Gå til innhold

Pasta for kjennere?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det hadde vært fint å få en slik testprosedyre som Xell nevner. :new_woot:

 

(Men husk å la det gå "de nødvendige timene med oppvarming". Det hevdes vel at noen pastasorter krever det for best effekt. Men det bør gis lik oppvarmingstid for alle testkandidatene)

Endret av G
Lenke til kommentar
(Men husk å la det gå "de nødvendige timene med oppvarming". Det hevdes vel at noen pastasorter krever det for best effekt. Men det bør gis lik oppvarmingstid for alle testkandidatene)

Mer korrekt blir det vel å følge de forskjellige produsentene sin instruks i forhold til innkjøringstid. Litt kjedelig å vente 200 timer på at Arctic Silver 5 skal sette seg skikkelig da men men :p

Lenke til kommentar
Man burde kanskje teste denne i samme slengen?

 

Carat goop! God som diamant!

Absolutt en verdig kandidat, spør du meg. Men ikke veldig enkel å legge på - spesielt om man vil unngå å slipe ned både IHS og kredittkortet (diamant-partikler er harde).

 

Kanskje derfor man bør følge instruksjonene som følger med?

Det anbefales at pastaen varmes opp ved å legge "sprøyta" ned i varmt vann (hårføner funker sikkert også) og så skal man fordele denne på en fornuftig måte (tipper en plastplate bør gjøre jobben sin her, ikke nødvendigvis visaen din ;) )

Instruksjonene følges til punkt og prikke. Likevel vanskelig/tungen rett i munnen, og både IHS og det gamle utgåtte plastkortet er tydelig nedslipt etter to-tre påføringer. (Men noen grader lavere temp er jo verdt såpass.)

Lenke til kommentar

Hahaha, dette må være helgens lyspunkt !

Hva er 10 % reduksjon i temperatur, egentlig ?

 

Dersom man har 50 grader celsius, som tilsvarer ca 320 grader kelvin, skulle en 10 prosent reduksjon tilsvare ca 290 grader kelvin, altså ca 20 grader celsius. Må ha, må ha !

Endret av int21h
Lenke til kommentar
Ifølge selskapet selv skal pastaen potensielt kunne føre til en temperatur-nedgang på opptil 10 prosent.

Så hvis prosessoren min holder 330 kelvin så kan jeg forvente at den synker til 297 kelvin?

 

(Den absolutte temperaturskalaen er naturlig å bruke slik det er formulert)

 

I verste fall er dette en PR-avdeling uten kontakt med ingeniører som har formulert seg sånn at det høres best mulig ut, uten å tenke på at det også er fjernest fra virkeligheta. Jeg mistenker at den egentlige påstanden skal være 10% bedre varmeledning sammenlignet med sølvbasert pasta. Siden temperaturdifferansen mellom CPU-lokk og bunnen av kjøleren ofte bare er noen få °C med sølvbasert pasta, la oss si 5°C, så vil forskjellen i varmeledning ha utrolig lite å si. 10% av 5°C er 0,5°C, noe som ligger innenfor feilmarginen på de fleste termometere. For ikke å snakke om at testbetingelser ofte varierer med ennå mer. Dvs. at fordelen neppe blir målbar.

Lenke til kommentar
Ifølge selskapet selv skal pastaen potensielt kunne føre til en temperatur-nedgang på opptil 10 prosent.

Så hvis prosessoren min holder 330 kelvin så kan jeg forvente at den synker til 297 kelvin?

 

(Den absolutte temperaturskalaen er naturlig å bruke slik det er formulert)

 

I verste fall er dette en PR-avdeling uten kontakt med ingeniører som har formulert seg sånn at det høres best mulig ut, uten å tenke på at det også er fjernest fra virkeligheta. Jeg mistenker at den egentlige påstanden skal være 10% bedre varmeledning sammenlignet med sølvbasert pasta. Siden temperaturdifferansen mellom CPU-lokk og bunnen av kjøleren ofte bare er noen få °C med sølvbasert pasta, la oss si 5°C, så vil forskjellen i varmeledning ha utrolig lite å si. 10% av 5°C er 0,5°C, noe som ligger innenfor feilmarginen på de fleste termometere. For ikke å snakke om at testbetingelser ofte varierer med ennå mer. Dvs. at fordelen neppe blir målbar.

 

Trolig at dette stemmer bra.

 

Uansett så er det litt interesant med gode tester med pasta, i noen tilfeller så kan en god goop være det som skal til for at cpu og kjøler får god kontakt og da er det jo veldig viktig at den leder godt også.

 

I mine øyne så burdet det være mulig å ha et relativt tykt 0.5MM lag med pasta mellom cpu og kjøler uten at det virker negativt på kjøleevnen til sistenevnte, dog dette er vel relativt vanskelig å oppnå.

 

Coollaboratory sin liquid metal pad er nok interesant.

Lenke til kommentar

Hvorfor vil du ha et tykt lag? Jo tykkere, jo lengre vei må varmen gå for å komme igjennom pastaen.

