Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ipod i bilen - FM-sender versus "kassett" med minijack.

Swifty

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Litt usikker på om dette er rett plass å poste,men fant ikke noe bedre plass....

Planen er å koble ipod til i bilen.

Enten med FM sender eller en slik kassett med ledning.

Spørsmålet er vel egentligt hvor mye lydkvalitet som går tapt i FM senderen....

Vurederer disse to: Holder og Ledningen.

Når Ipoden står i holderen vil den da bli drevet av bilbatteriet, eller vil strømmen til denne bare bli brukt i selve FM senderen?

Hvilke lydkvalitet kan jeg forvente av denne i forhold til FM sendere? bedre eller dårligere?

Endret av fredrik
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kvaliteten på sånne FM overføringer er veldig varierte

Men jeg har ingen erfaring med akkurat disse produktene

Det jeg ville gjort om jeg var deg, var å bruke en 1000-lapp på en ny spiller med RCA inngang, også kobla ipoden til via en sånn en, da får du en god del bedre lyd :)

Skrevet (endret)

Jeg bruker FM-sender til Ipod på jobben, og det er ingen problemer så lenge den ligger helt inntil radioen. Merker ikke noe lydtap. Den har bare noen få meters rekkevidde, så det er ikke noe ulovlig.

Men ja, nyere bilstereo har egen ipod-inngang for best mulig lyd.

Endret av Bytex
  • 2 uker senere...
Skrevet
Jeg bruker FM-sender til Ipod på jobben, og det er ingen problemer så lenge den ligger helt inntil radioen. Merker ikke noe lydtap. Den har bare noen få meters rekkevidde, så det er ikke noe ulovlig.

heter vell ikke ipod ingang men minijack 3,5mm

Skrevet

heter vell ikke ipod ingang men minijack 3,5mm

Javel? Nyere Pioneer-spillere kommer for eksempel med en egen utgang for en kabel man kobler rett i dataporten på en iPod, og derfra får tilgang til iPod fra spilleren.

Eksempler er DEH-P6900IB og AVH-P5900DVD (som forøvrig er helt konge med iPod koblet til).

avhp5900dvd_2_detailpage.jpg

Her har du en 5900DVD med iPod-grensesnitt.

Tråden flyttes forøvrig fra PDA-er og andre dingser til Bilstereo.

Skrevet

Har testet en FM sender fra IPOD, og den må være helt intill... ikke 1 meter avstand en gang. Med en gang jeg plukker den opp for å skifte sang blir det skurring. Når den er helt inntill er lyden kurant.

Skrevet

cdi200_ipod_medium.jpg

Slik ser Pioneer sin ut.

Trådstarter, jeg regner med jeg har forstått deg rett når jeg tror du har kassettspiller? I så fall ville jeg vært forsiktig med å forvente den altfor heftige lydkvaliteten, uansett løsning.

Skal jeg absolutt velge en jeg har mest tro på vil jeg si FM-sender. Der risikerer du vel mindre slitasje på utstyret som skal tolke signalene.

Skrevet (endret)

Ja, FM sender funker helt fint hvis den er nær radioen. På jobb har jeg den rett ved siden av radioen og den er ikke i bevegelse. Da funker det perfekt.

Endret av Bytex
  • 2 uker senere...
Skrevet

Ville heller brukt en tusenlapp (litt mer enn det det koster for en god FM-sender) på en grei Pioneer-spiller med IP-bus-utgang, da kan du kjøpe RCA-adapter (eller iPod-adapter, men det er tragisk dyrt) og koble den rett inn.

De spillerene som Fredrik viser til, med direkte iPod-styring begynner på rundt 2000, men da trenger du kun en kabel til 2-300 kroner utenom - i motsetning til de som benytter IP-bus-inngang som koster nærmere tusenlappen.

• 5 måneder senere...
Skrevet

Blåser litt liv i denne igjen jeg..

Jeg har en bil med integrert stereoanlegg, men uten aux-inngang. Alternativet må da bli en FM-sender for å få spilt av musikken fra iPod'en min på stereoanlegget.

Er det noen som har noe å anbefale av FM-sendere? Dersom den er spesielt tilpasset iPod så er det en fordel, men en FM-sender med vanlig inngang er også helt OK. Lyden er det viktigste..

Problemet med min bil er at 12V-uttaket er kronglete plassert. Faktisk å kronglete at dersom noe er plugget i der, blokkerer det for åpningen av "kjølerommet", hvilket er krise på lengre turer. Jeg er derfor ute etter en løsning som går på batteri (og da fortrinnsvis sitt eget og ikke stjeler strøm fra iPod'en). Dersom den kan gå på 12V også er det et pluss, men batteri er et krav.

Noen tips? På forhånd takk :)

• 1 måned senere...
Skrevet (endret)

Jeg har akkurat kjøpt meg denne FM- senderen fra DX: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.6929

Fikk den i dag, og jeg må si jeg er MEKTIG imponert. Til den latterlig lave prisen vet man ikke helt hva man kan forvente, men du verden så fornøyd jeg er! Etter litt leting etter en god frekvens er man klar. Lyden er helt fin når man har den i nærheten av radioen. Kunne ikke vært mer fornøyd!

Herregud, drøye 50 kroner for en FM- sender til ipod? Og gratis frakt? Skjønner ikke at folk kjøper seg dyre FM sendere når jeg fikk testet denne. MYE FOR PENGENE! ANBEFALES!

PS! Kan brukes enten med 12v strømtilkobling (som følger med) eller på ipoden's eget batteri. Fungerer altså uten strøm, så lenge du har litt på ipoden.

Endret av braxboy
Skrevet

De fleste nye biler har sitt egne fastmonterte anlegg - som ikke er lett (eller billig) å bytte ut med noe annet..

Skrevet (endret)

Jeg har denne http://store.apple.com/no/product/TF457VC/A?mco=14144E3F som trådstarter nevner i førstepost.

Har ikke merket noen problemer med denne. Aldri opplevd "radioskurr" med den samme hvor mye jeg har flyttet på den (men har den som regel plugget i sigarettenneren fremme på dashen da) Den dårlige kvaliteten er det (de sprengte)høytalerene i bilen som står for ;)

Forøvrig har jeg en kollega som kom over en genial adapter ting som han fikk montert inn slik at jacken (han hadde til vanlig mp3 spiller) lå ut i hanskerommet til sin mazda:

noe ala dette, selvom jeg ikke husker selger eller produkttypen spesifikt: http://cgi.ebay.com/Mazda-AUX-Auxiliary-ad...tem380049103008

Han brukte litt tid på det, men i etterkant kan han styre spilleren sin via kontrollene på multirattet i sin mazda 6. Spilleren ligger i hanskerommet. I følge ham var det flere modeller til alle mulige typer bilmodeller.

Det er iallefall noe jeg skal investere i ved nytt bilkjøp tenker jeg. Noen som vil ha en pent brukt Griffin iTrip? :tease:

Endret av MrLee
Skrevet
I følge ham var det flere modeller til alle mulige typer bilmodeller.
XCarLink... har både iPod-versjon og AUX/USB/SD-versjon... kobles til originalanleggets CD-skifterinngang og bløffer originalanlegget til å tro det er en original-CDskifter tilkoblet.

Ellers finnes det løsninger for det meste av original-anlegg uten å gå omveien om en FM-modulator... slikt har vi valgt å ikke markedsføre i det hele tatt. Ikke nok med at man skal komprimere bort 90 % av innholdet i en musikkfil, men så skal man høre på den via FM-båndets 50-16000Hz i tillegg?? Nei takk...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...