Gå til innhold

Billige UV-filter til Nikon?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å få innboforsikring eller reiseforsikring trenger du ingenting fra før.

 

Ta kontakt med de ulike forsikringsselskapene, fortell dem hva du ønsker forsikret og når (altså reise eller uhell etc).

Når du så får et tilbud tilbake, så sender du dette til neste selskap, som slår det, så sender du det videre etc etc.

 

Bytt deretter selskap ca hvert annet år, så holder du deg alltid på minimumsprisene.

 

Jeg har kombinert innbo og reise med en inkludert plussforsikring som også dekker tabber.

 

 

Jeg er ikke redd for å drite meg ut som du sier det. Men i går hadde jeg rett og slett uflaks som gikk på snørra.

 

Og filter av brukbar kvalitet koster forøvrig ikke alle verden på eBay. Jeg kjøper ikke filter i butikkene her gjemme til blodpriser når jeg kan få tilsvarende for rundt 200,-

Men 200kr stykk til dine 4 objektiver blir 800kr. Og for hva? En risiko for at 100% av bildene dine får redusert bildekvalitet.

Forsikring regner jeg med du har uansett (på innbo eller liknende)

Lenke til kommentar

Har ikke så mye å legge til, det meste er sagt.

 

Har faktisk to filtre (fikk dem med på kjøpet), men begge ligger i en skuff.

 

Når det gjelder riper i frontelementet, så leste jeg et innlegg av Rørslett her om dagen hvor en av hans venner har et objektiv (tele) hvor det er slått bort et stykke av glasset på frontelementet. Ingen av dem har en mulighet til å se det på bildene.

Lenke til kommentar

Hvem har sagt jeg har filter på alle objektivene?

 

Har ikke brukt andre objektiv enn 24-105 siden jeg fikk det.

Kit objektivet gir jeg blaffen i, og de andre er i bruk en gang hvert jubelår.

 

Om bildene mine får redusert kvalitet så får jeg vel bare leve med det. Foreløpig har jeg ikke merket noe forskjell i hvertfall.

 

Når det gjelder forsikring så har jeg nok ikke noe sånt, nei :!:

Lenke til kommentar
Når det gjelder forsikring så har jeg nok ikke noe sånt, nei :!:

 

Da får vi bare krysse fingrene for at du aldri blir frastjålet noe, ikke opplever brann, vannskader, blir skadet i en ulykke eller at noe enda verre skjer og du etterlater noen som gjeldsslaver...

 

For min del så ser jeg meg bedre dekket med å bruke noen hundre på en generell forsikring på alt jeg eier og har enn et tynt stykke glass på ett av objektivene mine....

 

...men kanskje det bare er jeg som vurderer risiko/kroner på en veldig spesiell måte?

Lenke til kommentar
Crazysteps; jeg har også en slik superinnbo forsikring som dekker uansett om jeg er hjemme eller på reise. Men hva er egenandelen din? Hos meg er den 2500,- og det er jo ganske stivt (kommer selvfølgelig helt an på hva en mister da).

 

Jeg har forsikring gjennom min samboers fagforeningsmedlemskap, så jeg har ingen egendandel :)

 

Tilsvarende forsikringer får jeg også i Siviløkonomforeningen, men da med en liten egenandel, så går for samboerens avtale enn så lenge...

Lenke til kommentar
Når det gjelder forsikring så har jeg nok ikke noe sånt, nei :!:

 

Da får vi bare krysse fingrene for at du aldri blir frastjålet noe, ikke opplever brann, vannskader, blir skadet i en ulykke eller at noe enda verre skjer og du etterlater noen som gjeldsslaver...

 

For min del så ser jeg meg bedre dekket med å bruke noen hundre på en generell forsikring på alt jeg eier og har enn et tynt stykke glass på ett av objektivene mine....

 

...men kanskje det bare er jeg som vurderer risiko/kroner på en veldig spesiell måte?

 

 

Eier ikke noe hus eller bil og har heller ikke noe gjeld, så det blir ikke noe problem.

