Gå til innhold

Filmblogg, trenger kritikk


Anbefalte innlegg

...

Du trenger ikke copyright-notisen i det hele tatt, siden din er beskyttet av norsk lov om opphavsrett uten at du trenger å ha noen notis.

 

Det er god skikk å opplyse om hvem som har opphavsretten og signalisere at denne håndheves.

 

Vi må nok dessverre forholde oss til internasjonale forhold, og hvis ting ikke er merket skikkelig, vil dette kunne åpne smutthull i andre land.

 

Jeg kan ikke kommentere siden, da den er 404.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi må nok dessverre forholde oss til internasjonale forhold, og hvis ting ikke er merket skikkelig, vil dette kunne åpne smutthull i andre land.

 

Lenge var det i England og USA et krav at man for å få opphavsrettsvern måtte bruke copyright-merket, men dette ble oppgitt ved landenes tilslutning til den verdensomspennende Bern-konvensjonen om opphavsrett. I tråd med denne konvensjonen oppstår opphavsretten i og med at åndsverket blir til, slik regelen også er i Norge.
Lenke til kommentar

Det er ikke noe vits i å prøve å komme inn på siden. Jeg har skiftet brukernavn der og har ikke fått lagt ut siden på det nye brukernavnet enda. Har ikke prøvd så mye i det siste heller, men det har ikke noe å si. Holder nemlig på med et nytt og bedre design nå. Så dere får bare vente i spenning til det kommer opp. :)

Lenke til kommentar
Vi må nok dessverre forholde oss til internasjonale forhold, og hvis ting ikke er merket skikkelig, vil dette kunne åpne smutthull i andre land.

 

Lenge var det i England og USA et krav at man for å få opphavsrettsvern måtte bruke copyright-merket, men dette ble oppgitt ved landenes tilslutning til den verdensomspennende Bern-konvensjonen om opphavsrett. I tråd med denne konvensjonen oppstår opphavsretten i og med at åndsverket blir til, slik regelen også er i Norge.

 

De som følger linken til wakypedia vil finne at selv om lokaltog har funnet en konvensjon, så er det fremdeles forskjellig lovverk i landene tilknyttet konvensjonen. Fair use er en av disse.

 

lokaltog har unlatt å sitere neste avsnitt som underbygger akkurat det jeg sier, og som bestrider det han har skrevet. Han har ett poeng med at det finnes en konvensjon, men ikke at det er bortkastet å merke innhold med opphavsrett.

 

Selv wakypedia oppgir også opphavsrett og betingelser for bruk.

Lenke til kommentar

Du gir et godt inntrykk med en fancy headeren som ser temmelig bra ut. Derimot er resten temmelig dårlig. Speilingen i tekstheaderen fyller glasset til kanten, og blir altfor mye effekter på øverste delen av siden. Ellers er det veldig hvit, kjedelig meny, og du mangler typografi. Lorem Ipsum er en verdenskjent dummytekst, så prøv å fyll siden med innhold.

 

"Dvd filmer" skrives forresten slik: "DVD-filmer". Trenger strengt talt ikke å ha en egen overskrift til menyen, da de fleste skjønner at dette faktisk er en meny.

Lenke til kommentar

Har ikke rukket å sette inn noe tekst enda. Hadde tenkt å gjøre det senere. Ville bare legge ut siden før jeg dro på kino så jeg kunne få litt kritikk som jeg kan jobbe videre på i kveld.

 

Mottar gjerne tips til hvordan jeg kan gjøre siden litt mer spennende. Er veldig enig i at den nedre delen ser veldig kjedelig ut. Det ble egentlig litt hastverksarbeid med den.

Lenke til kommentar

Dette er fremdeles for bredt for mange.

 

Trist å si det, men den filmrullen på toppen kan du med fordel fjerne. Selv da er header fremdeles høy.

