Gå til innhold

Den nye Forumkaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var ingen dominorekke med Harleys parkert der heldigvis, siden det var vinter. Men masse vans. Jeg mistet veigrepet i bakken med Max bremser og skled saaaaaakte bakover, mens 3 langhåra mc karer sto med armene i kors og ventet på resultatet.

 

Jeg så en stor grønn gammel WV van i speilet og dunket sakte inn i baksiden. Gutta kom bort og ga sine skumleste vibber. Han ene begynte å kjefte om st det er fjerde gangen den jævla firmabilen krasjer i deres biler, dette er deres parkeringsplass ikke butikken sin osv.

 

Han ene bare dro i bakskjermen så rettet den seg igjen. Men de var ikke blide. Jeg mistet den jobben :p

Lenke til kommentar

 

Jeg syns burgere blir bedre om man hiver på et par grove brødskiver i stedenfor burgerbrød

Jeg takler ikke brød som ikke er loff. Men grovt brød her, på baconkarbonader, blir bare et karbonatesmørbrød.

 

Hver sin smak, jeg takler ikke loff

eller det går til nøds

Lenke til kommentar

 

Noen andre enn meg som er glad i Sketchup her?

Elsket det frem til harddisken krasjet og alt jeg hadde lagd gikk opp i røyk

 

Skjedd utallige ganger her også. Har hatt mange gode og detaljrike 3D-modeller som har forsvunnet de siste årene. Like kjipt hver gang, men har nå dratt frem programmet igjen etter et par års pause. Driver å mekker sammen et "høyteknologisk" offshoreskip... :roll:

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Når jeg prøvde meg på sketchup så skjønte jeg ingen ting. Det er mulig at jeg er dum eller ikke kom langt nok, men ta dette eksempelet:

 

Lag en kube. Foran den lag 3 sylindere matematisk jevnt fordelt.

Stopp: Allerede er man fortapt fordi man får ikke plassert sylinderne matematisk jevnt fordelt.

 

Så, man fikk sylinderne jevnt fordelt. Men så vil man ha kuben større, og at sylinderne skal flytte seg sammen med kuben når du gjør den større (så du ikke trenger å flytte tak, takrenner, takstein, søyler, trapp, etc, hvis du vil lage huset en meter større).

Stopp igjen: Man får ikke ting til å "henge sammen" sånn som dette.

 

Eller er dette mer avanserte funksjoner som finnes der? Det virker kanskje greit hvis man vet dimensjonene på forhånd, men hvis man skal prøve seg frem og endre ting underveis så er ikke tegningen strukturert (i mangel av et bedre ord) så ting henger ikke sammen når man flytter på ting.

 

Og så, hvis man bestemmer seg for at man vil teste med 5 søyler, 7 søyler og 4 søyler...

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

skal man lage noe "midt på noe" kan man lage hjelpelinjer og slette dem etterpå

skal man ha flere selvstendige elementer som skal settes inn i samme tegning kan man bruke flere prosjektfier som man så slår sammen senere.

 

Dersom det var dette du mente da, jeg skjønte ikke helt

Lenke til kommentar

skal man lage noe "midt på noe" kan man lage hjelpelinjer og slette dem etterpå

skal man ha flere selvstendige elementer som skal settes inn i samme tegning kan man bruke flere prosjektfier som man så slår sammen senere.

 

Dersom det var dette du mente da, jeg skjønte ikke helt

Det jeg mente var at det ikke er parametrisk.
Lenke til kommentar

Når jeg prøvde meg på sketchup så skjønte jeg ingen ting. Det er mulig at jeg er dum eller ikke kom langt nok, men ta dette eksempelet:

 

Lag en kube. Foran den lag 3 sylindere matematisk jevnt fordelt.

Stopp: Allerede er man fortapt fordi man får ikke plassert sylinderne matematisk jevnt fordelt.

 

Så, man fikk sylinderne jevnt fordelt. Men så vil man ha kuben større, og at sylinderne skal flytte seg sammen med kuben når du gjør den større (så du ikke trenger å flytte tak, takrenner, takstein, søyler, trapp, etc, hvis du vil lage huset en meter større).

Stopp igjen: Man får ikke ting til å "henge sammen" sånn som dette.

 

Eller er dette mer avanserte funksjoner som finnes der? Det virker kanskje greit hvis man vet dimensjonene på forhånd, men hvis man skal prøve seg frem og endre ting underveis så er ikke tegningen strukturert (i mangel av et bedre ord) så ting henger ikke sammen når man flytter på ting.

 

Og så, hvis man bestemmer seg for at man vil teste med 5 søyler, 7 søyler og 4 søyler...

Et godt tips er å pløye seg gjennom de mest essensielle tutorialene på Sketchups hjemmeside. Har fått mye hjelp derfra. Men bare prøv deg frem i starten. Det er mye du kan lære ved å bare klikke rundt.

I ditt tilfelle ser det ut som du kunne lagd en rett horisontal linje i midten på en av overflatene. Deretter høyreklikker du på linja og velger "divide". Da kan du dele den opp i 3 deler, slik at vet hvor du skal plassere midtpunktet på ene sylinderoverflaten. Her får du også oppgitt hvor lange hver enkelt del er.

 

For å la hele modellen "henge sammen" kan du bruke "make group"-funksjonen ved høyreklikking når du har merket opp hele greia, eller eventuelt "make component" dersom du vil bruke mer av modellen du har merket opp.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

RFfqfDA.png

 

Legg merke til hvordan jeg endrer størrelsen på boksen (og dermed automatisk også sylinderne) ved å endre ett enkelt tall.

 

Og ved å endre ett annet tall så reduserer jeg antallet søyler - men de er fortsatt jevnt distribuert på riktig sted.

 

Sånne ting forekom meg ekstraordinært klønete i Sketchup. Og gud forby om man ønsker seg et farget gjerde:

 

gg220aP.png

 

Det må jo ta år å dag å lage nøyaktig ... og så vil man teste hvordan det ser ut med en stolpe mindre, og må gjøre alt om igjen.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...