Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Utleie rettigheter ved kjøp av bolig!


Anbefalte innlegg

Jeg har gått rundt med en liten plan om å kjøpe bolig og så leie det ut, men hvordan er reglene her?, jeg er utrolig usikker på hvordan reglene funker i forhold til leie osv.

 

la oss si jeg kjøper en leilighet i en lavblokk og leier det ut, er det da begrensninger på hvor lenge jeg kan leie ut?

og er disse pengene skattefrie?, eller hvordan funker det?, det er godt mulig jeg kommer til å bo der selv i et rom og leie ut resten, hvordan er da rettighetene mine?

Endret av nirosan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

takk for hjelpen, fikk lest litt inne på den "vi over 60" sida, sto veldig mye nyttig der da, men la oss si det ikke er noen begrensning på hvor lenge jeg kan leie ut i f.eks et boretslag, så leier jeg ut over 6 mnd, d.v.s da er det ikke skattefritt, hvor mange prosent ligger skatten på om det ikke er skattefritt? og blir da fortsatt lønnsomt?

hele ideen bak dette er jo å ha en egen bolig når jeg er ferdig å studere..

Lenke til kommentar

Hvis du leier ut huset ditt 6 måneder og 1 dag må hele beløpet skattlegges.

 

Du må betale for oppretting av depositumskonto, koster vel rundt 400kr tror jeg. Men leieboer skal ha rentene fra kontoen.

 

Er du i tvil om de skattemessige konsekvensene av utleien, bør du på forhånd ta kontakt enten med ligningskontoret eller med en skatterettsadvokat.

 

Men jeg antar inntekten vil bli regnet som vanlig lønn, dvs lønnskatt.

Endret av Blåbær
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Har spurt engang før og spør igjen, noen snakker om at det har kommet nye regler på å leie ut, er det noen som kan forklare meg dette?

 

Min situasjon: Jeg har tenkt å kjøpe meg en 3-roms boretslagsleilighet (65 - 80kvm), jeg har tenkt å leie ut begge rommene og ta å innrede stua slik at det blir et ekstra rom til meg.

vil det si at jeg må beskatte leieinntektene p.g.a at jeg leiere ut større deler av huset enn det jeg selv bor i? eller?...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...