Gå til innhold

Ny GeForce 8800 GTS snart klar


Anbefalte innlegg

Vurderer nesten å invistere i nytt kort. Har den fobien av å kjøpe noe bra(dyrt) når jeg først er i geng. G9E kommer utpå nyåret så det frister det og, men hvis det blir dual chip så dråpper jeg det heller siden det blir mer stress med vk. Blir vel en G100/G10E i det hvis jeg årker å leve med x600eren min :S

 

Valgets kval og et stort luksus problem :hrm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Buhu :(

Jeg som var så dum og kjøpte et "gammelt" 8800 GTS for 2 500,- for litt over en måned eller to siden. Kunne jo spart mye på å vente litt, men neida...

 

Datautstyr, kvinnfolk og biler kommer ALDRI til å bli gode investeringer.

 

Når man har kjøpt seg noe nytt, må man slutte å se på specs og priser - og heller kose seg med ytelsen til det man har.

De fleste av oss har vel noen bomkjøp eller litt forhastede kjøp bak oss, det må vi nok leve med i fortsettelsen også. Jeg har ved etpar anledninger betalt blodpris for ny hardware, bare for å se den samme delen til halv pris etter en stund :)

Lenke til kommentar

Scenario 1: Jeg får tak i denne.

Scenario 2: Denne senker etterspørselen på 8800GT slik at jeg får kjøpt det.

 

Nå har jeg to uker på et 7300LE, og det er ulidelig å vente på og få spilt Crysis som ligger her på skrivebordet! :p

 

ENDRET: Bomkjøp gjør man vel egentlig aldri, kommer jo nye kort hele tiden. Om du er usikker, sammenlign din maskin med en til samme pris i Elkjøpkatalogen. Da blir du på godt humør (:

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar
Buhu :(

Jeg som var så dum og kjøpte et "gammelt" 8800 GTS for 2 500,- for litt over en måned eller to siden. Kunne jo spart mye på å vente litt, men neida...

 

Datautstyr, kvinnfolk og biler kommer ALDRI til å bli gode investeringer.

 

Når man har kjøpt seg noe nytt, må man slutte å se på specs og priser - og heller kose seg med ytelsen til det man har.

De fleste av oss har vel noen bomkjøp eller litt forhastede kjøp bak oss, det må vi nok leve med i fortsettelsen også. Jeg har ved etpar anledninger betalt blodpris for ny hardware, bare for å se den samme delen til halv pris etter en stund :)

Joa, men akkurat her så var det snakk om litt over en måned før prisen ble nesten halvert. Hadde det vært om en eller to måneder til hadde jeg ikke klagd. Men for all del, jeg koser meg med ytelsen idag, er bare litt surt å kjøpe katta i sekken for så å finne ut at det var en hund.

Lenke til kommentar

8800GTX og Ultra har nå enda 768MB minne og 384Bit minnebuss. Så det spørs jo på høye oppløsninger med AA hva som yter best av 8800GTX/Ultra og 8800GTS. 8800GT gjør det elendig i f.eks Crysis på 1600x1200 med alt på high. Her gjør GTX og Ultra en mye bedre jobb.

 

Edit: Jeg har sittet på et Club3D 8800GTX som jeg kjøpte rett etter nyttår hos masterit.no (Tror jeg det var) for 3995,-. Og dette vil jeg kunne sitte på enda en laaang stund. Men det er klart at de som har kjøpt GTX/Ultra og gamle GTS for bare kort tid siden har kanskje ikke gjort så veldig bra kjøp. Men jeg synes da i alle fall at GTX/Ultra har sin fordel med minnemengde og båndbredde. Verre for de som har kjøpt gamle GTS. Spes. versjonen med 320MB RAM.

 

Gamle GTS blir dog meget bedre med litt klokking. Disse klokker vel ganske bra. Så jeg vil ikke si det er noen katastrofe for de som har vært sent ute med disse kortene uansett.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar
Men et lite spørsmål. er det slik at mye grafikkminne gir muligheter for å kjøre bedre i høye oppløsninger? altså hvis jeg bruker å kjøre 1280x1024 burde 512mb versjonen holde i massevis?
512MB holder greit til 1920x1200 med 4xAA i nye spill, men minnebåndbredden er derimot viktigere. Hittil har jo 8800 GTX og Ultra vunnet mye i den oppløsningen og høyere grunnet bred minnebuss (384 bit) kombinert med høye minnehastigheter (1,8 og 2,16GHz). Gang sammen tallene for bredden på minnebussen og hastigheten så får man minnebåndbredden. Ultra har 2,16GHz * 384 bit / 8bit/byte =~104 GByte/s minnebåndbredde. Den nye 8800 GTS'en får en smalere minnebuss og lavere hastighet: 256bit og 1,92 GHz. Det gir en lavere minnebåndbredde på ~62 GB/s og dermed trolig dårligere ytelse i høye oppløsninger enn Ultra.

