Gå til innhold

Kulturo: Dine favorittfilmer og plater


Dine favorittplater og filmer  

132 stemmer

  1. 1. Stem frem dine 25 favorittplater:

    • Beatles - Abbey Road
      25
    • Queen - A kind of magic
      19
    • Michael Jackson - Thriller
      26
    • Blind Guardian - A Night At The Opera
      3
    • Neil Young - Harvest
      8
    • Metallica - S&M
      29
    • Iron Maiden - Brave New World
      19
    • Sting - Fields of Gold
      10
    • Rammstein - Mutter
      24
    • Vivaldi - Fire Årstider
      15
    • Snoop Doggy Dogg - Doggystyle
      5
    • N'Light'N - Deep Green
      1
    • Wu-Tang Clan - Enter the 36 chambers
      7
    • Robbie Williams - Swing When You're Winning
      7
    • Marvin Gaye - Let's Get It On
      3
    • Röyksopp - Melody AM
      22
    • Elvis Presley - Jailhouse Rock
      12
    • Muse - Origin of Symetry
      21
    • Outkast - Stankonia
      6
    • James Brown - Live at the Apollo
      6
    • Dream Theater - Images and Words
      16
    • Dream Theater - Scenes from a Memory
      18
    • a-ha - Scoundrel Days
      9
    • Depeche Mode - Black Celebration
      7
    • Circus Maximus - The First Chapter
      7
    • Simple Minds - New Gold Dream
      3
    • Deep Purple - Machine Head
      19
    • Black Sabbath - Master of Reality
      18
    • The Cure - Disintegratioin
      3
    • Pagan's Mind - Celestial Entrance
      7
    • Turbonegro - Apocalypse Dudes
      21
    • Motorpsycho - Blissard
      8
    • Refused - The Shape of Punk to Come
      1
    • Kula Shaker - Peasants, Pigs and Astronauts
      0
    • Jay-Z - The Black Album
      8
    • Radiohead - OK Computer
      20
    • JR Ewing - Ride Paranoia
      2
    • Beastie Boys - Sounds of Science
      9
    • Ennio Morricone - Slalom/Una Lucertola con la pelle di Donna
      4
    • Mr.Bungle - Disco Volante
      8
    • Peter Thomas - Kriminalfilmmusik/Raumpatrouille
      1
    • Camille Saint-Saëns - Carnival of the Animals Grand Zoological Fantasy
      1
    • Charles Mingus - Jazz Composers Workshop
      2
    • Secret Chiefs 3 - Book of Horizons
      3
    • Rahul Dev Burman - Sholay/Shalimar
      1
    • John Zorn's Naked City - Grand Guignol
      1
    • Fishtank Ensemble - Super Raoul
      3
    • Maria Tanase - Malédiction d'Amour
      1
    • Radiohead - Amnesiac
      17
    • The Smiths - The Queen is dead
      3
    • Mars Volta - Frances the mute
      8
    • Suede - Dog man star
      1
    • The Beatles - Revolver
      17
    • System of a Down - Mesmerize
      21
    • David Bowie - Ziggy Stardust
      13
    • Metallica - Master of Puppets
      40
    • Cannibal OX - The Cold Vein
      1
    • Miles Davis - Bitches Brew
      5
    • My Bloody Valentine - Loveless
      4
    • Nas - Illmatic
      9
    • Outkast - ATLiens
      5
    • Massive Attack - Mezzanine
      9
    • Jimi Hendrix - Are You Experienced ?
      26
    • Vågsbygd Handy - Hverdagsninja
      1
    • Steve Reich - Music For 18 Musicians
      1
    • Kraftwerk - Computerwelt
      11
    • The Beach Boys - Today!
      6
    • Can - Future Days
      2
    • The Velvet Underground - The Velvet Underground & Nico
      7
    • The Stooges - Raw Power
      5
    • Suicide - Suicide
      2
    • Arvo Pärt - Tabula Rasa
      1
    • Serge Gainsbourg - Histoire de Melodie Nelson
      2
    • Scott 4 - Scott Walker
      1
    • Bob Dylan - Blonde on Blonde
      11
    • Bob Dylan - Blood on The Tracks
      8
    • Bob Dylan - Highway 61 revisited
      9
    • Thomas Dybdahl - One Day You'll Dance For Me, New York City
      5
    • Thomas Dybdahl - Stray Dogs
      2
    • Ryan Adams - Heartbraker
      1
    • Lou Reed - Transformer
      5
    • The Cure -Wild Mood Swings
      1
    • Smashing Pumpkins - Mellon Collie and the Infinite Sadness
      5
    • Smashing Pumpkins - Adore
      2
    • Smashing Pumpkins - Siamese Dream
      1
    • Joni Mitchell - Blue
      2
    • Belle& Sebastian - Dear Catastrofe Waitress
      0
    • Bright Eyes - I`m Wide Awake It`s Morning
      2
    • Jesse Malin - The Heat
      0
    • Regina Spector - Begin To Hope
      2
    • Pink Floyd - The Wall
      46
    • Pink Floyd - Wish You Were Here
      30
    • Green Carnation - Light of Day, Day of Darkness
      6
    • A Perfect Circle - Mer de Noms
      8
    • Ween - 12 Golden Country Greats
      2
    • Led Zeppelin I
      36
    • The Who - Who's Next
      14
    • Johnny Cash - I Walk The Line
      25
  2. 2. Stem frem dine 25 favorittfilmer:

    • Dune
      7
    • Princess Mononoke (Mononoke Hime)
      11
    • Star Wars - The Return of the Jedi
      40
    • Once Upon a Time in the West
      9
    • The Unforgiven (Nådeløse menn)
      8
    • The Last of the Mohicans (Den siste mohikaner)
      5
    • Ran
      4
    • Parfymen
      10
    • Pans Labyrint
      20
    • Highlander
      6
    • Pulp Fiction
      57
    • Clerks
      16
    • Fight Club
      50
    • The Big Lebowski
      19
    • Platoon
      22
    • Amelie from Montmartre
      16
    • Moulin Rouge!
      5
    • Forrest Gump
      43
    • True Romance
      15
    • Requiem for a Dream
      27
    • Gjøkeredet
      22
    • The Evil Dead
      10
    • Happiness
      2
    • Reprise
      1
    • Back to The Future
      16
    • A Clockwork Orange
      32
    • Videodrome
      3
    • American Beauty
      17
    • Pink Flamingos
      1
    • Vertigo
      7
    • Lawrence Of Arabia
      6
    • Life Of Brian
      29
    • Das Boot
      17
    • Mulholland Drive
      14
    • Once Upon A Time In America
      10
    • Dirty Harry
      14
    • Taxidermia
      1
    • Dr. Zhivago
      1
    • Die Büchse der Pandora
      1
    • E.T.
      10
    • Festen
      2
    • LA Confidental
      9
    • De andres liv
      4
    • The Departed
      30
    • Brokeback Mountain
      6
    • Schindlers liste
      29
    • 3
    • Eraserhead
      4
    • Stalker
      5
    • Persona
      3
    • The Discreet Charm of the Bourgeoisie
      1
    • Black Narcissus
      0
    • Barton Fink
      1
    • Army of Shadows
      2
    • Dersu Uzala
      0
    • Idi i smotri
      3
    • O Brother, Where Art Thou?
      17
    • Léon
      21
    • Amores Perros
      2
    • Citizen Kane
      10
    • American History X
      47
    • Stanley Kubrick: 2001: A Space Odyssey
      31
    • Roman Polanski: The Tenant
      1
    • René Laloux: La Planete Sauvage
      1
    • Blue Velvet
      6
    • Spirited Away
      10
    • Contempt
      1
    • Metropolis
      8
    • The Godfather (første del)
      36
    • L'Avventura
      1
    • The Last Mimzy
      0
    • The Crow
      8
    • American Psycho
      19
    • Groundhog day
      8
    • Fear and Loathing in Las Vegas
      18
    • Easy Rider
      4
    • Ondskapen
      7
    • Pi
      9
    • Frihetens Regn
      36
    • Stranger than paradise
      0
    • Broken Flowers
      0
    • Dial M for Murder
      3
    • Psycho
      11
    • Do the right thing
      0
    • Taxi Driver
      8
    • The Fly
      6
    • Alien
      20
    • Jaws
      13
    • Blade Runner
      20
    • Idiotene
      3
    • Manhatten
      1
    • Rosemary’s Baby
      3
    • The Holy Mountain
      5
    • Det Sjunde inseglet
      4
    • The Great Dictator
      8
    • Kill Bill I
      29
    • Kill Bill II
      24
    • Passion de Jeanne d'Arc, La
      2
    • Jésus de Montréal
      1


