Gå til innhold

Feil å kåre Orange Box "årets spill"?


Anbefalte innlegg

Jeg forstår godt argumentene som kommer frem her, jeg synes til og med det er naturlig at folk reagerer på at en samlepakke vinner en kåring som dette. Det var en hårfin beslutning at det ble Orange Box og ikke Portal (det ville blitt en av delene uansett) som toppet vår liste, og det var også en beslutning vi diskuterte endel på forhånd.

 

Når det er sagt, vil jeg gjerne få presentere argumentasjonen som lå til grunn for at det til slutt ble The Orange Box som vant kåringen:

  • Endel har sammenlignet The Orange Box med f.eks. King's Quest-pakken som kom tidligere i år, eller en hypotetisk samleboks med de tre Halo-spillene til neste år. Det er en fryktelig dårlig sammenligning. The Orange Box inneholder tre helt nye spill som aldri har vært utgitt i noen annen form før, og det var disse tre spillene som var til vurdering.
  • Det er samme utvikler bak de tre spillene, og det er Valve selv som har valgt å selge spillene samlet i steden for hver for seg. Valve ser selv på dette som én samlet pakke, og da må det være lov å vurdere dette som én samlet pakke også.
  • Den eneste måten å kjøpe Portal, Episode Two og Team Fortress 2 på i norske butikker (fysiske eller på nett) er å kjøpe The Orange Box. Spillene er tilgjengelig hver for seg på Steam, hvilket er et bra motargument, men i norske butikker finner du Orange Box ved siden av Super Mario Galaxy. Det er også The Orange Box som kommer på VG-lista, ikke de tre separate spillene, og det er The Orange Box som konkurrerer mot Super Mario Galaxy, Mass Effect osv. om pengene til norske spillere.
  • Portal og Episode Two foregår i det samme universet, og har flere paralleller som gjør det naturlig å se på Portal som en slags sidehistorie til Half-Life 2-serien.
  • Det at Valve velger å gi ut tre såpass sterke, nye spill til samme pris som ett vanlig spill og at de i tillegg slenger på Half-Life 2 og Episode One «gratis» har, såvidt jeg kan erindre, ikke sidestykke i spillhistorien. Jeg mener Valve fortjener masse heder for at de gir ut såpass mye kvalitet til en såpass lav pris, jeg har ekstremt stor sans for at de geiper til praktisk talt resten av spillindustrien på denne måten. Sånn sett er det en heder til hele Valve som utviklere når vi velger å plassere The Orange Box på topp.

I utgangspunktet ville vært ett fett for meg om det var Portal eller The Orange Box som til slutt toppet listen, det viktigste for meg var å hedre kvalitetene Valve demonstrerte som spillutviklere i 2007. Og selv om jeg også har alle de motforestillingene som folk har vist i denne tråden, mener jeg fremdeles det kan forsvares at det ble The Orange Box.

 

Til slutt vil jeg bare få legge til at jeg ikke forsøker å krangle eller å overbevise folk om at jeg/vi har rett her - jeg både forstår og respekterer motforestillingene. Hensikten med dette innlegget var simpelthen å komme med argumentene våre, hverken mer eller mindre :-)

 

Rune (VG)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg forstår godt argumentene som kommer frem her, jeg synes til og med det er naturlig at folk reagerer på at en samlepakke vinner en kåring som dette. Det var en hårfin beslutning at det ble Orange Box og ikke Portal (det ville blitt en av delene uansett) som toppet vår liste, og det var også en beslutning vi diskuterte endel på forhånd.

