Gå til innhold

Feil å kåre Orange Box "årets spill"?


Anbefalte innlegg

Det var jo en helt håpløs sammenlikning, det har ikke noe å si hvorvidt det er flere spill med i pakken, men om de spillene som er nye i pakken er solide nok til å bli årets spill. Etter min mening er hverken Portal, Team Fortress 2 eller Episode 2 gode nok for seg selv (eller sammen) til å bli årets spill. Portal er kult, men er over på 2-4 timer. Team Fortress 2 fungerte veldig dårlig på konsoll og druknet litt i sammenlikning med Halo 3 og CoD 4. Når det gjelder Episode 2 så mener jeg at episode basert innhold til et 3 år gammelt spill ikke bør regnes som et eget spill, men som en del av Half-Life 2. At Valve var for late til å fortelle hele historien for 3 år siden bør ikke bety at spillet blir kåret til årets spill hver gang de kommer med et lite supplement til historien. Jeg har aldri sett at Opposing Force, Blue Shift eller andre tilleggspakker har fått slike utmerkelser.

 

Jeg ser at argumentasjonen vingler litt fra å skryte Portal opp i skyene, til å argumentere for at Valve er så søte og snille som gir oss 5 spill i 1 pakke. Det siste argumentet føler jeg ikke bør ha noen vekt når man vurderer årets spill. Etter min mening bør det ene og alene være årets spillopplevelse, ikke årets hyggeligste spillutvikler. Jeg fikk inntrykk av at dette var noe som veide tungt hos VG, og jeg er svært uenig. Valve gir ikke ut denne pakken fordi de ønsker å gi et spark til spillmarkedet eller noe sånt pretensiøst tull, de ser jo selvfølgelig at dette er den beste måten å få mest blest rundt spillet. Tydeligvis så virket det utmerket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rune har noen gode poenger her, likevel sier jeg meg uenig i at det blir riktig å kåre det til årets spill.

 

The Orange Box er en fantastisk spillpakke, men bør ikke bli kåret til årets spill for sin helhet etter min mening. Om alle spillene etter VGs mening er bedre enn nummer to på lista, ja så sett de heller foran hver for seg. :)

Lenke til kommentar

Vel, vil dere som er så imot dette si at det er feil at for eksempel Half-Life bør få skryt også for spill som CounterStrike og Day of Defeat? Dette er ikke spill som står på egenhånd egentlig, og er bare laget i samarbeid med utviklerene av Half-Life. Ville det vært feil å gi Half-Life en tittel som for eksempel tiårets beste spill, hvis det som ga spillet den siste edgen var mods som CS? Jeg er bare litt nysgjerrig...

Lenke til kommentar

Nei, men hvis det som skiller Half-Life fra andre skytespill kun er at det er mods som CS, gjør det ikke spillet bedre? Er det feil at Half-Life vinner en kåring dersom det er på grunn av modsene?

 

Portal er jo mer eller mindre en mod til HL2 (evt Episode 2) slik jeg ser det. Satt i samme univers, basert på samme grafikkmotor og generelt sett henger veldig tett sammen med Half-Life...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Det kommer an på kriteriene man skulle vurdere etter. "Årets spill" skal representere den beste enkeltspillopplevesen det aktuelle året. Derimot om man vurderer tiårets beste spill kan man selfølglig bruke de samme kriteriene, men i og med man vurderer over en så pass lang tidsepoke kan man også ta hensyn til hvor stor påvirkning et spill har hatt på spillmiljøet. En slik vurdering er ikke mulig når man kun ser på det siste året som gikk.

Lenke til kommentar
Nei, men hvis det som skiller Half-Life fra andre skytespill kun er at det er mods som CS, gjør det ikke spillet bedre? Er det feil at Half-Life vinner en kåring dersom det er på grunn av modsene?

 

Kan ikke huske å ha sett HL blitt roset som tidenes spill fordi den hadde en utrolig populær mod. Så nei, det er ikke rettferdig å vinne pga modsa, det er spillet som skal vurders, enten så er det HL som er utrolig bra, eller så er det en mod til HL som er utrolig bra. Nå ble det mye snurr i de her setningene føler jeg..

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Portal er mye mer enn en mod til HL2, utviklingen av spillet går mye dypere enn som så. Portal er opprinnelig et studentprosjekt, de samme personene som utviklet Portal har utviklet et spill som heter Narbacular Drop i 2005, som bygger på mye av det samme som Portal. Portal er på mange måter oppfølgeren. At spillet bruker samme grafikkmotor og satt i HL2 universet er mere tilfeldig, da disse studentene ble annsatt i Valve, trolig mye grunnet Narbacular Drop...

