Gå til innhold

Ny GeForce 8800 GTS snart klar


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-XHLacM
GTS1 og GTS2 som du beskriver her; er det 320MB - og 640MB versjonene eller 640MB og det nye GTS (som ikke er kommet enda)?

 

GTS1 er de gamle med 320 og 640 MB. De har de samme spesifikasjonene på hastigheter. Forskjellen er bare mengde minne.

 

GTS2 er den nye GTS'en som kommer snart. Det skal ha 1024MB. Jeg tipper det kommer utgaver med 512MB også, om ikke fra starten så i hvert fall etter hvert.

Så denne her og tenker at det først kommer en 512MB-versjon.

Den oppgraderte GeForce 8800 GTS-brikken blir dermed fabrikert med 65 nm-teknologi. Med 128 stream-prosessorer, 650 MHz kjernefrekvens og 512 MB GDDR3-minne på 1940 MHz effektivt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva gjør 8800 GTS 512MB spesiel?

 

kjernen baserer seg på 65nm teknologi.

PCIe 2.0 klar.

HDMI støtte.

PureVideo Gen2 støtte implementert.

128 streaming prosessorer.

970MHz GDDR3 Minne hastighet.

650MHz kjerne hastighet.

Max TDP på 140W.

 

Pris er estimert: US$299-349

 

 

Kilde:

http://www.digitimes.com/mobos/a20071127PD215.html

Endret av Fritz0r
Lenke til kommentar

Tida flyr. I dag har vi råe skjermkort med over 100 GB/s og råe PC'er med over 25 GB/s. Det er ikke mer enn 5 år siden de råeste skjermkortene hadde 20 GB/s og de råeste PCene hadde 3 GB/s minnebåndbredde. For 10 år siden hadde det råeste skjermkortet 1,6 GB/s og de råeste PCene 0,8 GB/s minnebåndbredde.

 

Så det er er egentlig bare å forvente at man får skjermkort med 1 TB/s minnebåndbredde om 4 år (2011). PCene er vel oppe i 50-100 GB/s på den tida.

Lenke til kommentar
Tri-SLI funker kun på grafikkortene med to SLI kontakter. Det blir en egen bro for Tri-SLI:

Javel...

Hvorfor trenger du to kontakter? Fordi Fudzilla og Se & Hør (The Inquirer) sier det??

Hvis du ser på dette bildet så ser du at du må ha tre kontakter får at alle kortene skal kunne ha kontakt med hverandre:

ti_file_9457_5000_5000_100.jpg

 

Har ikke hørt om at det funker med et en kontakts kort.

Endret av Håkki
Lenke til kommentar
Har ikke hørt om at det funker med et en kontakts kort.

SLI fungerer helt fint uten noen kontakt i det heletatt....

 

Hvis det blir slik at kun 8800GTX/Ultra støtter tri-SLI så er det kun noe som nVidia PR har bestemt... :( Er ingen teknisk grunn til at det ikke skal fungere med en kontakt (selv om 2 kontakter vil få litt bedre ytelse(bedre båndbredde))

Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt at folk mener at utviklingen skal gå saktere, det er jo åpenbart at man i det lange løp tjener på at hardware i rask takt blir bedre?

 

AtW

 

men i så fall så burde prisene ligge deretter når de slipper ut Ultra og har 8800GT i safen ett eller annet sted, klart til å slippes. Folk bruker 4-5k på Ultra i 1mnd (mye penger for nVidia), men så kommer dem og sier "HEY! vi har ett bedre kort, her, 8800GT, koster bare ca 2k".

 

Det er ikke noe problem med å utvikle ting heller, men hallo, ro ned prisene i så fall.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Skjønner ikke helt at folk mener at utviklingen skal gå saktere, det er jo åpenbart at man i det lange løp tjener på at hardware i rask takt blir bedre?

Skjønner egentlig ikke hvorfor det har vært noen tvil om dette. Svaret er jo helt åpenbart.

Lenke til kommentar

Er det noen som kan forklare meg grunnen til at man har hoppet litt mellom forskjellige minnemengder på 8800-serien? Gamle 8800GTS og 8800GTX har jo litt merkelige minnemengder (320/640 og 768MB), mens de nye kortene er tilbake på den gamle "standarden" på 256, 512 og 1024MB.