 

Når det er sagt, vil jeg gjerne få presentere argumentasjonen som lå til grunn for at det til slutt ble The Orange Box som vant kåringen:

  • Endel har sammenlignet The Orange Box med f.eks. King's Quest-pakken som kom tidligere i år, eller en hypotetisk samleboks med de tre Halo-spillene til neste år. Det er en fryktelig dårlig sammenligning. The Orange Box inneholder tre helt nye spill som aldri har vært utgitt i noen annen form før, og det var disse tre spillene som var til vurdering.
  • Det er samme utvikler bak de tre spillene, og det er Valve selv som har valgt å selge spillene samlet i steden for hver for seg. Valve ser selv på dette som én samlet pakke, og da må det være lov å vurdere dette som én samlet pakke også.
  • Den eneste måten å kjøpe Portal, Episode Two og Team Fortress 2 på i norske butikker (fysiske eller på nett) er å kjøpe The Orange Box. Spillene er tilgjengelig hver for seg på Steam, hvilket er et bra motargument, men i norske butikker finner du Orange Box ved siden av Super Mario Galaxy. Det er også The Orange Box som kommer på VG-lista, ikke de tre separate spillene, og det er The Orange Box som konkurrerer mot Super Mario Galaxy, Mass Effect osv. om pengene til norske spillere.
  • Portal og Episode Two foregår i det samme universet, og har flere paralleller som gjør det naturlig å se på Portal som en slags sidehistorie til Half-Life 2-serien.
  • Det at Valve velger å gi ut tre såpass sterke, nye spill til samme pris som ett vanlig spill og at de i tillegg slenger på Half-Life 2 og Episode One «gratis» har, såvidt jeg kan erindre, ikke sidestykke i spillhistorien. Jeg mener Valve fortjener masse heder for at de gir ut såpass mye kvalitet til en såpass lav pris, jeg har ekstremt stor sans for at de geiper til praktisk talt resten av spillindustrien på denne måten. Sånn sett er det en heder til hele Valve som utviklere når vi velger å plassere The Orange Box på topp.

I utgangspunktet ville vært ett fett for meg om det var Portal eller The Orange Box som til slutt toppet listen, det viktigste for meg var å hedre kvalitetene Valve demonstrerte som spillutviklere i 2007. Og selv om jeg også har alle de motforestillingene som folk har vist i denne tråden, mener jeg fremdeles det kan forsvares at det ble The Orange Box.

 

Til slutt vil jeg bare få legge til at jeg ikke forsøker å krangle eller å overbevise folk om at jeg/vi har rett her - jeg både forstår og respekterer motforestillingene. Hensikten med dette innlegget var simpelthen å komme med argumentene våre, hverken mer eller mindre :-)

 

Rune (VG)

 

Hmm, ikke verst, du har et par gode poeng. Er fortsatt uenig, men dette viser i hvertfall at dere har tenkt nøye gjennom saken, noe som er positivt. Er faktisk enig med listen deres Rune (utenom Orange Box da)- hvis du leser dette, kan du svare meg på en ting: Utelot dere Halo 3 med vilje, eller glemte dere spillet?

Jeg er langt i fra noen fan av Halo, men må vite det :p

Det er nemlig oppsiktsvekkende å lage en liste over de 20 beste spillene, uten å ta med Halo 3. Kan tippe en del fanboys så rødt etter å ha sett listen deres :)

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar
Hmm, ikke verst, du har et par gode poeng. Er fortsatt uenig, men dette viser i hvertfall at dere har tenkt nøye gjennom saken, noe som er positivt. Er faktisk enig med listen deres Rune (utenom Orange Box da)- hvis du leser dette, kan du svare meg på en ting: Utelot dere Halo 3 med vilje, eller glemte dere spillet?

Jeg er langt i fra noen fan av Halo, men må vite det :p

Det er nemlig oppsiktsvekkende å lage en liste over de 20 beste spillene, uten å ta med Halo 3. Kan tippe en del fanboys så rødt etter å ha sett listen deres :)

 

Det blir bare synsing fra min side, men om du ser på listen, så er singleplayerspill sterkt representert, og når Rune da nevner at det blir enten Orange box eller Portal, samt at CoD 4 kommer så langt nede, så sier det seg selv at multiplayerdelen ikke er vektlagt noe særlig. Personlig setter jeg CoD4 og Halo 3 veldig likt, de er begge gode singleplayeropplevelser, men dessverre såpass korte at man spiller gjennom dem på en liten kveld.

 

At man utelater spill som ikke imponerer stort fra en liste over årets beste spillopplevelser, er da ingenting å se rødt for.