Endret av Slettet-NIoHlfL
Lenke til kommentar
Team fortress 2 er da multipalyeren til EP2, greit at den er der. Portal er en sidehistorie i HL2universet. Helt greit at de 3 regnes som ett spill. En kutter da ikke ut multiplayeren til halo når en vurderer spillet til årets spill.

 

Ja vell Team fortress er da ikke multiplayeren til Ep2 hvor i alle dager får du det ifra? Ville heller sakt at Half Life 2 Death Mach er det.

Lenke til kommentar

Fatter ikke at dere gidder å whine over lista. Assassin's Creed var med der, ikke Halo 3. Det sier sitt. AC fikk bare seksere og femmere i Norge, men i utlandet, hvor de faktisk har peiling, fikk det seks og sju av ti... Å kåre en spillboks til årets spill, en spillboks med singleplayer-spill og et MP-spill som ikke vil vare i nærheten av like lenge som H3 og CoD4... haha.

 

Konklusjon: VG har ikke peiling. :)

Lenke til kommentar

Konklusjon: Du trekker forhastede konklusjoner.

 

For det første fikk ikke AC bare femmere og seksere i Norge. Her på Gamer.no fikk det for eksempel 7/10.

 

For det andre er det ingen selvfølge at man skal elske Halo 3. Singleplayermessig er det ganske variabelt, selv om grunndesignet er glitrende synes jeg personlig Halo var mer engasjerende, rett og slett fordi Halo hadde en viss spenningsoppbygning.

 

Assassin's Creed har faktisk gitt meg mer glede enn Halo 3 har, på tross av at H3 er et spill med langt færre direkte feil og mangler. AC er på mange måter svært skuffende, men det gjør likevel de tingene det gjør rett, rett at jeg har klokket over ti timer med det og foreløpig kun er på

drapsmål nummer to av ni.

Slik ble jeg aldri hektet av Halo 3.

 

Det finnes med andre ord andre syn på saken enn ditt, og er du smart skjønner du at det går an å tenke annerledes, uten at man dermed nødvendigvis "mangler peiling".

Lenke til kommentar
Assassin's Creed har faktisk gitt meg mer glede enn Halo 3 har, på tross av at H3 er et spill med langt færre direkte feil og mangler. AC er på mange måter svært skuffende, men det gjør likevel de tingene det gjør rett, rett at jeg har klokket over ti timer med det og foreløpig kun er på

drapsmål nummer to av ni.

Slik ble jeg aldri hektet av Halo 3.

 

Hvis du bruker så lang tid på å komme så kort vil det bli veldig kjedelig snart fordi du har opplevd alt spillet har å by på nå.

Endret av Odd Ball
Lenke til kommentar

Her er et eksempel på folk som gjør det riktig:

 

------ BEST DEAL: The Orange Box. For $59.99, the innovators at Valve Corp. have provided one of the best bargains in 2007. You get five games, and all of them are excellent. "Portal," in particular, seems destined for legendary status, having spawned a cottage industry for plush companion cubes. (If you don't know what that means, you're really missing out). Xbox 360, PlayStation 3, Windows PC, $59.99, Rated T through M.

 

 

Resten av kåringene her.

Endret av lektroluv
Lenke til kommentar
Tja. Problemet er jo at det ikke er sant. Årets beste deal er slett ikke The Orange Box, når man kan få kjøpt fantastiske Xbox-, PS2- eller GC-spill brukt for en hundrelapp.

 

De burde vel heller kalt det årets beste fullprisdeal? :)

 

Men de spillene ble vel ikke gitt ut i år. Da må du vel såfall dokumentere at prisen på disse spillene ble satt ned i år. Og trekker vi den tankegangen enda lengre så kan vi jo feks kåre Ronny Jonny som fikk kjøpt Orange Box til en tier fordi han sto først i køen i den lokale spillbutikken. For mitt tilfelle ville vel det bli den Forgotten Realms-pakken jeg kjøpte på Platekompaniet til 59 kr.

 

Og hvordan skal kåringen foregå? Skal man sende inn sine beste kjøp for året og så skal en jurie kåre vinneren?

 

Dessuten får man med fem spill i OB, det blir ca hundrelappen på hvert spill. Så selv på dine premisser kan OB være vinneren.

Lenke til kommentar
Tja. Problemet er jo at det ikke er sant. Årets beste deal er slett ikke The Orange Box, når man kan få kjøpt fantastiske Xbox-, PS2- eller GC-spill brukt for en hundrelapp.

 

De burde vel heller kalt det årets beste fullprisdeal? :)

 

blir jo feil å si det slik, de spillene er jo gamle spill og ikke "årets" spill...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...