Gå til innhold

XP dobbelt så rask som Vista


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
De som har forsøkt å kjøre Vista med 1GB RAM skjønner at denne "testen" er søppel, særlig hvis du har forsøkt å kjøre XP med 1GB RAM.

 

2GB RAM er minimum for Vista, 4GB er å anbefale. Du bil merke forskjell i Office ved å gå fra 4GB til 8GB RAM i Vista.

 

Ved 8GB RAM har ikke XP store muligheter lenger. Linux, ja det er helt annen historie.

 

Det folk flest ikke skjønner er at en programmerer kan lage ett enkelt program og det tar gjerne 20megabyte harddisk plass. Skjønt en god programmerer kan lage ett programm som utfører, gjør alt på samme måte, bare at det er gjerne 10 ganger (uten overdrivelse) kjappere, samt tar gjerne ikke mer enn noen få KBytes istedet.

 

Vista er ikke bare fullt opp av unødvendig skit det er også dårlig gjennomført.

 

At jeg skal trenge 8GB ram for å kjøre Office, er sannsynligvis det mest idiotiske/latterligste tech babbelet jeg har hørt hittil i år. Gratulerer!

 

Han sa aldri at du trengte å ha 8gig med ram for å kjøre office han påpekte berre at vista kom sikkert til å utnytte de 8gig med rammene bedre en xp.

 

Du trenger ikke mer enn 1GB for å kjøre office i Vista. Egentlig ikke mer enn 900MB, da ett integrert gfx spiser 128mb ram.

 

XP kan ikke nyttegjøre mer enn 4gb ram, og kan kjøre office helt fint med 256MB ram.

 

Jeg merker en stor forbedring fra 4gb til 8gb i Vista 64-bit. Jeg snakker her om office og programering bruk. Dette er min krystallklare opplevelse. 2gb til 4gb er en klart større forbedring, og 1gb til 2gb er som natt og dag.

 

8gb ram koster 1500Kr. Denne minnedebatten er død når denne prisen er halvert eller mer. Vista våkner skikkelig til liv ved 8gb. Akkurat som minne anbefalingen til XP som startet med 128MB, så vil Vista bevege seg mot 8gb. Da er XP død.

 

Jeg benytter xp daglig med 4gb, og det er en stor skuffelse hver gang.

 

Dette er nok litt forrut for sin tid, akkurat som 1-2gb var for XP da det ble lansert. Ville sikkert bli kalt idiot, latterlig, og bablete da også.

 

En ill-tempo-gigante-pc med Vista og 2gb ram er, slik jeg opplever vista, bare tull. 4GB er minimum for god arbeidsflyt.

Lenke til kommentar
Den logikken får jeg ikke til å stemme. Kan du forklare hvorfor mener du disse testene viser ganske lite? Og ikke minst, hvorfor åpning av programmer skal ha mer å si enn kombinert bruk av flere programmer i MSofficepakken, inkludert oppstart og andre arbeidsoppgaver?

 

Du kan lese mer om testmetodikken her og her. Noe av det morsomme er at du argumenterer for at åpning av et program er en bedre ytelsetest enn grundig testing av både åpning, lukking og mange vanlige arbeidsoppgaver i flere av de relevante programmene. Det var nettopp slik simpel åpne-lukke-testing Microsoft beskyldte testeren for å gjøre og at testen var ugyldig siden den var for simpel. Nå argumenterer du for at den metoden begge sidene er enig om er elendig, er bra.

 

 

Simen, prøv å ta poenget mitt. At dagligbruken til de aller fleste blir en bedre opplevelse enn vanlig er mye viktigere enn hva en test kan si. Jeg vil faktisk gå så langt at ved å bare gi en illusjon om at et operativsystem er raskere er bedre enn om at et operativsstem var litt raskere. Jeg sier ikke at det er slik med xp vs vista, men bare for å understreke poenget mitt.

 

Jeg, min bror og venner av meg opplever Vista som raskere, stiligere og bedre.

Mitt første møte med vista var sammen med en venn i februar og vi kunne ikke si annet en wow når vi så hvor raskt programmer startet selv mens maskinen ikke var ferdig startet.

 

Så kom med benchene dine og kos deg i xp, jeg er ung og åpen for forandringer!

