Gå til innhold

Microsofts trådløse tastatur ikke sikre?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jaja, tviler på at det er kun MS sine tastatur man kan dekryptere. Sålenge produsentene prøver seg på å utvikle egne algoritmer, er det jo dømt til å feile!

 

At folk ønsker seg trådløs mus og/eller tastatur forstår jeg faktisk veldig godt. På stasjonære maskiner kan det for eksempel hende man ønsker å plassere harddisken noen meter unna tastaturet - og de fleste tastatur har ikke så veldig lang ledning i grunn... Og ledning til mus finner jeg faktisk ofte plagsomt. Den krøller og vrikker seg, og plutselig er den i veien for musa.. :p På den annen side: På et normalt kontor vil jeg tro trådbasert kommunikasjon fungerer vel så bra.

Lenke til kommentar
Når du sier det så kan faktisk ledninger avlyttes på avstand de også siden de sender ut et svakt EM-signal grunnet dårlig skjerming, men det er selvsagt veldig mye vanskeligere å avlytte så svake signaler. For å gjøre det trengs kort avstand og godt mottagerutstyr stilt riktig inn.

 

Forøvrig er det ikke noen teoretisk begrensning på avstand man kan avlytte trådløse signaler på. Tommelfingerregelen er at jo større avstand jo kraftigere mottager må man ha. Nå er det selvfølgelig ikke mulig å få leid inn Acreibo-antenna så det er en del praktiske begrensninger. Denne rekordantenna i Tromsø tror jeg skulle greie oppgaven på 0,5 - 1 kilometers avstand.

 

Om du klarer og motta i det heletat dokumenterbare signaler fra en usb ledning med den antennen under "vitenskapelige forhold" på 500 meter blir jeg mektig imponert.

 

Klarer du det på på 500 meter fra pcen på rommet mitt er du gud (jeg kan godt åpne døren og gi deg fri sikt). Er i det heletat alt for mye naturlig elektromagnetisk støy, og ikke minst enorme mengder produsert av pc componenter generelt.

 

Forøvrig morsomt og lese om folka med litt for mye fritid og en parabol til overs.. Men hvorfor heller ikke jobbe med wifi istede? Det kan jo faktisk ha praktisk nytte :p

Lenke til kommentar

Jeg vet om minst en krypteringsalgoritme som er 100% ubrytelig. Grunnen til at den ikke brukes overalt er at nøkkelhåndteringen er en smule upraktisk. Jeg snakker selvfølgelig om XOR/falsk subraksjon med engangsnøkler. ;)

 

 

Avlytting av elektronikk på avstand er en egen vitenskap, man velger seg selvfølgelig den angrepsvektoren som gir størst sannsynlighet for suksess og da trenger ikke 500m å være noen avstand å snakke om... Når det er sagt så er 500m som regel tilstrekkelig som sikkerhetssone ut fra et TEMPEST-perspektiv.

Lenke til kommentar
Forøvrig er det ikke noen teoretisk begrensning på avstand man kan avlytte trådløse signaler på. Tommelfingerregelen er at jo større avstand jo kraftigere mottager må man ha. Nå er det selvfølgelig ikke mulig å få leid inn Acreibo-antenna så det er en del praktiske begrensninger. Denne rekordantenna i Tromsø tror jeg skulle greie oppgaven på 0,5 - 1 kilometers avstand.

Om du klarer og motta i det heletat dokumenterbare signaler fra en usb ledning med den antennen under "vitenskapelige forhold" på 500 meter blir jeg mektig imponert.

Det har jeg ikke påstått heller.

 

Når du sier det så kan faktisk ledninger avlyttes på avstand de også siden de sender ut et svakt EM-signal grunnet dårlig skjerming, men det er selvsagt veldig mye vanskeligere å avlytte så svake signaler. For å gjøre det trengs kort avstand og godt mottagerutstyr stilt riktig inn.

Jeg bekrefter altså at det eksisterer muligheter for å avlytte ledninger uten fysisk kontakt, men at det er svært mye vanskeligere enn å avlytte signaler som blir sendt trådløst. Videre sier jeg at avlytting av trådløse signaler ikke begrenser seg til 50 meter slik som det står i artikkelen, men at avstanden avhenger av mottagerutstyret.

Lenke til kommentar

Hvor utbredt er det med media center i stua? Tenkte på det selv en gang men skrinla det av den enkle grunn at den ville fortsatt oppføre seg som en pc(langsom oppstart blant annet) og ikke en hvilkensomhelst brunevaredings. Det er noen år siden så det er mulig det hadde funket bedre i dag. I mellomtiden har jeg fått meg en harddiskopptager som gjør mesteparten av det jeg hadde tenkt å bruke en pc til. Så kan jeg heller skaffe en eeePC til resten(surfing/chatting i sofaen) ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...