Gå til innhold

Nintendo taper milliarder (Wii)


Anbefalte innlegg

Ja det er litt synd det der, de har slitt med enorme leveringsproblemer hele tiden. Ikke pga etterspørselen som mange tror men de leverer ekstremt lite konsoller til butikken, så er noe med produksjonen som ikke helt fungerer.

Wii må vel selge enormt i år siden interessen for konsollen vil vel tape seg enormt til neste år tenker jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til alle som seie det er mange Wii konsollar her i landet, så bur vi i Norge, ikkje i heile verden. Og det er som Snorre seier ikkje dei som er problemet, men leverandørane.

 

Når det gjeld tittelen er no det virkelig berre en normal måte å ordlegge seg på, ikkje noko stort problem der i mi meining. Misvisande kanskje, men "Nintendo taper milliarder av potensiell inntekt i en tenkt framtid" klingar faktisk ikkje like bra.

Lenke til kommentar
Har gamer.no's skribenter vært på tittel-kurs hos Dagbladet? Ikke for å være slem mot artikkelforfatter, men denne nyheten var til de grader så misvisende og sensasjonspreget at jeg knapt vet hva jeg skal si. Nei, Nintendo taper ikke milliarder av kroner i julen. Ja Nintendo går glipp av stor potensiell inntekt. Det er en markant og ganske betydelig forskjell mellom de to utsagnene. Men så lokkes kanskje Sony- og Microsoft-fanatikere inn i tråden i håp om dårlig nytt for Nintendo da. Så er vel kanskje greit med en slik tittel alikevel. ; )

Tap av potensielle inntekt er fremdeles tap sett fra et visst ståsted. Vil ikke si artiklen er missvisende. Kanskje mange vil bli lurt av tittelen, men slik er journalistikken nå til dags, kanskje ikke utenfor aviser, men uansett til stede. Slike overskrifter vekker interessen til leserene.

 

Å ikke klare å levere nok maskiner er et tap på mange måter. Nintendo kan ikke tilfredstille en etterspørsel, noe som fører til tap av brukere. Disse går som oftest for det "nest beste", en av konkurrentene. Mest sannsynlig noe i samme prisklasse, som PS2 eller Xbox 360.

 

Slett ikke utenkelig. Den samme artikkelen er publisert der:

http://www.dagbladet.no/kultur/2007/12/17/521499.html

 

Jeg ser lavpanne-effekten har begynt å smitte av fra Dagbladet.

 

Trist.

Ser dere virkelig ikke at Dagbladet og Gamer.no har en krysspublikasjon?

Endret av TCi
Lenke til kommentar

For å rette opp inntrykket litt her. Jeg synes McGroven og alle de andre skribentene på Gamer.no gjør en fortreffelig jobb! Jeg pleier som regel å rose artiklene og omtalene deres opp i skyene. Jeg har vært forkjemper for nynorsk på gamer.no, blant annet for å støtte Fureviks mulighet til fortsatt å skrive sine glimrende artikler og omtaler i sin egen målform. Jeg har nesten ikke annet enn positivt å si om deres arbeide og håper de fortsetter med kvaliteten i lang tid framover. Men når jeg ser titler som dette blir jeg litt oppgitt. Beklager om noen her har følt at jeg har prøvd å henge ut og fornærme McGroven eller de andre skribentene på noen måte.

 

Når det gjelder akrabra håper jeg han forstår at min argumentasjon på ingen måte er peronlig. At jeg ikke flyr på ham på noen måte, og at jeg fullt ut repsekterer hans rett til å ha egne meninger. Men det betyr ikke at jeg trenger å være enige. Det å føre en engasjert diskusjon er ikke det samme som å fly på folk, eller angripe deres person. Isåfall måtte jeg jo ha kommentert akrabra som person, ikke argumentene hans. ;)

Lenke til kommentar
Ja det er litt synd det der, de har slitt med enorme leveringsproblemer hele tiden. Ikke pga etterspørselen som mange tror men de leverer ekstremt lite konsoller til butikken, så er noe med produksjonen som ikke helt fungerer.

Er det fremdeles folk som tror på dette tullet? Etterspørselen er ikke falsk, bare sjekk nettbutikker og forum verden over. Selv på julehandelen jeg hadde i helgen fikk hørte jeg folk i 40-års handelen snakke om Wii og hvordan kontrollen var. Aldri hørt folk på "gata" snakket om dette før.

 

Nintendo leverer 1.8 millioner maskiner hver måned, hvorav mesteparten er til det amerikanske markedet. I november ble ca. 1 million av disse solgt i statene alene. Disse fabrikkene jobber på spreng, og har gjort det siden i sommer.

 

Disse konspirasjonsteoriene kan dø ut, det har gått ett år nå.

Lenke til kommentar

Nintendos markedsføringsmodell for wii er vel bygget på samme måte som for diamanter. Om Nintendo klarer å holde etterspørselen oppe, kan de ta mer for konsollen og dermed tape mindre eller kanskje til og med tjene på salg av konsollen. Med diamanter er det så klart bare en fortjeneste, der skal man jo ikke selge ekstrautstyr og spill til en blodpris for å tjene inn igjen konsollen.

Lenke til kommentar
Om dette ikke er tiltenkt fra nintendos side, så er det i mine øyne ganske talentløst, hvor vansklig er det å få opp produskjonen i løpet av over et år, når man skal produsere "enkle" deler, som ikke akkurat er topp moderne?

 

AtW

Nintendo har økt produksjonen to ganger i år. Det tar ca. 6 måneder før produskjone når nivået som er ønsket. Alt av elektronikk har en innviklet produksjonsprosess. Selv om Wii sine spesifikasjoner ikke er høye, er de fremdeles toppmoderne.

 

Etterspørselen har ikke bare tatt analytikere på sengen, men også Nintendo. De forventet ikke at Wii skulle selge så godt som den gjør. At etterspørselen ett år etter lanseringen fremdeles er like høy er også ganske utrolig. Nintendo har uttrykt bekymring for å gå på en "bombe" produksjonsmessig. Etterspørselen vil ikke vare evig og boblen vil sprekke. Og derfor ønsker ikke Nintendo å øke opp en produskjon som kanskje ikke er nødvendig.

Endret av TCi
Lenke til kommentar
Nintendos markedsføringsmodell for wii er vel bygget på samme måte som for diamanter. Om Nintendo klarer å holde etterspørselen oppe, kan de ta mer for konsollen og dermed tape mindre eller kanskje til og med tjene på salg av konsollen. Med diamanter er det så klart bare en fortjeneste, der skal man jo ikke selge ekstrautstyr og spill til en blodpris for å tjene inn igjen konsollen.

 

nå har vel aldri nintendo solgt wii med tap slik sony og microsoft gjør med sine.

 

med andre ord, nintendo har tjent penger fra dag en pr wii solgt.

Lenke til kommentar
Jepp, og det gjorde de svjv med GC og N64 og. De er smarte sånn sett ;)

vel, så har dem ikke stort annet å gå på heller, så derfor må dem bare satse på at alt salg dem gjør, faktisk skaffer dem inntekter. sony og microsoft har andre avdelinger og dype kontoer, og bruker gjerne disse produktene til å dytte andre produkter (sony brukte vel PS2 til å dytte dvd, og prøver å bruke PS3 til å dytte blu-ray?).

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...