Gå til innhold

du faller fra et fly-hva dør man av?


Anbefalte innlegg

Satt på bussen og undret på hvordan det ville vært å falle fra et fly.

Jeg kom fram til at du garantert veldig sikkert ville tatt kvelden, men de fleste tror at man dør i det man lander på bakken og squish så har plutselig hele kroppen din vrengt seg fra inn til ut.

men jeg tror faktisk at man er død lenge før man treffer bakken i et av disse tilfellende.

1. man dør av luftmangel på grunn av den ekstrem tynne luften der oppe.

2. kroppen din blir "smadret" i det den blir kastet ut i 800/km i timen.

3. du fryser i hjel,i det du i 800/km i timen flyr gjennom tynn luft på -70 grader.

 

jeg bare lurer på om det jeg tror bare er tull eller om noen er enig i mine påstander?

noen som kan bekrefte at man aldri vil dø av selve fallet?

Endret av janern21
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Satt på bussen og undret på hvordan det ville vært å falle fra et fly.

Jeg kom fram til at du garantert veldig sikkert ville tatt kvelden, men de fleste tror at man dør i det man lander på bakken og squish så har plutselig hele kroppen din vrengt seg fra inn til ut.

men jeg tror faktisk at man er død lenge før man treffer bakken i et av disse tilfellende.

1. man dør av luftmangel på grunn av den ekstrem tynne luften der oppe.

2. kroppen din blir "smadret" i det den blir kastet ut i 800/km i timen.

3. du fryser i hjel,i det du i 800/km i timen flyr gjennom tynn luft på -70 grader.

 

jeg bare lurer på om det jeg tror bare er tull eller om noen er enig i mine påstander?

noen som kan bekrefte at man aldri vil dø av selve fallet?

Nå er det vel slik at de fleste fallskjermhoppere venter en god stund før de åpner fallskjermen så jeg tror nok ikke man blir kvelt.

 

Kaldt kan det bli ja men så kaldt at man fryser i hjel i løpet av noen minutter får du ikke meg til å tro på selv om man hopper naken om vinteren.

 

Sjokket over at du faktisk er i fritt fall uten fallskjerm eller en som virker kan vel bidra til at du knapt merker kulden.

 

Mener også at luftmotstanden gjør at den største hastigheten du kommer opp i er ca 250-300 km/t.....

Lenke til kommentar

Et menneske i fritt fall kan aldri komme opp i 800km/t. (Max hastigheten er 321km/t).

 

Tror ikke man rekker hverken å kveles eller å fryse ihjel, da det bare tar ett minutt å forflytte seg fra 10000m høyde til 4650m høyde. Man vil nok dø av den plutselige stoppen da man treffer bakken. Fra 321km/t til 0km/t på et brøkdel av et sekund.

 

Zatuu: Nå er det de færreste falskjermhopperne som hopper fra samme høyde som passasjer jetfly.

 

Edit: dobbeltpost i samme post ??

Endret av k-orm
Lenke til kommentar
1, tror at man ville fådt nokk luft for jeg tror ikke at det tar så lang tid rett ned

2, tror det skulle gått fint

3, det vill man garantert.

Vel, her er ihvertfall en som har hoppet fra 4000 meter, ingen av fallskjermene åpnet seg men han overlevde, til og med fallet.

 

Så neste gang du garanterer noe så bør du vel også være sikker.....

Lenke til kommentar

falskjermen ko ut men ikke riktig

 

Da hovedskjermen ikke åpnet seg riktig, hadde Holmes en hastighet på rundt 190 kilometer i timen. Han klarte ikke kutte skjermen, så da han utløste reserveskjermen rundt 1000 fot over bakken blafret de mot hverandre. Farten skal likevel ha blitt senket til anslagsvis 150 kilometer i timen før han krasjlandet

Lenke til kommentar
falskjermen ko ut men ikke riktig

 

