Gå til innhold

nVidias kommende lanseringer, hva vet vi?


WheelMan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-ORYwP89mk3
Minnebuss vil vel bli for liten til og kunne takle 1 GB, GTX har jo 768 MB på 300andsumthin, mens 1 GB 8800 GT vil da ha 1 GB på 256...
Nei, det går fint an med 1 GiB minne. Vi har jo 8600-kort med 1 GiB minne.

 

Men vil det være noe økt performance? Tviler egentlig at det er verdt det i og med at når man først får bruk for 1gb vram så vil kortet være så tregt at det ikke er spillbart lenger uansett. Får vel vente noen generasjoner og nøye seg med 512mb nå. (iværtfall jeg gjør det) ;)

Lenke til kommentar
Men vil det være noe økt performance? Tviler egentlig at det er verdt det i og med at når man først får bruk for 1gb vram så vil kortet være så tregt at det ikke er spillbart lenger uansett. Får vel vente noen generasjoner og nøye seg med 512mb nå. (iværtfall jeg gjør det) ;)

Tja, en trenger jo ikke å utnytte 1 GiB for å få en ytelsesøkning, en trenger bare å utnytte mer enn 512 MiB. Om det er verdt det, kommer an på pris, hva kortet skal brukes til og hvor lenge du skal ha det.

 

Personlig ville jeg ikke betalt så mye mer for det ekstra minnet i en én-GPU-konfigurasjon, men ville tolerert større prisforskjell hvis det er et SLi-oppsett det er snakk om.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3
Men vil det være noe økt performance? Tviler egentlig at det er verdt det i og med at når man først får bruk for 1gb vram så vil kortet være så tregt at det ikke er spillbart lenger uansett. Får vel vente noen generasjoner og nøye seg med 512mb nå. (iværtfall jeg gjør det) ;)

Tja, en trenger jo ikke å utnytte 1 GiB for å få en ytelsesøkning, en trenger bare å utnytte mer enn 512 MiB. Om det er verdt det, kommer an på pris, hva kortet skal brukes til og hvor lenge du skal ha det.

 

Personlig ville jeg ikke betalt så mye mer for det ekstra minnet i en én-GPU-konfigurasjon, men ville tolerert større prisforskjell hvis det er et SLi-oppsett det er snakk om.

 

For mitt forbruk tror jeg jeg klarer meg fint med 1280*1024 i oppløsning, ettersom man tjener litt på å ha 4x AA på uten å måtte ha høyere oppløsning. Men hvor lenge det varer før kortet trenger mer enn 512mb er vel ikke godt å vite.

Skulle vel gå fint med 512mb med direct x 9 på 1280*1024 4x AA og alt annet på fullt?

Blir nok win xp på meg en god stund til. Synes det passer bra med dagens kort på forrige generasjons direct x, og heller prioritere et nytt kort for direct x 10 når neste generasjon direct x (direct x 11 kort) kommer ut (Hvis man skal beholde spillbarheten).

Synes ikke 60 fps er godt nok, hvis man ikke har sli da. Heller høy fps enn høy oppløsning.

Har sett at 8800gt 512 tar kvelden på oblivion med høyeste oppløsning (25xx*1600) + alt på fullt, så du har rett i at 512 er litt for lite hvis kortet skal kunne klare seg uten flate helt ut på høye oppløsninger (Men da er allerede fps på max 30 med dagens kort uansett, så det er uaktuelt for meg). Men skal man ha skjerm til 10000kr, så må man nesten ha gpu-power til 10000kr også :p Så 512 mb for mine krav skal være greit? Blir nok lenge til neste kjøp.

Lenke til kommentar
Minnebuss vil vel bli for liten til og kunne takle 1 GB, GTX har jo 768 MB på 300andsumthin, mens 1 GB 8800 GT vil da ha 1 GB på 256...
Nei, det går fint an med 1 GiB minne. Vi har jo 8600-kort med 1 GiB minne.

Det går an, men om det lønner seg er noe helt annet...

(Du skrev at kortet ikke vil takle det fordi minnebusen er for liten; det er en unverdrivelse å si at det er lett å tolke feil.)

Minnet er klokket så høyt at minnebåndbredden er på 64000 MiB/s (hentet fra førstepost, gadd ikke å regne på det :p), sjøl om minnebusen "bare" er 256 bit bred. Minnebusen er mer eller mindre irrelevant til minnemengdeproblemstillingen.

 

Så 512 mb for mine krav skal være greit? Blir nok lenge til neste kjøp.
Jeg hadde gått for 512 MiB-varianten hvis jeg var deg. Med mindre du bare får tak i 1 GiB-varianten (Nvidia er flinke med papirlanseringer :(). Tror prisforskjellen mellom de blir urimelig stor, akkurat som med de to 8800GTS-variantene.
Lenke til kommentar
Så 512 mb for mine krav skal være greit? Blir nok lenge til neste kjøp.
Jeg hadde gått for 512 MiB-varianten hvis jeg var deg. Med mindre du bare får tak i 1 GiB-varianten (Nvidia er flinke med papirlanseringer :(). Tror prisforskjellen mellom de blir urimelig stor, akkurat som med de to 8800GTS-variantene.

Hvilken "papirlansering" er det du snakker om??

Lenke til kommentar
Så 512 mb for mine krav skal være greit? Blir nok lenge til neste kjøp.
Jeg hadde gått for 512 MiB-varianten hvis jeg var deg. Med mindre du bare får tak i 1 GiB-varianten (Nvidia er flinke med papirlanseringer :(). Tror prisforskjellen mellom de blir urimelig stor, akkurat som med de to 8800GTS-variantene.

Hvilken "papirlansering" er det du snakker om??

Det første G92-baserte kortet. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...t=0&start=0

Lenke til kommentar
Så 512 mb for mine krav skal være greit? Blir nok lenge til neste kjøp.
Jeg hadde gått for 512 MiB-varianten hvis jeg var deg. Med mindre du bare får tak i 1 GiB-varianten (Nvidia er flinke med papirlanseringer :(). Tror prisforskjellen mellom de blir urimelig stor, akkurat som med de to 8800GTS-variantene.

Hvilken "papirlansering" er det du snakker om??

Det første G92-baserte kortet. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...t=0&start=0

Det var ingen papirlansering!

Det var kort på lager når de ble lansert (selv om det ikke var så mange)

Det har hele tiden kommet kort inn, selv om batchene ikke har vært så store!

 

Nå har også etterspørselen på 8800GT vært større en noe annet high-end kort.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3
Så 512 mb for mine krav skal være greit? Blir nok lenge til neste kjøp.
Jeg hadde gått for 512 MiB-varianten hvis jeg var deg. Med mindre du bare får tak i 1 GiB-varianten (Nvidia er flinke med papirlanseringer :(). Tror prisforskjellen mellom de blir urimelig stor, akkurat som med de to 8800GTS-variantene.

 

Er vel bare å vente på test til 1gb 8800gt da :whistle:

 

Ser at i denne testen (link nedenfor) er det lite å tjene på 1gb i forhold til 512mb, men dette er ati 2900xt da, om det har noe å si?!

 

http://www.tweaktown.com/reviews/1172/1/pa...tion/index.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...