Anbefalte innlegg

Synes det hadde vært fett med filmer som har vært filmhistorisk viktige, jeg tenker på italiensk neo-realisme som "Sykkeltyvene" og Tysk Ekspresjonisme ala "Metropolis"..

 

Hva med kanskje den desidert beste surrealistiske filmen noensinne, "Lost Highway"? :)

Endret av Delroton
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Metropolis er forøvrig med på lista, men vi var også innom blant annet Nosferatu og Dr Caligaris Kabinett innenfor den tyske ekspressjonismen under nominasjonsprosessen. Sykkeltyvene og Umberto D. (av samme regissør) ble også nevnt, men da vi valgte å gå for en mer "Anmeldernes egen smak" linje enn de tradisjonelle, 10-på-dusinet, historiens viktigste filmer, noe som faktisk har gitt oss en liste med noen artige krumspring ;-)

 

Hadde vært kjipt om alle topp 100 lister så ut som den på IMDB eller de filminstituttene ved jevne mellomrom spyr ut.

Lenke til kommentar

Det er en interessant vinkling a la oss velge blant anmelderenes favoritter og albumene som de selv foler er undervurderte. Jeg vet ikke om det er ideelt eller om det blir saerlig representativt, men vi far i det minste noen anmeldelser som er annerledes. Jeg skal innromme at det ikke hadde gjort meg noe a lese anmeldelser av filmer og musikk som ble valgt av brukerne fra en av disse standardlistene, framfor anmelderens egne lister.

Lenke til kommentar

Er litt oppgitt av filmlisten (musikk har jeg lite tid til). Ikke fordi utvalget er dårlig (savner dog noen klassikere, men men) men fordi det er de samme "gamle" populærkulturfilmene som får flest stemmer. Jeg ønsker ikke å lese om filmer fra 1990 og frem til nå når det kommer til slike "spesialer". De filmene er allerede blitt eksponert til det kjedsommelige. Men det er klart, Kulturo vil jo få flere treff med å skrive en artikkel om Kill Bill fremfor å skrive om Modern Times, The Great Dictator, Det sjuende insegliet eller Dial M for Murder. Om det skal være nyere filmer så er det bedre med de litt mer "ukjente" perlene. De andres Liv er et godt eksempel der, mesterlig film som er symbolsk viktig for samfunnet.

 

Må si det er ytterst skuffende at 12 Angry Men ikke er på listen. Er vel den filmen jeg absolutt savner mest, sammen med Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb (min muse). Skulle også gjerne ha Mou Gaan Dou i stedet for The Departed.

 

Valget mitt ble følgende:

 

Unforgiven: (regner med det er denne man mener og ikke The Unforgiven, som er en helt annen (og langt langt dårligere film). Westernikonet og den fantastiske regissøren Clint Eastwood slår hull på den idylliske Westernsjangeren. Viktig film innen western fra en av mine favorittregissører. Western ble aldri helt det samme etter at denne kom.

Requiem for a Dream: Skal det først være en nyere film så er denne så samfunnsmessig viktig at den fortjener fokuset.

One Flew Over the Cuckoo's Nest: Fenomenal film på alle mulige måter.

Back to The Future: Sci-fi i en mer eventyrpreget og lystigere form. Velger denne fremfor Star Wars, da sistnevnte har jeg lest nok om.

Life Of Brian: Utrolig viktig film, med tanke på toleranse, sensur og komediens rolle når det kommer til å rette kritisk fokus mot noe. En film som ble forbudt, den største synden man kan gjøre mot et kulturelt verk.

De andres liv: Viktig film om fortiden, men som fortsatt er aktuell for vår egen tid. Setter fokus på overvåking.

Metropolis: Gammel perle som fortjener å få fokus fra de ungre generasjoner.

