Gå til innhold

Kulturo: Dine favorittfilmer og plater


Dine favorittplater og filmer  

132 stemmer

  1. 1. Stem frem dine 25 favorittplater:

    • Beatles - Abbey Road
      25
    • Queen - A kind of magic
      19
    • Michael Jackson - Thriller
      26
    • Blind Guardian - A Night At The Opera
      3
    • Neil Young - Harvest
      8
    • Metallica - S&M
      29
    • Iron Maiden - Brave New World
      19
    • Sting - Fields of Gold
      10
    • Rammstein - Mutter
      24
    • Vivaldi - Fire Årstider
      15
    • Snoop Doggy Dogg - Doggystyle
      5
    • N'Light'N - Deep Green
      1
    • Wu-Tang Clan - Enter the 36 chambers
      7
    • Robbie Williams - Swing When You're Winning
      7
    • Marvin Gaye - Let's Get It On
      3
    • Röyksopp - Melody AM
      22
    • Elvis Presley - Jailhouse Rock
      12
    • Muse - Origin of Symetry
      21
    • Outkast - Stankonia
      6
    • James Brown - Live at the Apollo
      6
    • Dream Theater - Images and Words
      16
    • Dream Theater - Scenes from a Memory
      18
    • a-ha - Scoundrel Days
      9
    • Depeche Mode - Black Celebration
      7
    • Circus Maximus - The First Chapter
      7
    • Simple Minds - New Gold Dream
      3
    • Deep Purple - Machine Head
      19
    • Black Sabbath - Master of Reality
      18
    • The Cure - Disintegratioin
      3
    • Pagan's Mind - Celestial Entrance
      7
    • Turbonegro - Apocalypse Dudes
      21
    • Motorpsycho - Blissard
      8
    • Refused - The Shape of Punk to Come
      1
    • Kula Shaker - Peasants, Pigs and Astronauts
      0
    • Jay-Z - The Black Album
      8
    • Radiohead - OK Computer
      20
    • JR Ewing - Ride Paranoia
      2
    • Beastie Boys - Sounds of Science
      9
    • Ennio Morricone - Slalom/Una Lucertola con la pelle di Donna
      4
    • Mr.Bungle - Disco Volante
      8
    • Peter Thomas - Kriminalfilmmusik/Raumpatrouille
      1
    • Camille Saint-Saëns - Carnival of the Animals Grand Zoological Fantasy
      1
    • Charles Mingus - Jazz Composers Workshop
      2
    • Secret Chiefs 3 - Book of Horizons
      3
    • Rahul Dev Burman - Sholay/Shalimar
      1
    • John Zorn's Naked City - Grand Guignol
      1
    • Fishtank Ensemble - Super Raoul
      3
    • Maria Tanase - Malédiction d'Amour
      1
    • Radiohead - Amnesiac
      17
    • The Smiths - The Queen is dead
      3
    • Mars Volta - Frances the mute
      8
    • Suede - Dog man star
      1
    • The Beatles - Revolver
      17
    • System of a Down - Mesmerize
      21
    • David Bowie - Ziggy Stardust
      13
    • Metallica - Master of Puppets
      40
    • Cannibal OX - The Cold Vein
      1
    • Miles Davis - Bitches Brew
      5
    • My Bloody Valentine - Loveless
      4
    • Nas - Illmatic
      9
    • Outkast - ATLiens
      5
    • Massive Attack - Mezzanine
      9
    • Jimi Hendrix - Are You Experienced ?
      26
    • Vågsbygd Handy - Hverdagsninja
      1
    • Steve Reich - Music For 18 Musicians
      1
    • Kraftwerk - Computerwelt
      11
    • The Beach Boys - Today!
      6
    • Can - Future Days
      2
    • The Velvet Underground - The Velvet Underground & Nico
      7
    • The Stooges - Raw Power
      5
    • Suicide - Suicide
      2
    • Arvo Pärt - Tabula Rasa
      1
    • Serge Gainsbourg - Histoire de Melodie Nelson
      2
    • Scott 4 - Scott Walker
      1
    • Bob Dylan - Blonde on Blonde
      11
    • Bob Dylan - Blood on The Tracks
      8
    • Bob Dylan - Highway 61 revisited
      9
    • Thomas Dybdahl - One Day You'll Dance For Me, New York City
      5
    • Thomas Dybdahl - Stray Dogs
      2
    • Ryan Adams - Heartbraker
      1
    • Lou Reed - Transformer
      5
    • The Cure -Wild Mood Swings
      1
    • Smashing Pumpkins - Mellon Collie and the Infinite Sadness
      5
    • Smashing Pumpkins - Adore
      2
    • Smashing Pumpkins - Siamese Dream
      1
    • Joni Mitchell - Blue
      2
    • Belle& Sebastian - Dear Catastrofe Waitress
      0
    • Bright Eyes - I`m Wide Awake It`s Morning
      2
    • Jesse Malin - The Heat
      0
    • Regina Spector - Begin To Hope
      2
    • Pink Floyd - The Wall
      46
    • Pink Floyd - Wish You Were Here
      30
    • Green Carnation - Light of Day, Day of Darkness
      6
    • A Perfect Circle - Mer de Noms
      8
    • Ween - 12 Golden Country Greats
      2
    • Led Zeppelin I
      36
    • The Who - Who's Next
      14
    • Johnny Cash - I Walk The Line
      25
  2. 2. Stem frem dine 25 favorittfilmer:

