Gå til innhold

Bygg PC-en selv


Anbefalte innlegg

Bra dette kom opp, kanskje noen kan hjelpe meg.

 

Akkurat bygd opp en ny PC. Sitter og jobber litt med den nå.

 

Tingen er slik: Når jeg trykker på power knappen oppfører alt seg normalt og alle vifter starter.

 

MEN prosessorviften stopper etter en liten stund. Den tar liksom bare en "oppstarts-snurr" om jeg kan kalle det det. Noen som har peiling på hvorfor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
...angåande bruk av makt, så har eg opplevd fleire gonger at ein må presse rimelig hardt for å få putta nedi RAM-brikker. Ellers, på ein del CPU-kjølarar, må du faktisk presse hardt for å få ting på plass. Er lov å bruke makt under PC-bygging, så lenge den er brukt på riktig plass :)

 

Finfin artikkel nonetheless, trur nok det er mange som kvir seg unødvendig på å bygge PC sjølv. :)

 

hehe, så sant, så sant..

 

Har også opplevd det samme

Lenke til kommentar
Bra dette kom opp, kanskje noen kan hjelpe meg.

 

Akkurat bygd opp en ny PC. Sitter og jobber litt med den nå.

 

Tingen er slik: Når jeg trykker på power knappen oppfører alt seg normalt og alle vifter starter.

 

MEN prosessorviften stopper etter en liten stund. Den tar liksom bare en "oppstarts-snurr" om jeg kan kalle det det. Noen som har peiling på hvorfor?

det kan virke som om du har kobla den til feil kontakt eller at det er aktivrt noe i bios som stopper vifta fra å svive når cpuen er under en viss temp. amd kaller det cool&quiet, husker ikke hva intel kaller det.

 

start opp maskina og se om vifta begynner å snurre etterhvert. sjekk gjerne i bios, der har du vanligvis mulighet for å overvåke temperaturen, slik at du ikke risikerer å svi cpuen dersom vifta ikke starter i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Bra dette kom opp, kanskje noen kan hjelpe meg.

 

Akkurat bygd opp en ny PC. Sitter og jobber litt med den nå.

 

Tingen er slik: Når jeg trykker på power knappen oppfører alt seg normalt og alle vifter starter.

 

MEN prosessorviften stopper etter en liten stund. Den tar liksom bare en "oppstarts-snurr" om jeg kan kalle det det. Noen som har peiling på hvorfor?

det kan virke som om du har kobla den til feil kontakt eller at det er aktivrt noe i bios som stopper vifta fra å svive når cpuen er under en viss temp. amd kaller det cool&quiet, husker ikke hva intel kaller det.

 

start opp maskina og se om vifta begynner å snurre etterhvert. sjekk gjerne i bios, der har du vanligvis mulighet for å overvåke temperaturen, slik at du ikke risikerer å svi cpuen dersom vifta ikke starter i det hele tatt.

 

Takk for svar. Har koblet alt rett, litt vanskeli siden der står CPU_FAN der jeg skal koble den :) Den snurrer når jeg slår på og av maskinen. Skal teste å se om jeg kommer meg inn i bios for å sjekke. Kjølern føles i alle fall kald. Ikke så varm prosessor akkurat (E2140). Skal si ifra hva jeg kommer frem til.

Lenke til kommentar
Merk at du ikke MÅ bruke kjølepasta, men for best mulig kjøleytelse anbefaler vi det. I verste fall kan du bruke den medfølgende termiske pad-en - som gjerne medfølger boxed-kjølere, men ikke kom etterpå og klag på varm prosessor. Dersom du har seriøse planer om å overklokke, bør du uansett skifte ut "boxed"-kjøleren og bruke skikkelig pasta.

 

Dette bør omformuleres for å unngå misforståelser. Man MÅ bruke kjølepasta, enten den er forhåndspåført kjøleren eller innkjøpt separat. Intels boxed-kjøler kommer med kjølepasta påført - "thermal pads" duger neppe til moderne CPUer.

