Gå til innhold

Byttet PSU, forkjellig strøm forbrukt!?


Anbefalte innlegg

Go micro julaften

 

Har ett litt rart problem her, som sikkert ikke er for rart for de aller fleste drevne..

 

har en gammel pc (ca 2004 modell) stående og svive (med litt bråkete 480watt psu)

koblet på ett målemeter på stikkontakten for å måle hvor mye watt strømforsyningen/pcen bruker (siden den står og sviver all day long)

Der målte jeg 58watt

Hadde også en gammel psu (2000 modell?) cheiftec som er så godt som lydløs, 350watt

Så ta tenkte jeg (wohoo), kanskje jeg skal bytte psu, for å fjerne støyen?! GO IDE!!

 

Så jeg koblet fra strømpluggen til psu, skrudde ut psu'en, og klemte inn den gamle psu'en, skrudde på pcen, og voila! så godt som lydløs..

 

Strømmåleren som var koblet på, var jo ennå koblet på (hmm...), tok en titt på den, og da leste den 114watt

 

Noen som kan forklare meg hvorfor?

 

Se på det som dagens julenøtt :)

 

ingen settings er endret

cpu og ram kjører ennå på samme speed

antall interne og elsterne enheter uendret

m.a.o alt er helt likt, only psu som er byttet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

så stort sprang er det nok ikke. de absolut råeste psuene ligger vel på ca 85% ved optimal belastning. det har stigi litt de siste to åra, men den lå på rundt 70% før. tviler på at denne "gamle" 480 wattern er noe spesielt mye dårligere enn det. ocz psuen jeg kjøpte for rundt 3 år sia lå på over 70%.

 

jeg tror du må tilbake på nittitallet føre du finner psuer som har under 50% effektivitet.

Lenke til kommentar
spørs om ikke den ene avlesninga er feil. om du gidder å poste specs på maskina så kan vi si litt mer rundt det. jeg synes 58 watt virka litt lite.

 

hva slags psu er den på 480 watt?

 

specs:

1 stk xeon prestonia 2,4 @ 1,6

2 stk 512MB RD-RAM

1 stk 2,5" 40GB

1 stk 3,5" 500GB

1 stk 120mm vifte

1stk hovedkort (hehe..)

 

OS win XP pro

alt av I/O er disablet (interne lydkort, skjermkort, mus, tastatur osv osv)

Eneste som er koblet til er 1 stk power (til PSU) og 1stk nettkabel

inni er det ikke koblet til noen agp eller pci kort.

 

350watt PSU kom ifra en gammel pc som brukte AMD Athlon CPU, AX1600MT3C, © 1999 står det på den, sockete 462

480watt PSU er en Abelcom (400watt var den vist) model no: SP401-RA(12V).

 

En liten ting til, målingene er tatt etter at windows har startet opp, og ingen programmer kjører (CPU load = 0%, mem usage = 92MB), men de er tatt på samme tidspunkt begge målingene og med samme cpu og mem usage/load, så det har vel ingenting å si..

Endret av keramikklampe
Lenke til kommentar

Tipper dette har noe med faseforskyvning å gjøre. PSU`ene korrigerer for faseforskjell mellom strøm og spenning, og det er mulig det er forskjell på disse kretsene på de to strømforskyningene. Det påvirker måleresultatene. Sannsynligvis er ingen av målingene 100% korrekte, men en av dem er trolig mer i vater enn den andre. Vi får kalle inn noen som har elektroteknikken litt friskere i minne enn undertegnede til å forklare.

 

:)

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
Tipper dette har noe med faseforskyvning å gjøre. PSU`ene korrigerer for faseforskjell mellom strøm og spenning, og det er mulig det er forskjell på disse kretsene på de to strømforskyningene. Det påvirker måleresultatene. Sannsynligvis er ingen av målingene 100% korrekte, men en av dem er trolig mer i vater enn den andre. Vi får kalle inn noen som har elektroteknikken litt friskere i minne enn undertegnede til å forklare.

 

:)

 

faseforskyvning!? kan det virkelig være det??? om det vil si at hvis jeg tar å snur stikk kontakten så vil jeg få andre målinger?

 

*springer å gjør det*

 

*kommer tilbake*

 

nope, samme resultat.. så antar at det ikke er det du mener når du sier fase forskyvning..

 

Jeg måler jo kun hvor mye strøm som trekkes fra strøm nettet, forstår ikke helt hvordan dette kan gi feil resultat.. det er jo det som blir målt jeg betaler for når jeg betaler strøm rekningen.. vil det si at noen PSUer har trix for å lure måleapperatene? *hirr hirr*

Lenke til kommentar

Med faseforskyvning menes hvor mye induktiv (eventuelt kapasitiv) effekt strømforsyningen trekker.