    • Dune
      7
    • Princess Mononoke (Mononoke Hime)
      11
    • Star Wars - The Return of the Jedi
      40
    • Once Upon a Time in the West
      9
    • The Unforgiven (Nådeløse menn)
      8
    • The Last of the Mohicans (Den siste mohikaner)
      5
    • Ran
      4
    • Parfymen
      10
    • Pans Labyrint
      20
    • Highlander
      6
    • Pulp Fiction
      57
    • Clerks
      16
    • Fight Club
      50
    • The Big Lebowski
      19
    • Platoon
      22
    • Amelie from Montmartre
      16
    • Moulin Rouge!
      5
    • Forrest Gump
      43
    • True Romance
      15
    • Requiem for a Dream
      27
    • Gjøkeredet
      22
    • The Evil Dead
      10
    • Happiness
      2
    • Reprise
      1
    • Back to The Future
      16
    • A Clockwork Orange
      32
    • Videodrome
      3
    • American Beauty
      17
    • Pink Flamingos
      1
    • Vertigo
      7
    • Lawrence Of Arabia
      6
    • Life Of Brian
      29
    • Das Boot
      17
    • Mulholland Drive
      14
    • Once Upon A Time In America
      10
    • Dirty Harry
      14
    • Taxidermia
      1
    • Dr. Zhivago
      1
    • Die Büchse der Pandora
      1
    • E.T.
      10
    • Festen
      2
    • LA Confidental
      9
    • De andres liv
      4
    • The Departed
      30
    • Brokeback Mountain
      6
    • Schindlers liste
      29
    • 3
    • Eraserhead
      4
    • Stalker
      5
    • Persona
      3
    • The Discreet Charm of the Bourgeoisie
      1
    • Black Narcissus
      0
    • Barton Fink
      1
    • Army of Shadows
      2
    • Dersu Uzala
      0
    • Idi i smotri
      3
    • O Brother, Where Art Thou?
      17
    • Léon
      21
    • Amores Perros
      2
    • Citizen Kane
      10
    • American History X
      47
    • Stanley Kubrick: 2001: A Space Odyssey
      31
    • Roman Polanski: The Tenant
      1
    • René Laloux: La Planete Sauvage
      1
    • Blue Velvet
      6
    • Spirited Away
      10
    • Contempt
      1
    • Metropolis
      8
    • The Godfather (første del)
      36
    • L'Avventura
      1
    • The Last Mimzy
      0
    • The Crow
      8
    • American Psycho
      19
    • Groundhog day
      8
    • Fear and Loathing in Las Vegas
      18
    • Easy Rider
      4
    • Ondskapen
      7
    • Pi
      9
    • Frihetens Regn
      36
    • Stranger than paradise
      0
    • Broken Flowers
      0
    • Dial M for Murder
      3
    • Psycho
      11
    • Do the right thing
      0
    • Taxi Driver
      8
    • The Fly
      6
    • Alien
      20
    • Jaws
      13
    • Blade Runner
      20
    • Idiotene
      3
    • Manhatten
      1
    • Rosemary’s Baby
      3
    • The Holy Mountain
      5
    • Det Sjunde inseglet
      4
    • The Great Dictator
      8
    • Kill Bill I
      29
    • Kill Bill II
      24
    • Passion de Jeanne d'Arc, La
      2
    • Jésus de Montréal
      1


