Gå til innhold

8 megapiksler fra Nokia?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hahahaha! Den var driit stygg! :p

Men 8megapiksler er jo ikke dårlig da, for Nokia å være...

 

8 megapiksler er ikke "dårlig" for noen mobilprodusent å være. Men på bildet ser det ikke mye ut som 8. Det kan stå 6, men faktisk tror jeg mest på at det står 5.

 

Men drit i megapikslene. De er ikke verdt en dritt om bildebrikken og objektivet er crap. Spennende å se, men vil heller se en TS-modell snart.

 

EDIT:

hernil slo meg på målstreken. Godt vi er enige.

Endret av ..Bjørnar..
Lenke til kommentar

Tall selger på ulike typer elektriske varer og artikler, man lærer at enten skal tallet være høyest mulig eller så lite som mulig.

 

Så et vanlig digitalkamera som har 5 MP (megapixler) og knallgod optikk og brikke vil knapt selge ved siden av et digitalkamera på 15 MP som har elendig opptikk og brikke.

 

For noen år siden så var det mer sammenheng mellom MP og den øvrige kvalitet i et vanlig kamera, og da var det et poeng å kunne få MP nok til f.eks. A4 utskrift i ok kvalitet. I dag er situasjonen en annen optikk og brikke henger ikke med på de høye MP tallene.

 

Jeg kjenner folk i dag som har mobil med 5 MP kamera, og da er fornøyd med at man ikke trenger å kjøpe et digitalkamera, siden mobilkameraet har 5 MP.

Tviler heller ikke på at mobilselgere klarer å lirke av seg at ved kjøp av mobil med så bra kamera som 5 MP, trenger man ikke noe eget gigitalkamera.

 

Folk er uvitende om at et vanlig nytt digitalkamera på 5 MP til kr 800 (f.eks. Nikon Coolpix L) slår et mobilkamera på 5 MP langt ned i støvlene. -Eller at et 3-4 år gammelt bruk digitalkamera er bedre. (vel og merke av kjente modeller og ikke "skrot" som Aiptek, Advent osv.)

 

Det er tragisk at noen velger å la mobilkamera erstatte et digitalkamera i dag.

Hittil så er et mobilkamera ikke en erstatning for selv et billig vanlig digitalkamera fra kjent produsent.

 

De som mener at at mobilkamera kan erstatte et digitalkamera, kan ikke ha prøvd et ok digitalkamera selv...

 

-Men, bevares mobilkamera har blitt veldig bra, men er fremdeles langt bak et ordinært kamera. -Og mobilkamera kan gi mulighet for å ta bilder i situasjoner hvor man kanskje ikke har med et kamera.

 

Hadde elektronikkverden vært så enkel at tall på ett område avgjorde kvaliteten, så hadde det jo vært en fryd i finne fram i varer.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Har støtt på mer enn 1 person som fnyser når jeg forteller at forlovedens Nikon D50 speilrefleks har 5 mpix oppløsning. "Det har mobilen min også" lirer de av seg. Da liker jeg å huke frem et Canon Ixus II med 2 mpix oppløsning jeg har tilgjengelig. Så blåser de opp de sinnsykt blasse og stygge bildene sine, med violet-shade, utvaskede hjørner og totale mangel på detaljer. 2 mpix Ixus II gjør jobben mange ganger bedre, og det begynner å trekke godt på årene nå! Da er det nesten bare flaut på deres vegne å vise dem hva D50 faktisk kan bruke 5 mpix oppløsning til..

 

Min kommende N82 kommer til å fungere som et tredje kamera her i huset.

 

1. Nikon D50

2. Sony DSC-W17 -> 7,2mpix. Den oppløsningen er brukt 1 gang for å lage en wallposter.

3. Nokia N82

 

Mobilkameraer er latterlige per i dag, og i forhold til et respektabelt kompaktkamera kommer det heller ikke til å kunne hevde seg i løpet av 2008. Det er mitt stalltips.

Lenke til kommentar

Var det ikke Nokia selv som gikk ut å sa noe sånt som:

"Mobilprodusenter må begynne å fokusere på bedre optikk og ikke flere megapiksler, det er holder med 5.0MP på en mobiltelefon, det er optikken som må forbedres"..

 

Var noe ikke akkurat sånn, men samme poenget da :p

 

Selv syntes jeg den slettes ikke så stygg ut, kan være interessant den der :)

Men nå er det ikke bare kamera med mest mulig megapiksler jeg ser etter i en mobiltelefon da :p

Lenke til kommentar
Mobilkameraer er latterlige per i dag, og i forhold til et respektabelt kompaktkamera kommer det heller ikke til å kunne hevde seg i løpet av 2008. Det er mitt stalltips.

 

Mobilkameraene kommer seg, så absolutt.. Men prisen på kompakt og speilrefleks kameraer daler også.

Så da må du velge mellom to ting:

 

#1: Mobil til 3'000+ for å få et ikke mer enn akkurat brukanes 5.0MP kamera

#2: Kompakt kamera til 1'500kroner som er vesentlig bedre enn mobilen..

