Gå til innhold

Pasta for kjennere?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg selv gikk ned ca 10-12grader på CPU når jeg gikk fra det som fulgte med på kjøleren, til Artic Silver 5.

Så å punge et en 50lapp for litt pasta trenger ikke å være så dumt :)

 

Må jo passe på at mann ikke tar på for mye, ei for lite heller da. Er en del faktorer som spiller inn her også, har du en Core 2 Duo prosessor kan det være en fordel og "pusse/slipe" prosessoren litt også, da Intel har stappet på en ganske så tykk beskyttelse rundt sine prosessorer som leder varme ganske dårlig.

 

Flere som har erfaringer med hvor mye det hjelper å bytte pasta? Jeg bruker nemlig det skvipet som følger med, fordi jeg hadde glemt å kjøpe pasta da jeg skulle sette sammen maskinen. Så lurer litt på om jeg skal bytte?! (Har noe høy temp)

Lenke til kommentar

Jeg synes absolutt det er verdt en HW.no test! Jeg mener, det er tydeligvis etterspørsem for det, og det koster dere peanuts i materialer for å ta en test på dette :)

 

Hvis dere har utstyr liggende for det, kan dere teste hvordan dette reagerer på fasekjøling også? Det er ALT for lite data på hvilke goop som funker bra under fase :(

 

-Stigma

Lenke til kommentar

10% er jo ingen ting. Tar vi 40 grader som utgangspunkt med vanlig pasta eller AS5, så utgjør 10% mindre hele 4 grader, ja, 4 grader. Så det vil si vi da vil ligge på 36 grader. Nei, er ikke akkurat noe å hoppe i taket for. Men skulle de funnet ut en måte å kutte varmen med 50% eller mer ja da har jeg en annen tone.

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar
10% er jo ingen ting. Tar vi 40 grader som utgangspunkt med vanlig pasta eller AS5, så utgjør 10% mindre hele 2 grader, ja, 2 grader. Så det vil si vi da vil ligge på 38 grader. Nei, er ikke akkurat noe å hoppe i taket for. Men skulle de funnet ut en måte å kutte varmen med 50% eller mer ja da har jeg en annen tone.

*kremt*

10% av 40 grader er 4 grader

[/pirkemodus]

Lenke til kommentar
Man burde kanskje teste denne i samme slengen?

 

Carat goop! God som diamant!

Absolutt en verdig kandidat, spør du meg. Men ikke veldig enkel å legge på - spesielt om man vil unngå å slipe ned både IHS og kredittkortet (diamant-partikler er harde).

 

Kanskje derfor man bør følge instruksjonene som følger med?

Det anbefales at pastaen varmes opp ved å legge "sprøyta" ned i varmt vann (hårføner funker sikkert også) og så skal man fordele denne på en fornuftig måte (tipper en plastplate bør gjøre jobben sin her, ikke nødvendigvis visaen din ;) )

Lenke til kommentar

Instruksjonene til OCZ var en smule dubiøs ("spread it until it is completely even using a straight edge such as a credit card or the blunt side of a knife"), personlig så gjør jeg følgende:

Kjølepasta skal påføres så tynt som mulig - meningen med kjølepastaen er å fortrenge luften i porer, striper samt kompensere for at kjøleren evt. ikke har en 100% plan overflate.

 

Ved å fortrenge luften med kjølepasta som i tillegg også har varmeledende egenskaper skal vi altså dermed kunne øke varmeoverføring fra prosessor til kjøler.

 

Kjølepastaen er "bare" en bedre varmetransportør enn luft - et berg av kjølepasta med en kjøler balanserende på toppen nytter selvsagt ikke!

 

Kjølepastaer som er vanskelige å påføre fordi de har en tykk konsistens kan du prøve å varme opp. Det er også de som sverger til å bruke lighterbensin og enda aceton som de blander med varmepastaen siden begge fordamper lett. Denne metoden er selvsagt svært farlig - og dette må i alle tilfelle aldri gjøres innendørs. Ei heller vites om dette kan ha negativ innvirkning på pastaen.

 

Undertegnede bruker en gummikork som dekkes med GladPack plast - deretter trykker/vrir jeg kjølepastaen mot prosessorkjernen ; er overflaten på kjøleren grov gjøres det samme der også.

Endret av Ba'al-Sebul
Lenke til kommentar

Jeg har, i likhet med en del andre tidligere i tråden her, problemer med å skjønne hva de mener med en temperaturnedgang på 10%. Skal man tolke det bokstavelig, vil det bli 10% færre grader kelvin, ikke celsius, da kelvin er et mål på absolutt temperatur. I de fleste tilfeller vil dette bety en reduksjon på i overkant av 30 grader (300K=27C), noe som mildt sagt er umulig.

 

Det er imidlertid to logiske tolkninger jeg kan komme på. Det kan være at den leder varme 10% bedre enn "vanlig" sølvbasert pasta. Hvor mange grader det vil utgjøre i praksis avhenger av flere faktorer, men jeg tror ikke det ville utgjort mer enn max. en grad eller to.

 

Eller temperaturforskjellen, delta T, mellom luften rundt og prossesoren, blir senket med rundt 10%. Dette betyr i praksis at hvis prosessoren før holdt 50 grader mens temperaturen i rommet var 20 grader, vil prosessoren gå ned tre grader til 47 grader.

 

Edit: leif

Endret av Dauemannen
Lenke til kommentar

Nå har jeg gjort litt grunnforskning og det er mulig jeg tar skrekkelig feil, men det ser ut for meg som om denne er dårligere på papiret enn AS5. AS5 skryter på seg en termisk konduktivitet på 350000W/m^2*C ved 0,001tomme. Det vil si 8,98W/mC som er standard notasjon på termisk konduktivitet (grunnen til at det er oppgitt ved en bestemt tykkelse er at kjølepastaer skjeldent er linjære med tykkelse så å oppgi fast W/mC ville blitt litt missvisende). TIl sammenlikning har rent sølv en konduktivitet på 429W/mC. OCZ pastaen påståes å ha 3,8W/mC. Og siden høyere tall er bedre, ser AS% ut til å være bedre på papire. Om det er så i praksis kan være en helt annen historie. Det kan foreksempel være at 0.001 tomme (ca 1/50mm) er urealistisk og at man for de fleste kjøleribber må ha tykkere lag for å fylle ugjevnhetene og dermed får dårligere konduktivitet.

 

Tester hadde vært fint.

 

Diamant varianten som nevnes er interesant. Ren diamant har en ledeevne på opp mot 2500W/mC (sandard er K, men siden det er snakk om endring i temperatur blir det det samme). Men siden partiklene er blandet med noe som fyller ut mellom så senker dette seg betraktelig. På papiret påberoper de seg en ledeevne på 4,5W/mC. Enten så har AS kommet langt med forskningen på hvordan de øker ledeevnen mellom sølvpartiklene eller så ser det ut til at de opptrer med litt urealistiske tall på papiret som tidligere nevnt.

 

Hadde vært innmarig kult med en test der man setter disse opp mot hverandre. Og da burde man få til en skikkelig effektjigg hvor man kan øke effekten og se hvor de begynner å skille seg fra hverandre, istede for å bare teste et standard oppsett og se på hvor små variasjoner det er for den gjevne bruker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...