 

Nyere krav fra blant annet EU har grenser for hvor mye slik effekt en strømforsyning kan trekke.

 

Den induktive eller kapasitive (også kalt reaktive) effekten blir ikke forbrukt, den lades i spoler/kondensatorer, forbruket kommer at at strømmen gjennom nettet blir høyere og man får dermed større effektap i nettets egen resistans.

Lenke til kommentar
om det vil si at hvis jeg tar å snur stikk kontakten så vil jeg få andre målinger?

Dagens :!:

 

Faseforskyvning får man når man henger på en reaktiv last på vekselstrømsnett. Det innebærer at strøm og spenning er forskjøvet i forhold til hverandre, og da kan man ikke lenger gange strøm og spenning for å finne effekten som trekkes. Her må man gange inn en faktor til som beskriver faseforskyvningen, nemlig cos phi. Om måleren din måler strøm og spenning og går ut i fra at lasten er rent resistiv når den i virkeligheten lager faseforskyvning vil du få feilmåling.

 

De fleste psu`er korrigerer for dette i forskjellig grad, slik at nettet "ser" datamaskinen som en mest mulig resistiv last. Om det er stor forskjell mellom de to psu`ene, eventuelt feil på den ene kan det muligens forklare fenomenet.

Lenke til kommentar

Hva? dagen? haha, normalt ville jeg aldri gjort det, da jeg forstår at vekselstrøm er vekselstrøm, det er bare det at jeg har hatt erfaring hvor å snu pluggen (vende fasen om det er mulig å si det) har gitt positivt resultat.

 

Hendelsen var:

Subwooferen min her hjemme, ga ett enormt smell hver gang jeg trykket på receiveren (byttet input), samme smell som en får om du prøver å koble/koble fra signal kabelen mens wooferen er på.

Denne feilen skjedde hele tiden, prøvde skru av alt og koble til igjen, samme feil.

Så prøvde jeg bare for løye (noe mange ville ledd av) å snu på strømpluggen til subbens forsterker, og vips, problem solved!

 

men ja, forstår at faseforskyvning og "snu på pluggen" er laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaangt fra det samme..

 

Uansett, hva vil dette si da? at måleinstrumentet jeg bruker for å måle er heilt feil? (altså ubruklig)

eller er det slik at jeg måler riktig, at den ene PSUen er rett å slett dyrere i drift enn den andre?

Lenke til kommentar
Subwooferen min her hjemme, ga ett enormt smell hver gang jeg trykket på receiveren (byttet input), samme smell som en får om du prøver å koble/koble fra signal kabelen mens wooferen er på.

Denne feilen skjedde hele tiden, prøvde skru av alt og koble til igjen, samme feil.

Så prøvde jeg bare for løye (noe mange ville ledd av) å snu på strømpluggen til subbens forsterker, og vips, problem solved!

Har mer tro på at det kanskje har noe med jording å gjøre, kanskje jordingen på støpselet hadde dårlig forbindelse når det stod i første gangen mens det ble bedre når det ble satt i på nytt.

 

Det har INGEN betydning hvilken vei støpselet står i ellers. I det norske strømnettet bytter pluss og minus plass 50 ganger i sekundet, uansett om du tar løpefart og skrur støpselet inn sideveis...

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
Subwooferen min her hjemme, ga ett enormt smell hver gang jeg trykket på receiveren (byttet input), samme smell som en får om du prøver å koble/koble fra signal kabelen mens wooferen er på.

Denne feilen skjedde hele tiden, prøvde skru av alt og koble til igjen, samme feil.

Så prøvde jeg bare for løye (noe mange ville ledd av) å snu på strømpluggen til subbens forsterker, og vips, problem solved!

Har mer tro på at det kanskje har noe med jording å gjøre, kanskje jordingen på støpselet hadde dårlig forbindelse når det stod i første gangen mens det ble bedre når det ble satt i på nytt.

 

Det har INGEN betydning hvilken vei støpselet står i ellers. I det norske strømnettet bytter pluss og minus plass 50 ganger i sekundet, uansett om du tar løpefart og skrur støpselet inn sideveis...

 

ja, det er det alle sier, men dette var ett ikke jordet støpsel.

pluss at det er jo kun 1 av lederne det går strøm mellom, den andre lederen er jo det samme som jord (sånn ca nesten).

 

Men det hjalp ihvertfall ;)

 

Men, ja.. hva er riktig?

A. den gamle 350watt psuen bruker dobbelt med strøm (dobbelt så dyr i drift)

B. de bruker ca samme strøm (omtrent like dyre i drift), og måleinstrumentet viser bare feil

Lenke til kommentar
pluss at det er jo kun 1 av lederne det går strøm mellom, den andre lederen er jo det samme som jord (sånn ca nesten).

