Gå til innhold

Henger ut "nettroll" på sosiale medier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
DukeNukem3d skrev (11 minutter siden):

Ler mer ihjel av utviklingen her. 

 

Jeg gjør ikke det. Det er en åpenbar ironi i å henge ut noen for en like på en vits, samtidig som han selv blir ‘outet’ for rasistiske vitser, men jeg synes rett og slett bare det er ubehagelig å se noen tilsynelatende kose seg med og profitere på å true unge mennesker med å rive ned livet deres for å ha likt en vits, mens mediene lager helteartikler om ham. 
 

Og det handler ikke om politisk overbevisning. Det blir akkurat like ekkelt om han begynner å true barn og foreldre på venstresiden. Det minner meg om sakene der mindreårige utsettes for utpressing med trussel om ‘outing’ av nakenbilder, og jeg grøsser av tanken på at han potensielt driver et barn over kanten basert på magefølelsen sin.

  • Liker 6
Skrevet (endret)
herzeleid skrev (5 minutter siden):

Jeg gjør ikke det. Det er en åpenbar ironi i å henge ut noen for en like på en vits, samtidig som han selv blir ‘outet’ for rasistiske vitser, men jeg synes rett og slett bare det er ubehagelig å se noen tilsynelatende kose seg med og profitere på å true unge mennesker med å rive ned livet deres for å ha likt en vits, mens mediene lager helteartikler om ham. 
 

Og det handler ikke om politisk overbevisning. Det blir akkurat like ekkelt om han begynner å true barn og foreldre på venstresiden. Det minner meg om sakene der mindreårige utsettes for utpressing med trussel om ‘outing’ av nakenbilder, og jeg grøsser av tanken på at han potensielt driver et barn over kanten basert på magefølelsen sin.

Uhm, ja? Jeg ler av at enda en slik influenser-helt som blir fremhevet av media blir avslørt. At han slettet twitteren sin i vill panikk. At han selv ikke svarer på telefonen når folk ringer for å konfrontere han på samme måten som han selv driver med.

Jeg fant det han driver med totalt forkastelig. Vi har alle sikkert skrevet eller likt noe idiotisk opp igjennom. Men man henger da ikke ut unge gutter med fullt navn ut offentlig med skjulte opptak av samtalen. Så har han selv både skrevet og likt tilsvarende som det han henger andre ut for. Som han håpet på at folk ikke skulle finne ut av ved å slettet twitteren sin når han kom på det. Han var attpåtil eldre da han skrev og likte dette enn de han henger ut.

Fyren er full av dobbeltmoral også mao.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Rhabagatz skrev (1 time siden):

Falske profiler og anonyme profiler er uten tvil et problem. Gjemmer man seg bak et pseudonym, ønsker man å være anonym. Dette bør respekteres.

At noen kaprer profilen din er alvorlig i seg selv. Det er en god grunn til at den det gjelder bør kontaktes, og dermed.gi vedkommende en sjanse til å forklare seg.

Jeg mener likevel at det er riktig vei å gå at folk blir bevisste på at de kan måtte svare for dritt de skriver på nettet. Er det ikke noe du kan stå inne for, bør du ikke skrive det.

Kommer helt an på hva de skriver, rent hat bør ikke få gjemme seg bak anonyme profiler, da bør man eksponeres. De skriver jo anonymt for at ingen skal se hvem som står bak hatet. Bør ikke slippe unna med det

 

 

Endret av Tussi
Skrevet (endret)
1 hour ago, VifteKopp said:

Men se på estetikken i VG-intervjuet av Riis-Gjertsen. Dette er på grensen til idolisering og ikke kritisk journalistikk. 

Tja.

Faren til en av de som er hengt ut, er intervjuet. Det samme er et hatoffer og ham selv, som for øvrig formilder kritikken han får. Mangler en autoritet (akademiker/politi/advokat e.l.), ellers synes jeg at den er forholdsvis balansert (en på hver side av hatet + ham selv).

Så å kalle det idolisering, er å ta hardt i. 

Endret av Rhabagatz
  • Liker 2
Skrevet
4 hours ago, frohmage said:

Nei, kommentaren han hadde likt sa "Kommer snart tider for å få Hugo Boss å lage en ny Uniform 😎" Det er vanskelg å tolke dette til noe annet enn at man ønsker en ny bølge med nazisme. Det handler ikke om at man vil ha hugo boss underbukser i det norske militæret.

