Gå til innhold

Poengsystem på innlegg, tråder, eller brukere


Poengsystem  

384 stemmer

  1. 1. Ønsker du muligheten til å gi karakter på innlegg?

    • Ja
      182
    • Nei
      179
    • Vet ikke/ingen formening
      23
  2. 2. Ønsker du muligheten til å gi karakter på tråder?

    • Ja
      224
    • Nei
      152
    • Vet ikke/ingen formening
      8
  3. 3. Ønsker du mulighet til å gi karakter på brukere?

    • Ja
      159
    • Nei
      216
    • Vet ikke/ingen formening
      9


Anbefalte innlegg

Et poengsystem kan funke hvis det legges opp riktig. Men man burde ikke kunne gi poeng til brukerne direkte synes jeg; er ingen som leser alle innleggene til én bruker for så å gjøre seg opp en mening om brukeren og så gi poeng. Det kan heller stå på profilen hvor mange poeng man har fått på innlegg/tråder man har postet.

 

Snorre hadde et godt poeng. +/- på innlegg vil ikke funke. Men hva med et system lignende dette:

 

Tråd: [ + God tråd ] [ - Unødvendig tråd ]

Innlegg: [ Takk! Du løste problemet! ] [ Takk for hjelpen! ]

(Hvis et innlegg får "Takk! Du løste problemet!" kan det komme et ikon eller *LØST* i trådtittelen.)

 

I profilen: Gode tråder: #, (eventuelt Dårlige tråder: #), Problemløsninger: #, Takk: #

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Karakterer på brukere er bare meningsløst. De kan være flinke til én ting, med rævva til noe annet. Skal brukeren har god eller dårlig karakter da? I tillegg får man fort venne-stemming og sånt tull. Hvis man vi sjekke ut en bruker, er det bare til å lese noen innlegg fra profilen til vedkommende.

Karakterer på innlegg er også ganske lite nyttig. Selvfølgelig finnes det mange gode innlegg på forumet, men jeg ser for meg at den blir en forbanna stor suppe av mye meningsløse greier. Det er bare et fåtall av trådene på forumet som er så store at det er vanskelig å finne de gode innleggene.

Karakterer på tråder er derimot litt mer fornuftig. Hvis en diskusjon utvikler seg fornuftig og belyser en sak fra mange reflekterte sider, kan det være nyttig å kunne finne denne i en oversikt over gode diskusjoner. De aller fleste sticky-trådene er også veldig gode tråder. Som oftest veldig informative.

 

Så for å slippe masse tull så synes jeg at det kun bør bli innført karaktersystem på tråder, hvis det i det hele tatt blir innført.

Lenke til kommentar

Nå kan det være tråder som inneholder masse rammel, men som har en post som gir en god løsning på problemet. Totalt er det en dårlig tråd med kun en god post av mange 100. Hvordan er det tenkt at slike tråder skal stjernesettes?

 

Synes heller man skal lage gode emnetitler og lage et system som gjør det lett å se om en tråd har en løsning eller ikke.

 

Nå finnes det selvfølgelig tråder som ikke handler om å få løst et problemer ...

Lenke til kommentar

Jeg stemte nei, nei, nei. Ikke noe behov for det egentlig, kan man bruke søkefunksjonen, så bruker man søkefunksjonen. Om man ikke klarer å bruke den, og ikke finner en tråd om lignende problem, så starter man en ny tråd. Ser ikke vitsen med et sånt system, og jeg ser kun ulemper, med at det blir litt for lett å misbruke, rett og slett.

Lenke til kommentar

Det vil bare bli rot. Sjansene for at et slikt system blir objektivt er mikroskopiske. Hvorfor trenger jeg å vite om noen brukere syns den ene tråden er elendig/bra, det kan jeg bestemme selv.

Det vil bare gjøre søking vanskeligere, man vil automatisk søke seg inn på de trådene med mange stjerner. De trådene vil ofte være tråder med omfattende diskusjoner, morsomheter ol. Tråden som ville fortalt hva du faktisk måtte gjort for å fjerne program X fra oppstarten (hypotetisk) ville du kanskje ignorert fordi den ikke hadde mange nok stjerner.

 

Kan se noen positive sider ved det, men de overskygges av de negative.

Endret av hernil
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Karakter givning av innlegg, og brukere kommer garantert til å bli missbrukt. Tenker da spesielt på fanboy kverulasjoner. Her kommer alle Sony fans til å gi Nintendo og MS fans dårlige karakterer og omvendt. Jeg ser ikke for meg at noe slikt kommer til å bli nyttig.

 

Dessuten tar det ikke så lang tid å lese noen linjer før man avgjør om innlegget er bra eller ikke.

 

Når det gjelder karaktergivning av tråder så er litt usikker, her kan det være greit å luke ut søppel fra skatt, men samtidig er jeg redd for at det kan oppstå fanboy-aktige tilstander. Så jeg er vel i grunn i mot et slikt karakter system.

 

I verste fall så vil disse karakterene bli en slags e-penisforlenger. Jeg synst vi har nok med den ene vi har.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nja til å rate tråder.

Ja til å rate innlegg.

Nei til å rate brukere.

 

Brukeren burde selv bestemme hvilke av trådene eller innleggene hanes/hennes skal kunne rates.

 

Det kan være veldig positivt i flere sammenhenger:

 

1. Om det f.eks er en screenshot post og man har lyst til å rate bildene folk legger ut.

2. Hvis det diskuteres ting som kan forbedres eller tips til funksjoner i et programm, OS eller på hw og forumsidene.

3.Får å vite troverdigheten i et innlegg.

- Om en skriver et innlegg som f.eks forklarer hvordan man skal gjøre en handling i et program eller OS.

- Om personen ikke aner hva han henne snakker om eller troller.

 

Det å få sortert innlegg etter rating hadde også vært genialt, spesielt i en lang tråd der mange snakker utenom tema så du kan få de relevante innleggene først, eller de innleggene som kan være mest til hjelp.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...