Har vel en livsforsikring og innbo gjennom jobben, men poengen er at jeg ikke føler for å ha noen forsikring på kameraet mitt.

 

 

Jeg skjønner at du ikke liker bruken av UV filter, men sålenge jeg føler meg sikrere med det på så kan Dere alle bare glemme å få meg til å skifte mening uansett hvor fantastiske bildene ville blitt uten.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner at du ikke liker bruken av UV filter, men sålenge jeg føler meg sikrere med det på så kan Dere alle bare glemme å få meg til å skifte mening uansett hvor fantastiske bildene ville blitt uten.

Fett nok - det er jo heller ikke deg denne tråden dreier seg om.

 

 

 

Nei, og det er jeg fullstendig klar over. Men måtte bare gi et svar til alle som prøver å fortelle hvor fantastisk mye bedre livet mitt ville bli uten filter.

 

 

Så beklager til trådstarter hvis jeg og endel andre har sporet av tråden din.

 

Virkelig ikke meningen, og håper det går bra. :roll:

Endret av Wipeout
Lenke til kommentar

Jeg har ringt rundt, men jeg får ikke noen spesifikk forsikring til fotoutstyret mitt ettersom jeg ikke har innboforsikring. Jeg er for øyeblikket i førstegangstjenesten, og har intet bosted, ikke før til høsten. Hvilke valg har jeg da? Jeg ønsker virkelig en forsikring.

Endret av Ostekjeks
Lenke til kommentar
Jeg har ringt rundt, men jeg får ikke noen spesifikk forsikring til fotoutstyret mitt ettersom jeg ikke har innboforsikring. Jeg er for øyeblikket i førstegangstjenesten, og har intet bosted, ikke før til høsten. Hvilke valg har jeg da? Jeg ønsker virkelig en forsikring.

 

kan du ikke bare forsikre kaserna da? det burde jo ikke bli dyrt :p

Lenke til kommentar
Jeg har ringt rundt, men jeg får ikke noen spesifikk forsikring til fotoutstyret mitt ettersom jeg ikke har innboforsikring. Jeg er for øyeblikket i førstegangstjenesten, og har intet bosted, ikke før til høsten. Hvilke valg har jeg da? Jeg ønsker virkelig en forsikring.

 

Hvis du er i førstegangstjeneste blir sansynligvis fotoutstyret ditt dekket av dine foreldres forsikring, de fleste innbo forsikringer dekker barn under utdannelse boende på hybel til de er 25 år etc, førstegangstjeneste etc. Så lenge man passer på å ikke registrere flytting hjemmefra, selv fikk jeg igjen på forsikringen når jeg ødela min Mac, selv om jeg er 22 år og ikke har bodd hjemme på årevis. Dette gjelder selvsagt bare hvis foreldrene dine har en god forsikringsavtale.

Lenke til kommentar

Filter eller ikke. Er ganske nøytral til det spørsmålet, da jeg har sett gode eksempler både på at man bør ha filter, og at man bør styre unna. Blant annet har jeg sett riper blitt unngått i frontelementet på objektivet (ses kanskje ikke på bildet, men ved videresalg vil det veie veldig tungt i negativ retning), samt sett at objektiver som har fått seg en trykk, har fått et fastlåst filter på grunn av bulk akkurat i filtergjengene.

 

Men skal man ha filter, så bør man se etter for eksempel Hoya Super HMC. Dette er regnet som et av verdens beste, og har visstnok bedre coating enn det nyere PRO-1 Digitalfilteret fra Hoya.

 

UV filter var imidlertid mer nyttig før, da det ved fotografering på fjellet (over 1000 meter cirka), fjernet en slags dis som var en direkte påvirkning av UV sytåler.

Lenke til kommentar

Afrika: kom nettopp hjem etter en måneds opphold. kjøpte et polariseringsfilter på japan foto til 600 kroner før jeg dro, og det vil jeg virkelig anbefale, verdt hver krone ;) brukte den nesten hele tiden, masse sool! (kom hjem med 12 gb bilder)

 

kos deg på tur, jeg er driiitmisunnelig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...