Hugo Boss eksisterer ikke som kleslinje. Morselskapet heter Hugo Boss AG, men kleslinjene heter Hugo eller Boss og er vidt forskjellige i utføring og målgruppe.

Skrevet
3 minutes ago, Morromann said:

Ser ut som om selvskrytet i VG ble slutten på influenser-karrieren hans. Jeg rakk ikke å finne profilene hans før han slettet dem. Vel, han får børste støv av jussutdannelsen istedenfor da. Skjønt det er jo tragisk at noen med jussutdannelse ikke skjønner at det er galt å opptre som en digital gapestokkleder. Jeg vil aldri ha den typen der som advokat for å si det sånn.

Reelt empatiske mennesker skryter forøvrig aldri over å være det forøvrig. Om de gjør det er det et rødt flagg som sterkt indikerer det motsatte. 

b0e6ce41-bdf9-4046-95e5-d82b4e7fd888_tex

  • Liker 2
Skrevet
1 hour ago, herzeleid said:

Jeg gjør ikke det. Det er en åpenbar ironi i å henge ut noen for en like på en vits, samtidig som han selv blir ‘outet’ for rasistiske vitser, men jeg synes rett og slett bare det er ubehagelig å se noen tilsynelatende kose seg med og profitere på å true unge mennesker med å rive ned livet deres for å ha likt en vits, mens mediene lager helteartikler om ham. 
 

Og det handler ikke om politisk overbevisning. Det blir akkurat like ekkelt om han begynner å true barn og foreldre på venstresiden. Det minner meg om sakene der mindreårige utsettes for utpressing med trussel om ‘outing’ av nakenbilder, og jeg grøsser av tanken på at han potensielt driver et barn over kanten basert på magefølelsen sin.

Hvilke rasistiske vitser?

Skrevet
1 hour ago, DukeNukem3d said:

Uhm, ja? Jeg ler av at enda en slik influenser-helt som blir fremhevet av media blir avslørt. At han slettet twitteren sin i vill panikk. At han selv ikke svarer på telefonen når folk ringer for å konfrontere han på samme måten som han selv driver med.

Jeg fant det han driver med totalt forkastelig. Vi har alle sikkert skrevet eller likt noe idiotisk opp igjennom. Men man henger da ikke ut unge gutter med fullt navn ut offentlig med skjulte opptak av samtalen. Så har han selv både skrevet og likt tilsvarende som det han henger andre ut for. Som han håpet på at folk ikke skulle finne ut av ved å slettet twitteren sin når han kom på det. Han var attpåtil eldre da han skrev og likte dette enn de han henger ut.

Fyren er full av dobbeltmoral også mao.

Ja har skrevet mye idiotisk, kanskje særlig i tenårenes radikale skråsikkerhet. Men det var anonymt, ingen som kunne ringe meg opp eller vite navnet mitt. Synes det er veldig rart at folk uttrykker så ekstreme meninger under fullt navn! Det hadde aldri jeg gjort, selv ikke i tenårene.

  • Liker 2
Skrevet
obygda skrev (6 timer siden):

Det er flott man kan kjenne igjen psykopater på utseende ikke sant?

Det er litt sånn bob bob bob...

Ikke rart psykopater og narsissister lykkes...
- når de fleste kvinner og noen lettlurte menn faller for narrespillet deres.
Jeg elsker å avsløre dem - og gjøre dem frustrerte. De er ikke så smarte som de tror.

  • Liker 2
Skrevet
DukeNukem3d skrev (24 minutter siden):

Han virker ikke helt god fyren her. Skriver verre ting selv enn det han henger ut andre for.

Image

Image

Hmmmm...."det empatiske mennesket" i full aksjon altså.

  • Liker 1
Skrevet

Fyren har tatovert en naken jentunge og guttunge på armen. 
Det forteller mer enn nok om denne psykopaten...
 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
27 minutes ago, Morromann said:

Hmmmm...."det empatiske mennesket" i full aksjon altså.

Så var det dette med kildekritikk, da. Et par skjermbilder kan være hva som helst ... 

  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...