Anbefalte innlegg

Det er viktig å huske at redaksjonen ikke var ute etter de mest nyskapende eller historisk viktige filmene, men filmer som de personlig syntes var bra, og filmer som de tror folk på forumet kan være interesserte i. Hvis kriteriene var "filmhistorisk viktig", "nyskapende" og lignende ville listen vært den samme som alle andre film- og musikklister.

Du kan si mye rart om Kill Bill, men de aller, aller fleste er enige i at det er gode filmer. (dog synes også jeg at det blir feilprioritering å la Kill Bill få to plasser på listen, men det kunne vært verre).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan argumentere så mye du vil for hvor lite Kill Bill fortjenere plassen(e), men det har minimalt å si når det faktisk kun er din mening - som i tillegg skiller seg temmelig ut i fra den generelle oppfatning. Å si at Kill Bill ikke er nyskapende blir litt som å kutte av seg tungen under en direktesendt tv-debatt, for det er et utsagn som helt tydelig bunner ut i et slags hat over noe du synes er oppskrytt og du ødelegger for deg selv og den debatten om hvorvidt filmen er nyskapende.

 

Jeg er leser av Kulturo og sier min mening. På mest mulig konstruktiv måte. Jeg er av den oppfatning at redaksjonen setter pris på innspill, de står fritt frem til å ignorere de ytringer de måtte finne det for godt til. Prøv å respekter det fremfor å lire av deg slikt og tillegge meg "hat" overfor noe. Det blir litt smakløst. ;)

Lenke til kommentar
Også bare tre stemmer til Idi i Smotri? Skjønner godt at litt annerledes filmer som ikke har blitt hypet opp som f.eks. 2001 får det vanskelig på slike avstemninger, men det er fremdeles ganske trist. Etter min erfaring klarer ikke folk å se Idi i Smotri fordi den beveger seg så langsomt. De har blitt vant til det heidundrane tempoet som den klassiske hollywoodmodellen og blockbusteren innførte, og ettersom dette uten tvil er dominanten for mange vestlige filmseere i dag, kan det være veldig vanskelig "å bryte ut" og faktisk ha tålmodigheten til å se annerledes filmer som ikke avhenger av en endeløs rekke skryt fra de siste tiårene. Det er synd at man ikke klarer å sette av to timer av sitt liv for å se noe så sterkt og viktig.

Idi i smotri blir for langsom, massene foretrekker det hoyoktane tempoet til action-komedie-blockbusteren 2001? 2001 far skryt fordi den, til tross for a vaere tregere enn syrup gjennom et sugeror, klarer a underholde folk i alle retninger. Idi i smotri, derimot, far ikke stemmer fordi:

a. den er vanskelig a fa tak i

b. ingen har noengang anbefalt den til meg

c. den er direkte ukjent (5000 stemmer pa IMDb, og du forventer mer enn to pa dette forumet?)