 

Hadde mobilkamerane vært på dette nivå for fire år tilbake, så kunne mann vurdert et mobilkamera på linje med kompakt kamera. Men nå har det seg også slik at de dedikerte kameraene utvikler seg litt de og ;)

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
slutt med megapixeljaget og jobb med resten av kameraet. har de ennå ikke forstått at pixler ikke avgjør bildekvaliteten? :hmm:

Det ser ut som optikken er mer plasskrevende enn før og frontlinsa er større enn noen gang før. Det kan tyde på at optikken er langt bedre enn før og forhåpentligvis er det støttet med både optisk zoom (2-3x) og en relativt stor bildebrikke. I så fall kan trolig den nye mobilen, om den noen gang blir realisert, bli en meget god kameramobil. Merk at jeg ikke legger noe av æren for bedret kvalitet på megapixlene. Tvert i mot tror jeg det kunne blitt ennå bedre med samme sensorstørrelse og færre megapixler. 2-3 megapixler kan trolig være teknisk best, men blir dessverre neppe noen storselger. Forståelig nok velger Nokia det som selger best fremfor det som gir best bilder.

 

Hvis det kommer ut så hadde det vært gøy å teste det mot mitt 4 år gamle 3 megapixel digitalkamera (Canon powershot A70). Jeg tror det gamle digitalkameraet slår mobilen på bildekvalitet men det hadde jo vært gøy å sammenlignet for å se om jeg har rett eller feil.

Lenke til kommentar

Dette blir mye som klokkefrekvens på prosessorer.

 

De som ikke har mye "peiling" tror jo at en Pentium 4 3.4GHz gruser en Core 2 Duo 2.4GHz.

Det sier seg selv, da den ene er på hele 3.4GHz og den andre bare 2.4GHz..

 

Jeg forstår hvorfor de blir forvirret, men det er jo så langt ifra sannheten som du kan komme.

Klokkefrekvens er bare en brøkdel av en prosessor, det er arkitekturen bak som gjelder..

 

Blir på en måte det sammen med kameraer, det optikken bak pikslene som gjelder.

Lenke til kommentar
Har støtt på mer enn 1 person som fnyser når jeg forteller at forlovedens Nikon D50 speilrefleks har 5 mpix oppløsning. "Det har mobilen min også" lirer de av seg. Da liker jeg å huke frem et Canon Ixus II med 2 mpix oppløsning jeg har tilgjengelig. Så blåser de opp de sinnsykt blasse og stygge bildene sine, med violet-shade, utvaskede hjørner og totale mangel på detaljer. 2 mpix Ixus II gjør jobben mange ganger bedre, og det begynner å trekke godt på årene nå! Da er det nesten bare flaut på deres vegne å vise dem hva D50 faktisk kan bruke 5 mpix oppløsning til..

Jeg sammenlignet nylig fire kameraer med det samme motivet for å demonstrere kvalitet:

 

Nokia 6300, 2 megapixler

Canon Powershot A70, 3 megapixler

Canon Powershot A540, 6 megapixler

Canon EOS 300D, 6 megapixler

 

A70'en grisebanket ikke uventet bildekvaliteten til Nokiaen noe så vanvittig. A70'en og A540'en hadde ganske lik bildekvalitet. A540'en hadde ikke merkbart bedre bildekvalitet som antall megapixler kanskje indikerer for noen. Derimot ga ikke uventet 300D godt merkbart bedre bildekvalitet enn de to kompaktkameraene.

 

RamGuy: Størrelse på optikken har en sterk sammenheng med størrelsen på bildebrikken. Størrelsen på bildebrikke og optikk er og vil alltid ha avgjørende betydning for bildekvaliteten. Speilreflekskameraer er mye større enn kompaktkameraer og sistnevnte er mye større enn mobilkameraer. Således kan man stadfeste at speilrefleks alltid vil gi mye bedre bildekvalitet enn kompaktkameraer og kompaktkameraer alltid vil gi mye bedre bildekvalitet enn mobilkameraer.

Lenke til kommentar
Hadde jeg fått et kompaktkamera, (ca som ixus eller litt mindre) som det gikk an å ringe og sende sms med, så hadde jeg kjøpt det tvert!

Hvis vi tar utgangspunkt i Ixus II og tenker oss at vi skal ha inn mobilfunksjonalitet, tastatur, høytaler, mikrofon, brikke for blåtann, prosessor for spill og programmer, større batteri for å gi batterikapasitet til telefondelen også, litt større skjerm osv så ender du opp med en kameramobil som er å regne som en mursteinstelefon. Ixus II er allerede uten mobilfunksjoner betydelig større enn telefoner.

 

Bredde: 56 mm (mobiler bruker å være rundt 45 mm)

Lengde: 85 mm (mobiler bruker å være rundt 90mm)

Tykkelse: 24 mm (mobiler bruker å være rundt 15 mm)

Volum: 114 cm3 (mobiler bruker å være rundt 61 cm3)

Vekt: 189 gram (mobiler bruker å være rundt 100 gram)

 

Bilde av en Ixus II

 

Ellers så er det verd å merke seg at de kompaktkameraene som er veldig tynne og små også er de med dårligst bildekvalitet. Størrelse og kvalitet har en klar sammenheng.

Lenke til kommentar

jaha? så nokia har begynt å lage kameraer med mobiltelefoni? IKKE imponerende. Vi trenger ikke flere megapiksler! Den gangen jeg skal dekke stueveggen med et personlig bilde, skal jeg spandere på meg et ordentlig kamera, med at DET skjer er lite trolig. Jobb med resten av kameraet.

 

PS: autofokus burde FOR LENGST(!!!) vært standard i samtlige mobiltelefonkameraer!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...