Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor går grensa på selvforsvar?


BakerHansen

Anbefalte innlegg

Har en kompis som går i klassen som havna i en litt uheldig situasjon lørdag natt.

Begge vi to hadde vært å hatt det gøy på en fest et stykke unna hos en annen i klassen. Jeg hadde dratt videre til et annet sted, mens han og en del andre hadde blitt igjen.

La oss kalle kameraten "Ali".

 

Rundt 12-tiden var Ali sulten, og dro til den lokale kebabsjappa i nærheten av det festen var.

På veien dit møter han på en ganske full mann i 40 årene. Typisk familiefar, sikkert på vei hjem fra et julebord eller lignende. Uansett, når Ali går forbi familiefaren så spør familiefaren,

"Kan du norsk eller"?

"Selfølgelig kan jeg norsk" svarer Ali rolig.

"Ja, for er ikke mange av dere pakkiser som kan norsk" svarer han tilbake.

"Om du spør om juling kan du spørre rett ut istedenfor å hinte til det" svarer Ali tilbake.

 

Så tar 40 åringen å slår Ali i ansiktet. Dessverre tar Ali dette ille opp å forsvarer seg selv, istedenfor å stikke av.

Dette endte i at 40 åringen fikk en brukket nese, mistet 5 tenner og et dypt kutt ved øyet.

 

Selfølgelig var dette en enormt dum ting å gjøre. Men alikevel var det jo selvforsvar.

 

Tannlegeregningen til 40 åringen blir dyr. Veldig dyr. Og Ali skal i et avhør om en ukes tid.

 

Det jeg lurer på egentlig, er hvordan en sånn sak blir behandlet? Konsekvenser for begge parter? Hva er vanlig i slike saker, siden 40 åringen begynte å slå først.

 

Kan vel også legge til at vedkommende er 15 år gammel, og at promillen hans lå på 0,5. Mao, han var så og si edru når det skjedde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OI, hvor skjedde dette? var det i Oslo? brukte han med innvandrer bakgrunn noe lignende "bjørneklo" (slags klo på hånda)?

 

så nettop i oslo på den titen en norsk og en med innvandrer bakgrunn dælje løs på hverandre, når jeg var på vei hjem fra julebord

Endret av blaxtro
Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden skal dette bli betraktet som selvforsvar?

 

Nei, det foreligger ikke selvforsvar i dette tilfellet. "Ali" kunne ha løpt sin vei eller handlet annerledes enn det han gjorde.

 

Det er først når både de faktiske og teoretiske mulighetene er uttømt at man kan kalle det selvforsvar. Med andre ord så er det en meget høy list, og det er den med rette.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar
Så tar 40 åringen å slår Ali i ansiktet. Dessverre tar Ali dette ille opp å forsvarer seg selv, istedenfor å stikke av.

Dette endte i at 40 åringen fikk en brukket nese, mistet 5 tenner og et dypt kutt ved øyet.

 

Dette hører i utgangspunktet ut som selvforsvar ja. Men å knekke nesa, slå ut 5 tenner plus stort kutt under øyet høres litt brutalt ut. Høres mer ut som om han har sparket han i trynet etter han har falt, å det er IKKE selvforsvar. At en 15åring slår så hardt at han har klart dette mens begge to står oppe høres litt rart ut.

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar
Så tar 40 åringen å slår Ali i ansiktet. Dessverre tar Ali dette ille opp å forsvarer seg selv, istedenfor å stikke av.

Dette endte i at 40 åringen fikk en brukket nese, mistet 5 tenner og et dypt kutt ved øyet.

 

Dette hører i utgangspunktet ut som selvforsvar ja. Men å knekke nesa, slå ut 5 tenner plus stort kutt under øyet høres litt brutalt ut. Høres mer ut som om han har sparket han i trynet etter han har falt, å det er IKKE selvforsvar. At en 15åring slår så hardt at han har klart dette mens begge to står oppe høres litt rart ut.

Det er ikke selvforsvar i noe tilfelle.

Lenke til kommentar
Så tar 40 åringen å slår Ali i ansiktet. Dessverre tar Ali dette ille opp å forsvarer seg selv, istedenfor å stikke av.

Dette endte i at 40 åringen fikk en brukket nese, mistet 5 tenner og et dypt kutt ved øyet.

 

Dette hører i utgangspunktet ut som selvforsvar ja. Men å knekke nesa, slå ut 5 tenner plus stort kutt under øyet høres litt brutalt ut. Høres mer ut som om han har sparket han i trynet etter han har falt, å det er IKKE selvforsvar. At en 15åring slår så hardt at han har klart dette mens begge to står oppe høres litt rart ut.

Det er ikke selvforsvar i noe tilfelle.

 

Selvsagt er det det. Hvis noen angriper deg, har du rett til å forsvare deg.

Lenke til kommentar

Er det seriøst at du skal prøve å stikke av med en full galning i nakken så han kan slå deg ned bakfra/ta sklitakling på deg osv FØR du kan slå igjen og kalle det selvforsvar?

 

Om noen slår deg og du gir de grisejuling, er det ikke selvforsvar, men om noen slår deg og du slår tilbake for å unngå videre angrep er jo det selvforsvar..