 

Det er ikke akkurat filmfolkets ADHD og utenlandsintoleransen som gjor at filmen ikke far stemmer, det er heller at ingen har sett den og enda faerre elsket den slik du gjorde.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Jeg er leser av Kulturo og sier min mening. På mest mulig konstruktiv måte. Jeg er av den oppfatning at redaksjonen setter pris på innspill, de står fritt frem til å ignorere de ytringer de måtte finne det for godt til. Prøv å respekter det fremfor å lire av deg slikt og tillegge meg "hat" overfor noe. Det blir litt smakløst. ;)

 

Jeg synes ikke posten din var konstruktiv i det hele tatt, men det er min mening og ikke noe jeg sier på vegne av Kulturo, hvis noen var av den oppfatning. Jeg ytrer med andre ord helt personlige meninger :) Både jeg personlig og selvfølgelig redaksjonen tar meningene dine seriøst, selv om jeg kanskje har en tendens til å angripe dem til tider. Det er bare måten jeg diskuterer på (ikke at jeg på noen måter prøver å unnskylde meg sånn sett, stråmenn eller ei) ;)

 

cun: Ser ikke poenget med å dra tråden OT, så hvis du faktisk ønsker å gå inn på det du siterer meg på så kan du sende en PM. Jeg "rakker" ned på ham og du gjør det samme med meg. Guess it's karma ;)

Lenke til kommentar
cun: Ser ikke poenget med å dra tråden OT, så hvis du faktisk ønsker å gå inn på det du siterer meg på så kan du sende en PM. Jeg "rakker" ned på ham og du gjør det samme med meg. Guess it's karma ;)

Hvordan kan det være off-topic når det er en kommentar/kritikk av en debatteknikk innen den aktuelle debatten? Jeg rakker ikke ned på deg, i motsetning til det du gjorde overfor Dotten. Du må se forskjellen på å tilegne andre meninger de ikke har og å kritisere denne fremgangsmåten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Det var egentlig ikke målet mitt å påstå at Dotten har annen mening enn dem som kommer frem i posten hans, men å komme med min tolkning av det han sa nå og det han har sagt tidligere om filmen(e). Jeg synes faktisk at jeg hadde gode grunner til å si det jeg sa på bakgrunn av det han har uttrykt både nå og tidligere.

 

Når du spør deg selv hvorvidt det er OT eller ikke så lurer jeg på om du er seriøs. Emnefeltet beskriver det som skal diskuteres. Alt annet er OT. Kritikk av en debatteknikk, uansett debatt, har ingenting med temaet i debatten å gjøre. Har det vel?

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar

Moderatorfight! :w00t:

 

Oi, den var nok ikke så smart å komme med :mrgreen:

 

Skrev om musikken før, og så her mine filmønsker: En eller annen James Bond, en gammel Pink Panter eller noe annet. Men synes konseptet er artig, bare synd jeg er "for ung" for å ha sett mange av filmene. Kan hende jeg får lyst etter å ha lest en av anmeldelsene da? :)

Lenke til kommentar
Men synes konseptet er artig, bare synd jeg er "for ung" for å ha sett mange av filmene. Kan hende jeg får lyst etter å ha lest en av anmeldelsene da? :)

Da får vi håpe anmeldelsene ikke avslører for mye av det konkrete ved enhver film, men heller lar leseren få en idé om konseptet. Den beste anbefalingen jeg har til deg er å leite etter filmer ved hjelp av konsepter du liker, da blir det mye morsommere og mer interessant å lese anmeldelsen i etterkant (PS: Jeg leser ikke anmeldelser til filmer jeg ikke har sett, med noen få unntak).

Endret av cun
Lenke til kommentar
Jeg synes ikke posten din var konstruktiv i det hele tatt, men det er min mening og ikke noe jeg sier på vegne av Kulturo, hvis noen var av den oppfatning. Jeg ytrer med andre ord helt personlige meninger :) Både jeg personlig og selvfølgelig redaksjonen tar meningene dine seriøst, selv om jeg kanskje har en tendens til å angripe dem til tider. Det er bare måten jeg diskuterer på (ikke at jeg på noen måter prøver å unnskylde meg sånn sett, stråmenn eller ei) ;)

Du som forumets største forkjemper for at Kill Bill vol.1 og 2 burde jo stått på barrikadene for å få den inn som et alternativ og ikke to :p