Det er helt feil. Det er INGEN forskjell på de to lederene når vi snakker vekselstrøm. Strøm og spenningstrykk snur med en frekvens på 50 hz, det vil si at begge ledere er pluss 50 ganger i sekundet, og at de samme er minus 50 ganger i sekundet.

 

EDIT: Selvfølgelig ikke samtidig. Når den ene er pluss er den andre minus og omvendt - enkelt forklart.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Vekselstr%C3%B8m

 

EDIT2: Har mest tro på alternativ B, selvfølgelig med forbehold om hvilken måler du bruker. Men 58W høres veldig lite ut. Den høyeste målingen høres egentlig mest sannsynlig ut.

 

Nesten litt fristet til å rope på Simen1 her slik at vi kan få en anstendig utredning... :)

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Stemmer ikke helt det du sier Muffinman, avhenger litt etter hvilket strømnett det er i huset.

 

I noen områder vil en kunne måle et potensial på 0 mellom den ene lederen og jord.

 

I Stavanger området, og i de fleste nye utbygde områder er dette nettet ganske vanlig da det gir fordeler i forhold til den mer "utdaterte" typen som brukes i resten av Norge.

 

Når det gjelder PSU tror jeg mest på alternativ A, men uansett har det veldig lite å si. De rundt 50 ekstra wattene koster ikke mange ørene.

 

Legger til noen kilder:

Mer om nettyper:

http://no.wikipedia.org/wiki/TN-Nett (TN Nett)

http://no.wikipedia.org/wiki/IT-nett (IT Nett)

Stor diskusjon om hvorvidt veien på en stikkontakt kan forbedre lydkvalitet i et anlegg:

http://avforum.no/forum/generelt-audio-hif...t-rett-vei.html

(Konklusjonen på hele greia ble vel, ja på TN nett, men variabel virkning fra hørbar til uhørbar)

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar
pluss at det er jo kun 1 av lederne det går strøm mellom, den andre lederen er jo det samme som jord (sånn ca nesten).

Det er helt feil. Det er INGEN forskjell på de to lederene når vi snakker vekselstrøm.

 

må vær litt forsiktig med de store bokstavene.. antar det er ikke lenge til noen elektrikkere slakter deg...

 

Men det er ikke så nøye.. jeg har bare grunnleggende kunnskap om dette, resten har jeg lært gjennom praksis..

så jeg lar noen med litt mer ekspertise fortelle hva jeg mener med at det er forkjell på lederne.

 

Uansett.. det du sier er at 58watt på en pc er alt for lite? er det noen program som kan regne ut hvor mye strøm pcen bruker?

 

En pc som idle, bruker jo egentle mindre strøm..

Endret av keramikklampe
Lenke til kommentar
I noen områder vil en kunne måle et potensial på 0 mellom den ene lederen og jord.

Nå skriver jo trådstarter at det dreier seg om ujordet kontakt i tilfellet med subwooferen. Du må nesten forklare meg hvordan sinuskurven for spenning/strøm endrer seg om man snur kontakten i veggen, og hva potensialet mot jord betyr for denne når jordleder ikke er trukket fram til uttaket.

 

må vær litt forsiktig med de store bokstavene.. antar det er ikke lenge til noen elektrikkere slakter deg...

De har nok gått samme skolen som meg, bare at jeg har valgt en noe annen yrkesretning etter endt utdannelse. Og så er det selvfølgelig en del år siden jeg gikk på skole.

:)

Lenke til kommentar
Effektiviteten i strømforsyningene har gått kraftig opp de siste årene, de nyeste har over 90% effektivitet, mens eldre kan ha nede på 40%

Nei. De er ikke så effektive. Det er utrolig om det er på 85%, noe de kan å markedsføre seg med. Se på den siste fra Hiper. Det er liksom "state of the art" med strømforsyninger på 85%.

Lenke til kommentar

i dont know much, MEN eg vett at når eg snur på pluggen smeller det i subben, og snur jeg den tilbake så forsvinner det.

også vett jeg at om jeg stikker en strikkepinne inn i det ene hullet i stikkontakten kjenner jeg ingenting, men stikker jeg i den andre, så rister det bra (om jeg er koblet til jord på en eller annen måte)

 

så NOE forkjell er det på de to lederne..

 

Uansett, er vi da enige om at første måling på 400watt PSUen viste feil, derfor forkjellig måling på forkjellig PSU? eller var det en annen forklaring på dette? (altså at måleren er ubruklig)

Endret av keramikklampe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...