Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Diesel motor vs Bensin motor


Halib

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Men jeg har en liten teori (jeg vet ikke om den stemmer)

 

De som kjøper en Toyota/Mazda eller ett annet japansk midt på treet-merke bryr seg vel kanskje heller ikke om småfeil i den grad en Audi/Merchedes/BMW-eier vil gjøre....?

 

Ikke vet jeg... Men jo mer man betaler for en bil og jo høyere status bilen har, jo mer kreves kanskje også av bilen som kunde og dermed blir fler feil meldt...

 

Jeg prøver ikke og forvare VW/BMW eller andre merker her... jeg bare lurer på om dette kanskje kan ha en innvirkning..?

 

De fleste som kjøper en japansk standardbil er vel kanskje ikke dem som er mest entusiastiske.... eller?

 

Min far har nemmelig en Mazda 5. Har lenge vert en rar vibrasjonslyd i motoren på den.... men når jeg spør han om han har vert på verkstedet, så sier han bare at det "sikkert ikke er npe farlig"

 

Hadde det vert min bil, så hadde jeg nok garantert stått på døra til Møller for lengst...

 

Bare lufter litt her... Ikke skyt meg for dette folkens :)

Endret av GigaFlow
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Skrevet

En ting jeg kom til å tenke på med avisartikler her om dagen: Når du leser om noe i en avis (papir eller nett spiller ingen rolle) som du faktisk har god peiling på selv (langt utover "synse"-nivå, alstå), hvor ofte får du inntrykk av at det som står der stemmer, og at journalisten har satt seg godt inn i sjargong og virkelig forstår hva han/hun skriver om? Så godt som aldri, synes jeg. Hvorfor skal man da tro at det man leser om i en avis som man IKKE har peiling på, er mer korrekt? Det foreligger mange undersøkelser og resultater, men jeg oppfatter disse som mer forvirrende enn oppklarende.

Skrevet
Men jeg har en liten teori (jeg vet ikke om den stemmer)

 

De som kjøper en Toyota/Mazda eller ett annet japansk midt på treet-merke bryr seg vel kanskje heller ikke om småfeil i den grad en Audi/Merchedes/BMW-eier vil gjøre....?

 

Ikke vet jeg... Men jo mer man betaler for en bil og jo høyere status bilen har, jo mer kreves kanskje også av bilen som kunde og dermed blir fler feil meldt...

 

Jeg prøver ikke og forvare VW/BMW eller andre merker her... jeg bare lurer på om dette kanskje kan ha en innvirkning..?

 

De fleste som kjøper en japansk standardbil er vel kanskje ikke dem som er mest entusiastiske.... eller?

 

Min far har nemmelig en Mazda 5. Har lenge vert en rar vibrasjonslyd i motoren på den.... men når jeg spør han om han har vert på verkstedet, så sier han bare at det "sikkert ikke er npe farlig"

 

Hadde det vert min bil, så hadde jeg nok garantert stått på døra til Møller for lengst...

 

Bare lufter litt her... Ikke skyt meg for dette folkens :)

Jeg er overbevist om at du har helt rett her. Ser bare på meg selv. Jeg er langt over snittet pirkete på min bil, og bytter deler før det strengt tatt er påkrevd.

Skrevet (endret)
firmaet som utførte testene er tyskt da :roll:

 

 

Og derfor har de forfalsket info? Kom gjerne med noen fakta som beviser at Dekra har jukset her.

Endret av trra
Skrevet

Jeg tror ikke det er noe juks her.... helt sikkert riktig...

 

Det var ikke derfor jeg skrev det jeg gjorde lenger opp her...

 

Tallene stemmer sikkert dem... men jeg bare lurer på hvordan og evt. hvorfor dem stemmer :)

Skrevet
Jeg tror ikke det er noe juks her.... helt sikkert riktig...

 

Det var ikke derfor jeg skrev det jeg gjorde lenger opp her...

 

Tallene stemmer sikkert dem... men jeg bare lurer på hvordan og evt. hvorfor dem stemmer :)

Les etter kriterene, det er der du finner hva som er lagt til grunn.

Skrevet
Men jeg har en liten teori (jeg vet ikke om den stemmer)

 

De som kjøper en Toyota/Mazda eller ett annet japansk midt på treet-merke bryr seg vel kanskje heller ikke om småfeil i den grad en Audi/Merchedes/BMW-eier vil gjøre....?

 

Ikke vet jeg... Men jo mer man betaler for en bil og jo høyere status bilen har, jo mer kreves kanskje også av bilen som kunde og dermed blir fler feil meldt...

 

Jeg prøver ikke og forvare VW/BMW eller andre merker her... jeg bare lurer på om dette kanskje kan ha en innvirkning..?

 

De fleste som kjøper en japansk standardbil er vel kanskje ikke dem som er mest entusiastiske.... eller?

 

Min far har nemmelig en Mazda 5. Har lenge vert en rar vibrasjonslyd i motoren på den.... men når jeg spør han om han har vert på verkstedet, så sier han bare at det "sikkert ikke er npe farlig"

 

Hadde det vert min bil, så hadde jeg nok garantert stått på døra til Møller for lengst...