 

Jeg er litt "bitter" grunnet store filmer som ikke kommer med fordi Kill Bill får to plasser. Tarantino tar hele tre av plassene. Han har to filmer som har gjort seg fortjent, i mine øyne. Den ene er med, den andre ikke. Ettersom det er 9-10 filmer på listen jeg ikke har sett så skal jeg være forsiktig med å dømme for mye. Jeg er redd for at listen skal bli for mye "populærkultur". Halvparten av listen er jo fra 1990 og frem til i dag. Men på den annen side så er det jo over 30 filmer fra 1970 eller før, så det er heldigvis litt eldre godfyll også (selv om jeg levner de filmene lite håp mtp at folk flest som leser Kulturo nok har sin filmerfaring hovedsakelig fra 1990 og frem til i dag. Nå er ikke Kill Bill de filmene jeg stusser mest på, men de er med i "puljen". Litt merkelig valg av musikal, litt merkelig valg av Kurosawas verk osv. Småpirk, men jeg liker å diskutere så da pirker jeg. Er jo det som er gøy med slike lister. Savner også Matrix på listen, om man absolutt skal ha de nyere filmene. Ikke en av mine favoritter, men en film som uansett satt såpass stort fotavtrykk i filmhistorien at den fortjener plassen.

 

Det fine med listen er at jeg er blitt nysgjerrig på filmer som Dersu Uzala, The Discreet Charm of the Bourgeoisie, Die Büchse der Pandora og Black Narcissus. Slike filmer er ganske ukjent for meg og noe jeg gjerne vil bli tipset om av Kulturo. Jeg leser heller om slike enn nok en artikkel om Forrest Gump, Kill Bill eller Star Wars.

 

Må vel se Pink Flamingo også. Den skapte jo store kontroverser når den kom, men har hørt den er ulidelig dårlig så har ikke helt funnet motivasjonen til å se den.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Du kan trøste deg med at True Romance også er med, Dotten. Jeg var nok litt sløv i avgjørelsen om plassbesittelsen til Kill Bill, det skal jeg innrømme. At den er med på listen synes jeg er flotters. Det er jo opp til leserne om de vil ha den anmeldt.

 

American History X har fått overraskende mange stemmer. Den er utrolig bra, men ikke på mine topplister. I skrivende stund er det forresten "the movie itself" som leder. Fortjent :)

Lenke til kommentar

Listen viser jo det jeg frykter. Det er populærkulturen som seirer og filmer stort sett alle kjenner til som topper. 13 filmer fra før 1990 som har fått tosifret antall stemmer og de filmene er jo de absolutte klassikerne. De mer ukjente perlene taper. Kan blant annet takke meg selv for det siden jeg ikke stemte på filmer som var meg mer ukjent. Burde gjort jobben bedre og plassert stemmen på det som ser ut som klassikere som jeg kjenner fint lite til. Jaja, er lov å være etterpåklok. Listen med alle som har fått tosifret i skrivende stund (toppen av listen er jo kjedelig lite spennende, vi kjenner alle de filmene så inderlig godt):

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
  1. Pulp Fiction [ 48 ]
  2. American History X [ 44 ]
  3. Fight Club [ 42 ]
  4. Forrest Gump [ 37 ]
  5. Frihetens Regn [ 33 ]
  6. Star Wars - The Return of the Jedi [ 32 ]
  7. The Godfather (første del) [ 31 ]
  8. Stanley Kubrick: 2001: A Space Odyssey [ 27 ]
  9. The Departed [ 26 ]
  10. Requiem for a Dream [ 25 ]
  11. A Clockwork Orange [ 25 ]
  12. Schindlers liste [ 24 ]
  13. Kill Bill I [ 24 ]
  14. Life Of Brian [ 23 ]
  15. Kill Bill II [ 21 ]
  16. Léon [ 19 ]
  17. Platoon [ 18 ]
  18. Gjøkeredet [ 17 ]
  19. American Psycho [ 17 ]
  20. Alien [ 17 ]
  21. Pans Labyrint [ 16 ]
  22. O Brother, Where Art Thou? [ 16 ]
  23. Blade Runner [ 16 ]
  24. Clerks [ 15 ]
  25. The Big Lebowski [ 15 ]
  26. Back to The Future [ 14 ]
  27. American Beauty [ 14 ]
  28. Das Boot [ 14 ]
  29. Fear and Loathing in Las Vegas [ 14 ]
  30. Amelie from Montmartre [ 11 ]
  31. True Romance [ 11 ]
  32. Mulholland Drive [ 11 ]
  33. Dirty Harry [ 11 ]
  34. Princess Mononoke (Mononoke Hime) [ 10 ]
  35. Parfymen [ 10 ]
  36. Jaws [ 10 ]