Psycho: Hitchcock fortjener fokus for sine genialer thrillere. Det er mange å velge mellom (Rear Window, Vertigo m.m), men valget faller ned på denne. Satt sine spor, for å si det mildt.

Jaws: Filmen som startet trenden vi kjenner som "blockbuster". Spielbergs store gjennombrudd og en film som hadde stor effekt på folks allmenne oppfatning av virkeligheten. Rettere sagt at man blandet fiksjon og virkelighet og haier fikk et veldig dårlig rykte, for å si det slik.

Det Sjunde inseglet: Rett og slett en genial film og den er attpåtil nordisk.

The Great Dictator: Tidenes mest vågale komedie. Chaplin ville aldri laget denne om han visste hva nazistene gjorde i krigen. Denne er et must, spesielt siden Modern Times ikke er å finne på listen (shame on you :p )

Lenke til kommentar

Return er veldig viktig for serien, i den forstand at den ordner opp i alt etter en dyster Empire. Kanskje dette er grunnen til at sa mange liker den, personlig foretrekker jeg Empire.

 

Dottz: Til dels enig, men det blir alltid vanskelig nar man skal la folket bestemme. Jeg har ikke veldig mye imot at man bare ansetter folk man ser pa som kvalifiserte og lar dem bestemme, det er derfor Idol-konseptet irriterer meg - demokratiet velger sjeldent den beste losningen.

 

Jeg nevnte for en stund siden i en eller annen trad at Kulturo kunne tatt for seg en liste over klassikere, f eks 250-listen og dette er vel resultatet. Jeg nevnte en slik liste slik at de risikerte a matte anmelde en film som mange elsker, og derfor virkelig matte sette seg inn i den for de anmeldte den - alt annet ville endt i protester, fakkeltog og impeachment.

 

Jeg har et viktig sporsmal: La oss si at 2001 kommer videre, blir det da den personen som foreslo filmen som anmelder den, eller risikerer vi at en person som ikke liker filmen anmelder den? Jeg skal vaere aerlig, jeg er mest interessert i a lese hva en som ikke liker den, men er nodt til a sette seg inn i den (og som kanskje far endret synspunktet sitt^^) har a si om filmen enn en felles fanboy. Blir det slik at alle anmelder sine egne forslag sa ender det fort med at vi far kun 9-10/10 i karakter.

Lenke til kommentar

Slår meg også at listen er for testosteronbasert. Ganske representativ for unge menn, noe som best illustreres med at Kill Bill har tatt to(!) av plassene. Jeg skjønner ikke hva de to filmene har der å gjøre i det hele tatt. Tenk litt mer på jentene nå. Titanic, Dirty Dancing, Sound of Music, Casablanca, Gone with the Wind, Dances with Wolves, Philadelphia osv. Animert-klassiker er også underrepresentert, det samme går for katastrofefilmer (Titanic, Jurassic Park, Independence Day osv) og filmer basert på tegneserieblader (de fem mest relevante der er Superman The Movie, X-Men, Spider-Man og Sin City).

 

Jeg liker tiltaket, men skulle gjerne hatt en mer balansert liste med bredere apell. :)

Lenke til kommentar

Jeg lever i den tro at Kulturo kan bli en side for mer enn kun gutter mellom 14-25 år. :)

 

I tillegg til at det kan være en side som fokuserer på alle filmer. Mine interesser innen film går langt utover filmer som "generelt sett" er unge menns favoritter. Unnskyld meg for ikke å være for stereotypisk ^^

 

Men jeg skulle gjerne likt å vite hvorfor Kill Bill er på listen og attpåtil med to plasser. Banebrytende? Nei. Nyskapende? Nei. Er man ute etter film med hevn som tema burde man gått for Oldboy. Filmhistorisk sett så ser jeg ikke noe spesielt med Kill Bill, Tarantino sine banebrytende filmer kom på 90-tallet.

Lenke til kommentar

Vi har da kvinnelige skribenter som har nomiert sine favoritter, så det kan være så enkelt at kvinnfolk som virkelig er interessert i film faktisk liker mye av det samme som mannfolk.