Lenke til kommentar

"Jeg er ung og åpen for forandringer" Er det beste eg har hørt i hele tråden, som eg nevnte før simen1 "liker du det ikke, ikke bruk" og slutt å kom med din negativ holdning. Ser ut så du har en månedlig syklus hvor du forandre på hva du skal klag på, før var det microsoft i helhet og at linux og alt var så mye bedre, no er det at xp er så mye bedre en vista. Bra jobba, mye til moderator :roll: En aturitiet person har ikke mening den berre følger regler, kanskje du burde bli en vanlig bruker igjen siden det passer deg mye bedre.

Lenke til kommentar
Vista Ultimate fullversjon koster jo ca. 4.500(!)...
Seriøst? :ohmy:

Prisguiden: Microsoft Windows Vista Ultimate Engelsk Fullversjon.

Billigst: 4223 kr, komplett: 4675 kr, dyrest: 4833 kr.

 

Prisguiden: Microsoft Windows Vista Ultimate Norsk Fullversjon.

Billigst: 3995 kr, komplett: 4595 kr, dyrest: 4699 kr.

 

I tillegg bør man plusse på minst 300 kr for 2GB ram hvis man velger Vista.

Da er vi oppe i ca 4300 - 5100 kr. Hvis man ikke kan/vil bruke DDR2-667 så blir det dyrere. Særlig om man må oppgradere selve maskina for å få lagt til mer minne, noe som gjelder mange bærbare med DDR-minne. Skal man bruke "Aero" så adderer det ytterligere på maskinkravene.

Du må kanskje ut med litt ekstra penger for Vista og "ekstrautstyr". (Aero kjører utmerket på selv de billigste skjermkortene på markedet, (ja til en viss grad naturligvis) så jeg ville ikke satt det som noen ekstra kostnad)

 

Men som sagt, så har man ikke råd så har man ikke råd, og til de som ikke gidder bruke penger på PC, så kan sikkert linux være et OK alternativ. Og for de som faktisk har råd så er det altså et utmerket operativsystem som går glatt, ser flott ut, og er meget responsivt.

(om microsoft har brukt lite tid på kodingen, eller om det er dårlig kodet bryr de fleste seg lite om så lenge maskinen flyter godt, noe den faktisk kan gjøre på bedre maskiner)

Lenke til kommentar
De som har forsøkt å kjøre Vista med 1GB RAM skjønner at denne "testen" er søppel, særlig hvis du har forsøkt å kjøre XP med 1GB RAM.

De som har forsøkt å kjøre bil med 150 kW motor og en tilhenger med 6 tonn stein og sammenlignet med en lett bil med 150 kW motor og uten tilhenger vet at den bilen med den tunge tilhengeren går i sirup i forhold til lette bilen uten tilhenger. Poenget er: Hvorfor drasse på et tungt lass stein når det går så mye lettere og bedre med en lett og kjapp bil? Hvorfor drasse på en overvektig treg Vista når man like gjerne kan bruke lette og kjappe XP? Klart man kan motvirke det ved å oppgradere bilen til en V8'er på 5 liter og pøse på med drivstoff for å motvirke problemet, men det kan man jo også gjøre med den lette bilen ;) Pøs på med noen GB ram, flere prosessorkjerner og raskere harddisk til XP og det vil rase av gårde ennå kjappere enn før.

 

 

Pga dx10 for gamere feks, og nei xp klarer ikke å utnytte hardwaren like bra så vista når en passere feks 4gig med ram.

Lenke til kommentar
"Jeg er ung og åpen for forandringer" Er det beste eg har hørt i hele tråden, som eg nevnte før simen1 "liker du det ikke, ikke bruk" og slutt å kom med din negativ holdning. Ser ut så du har en månedlig syklus hvor du forandre på hva du skal klag på, før var det microsoft i helhet og at linux og alt var så mye bedre, no er det at xp er så mye bedre en vista. Bra jobba, mye til moderator :roll: En aturitiet person har ikke mening den berre følger regler, kanskje du burde bli en vanlig bruker igjen siden det passer deg mye bedre.