 

Filmer med 0 eller 1 stemmer:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
The Last Mimzy

The Discreet Charm of the Bourgeoisie

Stranger than paradise

Festen

Dr. Zhivago

Do the right thing

Die Büchse der Pandora

Dersu Uzala

Broken Flowers

Black Narcissus

Taxidermia

Rosemary’s Baby

Roman Polanski: The Tenant

Reprise

René Laloux: La Planete Sauvage

Pink Flamingos

Passion de Jeanne d'Arc, La

Manhatten

L'Avventura

Jésus de Montréal

Dial M for Murder

Contempt

Barton Fink

 

Noen av de der jeg gjerne kunne tenke meg å lese om, for jeg aner ingenting om dem.

 

Det Sjunde inseglet, Das Leben der Anderen, The Great Dictator og Citizen Cane har kun noen håndfulle stemmer. Triste greier, dette er jo enormt viktige og ikke minst fantastiske filmer det er snakk om. Filmer som er ukjent for det fleste, med unntak av filmgeekene og de litt eldre. Filmer som fortjener omtale :(

 

 

*Løpe og se Gretne Gamle Gubber*

Lenke til kommentar
Dotten: du fryktet at nye populaere filmer alle har sett ville seire over ukjente filmer faerre har sett?

 

Jups. Skal man kun gå ut ifra filmer folk flest har sett og som er viden-kjent så ser jeg ikke helt poenget med listen slik den er utformet. Spesielt når en film som eksempelvis Die Hard ikke er der. Her snakker vi det som allment sett er ansett som actionfilm nummer en og som var banebrytende innen sin sjanger. Forventer man at Pink Flamingos skal ha noen sjangs i en slik avstemning?

 

Listen er bare merkelig sammensatt. Jeg aner ikke hva de "gitte kriteriene" er og det hadde vært fint med en begrunnelse for hvert valg, i tillegg til en begrunnelse for hvorfor åpenbare filmvalg som ikke er med. Valgte man bare vilkårlig og stemte over kandidatene, eller gikk man utifra forhåndsvalgte kriterier og prøvde å fylle flest mulig "puljer"? Er det publikumssuksess man skal gå etter så er det merkverdig at man fjerner filmer som LOTR, Titanic og The Matrix, er det effekt på filmhistorien så er det merkverdig at filmer som A Streetcar Named Desireee og Die Hard ikke er med.

 

Lurer på hvilken kriterier som gjorde at filmer som The Matrix, Die Hard, Titanic, Indiana Jones, Casablanca, LOTR, The Silence of the Lambs, Raging Bull, Sin City, The Sting, The Graduate, Gone with the Wind eller A Streetcar Named Desire ikke er med, mens Reprise, Ondskapen (hva for en film er dette?), Pink Flamingos, Festen, The Last Mimzy, Idiotene og Do the right thing er med.

 

Skal man gå etter godt likte filmer så er det en slik liste. Går man etter popularitet er det en slik liste, mens om det er snakk om kulturell betydning på filmverden så snakker man mer en slik liste.

 

Jeg klarer ikke helt å se hvilken kriterier som gjør at listen er som den er, virker litt vilkårlig og hipp som happ. Me confused :)

 

(men jeg syntes uansett det er et artig tiltak)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...