 

Sammenligner man husvegger med 10cm glava med vegger som har 30cm glava så er det tydelig at den med tykkest lag hindrer varmetransporten mest. Det samme gjelder for kjølepasta/varmeledende pasta.

Lenke til kommentar
Hvorfor vil du ha et tykt lag? Jo tykkere, jo lengre vei må varmen gå for å komme igjennom pastaen.

 

Sammenligner man husvegger med 10cm glava med vegger som har 30cm glava så er det tydelig at den med tykkest lag hindrer varmetransporten mest. Det samme gjelder for kjølepasta/varmeledende pasta.

 

Hvis pastaen leder varme bedre enn selve kjøleren så burdet det jo ikke i teorien være noe problem med å ha et noe tykt lag, slik var tankegangen i alle fall.

Hovedgrunnen er jo at med bøyde festeplater, uregelmessige overflater på IHS og kjøleblokk så kan det fort være områder på cpu som ikke får god nok kontakt. Med et noe tykkere lag så sørger goopen for bedre kontakt med kjøleblokken.

 

Har selv nå gått til innkjøp av coollaboratory liquid metal pad som tilpasser seg kjøleribba ved innsmelting på 60c, blir spennende om den er såpass bra som det har blitt sagt.

Lenke til kommentar
Hvis pastaen leder varme bedre enn selve kjøleren så burdet det jo ikke i teorien være noe problem med å ha et noe tykt lag, slik var tankegangen i alle fall.

Da må jeg nok skuffe deg. Skrapjern leder varme rundt 2-10 ganger bedre enn kjølepasta*. Aluminium leder varme rundt 30-150 ganger bedre enn kjølepasta. Kobber leder varme omtrent 50-250 ganger bedre enn kjølepasta.

 

* Jeg har regnet at kjølepasta har en varmeledningsevne på 1,5 - 7,5 W/mK for alt fra billig keramisk pasta til dyr og god sølvbasert pasta.

 

Ellers så leder ikke lokket på prosessorene nevneverdig med varme fra kjernen og horisontalt ut langs det tynne blikket. Samme hvilken kjølepasta man bruker så ledes det aller meste av varmen (~95%) rett gjennom lokket og fordeles i kjøleren uten at varmen har spredd seg til sidene. Dvs. at det effektive kjølearealet egentlig bare er rett over selve prosessorkjernen. Hvis man hadde prøvd med en vannkjøler som kun dekker selve kjernen og en som dekker hele lokket så hadde man sett at de kjølte nesten identisk. (så fremt vannkretsen og andre eksterne faktorer er sammenlignbare)

 

Den innsmeltingsgreia høres interessant ut hvis den lager et veldig tynt lag.

Lenke til kommentar

Kvikksølv er så giftig at det neppe vil bli brukt til noe sånt så jeg tipper den legeringa er basert på gallium. Vær obs på at det ødelegger de mekaniske egenskapene til aluminium. Aluminium er normalt et solid konstruksjonsmateriale men i kontakt med gallium blir det mykere enn bly. Det kan forsåvidt bare være en fordel her, om man aldri skal bytte kjøler eller CPU, men om man skal bytte så blir faren for deformert kjøler eller CPU-lokk stor.

 

Ellers så kan det muligens være snakk om andre legeringer også.

Lenke til kommentar

"OCZ hevder denne kjølepastaen skal senke CPU-temperaturen med opptil 10 prosent sammenlignet med tradisjonell pasta."

Hva slags påstand er dette?? Den eneste måren å regne prosent når det kommer til temperatur er å bruke Kelvin-skalaen, og da er 10% en rimelig drøy påstand å komme med.. I mitt tilfelle vil CPU-temperaturen synke til under romtemperatur, og det er ikke lett ettersom jeg ikke bruker peltier.

Lenke til kommentar
Natrium leder varme noe dårligere enn aluminium. 142 W/mK

 

Liste over varmeledningsevne hos utvalgte stoffer.

 

 

er et stoff som dobbler kobber, plukka det opp i en tabell jeg studerte. ca 650... kunne det vært kalsium :hmm: nei det er det ikke... skal google litt på saken

 

må ha rota, sikkert en kommafeil i den tabellen jeg leste i :whistle:

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

Problemet er jo ikke å finne stoffer med god ledeevne. Sølv har god ledeevne i forhold til hva man klarer å få til i sølvbasert kjølepasta. Problemet er at soffer med god ledevne også har svært dårlig viskositet og poenget med kjølepasta er å fylle ut ugjevnheter slik at man erstatter luft med noe som har bedre termisk ledeevne enn luft. Då må man dessverre blande partikler av et stoff med god ledeevne med ett eller annet som har god nok viskositet til at man fortrenger luften. Dette stoffet senker ledeevnen til pastaen godt under det som er ledeevnen til "basisigrediensen".

 

Metallpadden som ble envist til tidligere virker lovende, forutsatt at den "flyter" nok ved riktig tempertur til å fortrenge luften.

Endret av Xell
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...