 

Klarer du ikke å komme med saklige argumenter, og føler du må ty til personkarakteristikker istedet, så kan du like gjerne la være å komme med posten. Slikt er bare forsøplende.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
"Jeg er ung og åpen for forandringer" Er det beste eg har hørt i hele tråden, som eg nevnte før simen1 "liker du det ikke, ikke bruk" og slutt å kom med din negativ holdning. Ser ut så du har en månedlig syklus hvor du forandre på hva du skal klag på, før var det microsoft i helhet og at linux og alt var så mye bedre, no er det at xp er så mye bedre en vista. Bra jobba, mye til moderator :roll: En aturitiet person har ikke mening den berre følger regler, kanskje du burde bli en vanlig bruker igjen siden det passer deg mye bedre.

 

Klarer du ikke å komme med saklige argumenter, og føler du må ty til personkarakteristikker istedet, så kan du like gjerne la være å komme med posten. Slikt er bare forsøplende.

 

AtW

 

Det samme gjelder din "buddy" simen1 så slike innleg så dine er av samme type, hykler.

 

Og det er saklige argumenter, les før du dømmer.

 

Unge folk eller folk så er åpen for forandringer så sitter på bra maskinvare og har lyst å utnytte dx10 går for vista feks.

Liker du det ikke, ikke bruk det er jo 100% saklig. Er så simpelt så det, finn deg noe DU har lyst å bruk feks linux eller xp eller OSX.

Endret av Unreal_
Lenke til kommentar
"Jeg er ung og åpen for forandringer" Er det beste eg har hørt i hele tråden, som eg nevnte før simen1 "liker du det ikke, ikke bruk" og slutt å kom med din negativ holdning. Ser ut så du har en månedlig syklus hvor du forandre på hva du skal klag på, før var det microsoft i helhet og at linux og alt var så mye bedre, no er det at xp er så mye bedre en vista. Bra jobba, mye til moderator :roll: En aturitiet person har ikke mening den berre følger regler, kanskje du burde bli en vanlig bruker igjen siden det passer deg mye bedre.

 

Klarer du ikke å komme med saklige argumenter, og føler du må ty til personkarakteristikker istedet, så kan du like gjerne la være å komme med posten. Slikt er bare forsøplende.

 

AtW

 

Det samme gjelder din "buddy" simen1 så slike innleg så dine er av samme type, hykler.

 

Og det er saklige argumenter, les før du dømmer.

 

Unge folk eller folk så er åpen for forandringer så sitter på bra maskinvare og har lyst å utnytte dx10 går for vista feks.

Liker du det ikke, ikke bruk det er jo 100% saklig. Er så simpelt så det, finn deg noe DU har lyst å bruk feks linux eller xp eller OSX.

 

Du klarer ikke å holde deg unna personkarateristikkene?

 

Innlegget ditt har ikke et eneste saklig argument, det er bare en tirade mot en annen debattant. Dette er en diskusjon om Vista vs XP, om det faller deg veldig tungt for hjertet at folk argumenterer imot det ene alternativet, så er det neppe riktig sted å være. Å ikke bruke noe man ikke iker er en selvsagthet, og det er ingen motsetning mellom det og å diskutere alternativer.

 

AtW

 

– Microsofts skriver bedre kode nå en før, sier Schneier.

 

http://www.schneier.com/news-037.html

 

Respekt til han som tør å si at han vet mer enn Schneier.

 

Selv om man er enig i den betrakningen, så er ikke bedre kode det samme som et bedre produkt (eller et raksere produkt)

 

AtW

Lenke til kommentar

Folka på The Inquirer er også veldig anti Vista. Bare komisk å lese alt dritten de klarer å skrive om Vista der! :p

Hvorfor bare ikke kjøre Linux og holde kjeft da...ikke lage så mye styr rundt det. Men klart at forbrukere av Windows må få lov til å komme med konkrete forslag hva vi liker og ikke liker med nye Microsoft produkter slik at Microsoft kan forbedre seg. Men Microsoft er jo interessert i å tjene mest mulig penger som de fleste andre firmaer, og da går det ofte ut over oss forbrukere. Ingen vits å bruke person angrep her fordet!

Lenke til kommentar

"Jeg er eldre og åpen for forandringer (trolig langt mer enn mange av de unge her)". Men når forandringer koster penger, og enn så lenge gjør at min produktivitet går ned, da står jeg over eller velger å skifte plattform.