Siden dette er en liste basert på personlig smak kan man igrunn ikke stille spørsmålstegn til så mye, selv om Kill Bill har to plasser. Det er jo to filmer så det er vel ganske kurant, selv om man er helt uenig (noe jeg egentlig er selv, ville aldri vært her om jeg hadde fyllt inn hele listen f.eks).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Men jeg skulle gjerne likt å vite hvorfor Kill Bill er på listen og attpåtil med to plasser. Banebrytende? Nei. Nyskapende? Nei. Er man ute etter film med hevn som tema burde man gått for Oldboy. Filmhistorisk sett så ser jeg ikke noe spesielt med Kill Bill, Tarantino sine banebrytende filmer kom på 90-tallet.

 

Du kan argumentere så mye du vil for hvor lite Kill Bill fortjenere plassen(e), men det har minimalt å si når det faktisk kun er din mening - som i tillegg skiller seg temmelig ut i fra den generelle oppfatning. Å si at Kill Bill ikke er nyskapende blir litt som å kutte av seg tungen under en direktesendt tv-debatt, for det er et utsagn som helt tydelig bunner ut i et slags hat over noe du synes er oppskrytt og du ødelegger for deg selv og den debatten om hvorvidt filmen er nyskapende.

 

Det er ikke vi i Kulturo som bestemmer listene, men vi har kommet frem til alternativene. Jeg regnet med at det kom til å bli protester, i en eller annen form, men jeg regnet også med at brukerne kom til å skjønne hvor vanskelig det er å plukke ut et begrenset antall filmer og plater.

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar

Sa lenge man et aerlig fra starten av om at det er snakk om fleres personlige favoritter sa er det ikke sa mye a si om listen. Noen filmer er bare ikke en favoritt, uansett hvor viktig de anser den til a vaere. Det storste problemet mitt med listen var ikke at noe manglet (det vil alltid vaere noe som mangler), bare at noen artister var overrepresenterte (Smashing Pumpkins).

Lenke til kommentar
Du kan argumentere så mye du vil for hvor lite Kill Bill fortjenere plassen(e), men det har minimalt å si når det faktisk kun er din mening

"Kun" din mening? Hvem ellers skal han mene for? Hvem ellers skal han argumentere for? Og er ikke det viktigste å faktisk argumentere framfor å henvise til "public opinion"?

 

- som i tillegg skiller seg temmelig ut i fra den generelle oppfatning.

Her må det mer empiri til. I tillegg kan man diskutere hva man legger i "den generelle oppfatning". Og med denne tankegangen må jo filmer som Titanic av James Cameron vinne hver gang.

 

Å si at Kill Bill ikke er nyskapende blir litt som å kutte av seg tungen under en direktesendt tv-debatt, for det er et utsagn som helt tydelig bunner ut i et slags hat over noe du synes er oppskrytt og du ødelegger for deg selv og den debatten om hvorvidt filmen er nyskapende.

Her er det stråmenn og hersketeknikk (jada, du kan si at stråmannsbeskyldninger ødelegger for en debatt, men det gjør sannelig bruken av dem også). Han kan ikke si at filmen ikke er nyskapende når han begrunner sin påstand fordi å i det hele tatt ytre noe slikt liksom skal være så useriøst i henhold til en objektiv oppfatning at det ødelegger for en selv i første omgang? Her gjelder det ikke å komme med motargumenter, nei, men å nærmest rakke ned på motdebatanten for å mene noe annet enn en seg selv...

Lenke til kommentar

Også bare tre stemmer til Idi i Smotri? Skjønner godt at litt annerledes filmer som ikke har blitt hypet opp som f.eks. 2001 får det vanskelig på slike avstemninger, men det er fremdeles ganske trist. Etter min erfaring klarer ikke folk å se Idi i Smotri fordi den beveger seg så langsomt. De har blitt vant til det heidundrane tempoet som den klassiske hollywoodmodellen og blockbusteren innførte, og ettersom dette uten tvil er dominanten for mange vestlige filmseere i dag, kan det være veldig vanskelig "å bryte ut" og faktisk ha tålmodigheten til å se annerledes filmer som ikke avhenger av en endeløs rekke skryt fra de siste tiårene. Det er synd at man ikke klarer å sette av to timer av sitt liv for å se noe så sterkt og viktig.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...