Gå til innhold

16 års aldersgrense for alkohol?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke hørt om det.

Men så mye som ungdommen drikker nå tildags så skulle grensa ha vært hevet til 25 år for øl og vin og 30 for brennevin eller deromkring.

Kanskje de starter å drikke ved 18 år alderen slik de opprinnelig skulle og ikke 13 - 14 som det er nå.

Bare et lite sleivspark en sen torsdagskveld.

Lenke til kommentar

Nei det kommer ikke til å skje. Og jeg håper virkelig ikke at det skjer heller, drikkingen starter tidlig nok som det er, og om grensene settes ned, vil dette bare føre til mer alkohol blant yngre ungdom. Man kan få tak i drikke uansett, det vet jeg. Men om man senker grensen med to år blir det enda lettere å få tak i alkohol.

Lenke til kommentar
Jeg har hørt at etter nyttår skal muligens aldergrensen for alkohol (øl og vin) bli satt ned til 16 år, noe som høres bra ut.

Kommer dette til å skje? Om det skjer, blir det da 18 år grense på brennevin (over 22%) ?

"Someones pulling your leg"

 

Jeg kan ikke forstå hva som er bra ved at 16-åringener da vil kunne drikke seg enda mer drita enn de allerede gjør, noen folk mangler helt hemninger når det gjelder å oppføre seg noenlunde greit, og alkohol virker forskjellig fra person til person.

Det enkelste er ofte det beste: De fleste 16-åringer er ikke ferdig utviklet, og man vokser fortsatt. Alkohol er ikke bra når man vokser...

Lenke til kommentar

Problemet er også at reell aldersgrense er lavere enn faktisk aldersgrense. De fleste har en kompis som ser eldre ut eller som faktisk er eldre, eller et tilsvarende søsken. 16-års aldersgrense på alkohol hadde faktisk bare ført til lettere tilgang for fjortiser (selv ser jeg ikke noe problem i alkoholdrikking hos f.eks 17-åringer, forutsatt at man halvveis oppfører seg etter det).

At sprit skal være 20-års grense er noe jeg synes er forsvarlig helt og holdent fordi det ikke er lurt å gi 16-åringer rimelig sjanse til enkel tilgang på sprit. Jeg vet at mange får lett tak i det allerede, men allikevel. 18-åringer som tåler å bli fulle og som ikke oppfører seg som idioter på fylla burde ikke få lov til å drikke øl heller (selv om man på et tidspunkt "må" lære).

Derimot er 20-års grense på sprit en ufattelig irriterende ting for de som er yngst i vennekretsen, spesielt med god margin. Siste av kompisene mine som ble 20 ble det i går, mens jeg har 10 måneder igjen. På vors og private fester er ikke det et problem, men det blir ufattelig irriterende når man skal på byen og har greid å miste falsk leg :p

Lenke til kommentar
Jeg har hørt at etter nyttår skal muligens aldergrensen for alkohol (øl og vin) bli satt ned til 16 år, noe som høres bra ut.

Kommer dette til å skje? Om det skjer, blir det da 18 år grense på brennevin (over 22%) ?

Kven har sagt det? Om alkoholloven blir endra her i landet så blir den strengare, å senke grensa til 16 år skjer ikkje. Og godt er det, då er tilgangen lettare for dei ned i 12-13 års alderen.

Lenke til kommentar

Tror ikke aldersgrenser har så jævlig mye å si. Alle jeg kjente drakk når de var 16år, mange når jeg var 14år gammel og en del når jeg var 12år.

 

Selv syns jeg sprit ikke burde vært lov for de fleste kvinner og en del menn. Uansett så vil alltid folk få tak i via andre eller korrupte kassamedarbeidere.

Lenke til kommentar
Tror ikke aldersgrenser har så jævlig mye å si. Alle jeg kjente drakk når de var 16år, mange når jeg var 14år gammel og en del når jeg var 12år.

Det har veldig mye å si. For det første så kommer man som regel ikke inn på utesteder. Ergo så går det mest i hjemme alene fester og tilsvarende og ikke ravende rundt på byen.

Lenke til kommentar
Tror ikke aldersgrenser har så jævlig mye å si. Alle jeg kjente drakk når de var 16år, mange når jeg var 14år gammel og en del når jeg var 12år.

Det har veldig mye å si. For det første så kommer man som regel ikke inn på utesteder. Ergo så går det mest i hjemme alene fester og tilsvarende og ikke ravende rundt på byen.

ERGO det er en viss forskjell på utesteder og å være på fest hos noen. ERGO ergo aldersgrenser på utesteder er bra, men aldersgrenser har ikke så mye å si, selv om de bør være slik de er nå eller høyere ergo jeg har rett :)

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

jeg vil tro at flere unge vil begynne å drikke hvis aldersgrensen senkes. Alkohol er allerede altfor tilgjengelig. Hvis man har lyst på alkohol, får man tak i alkohol, uansett alder. En eventuell senking av aldersgrensen vil med andre ord ikke føre med seg noe positivt.

 

Hvor har du hørt dette, trådstarter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...