpris kan løses enkelt i butikk. Foreta et fiktivt kjøp på elkjop.no, se hva portoen ligger på og selg varen til denne prisen i butikk. Klager kundene da er det bare å si takk for i dag og ha det bra :)

Lenke til kommentar

Den begrunnelsen er syltynn og helt uten troverdighet. Står det "Internettpris" på noen varer og ikke andre varer vil folk flest gå ut fra at de øvrige varene har samme pris i butikk som på nett. Dette spekulerer Elkjøp i. Det er ingen fornuftig grunn til å merke noen varer "Internettpris" hvis alle varer har "Internettpris".

Lenke til kommentar
varer merket med "internettpris" er som regel merket pga at vsren kom i et lite parti og de har derfor valgt å ikke fordele et lite parti varer på x antall butikker. Dette med at varer på netshoppen ikke er spesifikt merket med internettpris kan løses enkelt i butikk. Foreta et fiktivt kjøp på elkjop.no, se hva portoen ligger på og selg varen til denne prisen i butikk. Klager kundene da er det bare å si takk for i dag og ha det bra :)

Dette var dagens.... det er vanskelig å ta brukere seriøst når man kommer med slike forklaringer :!:

 

Hvordan forklarer du da at prisene kan variere flere tusenlapper fra nett til butikk mens fraktalternativene ikke koster mye mer enn 150 kr?

Lenke til kommentar

Tja, Elkjøp har etter min mening forfalt totalt. Det som en gang var en billigkjede er nå en dyr kjede, med tvilsom markedsføring. Det beste er vel å gå andre steder. Det meste får man jo nå mye billigere på nettbutikker. Jeg anbefaler folk å gå på Elkøp, kikke på varene, prøve ut, og spørre betjeningen for alt de vet og så si, "njaaaa, må tenke litt", og deretter gå hjem å kjøpe på nettet.

 

Da kan de stå der med forsikringene sine og forgjeves ha forsøkt å overtale deg til å kjøpe en dobbelt så dyr ting som den du egentlig hadde tenkt på. Selv om det ikke er tema for denne tråden irriterer det meg grenseløst at noen prøver å få meg til å kjøpe forsikring for noe som allerede er omfattet av de rettighetene man har etter loven. Kjøpte en TV på Lefdal (som har samme eier som Elkjøp) før jul og fikk beskjed om at jeg burde ha forsikring for ting kunne fort gå i stykker inne i TV'en. Javel....

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte meg en ny trådløs telefon på Elkjøp i dag. Det var en Siemens GigaSL370. I butikken på Vinterbro, var prisen på telefonen 1199,-. På nettbutikken er prisen 899,-, men den er ikke merket med "Internettpris". Når jeg sa at jeg ville ha telefonen til 899,-, så ble selgeren litt forbauset. Hun snakket om fraktpriser og andre priser på nettbutikken etc. Etter en vennlig samtale, så sa selgeren at jeg skulle få kjøpe telefonen til 899;-. Det er jeg fornøyd med, men det burde vel ikke være sånn? Man skal vel ikke behøve å argumentere for å få kjøpe varene til den prisen Elkjøp reklamerer for? Likevel, jeg er godt fornøyd med handelen. :)

Elkjøp-ansatte har forsøkt å forklare dette tidligere, men det har for min del falt på sin egen urimelighet.

 

1. En vare på elkjop.no som er merkert med "nettpris" kan kun kjøpes på nettet til denne prisen.

2. En varen som ikke er merket med nettpris kan kjøpes i butikk til denne prisen.

3. En varen som ikke er merket med nettpris kan koste mer i butikk en det du har blitt forespeilet på nettet selv om det ikke sto nettpris.

 

Saken er at Elkjøp ikke har orden på systemet sitt. Når man leser at enkelte produkter har "internettpris", men andre ikke så regner man med at det er den prisen man vil få hos sin lokale Elkjøp-forhanlder. Det er ikke slik. Man kan ende opp å måtte betale mer i butikk uansett hva det står på nettet at varen koster. De har tatt forbehold om at varen kan koste mer i butikk enn på nett. Hvorfor da ikke alle varer som har en egen nettpris er merket med "nettpris" kan man spørre seg selv om. Spesielt morsomt blir det med "Julesalg! Møt opp klokken 07:00" når man kan få varen 100 kroner billigere til ordinær pris over gata. Ja, jeg jobber hos en konkurrent og føler at det enkelte ganger blir direkte misvisende..

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke akkurat at noen av elkjøps konkurrenter er så fryktelig mye bedre. Hele salgsbransjen er til for å tjene penger, det er det vel ingen tvil om. De midlene de tar i bruk for å oppnå dette synes jeg er relativt like, uavhengig hvilken kjede det er snakk om. På et hvis har jeg faktisk mer tillitt til ekjøp enn mange andre, nettopp pga returretten deres. Jeg har venner som har jobbet og jobber hos både elkjøp, lefdal expert o.l. og det var ingen tvil om at de som ikke trengte å bekymre seg over returretten "skjøt fra hofta" betraktelig oftere enn de jeg kjenner på elkjøp gjorde. Uansett så vil det variere fra sted til sted og fra person til person. De store kjedene har enormt mange ansatte, og det er klart det vil være uærlige og sleipe selgere blant dem. Det betyr imidlertid ikke at alle som jobber der er slik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...