Lenke til kommentar

Skal man ha noe kredibilitet som spillanmelder burde man holde seg for god til å kåre en spillsamling som årets spill grunnet populistiske hensyn. Noe det helt klart er når man argumenterer at mario og orange box konkurerer om de samme kundene derfor kan man ikke differensiere de to.

Endret av dredg
Lenke til kommentar

Rune har jo et poeng når han sier at det er Orange Box som står ved siden av Mario i foretningen. VG og DB sine spillsider fungerer nok i mange tilfeller som guider for foreldre o.l. som vil kjøpe spill til sine barn (vi mer heavy er somregel oppdatert om nesten alt på forhånd fra dedikerte spillsider/produsentsider fra før). Tror ikke så mange foreldre vet at Portal er en del av the orange box, og dette kan skape forvirring ved et eventuellt spillkjøp.

Kvalitetsmessig så inneholder jo Orange Box veldig mye snadder og den er veldig verdt å anbefales.

 

Ja jeg er forsåvidt enig i at den ikke er et enkelt spill, så den kunne kanskje hatt en egen 'king of the hill' utnevnelse, men da gjør vi det egentlig litt vanskelig. Gamer.no kunne hatt en slik utnevnelse, men jeg synes ikke vg.no trenger det.

 

Synes forøvrig at en burde kommentere multiplayer vs singleplayer i slike kåringer, eventuellt ha separate lister.

Lenke til kommentar
At man utelater spill som ikke imponerer stort fra en liste over årets beste spillopplevelser, er da ingenting å se rødt for.

 

For normale folk, selvsagt ikke, men det finnes en del Halo elskere der ute som sender hatmail til enhver som tør å si noe som helst negativt om spillet, og de mener helt sikkert at Halo 3 burde vært på toppen av listen. Men er ikke mange som er sånn heldigvis.

Lenke til kommentar
Jeg forstår godt argumentene som kommer frem her, jeg synes til og med det er naturlig at folk reagerer på at en samlepakke vinner en kåring som dette. Det var en hårfin beslutning at det ble Orange Box og ikke Portal (det ville blitt en av delene uansett) som toppet vår liste, og det var også en beslutning vi diskuterte endel på forhånd.

 

Når det er sagt, vil jeg gjerne få presentere argumentasjonen som lå til grunn for at det til slutt ble The Orange Box som vant kåringen:

  • Endel har sammenlignet The Orange Box med f.eks. King's Quest-pakken som kom tidligere i år, eller en hypotetisk samleboks med de tre Halo-spillene til neste år. Det er en fryktelig dårlig sammenligning. The Orange Box inneholder tre helt nye spill som aldri har vært utgitt i noen annen form før, og det var disse tre spillene som var til vurdering.
  • Det er samme utvikler bak de tre spillene, og det er Valve selv som har valgt å selge spillene samlet i steden for hver for seg. Valve ser selv på dette som én samlet pakke, og da må det være lov å vurdere dette som én samlet pakke også.
  • Den eneste måten å kjøpe Portal, Episode Two og Team Fortress 2 på i norske butikker (fysiske eller på nett) er å kjøpe The Orange Box. Spillene er tilgjengelig hver for seg på Steam, hvilket er et bra motargument, men i norske butikker finner du Orange Box ved siden av Super Mario Galaxy. Det er også The Orange Box som kommer på VG-lista, ikke de tre separate spillene, og det er The Orange Box som konkurrerer mot Super Mario Galaxy, Mass Effect osv. om pengene til norske spillere.
  • Portal og Episode Two foregår i det samme universet, og har flere paralleller som gjør det naturlig å se på Portal som en slags sidehistorie til Half-Life 2-serien.
  • Det at Valve velger å gi ut tre såpass sterke, nye spill til samme pris som ett vanlig spill og at de i tillegg slenger på Half-Life 2 og Episode One «gratis» har, såvidt jeg kan erindre, ikke sidestykke i spillhistorien. Jeg mener Valve fortjener masse heder for at de gir ut såpass mye kvalitet til en såpass lav pris, jeg har ekstremt stor sans for at de geiper til praktisk talt resten av spillindustrien på denne måten. Sånn sett er det en heder til hele Valve som utviklere når vi velger å plassere The Orange Box på topp.