 

Vil det være bedre en ultra?

En kjapp sammenligning av egenskaper:

 

8800 GTS1 fillrate: 24 Gpixel/s shader: 115 Gshades/s båndbredde: 64 GB/s effekt: 108 W

8800 GTS2 fillrate: 42 Gpixel/s shader: 208 Gshades/s båndbredde: 62 GB/s effekt: 140 W

8800 Ultra fillrate: 40 Gpixel/s shader: 192 Gshades/s båndbredde: 104 GB/s effekt: 175 W

 

Alle tall er avrundet til nærmeste heltall for å gjøre det lettere å lese.

 

8800 GTS2 vil trolig yte litt bedre i 1600x1200 og lavere oppløsninger enn 8800 Ultra i nye spill.

 

Helt enig der. Det skulle vært en eller annen form for garanti mot slikt. :D

Jeg kan gi deg en garanti mot at skjermkortet ditt rykker ned på rangstigen. Blir det forbikjørt får du et bedre kort.

Du skal få garantien billig hos meg, kun 5000 kr i halvåret (per skjermkort). :p

Lenke til kommentar
jeg syns i det hele tatt at det hele er latterlig. Det kommer en "GT" versjon som på nesten alle måter like bra som ett kort som kom 2-3 uker siden og koster halvparten? Hva pokker? Det er ultra bra nyheter for kjøpere som skal ha ny hw, men for de som har nettopp kjøpt ferske GTX/Ultra føler seg max snurt. Dette er tåpelig taktikk fra nVidia med tanke på forbrukere, men genial idè for dem selv (de tjener jo "ultra"fett pga Ultra salg).

 

Jeg kan godt kjøpe Ultra-kortet ditt for en 12-1500 kroner!

 

Før du går helt av skaftet, det var en spøk! ;D

 

Problemet med nye hardware-kjøp for tiden, er at det er vanskelig å bestemme seg. Jeg har allerede bestemt meg etpar ganger allerede, og så kommer det enda noe nytt. Først skulle jeg ha 8800GT, så en klokket 3870, deretter en 3870x2 når den kommer, og nå melder jammen en oppgradert 8800GTS seg på i løpet også...

 

Det blir spennende å se litt reviews etterhvert.

 

Jeg har (u)heldigvis ikke en Ultra, men har kjøpt en laptop med 8600M GT 256MB kort. Nå som 8800GT er ute føler jeg meg småsnurt, fordi det kommer garantert en 8800M GT til bærbare. Irri så det holder, siden jeg har faktisk tatt opp lån for den bærbare. Nå er ikke det sikkert at Dell vil kunne oppgradere den, og at prisen ikke kommer til å bli "stupid".

Lenke til kommentar
MrLeftfield: Ikke for å være frekk men ..
Datautstyr, kvinnfolk og biler kommer ALDRI til å bli gode investeringer.

Geforce 8800M GTS og GTX ble lansert for åtte dager siden.

 

Sjekk om du kan oppgradere maskina selv. Altså om den har skjermkoret som MXM-modul.

 

joda, jeg vet det, men det forandrer ikke det faktum at det er surt :p

 

Men (la oss si at) selv om jeg har en riktig MXM modul, så er det ikke til å få tak i selv. Så vidt jeg vet så selges ikke M-versjoner løst, de kommer kun som "bundle" med bærbare :p Det for det første. For det andre, så tror jeg at 8600M er MXM2 mens 8800M er MXM3 eller 4, så jeg er nok kjørt der. *spare til stasjonær quadcore med 8800GT SLI*

 

edit: kjapt fant ut på google at 8800M GT skal være MXM-II, noe som betyr at nåværende 8600M GT folk burde klare å oppgradere til nyeste 8800-babien ;) (med mindre PSU kommer til å argumentere imot det)

Endret av MrLeftfield
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
8800 GTS1 fillrate: 24 Gpixel/s shader: 115 Gshades/s båndbredde: 64 GB/s effekt: 108 W

8800 GTS2 fillrate: 42 Gpixel/s shader: 208 Gshades/s båndbredde: 62 GB/s effekt: 140 W

8800 Ultra fillrate: 40 Gpixel/s shader: 192 Gshades/s båndbredde: 104 GB/s effekt: 175 W

GTS1 og GTS2 som du beskriver her; er det 320MB - og 640MB versjonene eller 640MB og det nye GTS (som ikke er kommet enda)?

Lenke til kommentar
GTS1 og GTS2 som du beskriver her; er det 320MB - og 640MB versjonene eller 640MB og det nye GTS (som ikke er kommet enda)?

 

GTS1 er de gamle med 320 og 640 MB. De har de samme spesifikasjonene på hastigheter. Forskjellen er bare mengde minne.

 

GTS2 er den nye GTS'en som kommer snart. Det skal ha 1024MB. Jeg tipper det kommer utgaver med 512MB også, om ikke fra starten så i hvert fall etter hvert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...