Så du mener at intel boxed-kjølerne (med thermal pads) ikke er gode nok for en uklokket cpu uten å bruke egen kjølepasta?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Det er ikke farlig i det hele tatt. Husker min første gang. Jeg hadde hjertet i halsen i det jeg skulle montere CPUen. Enda verre var det da jeg skulle trykke på PÅ-knappen. Men den startet og siden har jeg aldri vært redd. ;)

Lenke til kommentar
Det er ikke farlig i det hele tatt. Husker min første gang. Jeg hadde hjertet i halsen i det jeg skulle montere CPUen. Enda verre var det da jeg skulle trykke på PÅ-knappen. Men den startet og siden har jeg aldri vært redd. ;)

 

Hehe! Husker første gangen jeg skulle slå på min første hjemmebygde pc. Var livredd for at den ikke skulle starte. Så trykte jeg, ingen liv :ohmy: Sjekka kabler og knappen på psu'en. Prøvde på nytt og ingenting skjedde. Nå begynte jeg å bli redd :p Satt meg ned å skjønte ikke hva jeg skulle gjøre og etter ca 10 min så jeg at kabelen fra psu'en ikke var satt ned i støpselet :!:

 

Etter det fungerte alt fint :)

Lenke til kommentar
Det er ikke farlig i det hele tatt. Husker min første gang. Jeg hadde hjertet i halsen i det jeg skulle montere CPUen.

 

Vel, før i tida - og då tenker eg spesielt på Socket A-prosessorane til AMD som ikkje hadde varmespreder over kjernen slik som alle nye prosessorar har - då kunne du jo faktisk knuse kjernen ved feilaktig montering av kjølar :)

 

Sånn sett er det veldig lite som kan gå ille i dag. Så lenge du ikkje er full av statisk elektrisitet og behandlar komponentane litt forsiktig, er det igrunn veldig lite som kan skje :)

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar
Merk at du ikke MÅ bruke kjølepasta, men for best mulig kjøleytelse anbefaler vi det. I verste fall kan du bruke den medfølgende termiske pad-en - som gjerne medfølger boxed-kjølere, men ikke kom etterpå og klag på varm prosessor. Dersom du har seriøse planer om å overklokke, bør du uansett skifte ut "boxed"-kjøleren og bruke skikkelig pasta.

 

Dette bør omformuleres for å unngå misforståelser. Man MÅ bruke kjølepasta, enten den er forhåndspåført kjøleren eller innkjøpt separat. Intels boxed-kjøler kommer med kjølepasta påført - "thermal pads" duger neppe til moderne CPUer.

Så du mener at intel boxed-kjølerne (med thermal pads) ikke er gode nok for en uklokket cpu uten å bruke egen kjølepasta?

Nei, jeg bruker selv Intels boxed-kjøler på en overklokket CPU. Men den kommer altså med kjølepasta, ikke thermal pad. Thermal pads består av deformerbart plastmateriale (fx skumpute) innsatt med kjølepasta og brukes stort sett til kjøling av skjermkortminne og andre komponenter med lav effekt.

 

Grunnen til min bemerkning var at jeg mener at artikkelen kan misforstås dithen at man ikke trenger noe varmeledende materiale i det hele tatt. Man burde iallfall omformulere det til at man ikke trenger tredjeparts kjølepasta e.l.

Endret av jon67
Lenke til kommentar
Er egentlig dette armbåndet viktig? Har aldri brukt et slikt.

 

Jeg liker parallellen mellom antistatisk armbånd og bilbelte. Det går fint uten, men skjer det en ulykke går det galt. Slike armbånd koster ikke mer enn 50,- og det er ingen dyr pris for høyere sikkerhet.

 

Første gang jeg brukte et slikt armbånd under PC-byggingen koblet jeg den i en skjøteledning. Men denne skjøteledning var koblet i en stikkontakt som ikke var jordet. Gikk helt fint, men da var jo litt av vitsen med armbåndet borte. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...