 

Jeg opplever at du må dempe alt over innholdet da det svekker leseropplevelsen. Jeg tror at jeg vil oppleve det knotete å lese innholdet på siden. Jeg ville brukt litt mindre skriftstørrelse, puttet navigeringen på den "smella", eks. i de hvite feltene, senk logoen og flytt den til høyre, slik at den ikke kommer i konflikt med "smella".

 

Hva kaller man den dingsen forresten?

 

Jeg må virkelig gi deg honnør for oppfinnsomhet, synd bare at det blir så dominerende.

 

Mulig du kan lage en filmrull som henger ned på hver side av siden, men det tror jeg også blir for dominerende. Du kan også integrere menyen i en kortere rull, men da blir det fort konflikt med "smella".

 

Det bruker jo å stå noe på slike "smeller", mulig du kan gjøre noe i den duren også.

 

For meg er headeren for høy, rullen er for bred, og dette kommer i veien for god brukeropplevelse for meg. Ideene opplever jeg som gode.

Lenke til kommentar

Takker for grundig tilbakemelding. :thumbup:

 

Vet at siden er for bred. Skal gjøre den smalere seinere. Akkurat nå jobber jeg kun med hvordan den skal se ut.

 

Når det gjelder "smella" som du kaller det (meget oppfinsom navn :D), den heter forresten "clapper" eller "clapperboard", så vil jeg gjerne beholde denne. Kan kanskje gjøre denne hvit istedet så den ikke blir så dominerende?

 

Ideen om å legge menyen inn i de hvite feltene på clapperboardet var fin. Eneste problemet da blir hvordan jeg skal klare å legge det inn når jeg begynner å redigere i dreamweaver. :hmm:

 

EDIT: Legger ved et bilde av de endringene jeg har gjort.

 

post-87995-1197125031_thumb.jpg

 

Vet ikke helt om jeg likte å ha menyen i de hvite feltene. Ble liksom så uekte.

Endret av Movieheart
Lenke til kommentar

Plasseringen av navigeringen synes jeg ble direkte tøff! Jeg liker det mye bedre nå som du har gjort filmrullen smalere.

 

Personlig sitter jeg igjen med følelsen av at det er blir litt for mange gode ideer her. Jeg tror jeg ville gått for ideen med clapper, og slengt alt innhold samt logo i bokser på clapperen. Mine assosiasjoner er jo at det bruker å stå ting på slike dingser, noe jeg tror de fleste andre også vil gjøre. Du kan trygt lage tydelige og klare bokser, da skriften gjerne er tydelig på slike clappere. Da må du nok ofre filmrullen.

 

Du kan jo også fremstiller clapperen slik at den ligger oppå en filmrull, en blokk med blyant på, en gjestebok, osv. La disse tingene stikke tilstrekkelig langt ut slik at de kjennes igjen og legg en fornuftig tekst på dem. Da kan gjenstandene i bakgrunnen fungere som navigering til filmer-snutter (filmrull), anmeldelser (blokk og blyant), gjestebok (hva annet enn gjestebok), osv. Innholdet blir da lagt på clapper. Tingene kan da ligge spredt rundt clapperen, og trenger ikke kun å være på toppen. Da kan du få innholdet langt nok opp på skjermen, og du kan slippe fantasien mer fri. Dette ble mye fritenking, men jeg tror du må finne andre steder for kreativitet, enn kun på toppen av siden.

 

Hvis du vil bruke nåværende layout med filmrullen, må du tillate at andre elementer flyter over filmrullspeilbildet og legge mindre vekt på den horsontale speil effekten, da header fremdeles er for høy. Ved å senke logoen ned til høyre, vil du kunne gjøre header smalere.

 

Når det gjelder oversettelse av det siste utkastet i dreamweaver så kjenner jeg ikke det programmet. Rent teknisk er det bare å lage en div boks med toppen av clapperen som bakgrunn for boksen. Jeg ville benyttet absolutt eller relativ plassering av diverse lenker, ved å gjøre lenkene om til display:block i css.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...