 

Bare lufter litt her... Ikke skyt meg for dette folkens :)

Jeg er overbevist om at du har helt rett her. Ser bare på meg selv. Jeg er langt over snittet pirkete på min bil, og bytter deler før det strengt tatt er påkrevd.

Du kan jo ta en titt på VACN-forumet vårt Ove, der finner du folk som pirker på den minste ting :)

Hvem sa vel at VAG-kjøpere ikke var kresne?

Skrevet
Men jeg har en liten teori (jeg vet ikke om den stemmer)

 

De som kjøper en Toyota/Mazda eller ett annet japansk midt på treet-merke bryr seg vel kanskje heller ikke om småfeil i den grad en Audi/Merchedes/BMW-eier vil gjøre....?

 

Ikke vet jeg... Men jo mer man betaler for en bil og jo høyere status bilen har, jo mer kreves kanskje også av bilen som kunde og dermed blir fler feil meldt...

 

Jeg prøver ikke og forvare VW/BMW eller andre merker her... jeg bare lurer på om dette kanskje kan ha en innvirkning..?

 

De fleste som kjøper en japansk standardbil er vel kanskje ikke dem som er mest entusiastiske.... eller?

 

Min far har nemmelig en Mazda 5. Har lenge vert en rar vibrasjonslyd i motoren på den.... men når jeg spør han om han har vert på verkstedet, så sier han bare at det "sikkert ikke er npe farlig"

 

Hadde det vert min bil, så hadde jeg nok garantert stått på døra til Møller for lengst...

 

Bare lufter litt her... Ikke skyt meg for dette folkens :)

Jeg er overbevist om at du har helt rett her. Ser bare på meg selv. Jeg er langt over snittet pirkete på min bil, og bytter deler før det strengt tatt er påkrevd.

Du kan jo ta en titt på VACN-forumet vårt Ove, der finner du folk som pirker på den minste ting :)

Hvem sa vel at VAG-kjøpere ikke var kresne?

Ta en titt på antallet VAG biler i dette landet opp mot aktive medlemmer i det forumet...

Skrevet
Men jeg har en liten teori (jeg vet ikke om den stemmer)

 

De som kjøper en Toyota/Mazda eller ett annet japansk midt på treet-merke bryr seg vel kanskje heller ikke om småfeil i den grad en Audi/Merchedes/BMW-eier vil gjøre....?

 

Ikke vet jeg... Men jo mer man betaler for en bil og jo høyere status bilen har, jo mer kreves kanskje også av bilen som kunde og dermed blir fler feil meldt...

 

Jeg prøver ikke og forvare VW/BMW eller andre merker her... jeg bare lurer på om dette kanskje kan ha en innvirkning..?

 

De fleste som kjøper en japansk standardbil er vel kanskje ikke dem som er mest entusiastiske.... eller?

 

Min far har nemmelig en Mazda 5. Har lenge vert en rar vibrasjonslyd i motoren på den.... men når jeg spør han om han har vert på verkstedet, så sier han bare at det "sikkert ikke er npe farlig"

 

Hadde det vert min bil, så hadde jeg nok garantert stått på døra til Møller for lengst...

 

Bare lufter litt her... Ikke skyt meg for dette folkens :)

Jeg er overbevist om at du har helt rett her. Ser bare på meg selv. Jeg er langt over snittet pirkete på min bil, og bytter deler før det strengt tatt er påkrevd.

Du kan jo ta en titt på VACN-forumet vårt Ove, der finner du folk som pirker på den minste ting :)

Hvem sa vel at VAG-kjøpere ikke var kresne?

Ta en titt på antallet VAG biler i dette landet opp mot aktive medlemmer i det forumet...

Skjønner jo selvsagt at det ikke er så mange som er der inne i forhold til antallet totalt, men jeg vet av mange kresne VAG-kjøpere som er medlem av klubben men ikke bruker forumet der.

Går ikke an å si at man ikke er entusiast dersom man ikke bruker et forum akkurat :p

  • 8 måneder senere...
Skrevet (endret)

Statens Forurensingstilsyn har nå lagt fram sin rapport om bensin og diesel og sistnevnte går av med seieren:

 

"Samfunnsøkonomiske beregninger fra SFT viser at utslipp fra nye dieselbiler gir lavere miljø- og helsekostnader enn utslippet fra nye bensinbiler.

 

I en ny rapport har Statens forurensningstilsyn (SFT) - basert på et utvalg nye biler - sammenlignet miljøkostnadene ved utslipp av klimagassen karbondioksid (CO2) opp mot helsekostnadene knyttet til lokal luftforurensning fra partikler og nitrogenoksid (NO2)."

 

SFT

 

Miljøavgiftene per liter drivstoff er i dag:

 

Svovelfri bensin: 5,15 kroner

Lavsvovel diesel: 4,22 kroner

 

Det var ventet at bensin og diesel ville bli likestilt avgiftsmessig, men denne rapporten kan gjøre at diesel fortsatt blir favorisert av Staten.

Endret av kilik

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...