Lenke til kommentar
Det er ikke selvforsvar i noe tilfelle.
Selvsagt er det det. Hvis noen angriper deg, har du rett til å forsvare deg.

 

Har du moglegheit til å kome deg unna, kan du ikkje med loven i hand påberope deg noko sånt gitt.

Og til JimRamse - du argumenterer jo for å kunne slå ein person berre fordi han har slått deg. Korleis vil du legitimere dette? Synes du det er heilt greit å mokke ned ein person i det du kallar "sjølvforsvar", dersom du trygt kan kome deg vekk frå situasjonen utan at denne eskalerer? Tenk fornuftig no.

Lenke til kommentar
Okay, typisk Norsk lov mao. Jeg hadde blitt stemplet som en kriminell av politiet hvis JEG hadde blitt angrepet av en person å slått igjen i "selvforsvar". Go figure :roll:

Slik er loven utformet generelt i den vestlige verden. Om ditt verdisyn ikke stemmer med dette, så får du bare ta det til etterretning at verden ikke er enig med deg.

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg hatt strafferett ennå. Men jeg mener å huske noen bevingede ord: "Flugt er det motsatte av forsvar, og til feighet er ingen forpligtet." Jeg ser ikke helt hvorfor det skal være ulovlig å forsvare seg mot et angrep bare fordi en kunne stikke av istedet.

 

En annen sak er at dette mest minner om en alm. slåsskamp heller enn selvforsvar.

 

Men er det ikke forresten noe som heter provokasjon og berettiget harme?

 

En må vel skille mellom det strafferettslige og det erstatningsrettslige. Uansett om den angivelige nødvergehandling var lovlig eller ikke, er det ikke gitt at fyren i 40-årene har krav på erstatning, og iallfall vil avkortning og evt. lempning være aktuelt.

Endret av frevild
Lenke til kommentar
Det er ikke selvforsvar i noe tilfelle.
Selvsagt er det det. Hvis noen angriper deg, har du rett til å forsvare deg.

 

Har du moglegheit til å kome deg unna, kan du ikkje med loven i hand påberope deg noko sånt gitt.

Og til JimRamse - du argumenterer jo for å kunne slå ein person berre fordi han har slått deg. Korleis vil du legitimere dette? Synes du det er heilt greit å mokke ned ein person i det du kallar "sjølvforsvar", dersom du trygt kan kome deg vekk frå situasjonen utan at denne eskalerer? Tenk fornuftig no.

 

Skjønner godt hva du mener, men NEI jeg hadde ikke løpt unna hvis en type kom opp til meg slang masse dritt, å så dro til meg uten grunn. Får jeg en på trynet helt uten grunn, da slår jeg igjen.

 

Å til Alastor. Nei mulig verden ikke er enig med meg. Jeg svarer bare ærlig på hva jeg hadde gjort. Det er klart, hadde det vært en drit full person, så hadde jeg nok ikke slått igjen. Hadde holdt å legge han i marka å be han roe seg hvis han ikke vil ha alvorlig juling.

 

Vil bare legge til at hvis du får en på trynet, så er å snu ryggen til ikke akkurat det lureste du kan gjøre. Å bli slått i bakhodet er MYE mer farlig enn å blir slått på trynet. Å for det andre, hvordan vet du at du kan løpe raskere enn han andre?

Lenke til kommentar

Dette var overhode ikke selvforsvar.

 

Mann: Kan du norsk eller"?

Ali: Selfølgelig kan jeg norsk

Mann: Ja, for er ikke mange av dere pakkiser som kan norsk

 

Ali:Om du spør om juling kan du spørre rett ut istedenfor å hinte til det

 

Flere som ser hva Ali, gjorde feil? :nei:

 

Ali burde prøvd dette

 

Mann: Kan du norsk eller"?

Ali: Selfølgelig kan jeg norsk

Mann: Ja, for er ikke mange av dere pakkiser som kan norsk

Ali: Det kan godt hende, men jeg prøver så godt jeg kan.

 

Så burde Ali evaluert situasjonen, ser Ali at han er ute etter bråk burde han si:

Ali: Men jeg må nesten gå nå, skal spise. Ha en fin kveld da.

 

Da hadde han mest sannsynlig unngått bråk.

 

Funker ikke det, burde han løpe. Funker ingen av delene, og han blir angripet, og prøver å forsvare seg.

 

DA KALLES DET SELVFORSVAR.

Lenke til kommentar

Sap15, det synes jeg er urimelig. Jeg kan ikke forstå hvorfor man skal kreve slik unnfallenhet og - ja, rent ut - feighet som du beskriver. Man må kunne ta til motmæle til slikt pøbelsnakk, og skal jeg tippe, vil jeg rent intuitivt si at man nok har en viss rett til å slå tilbake uten å risikere hverken straffansvar eller erstatningsansvar. En slik rett bør iallfall anerkjennes, spør du meg, dog selvsagt innenfor visse grenser; hvorvidt dette konkrete tilfellet er innenfor de rettslige grenser som måtte finnes, vet imidlertid andre bedre enn jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...