I utgangspunktet ville vært ett fett for meg om det var Portal eller The Orange Box som til slutt toppet listen, det viktigste for meg var å hedre kvalitetene Valve demonstrerte som spillutviklere i 2007. Og selv om jeg også har alle de motforestillingene som folk har vist i denne tråden, mener jeg fremdeles det kan forsvares at det ble The Orange Box.

 

Til slutt vil jeg bare få legge til at jeg ikke forsøker å krangle eller å overbevise folk om at jeg/vi har rett her - jeg både forstår og respekterer motforestillingene. Hensikten med dette innlegget var simpelthen å komme med argumentene våre, hverken mer eller mindre :-)

 

Rune (VG)

 

Jeg skjønner tankegangen men er ikke enig i konklusjonen. Det er en samlepakke uansett hvor mye du snur og vender på det, selv om det inneholde 3 nye spill innholder den og 2 eldre spill hvorav 1 fikk sin pris det året det kom ut.

 

Det blir meget reelt å sammenligne med andre pakker. Skulle f.eks Super Mario Allstars få en GOTY award bare fordi Lost Levels var et bra spill og du fikk de kun i det formatet? Nei det blir feil fordi Lost Levels er bare 1 spill i en større pakke.

 

Å dele Game of the Year pris til 1 pakke blir feil, da må man heller kåre 1 spill i pakken og heller statfeste at du får dette spillet kun via Steam om du kun skal ha dette spill og hvis ikke må du kjøpe en samlepakke for å få det. Blir mye mer reelt synes jeg.

 

Valve fortjener mye heder ja for kvaliteten som pakken inneholder, men det skjuler fremdeles ikke det faktum at dette er og blir for evig en samlepakke.

 

Jeg synes det blir feil men det er dog og min mening.

Lenke til kommentar
The Orange Box inneholder tre helt nye spill som aldri har vært utgitt i noen annen form før, og det var disse tre spillene som var til vurdering.

Men då er det vel naturleg at eit av spela dykk har vurdert får prisen.

 

Det er samme utvikler bak de tre spillene, og det er Valve selv som har valgt å selge spillene samlet i steden for hver for seg. Valve ser selv på dette som én samlet pakke, og da må det være lov å vurdere dette som én samlet pakke også.

Valve gir deg valet mellom å kjøpe spela kvar for seg eller i ei pakke. EA, som gir ut spelet, gir deg ikkje dette valet. Her blir du "tvungen" til å kjøpe alle spela. At spela ikkje kan kjøpast kvar for seg kan nok og kome av praktiske grunnar. Det er ein del meir styr å gi ut tre spel i staden for ei pakke. Episodar av eit spel er vel heller ikkje beregna for å bli solt individuelt i butikk, og Portal blir kanskje litt for lite til å kunne fortene ein eigen DVD og innpakking.

 

Den eneste måten å kjøpe Portal, Episode Two og Team Fortress 2 på i norske butikker (fysiske eller på nett) er å kjøpe The Orange Box. Spillene er tilgjengelig hver for seg på Steam, hvilket er et bra motargument, men i norske butikker finner du Orange Box ved siden av Super Mario Galaxy. Det er også The Orange Box som kommer på VG-lista, ikke de tre separate spillene, og det er The Orange Box som konkurrerer mot Super Mario Galaxy, Mass Effect osv. om pengene til norske spillere.

Dette er i og for seg greit nok, men eg vil heller sjå på dette som eit minus ved Orange Box. Er det til dømes bare Portal som er interessant, vil eg kjøpe dette og ikkje fleire uinteressante spel.

 

Portal og Episode Two foregår i det samme universet, og har flere paralleller som gjør det naturlig å se på Portal som en slags sidehistorie til Half-Life 2-serien.

Det er rett nok visse parallellar, men eg vil påstå at Portal kan stå på eigne bein og bør vurderast deretter.

