Gå til innhold

Byttet PSU, forkjellig strøm forbrukt!?


Anbefalte innlegg

Nå skriver jo trådstarter at det dreier seg om ujordet kontakt i tilfellet med subwooferen. Du må nesten forklare meg hvordan sinuskurven for spenning/strøm endrer seg om man snur kontakten i veggen, og hva potensialet mot jord betyr for denne når jordleder ikke er trukket fram til uttaket.

 

Dersom man snur støpselet skulle den bli helt lik bare invers, men jeg er ikke 100% sikker :hmm:

Snakker her da om en kontakt med en faseleder og en null leder.

 

Angående eventuelle forstyrrelser når det kommer til lydteknisk utstyr skal jeg ikke uttale meg for mye om (da jeg selv ikke har så veldig inngående kjennskap til dette) men du kan lese litt mer i denne posten.

http://avforum.no/forum/generelt-audio-hif...html#post297032

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dersom man snur støpselet skulle den bli helt lik bare invers

Det er dette jeg også tror. Har vanskelig for å tro at det skal ha noen betydning for utstyret som kobles til, selv om det er teorier om at forskjellig fase inn på kilde/forsterker kan lage krøll. Trådstarters subwoofer gav fra seg et smell ved switching av kilde på forsterkeren, og det er vel uansett ikke slike effekter man snakker om på avforum når man diskuterer dette.

 

Har sett den tråden på avforum før, og jeg skjønner jo at det er en viss forskjell når man snakker om jordet uttak og det er forskjellig potensiale mellom lederne og jord.

 

Når det gjelder trådstarters problemstilling er jeg ikke kompetent til å dra noen bastant konklusjon, jeg ville bare belyse en mulig årsak - nemlig feil i fasekorrigeringen på den ene psu`en (heter det PFC mon tro?). EDIT: Jepp, PFC er visst utrykket

 

En ting er sikkert - nå trenger vi Simen1....

 

:)

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Vi har nå kjørt oss ganske langt ut på viddene, så tenkte jeg kunne oppsummere litt med mine tanker om det opprinnelige problemet:

 

-Begge målingene virker korrekte nok, at en pc på tomgang bare bruker 58W høres ikke merkelig ut for meg.

-Den gamle cheiftec psuen har sannsynligvis lavere effektivitetsgrad enn den nyere på 480W.

Om dette skyldes at den har dårligere PFC og dermed trekker mer reaktiv effekt enn den nye, eller om det generelt sett er et høyere tap i indre motstand i denne psuen er det ikke lett å si. Sannsynligvis er det en samvirkning av begge.

Lenke til kommentar
Nesten litt fristet til å rope på Simen1 her slik at vi kan få en anstendig utredning... :)

Hehe, dette var en snedig julenøtt. :)

 

.. og jeg har en teori: Nye strømforsyninger har en effektivitet på inntil ca 85% mens ca 5 år gamle kunne ha en effektivitet på inntil ca 70-75%. Stikkordet er "inntil". Denne effektiviteten oppnås normalt ved ganske høy belastning (ca 80% av maks). Ved lavere belastninger så kan effektiviteten være dårligere. Nye PSUer har en ganske god effektivitet nesten uansett belastning mens gamle kan ha vesentlig dårligere effektivitet ved lav belastning. Hvis vi tar utgangspunkt i at målingene er riktige og jeg gjetter på noen effektiviteter så kan vi regne litt:

 

Hvis den nye klarer 80% effektivitet når den er bruker 58W fra vekselspenningssiden så leverer den ca ~46W på likespenningssiden. Den gamle vil også levere ~46W på likespenningssiden under de samme betingelsene. Da har den en effektivitet på usselige ~41% ved så lav belastning.

 

Belastningen til PSUen på 480W er 9,7% av maks.

Belastningen til PSUen på 350W er 13,3% av maks.

 

post-3851-1198352036_thumb.png

 

Hva sier dere? Høres teorien plausibel ut?

 

Akkurat hva det skyldes vet jeg ikke men PFC er neppe hele forklaringa. Jeg tipper det har noe å gjøre med ny vs gammel switching-teknologi. Evt. switched vs. ikke switched.

Lenke til kommentar

Jeg synes også effektforbruket høres noe lavt ut men jeg ser ikke bort i fra at det kan stemme heller. Prestonia 2,4GHz hadde en maksimal TDP på 74W og typisk TDP på 65W. Prestonia 1,8GHz hadde en maksimal TDP på 62W og en typisk på 55W. Siden hans går på bare 1,6 GHz og disse tallene er maksimaltall under verst tenkelige omstendigheter så tipper jeg at reell TDP er på ca 50W ved 1,6GHz og full belastning. På tomgang blir det nok en god del lavere takket være Speedstep. Antageligvis i området rundt 35W. Ram, brikkesett med grafikk, spenningsregulatorer osv tar kanskje 10W til sammen i beste fall. Så lenge harddisken ikke jobber bruker den rundt 5W. Da har vi sprengt budsjettet med 4W etter mine beregninger. Ikke så langt unna reelt.

Lenke til kommentar
Hva sier dere? Høres teorien plausibel ut?

 

Akkurat hva det skyldes vet jeg ikke men PFC er neppe hele forklaringa. Jeg tipper det har noe å gjøre med ny vs gammel switching-teknologi. Evt. switched vs. ikke switched.

 

Forskjeller i den interne switchingen kan sannsynligvis være grunnen til psuens høyere egenforbruk ja.

Lenke til kommentar

Det var det jeg også trodde til å begynne med, men Simen`s utredning er så vanntett at jeg er ganske overbevist. Det henger faktisk godt på greip å forklare det kun med forskjellig effektivitet. Men om noen av faktorene i resonnementet er unøyaktige kan det, som Thorsen påpeker, godt være en kombinasjon av forskjellig effektivitet OG forskjellig PFC.

Lenke til kommentar

Vel, gamle psuer er jevnt over ikke like effektive som nye, og ikke på lave strømtrekk heller, derimot er de somregel dårligere... om du har en gammel effektmåler som ikke klarer å kompensere for power factor/faseforskyvning så kan du se bort ifra begge målingene, hvertfall ikke bruke målingene som grunnlag for å sammenligne strømtrekk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...