Da hovedskjermen ikke åpnet seg riktig, hadde Holmes en hastighet på rundt 190 kilometer i timen. Han klarte ikke kutte skjermen, så da han utløste reserveskjermen rundt 1000 fot over bakken blafret de mot hverandre. Farten skal likevel ha blitt senket til anslagsvis 150 kilometer i timen før han krasjlandet

Det står enda en under som jeg tror er mye verre:

 

I 1972 falt den jugoslaviske flyvertinnen Vesna Vulovic 10.000 meter, etter at DC9 maskinen hun jobbet i brant opp over det tidligere Tsjekkoslovakia. Hun landet i tett skog og overlevde. Hun står nå oppført i Guinness Book of Record (ekstern link - VG Nett ikke ansvarlig for innholdet) som den personen som har falt lengst og overlevd.

Lenke til kommentar
Du dør enten av å crashe rett i en fugl, eller av ren uflaks som å ha tatt feil rygg sekk

Gjennomhullet av en fugl ^^ eller når man trekker i snora så faller det masse matpakker ut istedenfor selve skjermen.

Mbeep mbeep!

 

 

road-r.gif

 

 

I 1972 falt den jugoslaviske flyvertinnen Vesna Vulovic 10.000 meter, etter at DC9 maskinen hun jobbet i brant opp over det tidligere Tsjekkoslovakia. Hun landet i tett skog og overlevde. Hun står nå oppført i Guinness Book of Record (ekstern link - VG Nett ikke ansvarlig for innholdet) som den personen som har falt lengst og overlevd.

Døde ikke hun etter noen uker på sykehus?

Lenke til kommentar
1, tror at man ville fådt nokk luft for jeg tror ikke at det tar så lang tid rett ned

2, tror det skulle gått fint

3, det vill man garantert.

Vel, her er ihvertfall en som har hoppet fra 4000 meter, ingen av fallskjermene åpnet seg men han overlevde, til og med fallet.

 

Så neste gang du garanterer noe så bør du vel også være sikker.....

 

 

Hoho. "ingen av fallskjermene åpnet seg men han overlevde, til og med fallet."

 

"da ingen av hans fallskjermer åpnet seg riktig."

Lenke til kommentar

Det finnes mange utrolgie historier. Vi har et avisutrdag om det som regnes som det mest utrolige fritt fall-overlevingen (mangel på bedre formulering)

 

Det var en britisk soldat som hoppet ut fra et hercules-fly fra rundt 300 meter. Kanskje ikke så høyt, men pga. luftmotstand, oppnår man uansett ca. like stor fart, selv om man hopper fra 300 meter eller 10 000 meter.

 

Uansett, ingen av fallskjermene åpnet seg i det hele tatt, og han gikk rett i bakken i fritt fall i et jorde. Han overlevde, men fikk selvsagt store skader. Man beregner at han traff jordet i ca. 200 Km/t.

Lenke til kommentar

Nå er det vesentlig forskjell på å spasere ut av et passasjerfly i marsjfart på 30.000 fot og å hoppe ut av et fly på sakte fart fra 12.000 fot med fallskjerm på ryggen.

 

Hvis man forutsetter at det første er tilfelle kan man jo tenke over hvorfor det er trykk-kabin i passasjerfly. Og hva skjer hvis man får trykkfall i marsjhøyde? Hvorfor er det oksygenmasker over hver stol i flyet? Hvorfor bruker fallskjermhoppere oksygenapparat ved hopp fra ekstreme høyder? Og hvilken temperatur kan man regne med at luften holder når det gjerne blir et par grader kaldere for hver 1000 fot høyere man kommer? Til sist, hva skjer med en menneskekropp når den blir truffet av luft som beveger seg med 850 km/h?

 

Om man derimot faller ut fra et fly i lav fart fra 12.000 fot blir det enklere. Man bruker ca. 10 sekunder på de første tusen fot og har da oppnådd terminalhastighet, deretter går det omtrent 5 sek pr. 1000 fot. Etter et drygt minutt vil man utvilsomt ende sine dager med en smell.

 

;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...