Gå til innhold

Henger ut "nettroll" på sosiale medier


Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne tråden har blitt en mobbetråd. Hva hadde skjedd hvis en av brukerne på forumet hadde blitt utsatt for det samme?

  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Filmvenn skrev (25 minutter siden):

Baris fremhever rasisme og prøver å få barn hekta på pengespill.

Bare så vi får fram moralen din her med hva som er ok.

Prøv bedre neste gang

  • Liker 5
Skrevet
Morromann skrev (3 minutter siden):

Nå er det vel nettopp mobbing denne typen har holdt på med på nettet i årevis, for senere å legitimere med mobbingen sin med "å avsløre nettroll" selv om han er et rabiat nettroll selv. Det er noe som heter at om man er med på leken så får man tåle steken. Dette har han jo lagt opp til selv og det er karma som kommer som en ekte boomerang her.

Så hvis man har mobbet så legitimerer det mobbing? Har ikke oversikt over eller forsvarer hva denne personen tidligere har gjort. Du tror ikke at han angrer, og forsøker å kompensere for det?

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Fazam skrev (1 minutt siden):

Så hvis man har mobbet så legitimerer det mobbing? Har ikke oversikt over eller forsvarer hva denne personen tidligere har gjort. Du tror ikke at han angrer, og forsøker å kompensere for det?

Jeg sa bare som det er: er man med på leken får man tåle steken og karma inhenter alle. Noe mer er ikke å si om den saken. Vi høster alle som vi sår og står alle til ansvar for hva vi gjør. Jeg mobber ikke; jeg bare sier ting som det er.

  • Liker 5
Skrevet

Synes at denne fyren går langt over streken. Men det jeg stusser på er hvorfor han høres ut som en rusmisbruker? 

Hadde nok blitt veldig forvirret om en med slik stemme hadde ringt meg å sagt at jeg hadde kalt noen en soper eller bøgis i et kommentarfelt. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Der forsvant en del innlegg grunnet en avsporing, fint om alle sammen fokuserer på trådens tema.
Dette innlegget skal ikke kommenteres, tilbakemeldinger tas på PM.

  • Liker 3
Skrevet

Beklagelsen har også nådd VG

Og nå får også en med litt kunnskap uttale seg: 

Quote

– «Folkedomstoler» av denne type er en virkelig utfordring for et sivilisert samfunn og et levende demokrati hvor uenighet om ulike spørsmål og saker kan være like viktig som enighet. 

Jan Erik Grindheim

 

  • Liker 5
Skrevet

Jeg vil gjerne komme med et perspektiv som ikke alle er obs på. Og det er at alle har en "story" med seg,
og det å skrive ufine ting på nettet, er ikke nødvendigvis fordi de er onde folk.
Det kan være fordi de går gjennom en vanskelig periode, eller har psykiske porblemer.
Det unnskylder dem ikke, men det gir en valid forklaring på adferden som Jørgen ikke tenker over.
Så det å henge dem ut på nettet, kan gjøre vondt verre, og kanskje ha katastrofale konsekvenser

  • Liker 5
Skrevet
ZiggyStar skrev (7 timer siden):

Beklagelsen har også nådd VG

Og nå får også en med litt kunnskap uttale seg: 

 

Da mangler vel bare NRK som også har vært med å løfte frem denne fyren.

  • Liker 3
Skrevet

Hva er egentlig forskjellen på det han driver med og det vi ser er et problem i en del innvandrermiljøer?

At små grupper bestemmer hva som er sosialt akseptabelt, og er både dommer og bøddel i de samme sakene. Jeg ser ikke på dette noe annerledes enn klovner som slår ned homofile på Grønland, eller brødre som fryser ut (eller verre) søstre fordi de ikke lever etter "boka".

Vi kan ikke ha parallellsamfunn som opererer utenfor lover og regler, uansett hvor "rettferdig" noen mener det er! Det blir fort en slippery slope, for hvem skal bestemme hva som er "rettferdig"?

PS: "Baris" har bare slengt seg på bølgen for å farme clout! Han er selv en del av problemet i "mannosfæren"!

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Dersom Riis-Gjertsen hadde hatt noen bakgrunn fra studier i juss hadde han kanskje prøvd å begrunne egne handlinger i Personvernforordningens artikkel 6, nr 1, bokstav f. Om du ikke får den registrerte til å samtykke til at dens navn og opplysninger legges ut på nett, må du altså ha en berettiget interesse. Og den hjemmelen hadde vært interessant å se begrunnelsen for. I tillegg må man ta hensyn til forholdsmessighet her. Som nok vil være minst like vanskelig å argumentere for når sanksjonen rammer tilfeldig basert på magefølelse, dagsform e.l., uten en proporsjonal vurdering av alvorlighetsgraden i ytringen det henvises til. Jeg tenker magefølelse og dagsform siden jeg ikke har sett en mer fast strategi eller plan på hvordan trollene "skal tas" og hva målet skal være. Men det er mulig det for mye å forvente noe mer enn bare en "gjen-hets"...

Det er en hårfin balanse her på å havne i området til Straffelovens § 266, 266a og 267 som andre er inne på, og alvorlighetsgraden stiger med lavere alder hos dem han sikter mot. 

Jeg synes enkelt og greit at han skyter seg selv i foten så grundig og virker å være en som handler uten å ha tenkt nevneverdig gjennom noe av dette. Og han får nok ekstra nitro på tanken av noen lett tanketomme avisredaksjoner som har klart å skape en lett robin hood status av ham. 

  • Liker 2
Skrevet
DukeNukem3d skrev (4 timer siden):

To be fair... 😂

1780346002856.png

Hvordan går det an å ta denne kommentaren oppriktig? Er denne generasjonen så hjelpesløs at de må ha en /s bak alt som er ironisk ment?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Pop skrev (1 time siden):

Dersom Riis-Gjertsen hadde hatt noen bakgrunn fra studier i juss hadde han kanskje prøvd å begrunne egne handlinger i Personvernforordningens artikkel 6, nr 1, bokstav f. Om du ikke får den registrerte til å samtykke til at dens navn og opplysninger legges ut på nett, må du altså ha en berettiget interesse. Og den hjemmelen hadde vært interessant å se begrunnelsen for. I tillegg må man ta hensyn til forholdsmessighet her. Som nok vil være minst like vanskelig å argumentere for når sanksjonen rammer tilfeldig basert på magefølelse, dagsform e.l., uten en proporsjonal vurdering av alvorlighetsgraden i ytringen det henvises til. Jeg tenker magefølelse og dagsform siden jeg ikke har sett en mer fast strategi eller plan på hvordan trollene "skal tas" og hva målet skal være. Men det er mulig det for mye å forvente noe mer enn bare en "gjen-hets"...

Det er en hårfin balanse her på å havne i området til Straffelovens § 266, 266a og 267 som andre er inne på, og alvorlighetsgraden stiger med lavere alder hos dem han sikter mot. 

Jeg synes enkelt og greit at han skyter seg selv i foten så grundig og virker å være en som handler uten å ha tenkt nevneverdig gjennom noe av dette. Og han får nok ekstra nitro på tanken av noen lett tanketomme avisredaksjoner som har klart å skape en lett robin hood status av ham. 

Det hadde vært interessant om noen av foreldrene til barna han henger ut anmeldte. Han har sagt han kommer til å henge ut også foreldrene, og jeg kan ikke skjønne annet enn at å true og henge ut barna, for så å henge ut en uskyldig part som selv ikke har gjort noe, må være straffbart? 

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...