 

Og igjen: Jeg mistenker sterkt at nvidia har et eller annet nytt på lur siden de er nøler så veldig med å ta 8900-navet i bruk.

Lenke til kommentar

nVidia gir mye ytelse for pengene i disse dager, det er helt sikkert. Lurer på hvordan salget av 8800GT og kommende GTS påvirker ATI i disse dager? Er det bare jeg som sitter med et inntrykk av at de virkelig sliter med å holde følge ytelse og ikke minst salgsmessig?

 

ATi ville i så fall ikke være den første produsenten som har sluttet å produsere gaming-kort det siste tiåret.

 

3DFX gikk konkurs i 2000 og ble tatt over av nVidia

 

S3, Matrox og PowerVR sluttet med gaming kort, da de ikke klarte å holde tritt med ATi og nVidia.

Lenke til kommentar
nVidia gir mye ytelse for pengene i disse dager, det er helt sikkert. Lurer på hvordan salget av 8800GT og kommende GTS påvirker ATI i disse dager? Er det bare jeg som sitter med et inntrykk av at de virkelig sliter med å holde følge ytelse og ikke minst salgsmessig?

 

ATi ville i så fall ikke være den første produsenten som har sluttet å produsere gaming-kort det siste tiåret.

 

3DFX gikk konkurs i 2000 og ble tatt over av nVidia

 

S3, Matrox og PowerVR sluttet med gaming kort, da de ikke klarte å holde tritt med ATi og nVidia.

 

Det hadde vært virkelig trist. Har aldri vært noe særlig glad i å bruke ATI kortene selv, men det er uten tvil veldig viktig med konkuranse i toppen der.

Lenke til kommentar

Syns det er rart hvor fort folk glemmer at Nvidia var i nøyaktig samme posisjon som Ati er nå med fx 58-5900 korta(5800 ble jo kalt hårfønern som en intern nvidia spøk). Da hadde jo Ati 9700/9800 korta sine som var i en helt egen klasse, men Nvidia overlevde jo og kontra med gode kort etterpå.

 

Ati hadde også vel så gode kort som nvidia med x800 serien(de mangla ps 3.0) men 6xxx korta hadde så dårlig ytelse i de få spillene som kom med ps 3.0 når de var nye at det var waste å bruke. x1800 var dog en liten skuffelse når det ble så forsinket, og for deretter å bli kontret av 7800gtx 512MB. Men Ati kontret jo det med x1900 som var bedre, 7900 serien ble også slått av x1950.

 

Sum summarum idag er at x2900xt var kanskje en aldri så liten flopp alla 5800 pga for lite ytelse vs støy og varme. Men det kostet forholdsvis lite å kunne konkurrere med 8800gts 640 som det ble priset mot. 3850 er beste skjermkortet rundt 1000 kr, og 3870 ligger under 8800gt i pris og ytelse.

Endret av Onanias
Lenke til kommentar

Jeg er også redd for at ATI skal bli kjørt enda lenger grøfta enn de er nå av nVidia. I følge ytelsestester jeg har lest rundtomkring på nettet, så blir jo ATI sine toppkort gruset av nVidia sine. I og med sammenslåingen av AMD/ATI har tatt plass, har jeg en følelse av at ATI nå befinner seg i en økonomisk sårbar situasjon hvor de ikke har råd til å tape stort lenger.

 

Må inrømme at jeg er litt paranoid nå, men jeg er redd for at nvidia kommer til å ende opp med monopol på grafikk-fronten hvis denne trenden fortsetter (og da inkluderer vi ikke intels innebygde-løsninger til bærbare PC-er osv.). Det er jo litt morsomt å se tilbake i tid da Voodoo 3 var kongen på haugen, da noen spill hadde en egen api (glide) for nettop disse. Men dessverre forsvant disse fra markedet, som sikkert ikke var sunt for konkurransen.

 

Selv holder jeg meg til nVidia gfx-kort. Merket noen kompatibilitets problemer med mitt Radeon 9700 pro i forskjellige spill, som krevde en del konfigurering for å fikse. Nå sitter jeg med et GeForce 7600 GT, som snart må byttes ut (kanskje med 8800 GTS).

 

Jeg håper på det beste at ikke nVidia ender opp med monopol, og for meg virker det som 8800 GT/GTS kjører ATI enda lenger inn i grøfta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...