 

Det at Valve velger å gi ut tre såpass sterke, nye spill til samme pris som ett vanlig spill og at de i tillegg slenger på Half-Life 2 og Episode One «gratis» har, såvidt jeg kan erindre, ikke sidestykke i spillhistorien. Jeg mener Valve fortjener masse heder for at de gir ut såpass mye kvalitet til en såpass lav pris, jeg har ekstremt stor sans for at de geiper til praktisk talt resten av spillindustrien på denne måten. Sånn sett er det en heder til hele Valve som utviklere når vi velger å plassere The Orange Box på topp.

Orange Box er ei god pakke som gir mykje for pengene, i alle fall viss du ikkje har nokon av spela frå før. Det er ikkje noko i vegen for gi Valve ros for dette. Men skal ein hedre Valve som spelutviklar meiner eg at ein bør vurdere spela kvar for seg. Ved å gjere dette peiker enn i større grad på dei individuelle kvalitetane dei ulike spela har, og gjer det klart at kvart enkelt kan hevde seg mot alt av konkurrentar. Når det er ein pakke med fleire spel som vinn, føler eg at dei enkelte spela blir satt litt i skyggen og ikkje får den merksemda dei fortener.

 

Uansett er det bare å sjå at dykk har brukt ein del tid på dette og vurdert saka grundig, sjølv om dykk trakk "feil" konklusjon til slutt. ;)

Det er og hyggeleg at du tek deg tid til å forklare litt meir om kva som ligg bak utveljingsprosessen.

Lenke til kommentar

Det er vel litt feil å kalle Team Fortress 2, Portal og Episode 2 for "noen småspill."

Ja, kanskje Portal er et småspill, men både TF2 og E2 forsvarer alene å bli kalt for komplette spill, da begge gir over gjennomsnittet med spilletid.

 

Selv mener jeg at om man synes denne pakken med de tre spillene er så bra at den fortjener å bli årets spill, så har man rett til å kåre den til det basert på disse tre spillene, og så kan man regne HL1 og E1 som en bonus i stedet, så slipper man kritikken.

 

En ting er sikkert: Spillene oser av kvalitet, uansett hvordan man vrir og vrenger på det, og det er ikke noe galt i at spillanmeldere kårer dette til årets spill. Valve/EA har gjort en fantastisk jobb her, og med stuntet å inkludere hele røkla i en pakke så håper jeg både de har tjent penger og kanskje inspirert andre utgivere til å gjøre det samme i fremtiden, slik at vi som kjøper spill kan få mer valuta for pengene om vi skulle slumpe til å stå over et spill, og så heller kjøpe oppfølgeren inkludert 1ern gratis i pakka..

Lenke til kommentar

Så dere mener at spill som Rayman Raving Rabbids eller Warioware ikke skal få være med i slike kåringer? Bør spill med multiplayer utelates fordi de er "spillpakker med to spill"? Bør man se bort ifra spill med minigames innebygd i historien, Zelda fortjente vel ikke noe pris ifjor dersom man følger logikken deres, det er nemlig proppfullt av minigames.

 

Jeg skjønner ikke helt problemet, er innpakkning så grusomt viktig? Hadde Valve kalt EP2 for Half-Life 3, TF2 for multiplayermodusen til HL3 og Portal som en "Quiz-Mode" du startet opp fra HL3 menyen, hadde ingen klagd på kåringen. Men dere mener altså at enten så:

 

1. Navn og innpakning (Ikke interface, men hvordan boksen ser ut) er vikigere enn gameplay.

2. At du får med to gamle spill som bonus, gjør et spill uegnet til å være med å kåringen, selv om anmelderne ser helt bort ifra disse. Hadde Halo fulgt med som en bonus når du kjøpte Halo 3, hadde det vel vært uegnet for en slik kåring?

3. Man skal plukke ut det morsomste fra et spill i en kåring, ikke hele spillet. Dere foretrekker å kåre "Rabbids can't jump" til årets spill, fremfor "Rayman Raving Rabbids".

 

Dere som nå spretter opp og ned og skriker "Jammen! Jammen! Valve selv kaller det jo en spillpakke!" så passer dere fint inn i kategori 1.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...