Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tykkelse på batterikabel


buskmann

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vel, jeg er bilmekaniker og utdannet tekniker. Tro meg, i det øyeblikket noe blir så varmt at loddetinnet SMELTER er det noe ALVORLIG galt. Min egen bil som hadde dårlig kontakt mellom kabel og sko gikk så lenge jeg hadde den og helt til neste eier krasja den.

 

Det skal ikke under noen omstendighet bli varmgang i forbindelsen mellom kabel og sko når den er lodda. Området som er lodda er den delen av kabelen med aller best elektrisk ledeevne/aller minst motstand, dermed også aller minst varmgang. Innen loddetinn smelter er isolasjonen long gone. Om forbrukern skoen er kobla til blir så varm at den begynner å smelte isolasjon på en 35mm2 kabel og tinnet begynner å smelte er det bare å håpe at du er langt unna, for da er det ikke lenge før alle de 5-10 batteriene som er tilkobla(som må til) går i lufta.

Endret av Leo_
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vel, jeg er bilmekaniker og utdannet tekniker. Tro meg, i det øyeblikket noe blir så varmt at loddetinnet SMELTER er det noe ALVORLIG galt. Min egen bil som hadde dårlig kontakt mellom kabel og sko gikk så lenge jeg hadde den og helt til neste eier krasja den.

 

Det skal ikke under noen omstendighet bli varmgang i forbindelsen mellom kabel og sko når den er lodda. Området som er lodda er den delen av kabelen med aller best elektrisk ledeevne/aller minst motstand, dermed også aller minst varmgang. Innen loddetinn smelter er isolasjonen long gone. Om forbrukern skoen er kobla til blir så varm at den begynner å smelte isolasjon på en 35mm2 kabel og tinnet begynner å smelte er det bare å håpe at du er langt unna, for da er det ikke lenge før alle de 5-10 batteriene som er tilkobla(som må til) går i lufta.

 

Jeg er utdannet tekniker jeg også, innen elkraft :thumbup:

 

Det som ikke skal skje, kan likevel skje. Hvis ikke hadde vi ikke trengt sikringer eller annet sikringsutstyr. Så man må ha "the worst case" i minnet også når man utfører eletriske koblinger ;-)

Skrevet

Problemet med smelting av tinnet kan oppstå dersom kabel overbelastes for mye(lite sansynlig), eller at det oppstår varmgang i forbindelsen mellom kabelsko og bolt.

Den inndirekte varmen herfra er mere en nok til å smelte tinnet og man gjør da vondt værre.

Husk i tillegg på at skikkelig kabelsko presset på med egnet pressverktøy er beregnet å gi god kontakt under kontinuelig drift, noe en starter ikke har, den går som kjent bare noen sekunder om gangen.

Skrevet

Kun klemt kobling vil gi redusert forbindelse over tid, kabel og sko korroderer i forbindelse med oksygenet i lufta.. Så nok et eksempel i dag. Bytta dynamo på ene bilen min i dag og sjekka selvfølgelig spenningene samtidig. 0,4V spenningsfall på + siden ved ca. 30A belastning, altså ca. 3% i forhold til ladespenninga. Spenningsfall mellom kabel og sko inn på dynamo og inn på batteri. Fant ikke loddepasta (nødvendig for å lodde gammel kobber) så jeg la bare en ekstra paralell kabel foreløpig.

 

Nå er det 0,01V spenningsfall ved rundt 60A belastning. Altså litt bedre lys på langturen i romjula :)

Skrevet (endret)

Må vel sies at det må fukt til i tillegg for å få denne korrosjonen da.....bare for å presisere.

Press fungerer superb i tørre omgivelser.

Men for å forhindre korrosjonen kan man bruke kabelfett som fyller opp alle tomrom slik tinnet gjør.

Endret av perpyro
Skrevet

Tenker et motorrom gir ganske ekstreme forhold. Store variasjoner i temperatur, gjerne direkte stråling fra eksosmanifold, høy luftfuktighet og en og annen direkte vanndusj.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...