Gå til innhold

kamera for motorsyklisten! Bilder av ting i bevegelse...


Anbefalte innlegg

Jeg behøver et kamera som er velegnet til å ta bilder av ting som beveger seg.

Stort sett motorsykler og biler.

 

Bildene skal brukes på web og til powerpointpresentasjoner (på trafikkskole).

 

Jeg har tidligere hatt et Canon powershot 3megapixel som fungerte i mange år.

Da det døde byttet jeg til Canon Ixus 700 som er helt ubrukelig for meg.

Sikkert et fint kamera for å ta hyggelige bilder av venner og familie, men dette er altså ikke mitt behov.

 

Første priorietet er å kunne knipse motorsykler klart selv om de har oppimot 80 km/t når de passerer.

 

Kameraet må være lite nok til å passe i lommen (men det er ganske store lommer på MC-klær).

Et fuktsikret kamera kunne nok vært greit, men jeg anser ikke dette som viktig. Regner det så kan jeg heller vente med å ta bilder. Lommene er vanntette.

Oppløsning er ikke spesielt viktig. Alt over 3mp er egentlig overkill.

3x zoom eller mer er en fordel.

 

Jeg har fundert litt på Powershot-serien til Canon igjen. Disse er små nok til å passe mitt behov.

Budsjettet håper jeg å holde til rundt 1.500,- kr.

 

Har noen erfaring med hvilke powershot-modeller som egner seg?

Eventuelt andre merker/modeller som passer bedre?

 

legger ved et bilde som viser problemet.

post-146550-1196942916_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første så bruker du kameraet feil, da nytter det ikke med et nytt kamera. Du har brukt blitz og låst kameraet på en lukkertid på 1/60 sek noe som er altfor lang lukketid til å få skarpe bilder.

 

For å få det bildet helt skarpt så trenger du en lukkertid på 1/4000-1/8000 sek noe som svært få kompaktkameraer er i stand til. Blenderen var satt til f/4,9 og jeg antar at kameraet var på ISO 100. For å komme ned på 1/4000 sek så trenger du f/2.8 og ISO 2200. Med så høy ISO så blir bildene stort sett ubrukelig. Så enten må du vente til sola kommer fram eller du må ha et helt spesielt kamera.

 

Se etter et kamera med mest mulig lyssterkt objektiv, helst lavere blenderverdi enn f/2.8 )på det zoomnivået du kommer til å bruke) og minst mulig støy på høy ISO. Powershot kameraene har objektiver som er ganske like Ixus kameraene i lysstyrke så de trenger ikke nødvendigvis fungere så mye bedre i så dårlig lys.

Lenke til kommentar
For det første så bruker du kameraet feil, da nytter det ikke med et nytt kamera. Du har brukt blitz og låst kameraet på en lukkertid på 1/60 sek noe som er altfor lang lukketid til å få skarpe bilder.

 

For å få det bildet helt skarpt så trenger du en lukkertid på 1/4000-1/8000 sek noe som svært få kompaktkameraer er i stand til. Blenderen var satt til f/4,9 og jeg antar at kameraet var på ISO 100. For å komme ned på 1/4000 sek så trenger du f/2.8 og ISO 2200. Med så høy ISO så blir bildene stort sett ubrukelig. Så enten må du vente til sola kommer fram eller du må ha et helt spesielt kamera.

 

Se etter et kamera med mest mulig lyssterkt objektiv, helst lavere blenderverdi enn f/2.8 )på det zoomnivået du kommer til å bruke) og minst mulig støy på høy ISO. Powershot kameraene har objektiver som er ganske like Ixus kameraene i lysstyrke så de trenger ikke nødvendigvis fungere så mye bedre i så dårlig lys.

 

Du har jo allerede sett at jeg tilhører kategorien "sikt og knips". Det jeg kanskje savner mest på ixus er innstillingen for å ta bilder av ting i bevegelse. Dette var det på mitt gamle powershotkamera, og det fungerte rimelig godt i mine øyne.

 

Spørsmålet nå må vel isteden bli om noen har et forslag til egnede kamera (ikke for dyrt) som har slike egenskaper som Kristallo nevner? Kort lukketid etc.?

Lenke til kommentar

Lukkertider på 1/4000 behøver man da ikke, får da være måte på.

 

Du trenger et kamera med manuelle innstillinger, sikkert slik du hadde før. Bør også ha greie ISO-egenskaper da du sikkert må skru opp ISO på grå dager.

Er vel uansett umulig å finne et kamera som matcher alle ønskene dine, men hvis du var fornøyd med Powershot serien, kjøp et fra dagens Powershot-serie, og du vil sikkert ikke bli skuffet.

Lenke til kommentar
Lukkertider på 1/4000 behøver man da ikke, får da være måte på.
I det bildet så finner du ting som har beveget seg rundt 70 piksler på 1/60 sekund (ja jeg tok meg bryderiet med å måle det før jeg uttalte meg). 70*60 = 4200 så på 1/4200 sekund så har du en bevegelse på en piksel som vil føre til et bilde som ikke er helt skarpt.

 

Da har du skalaen 1/60 (bare grøt) til 1/4000 (relativt skarpt) så kan man selv velge hva som er bra nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...