 

Å skifte til Vista betyr for meg en kostnad på ca 20 000,- kr, hvor flere av de applikasjonene jeg bruker faktisk har sterkt redusert ytelse. Grunnen til at det koster så mye, er at jeg også må skifte ut svært tunge/dyre applikasjoner.

 

At mange opplever Vista som "smoth" forundrer meg ikke i forhold til det som er vanlige bruksmønster, samt at all forskning viser at GUI som oppleves som mer moderne/stilige også gjør at folk opplever at en del ting går "raskere", selv om det ikke gjør det reelt sett. Men det betyr langt fra at man kan avfeie benchmark om at Vista har lavere ytelse, da det faktisk har betydning for mange.

 

Og selv om minne er ekstremt billig pr dato, synes jeg MS skal kritiseres skikkelig for de deler av Vista som tydeligvis er dårlig. Er vi ikke skikkelig kritiske, og helst stemmer gjennom våre handlinger, vil MS fortsette med dårlig arbeid. Og svært mye i Vista er bra. Men med de ressursene MS har og den tiden de har brukt burde de ha levert noe langt bedre.

Lenke til kommentar
Å skifte til Vista betyr for meg en kostnad på ca 20 000,- kr, hvor flere av de applikasjonene jeg bruker faktisk har sterkt redusert ytelse.

 

 

Nei, det kan koste deg godt under 1000 kr, for jeg regner med at du har datamaskin. Og hva har det med saken å gjøre, et nytt produkt skal være dyrere, og ingen har sagt at det er livsnødvendig for deg med Vista. Og at du blander inn GUI er hvertfall håpløst, les overskriften.

 

Selvsagt er vista laget slik det er med vilje, og man har nedprioritert 3dmark dessverre.

 

– De fleste skal til syvende og sist bare surfe på nettet, lese e-posten sin og skrive noen dokumenter, sier Schneier.
Lenke til kommentar
"Jeg er ung og åpen for forandringer" Er det beste eg har hørt i hele tråden, som eg nevnte før simen1 "liker du det ikke, ikke bruk" og slutt å kom med din negativ holdning. Ser ut så du har en månedlig syklus hvor du forandre på hva du skal klag på, før var det microsoft i helhet og at linux og alt var så mye bedre, no er det at xp er så mye bedre en vista. Bra jobba, mye til moderator :roll: En aturitiet person har ikke mening den berre følger regler, kanskje du burde bli en vanlig bruker igjen siden det passer deg mye bedre.

 

Klarer du ikke å komme med saklige argumenter, og føler du må ty til personkarakteristikker istedet, så kan du like gjerne la være å komme med posten. Slikt er bare forsøplende.

 

AtW

 

Det samme gjelder din "buddy" simen1 så slike innleg så dine er av samme type, hykler.

 

Og det er saklige argumenter, les før du dømmer.

 

Unge folk eller folk så er åpen for forandringer så sitter på bra maskinvare og har lyst å utnytte dx10 går for vista feks.

Liker du det ikke, ikke bruk det er jo 100% saklig. Er så simpelt så det, finn deg noe DU har lyst å bruk feks linux eller xp eller OSX.

 

Du klarer ikke å holde deg unna personkarateristikkene?

 

Innlegget ditt har ikke et eneste saklig argument, det er bare en tirade mot en annen debattant. Dette er en diskusjon om Vista vs XP, om det faller deg veldig tungt for hjertet at folk argumenterer imot det ene alternativet, så er det neppe riktig sted å være. Å ikke bruke noe man ikke iker er en selvsagthet, og det er ingen motsetning mellom det og å diskutere alternativer.

 

AtW

 

– Microsofts skriver bedre kode nå en før, sier Schneier.

 

http://www.schneier.com/news-037.html

 

Respekt til han som tør å si at han vet mer enn Schneier.

 

Selv om man er enig i den betrakningen, så er ikke bedre kode det samme som et bedre produkt (eller et raksere produkt)

 

AtW

 

Steike du er ignorant, har du lest mine poster her? Tråden omhandle xp vs vista, hvor eg framehevet at vista trenger mer en 1 gig med minne for å kjør bra. Derfor kom det så dårlig ut i samenligningen. Den eneste så tar ting tungt her er vist du så sporet helt av. Bruk PM neste gang du skal lek moderator med innsikt eller hold deg selv til temaet.

Lenke til kommentar

Tror neppe folk som er avhengig av bærbare datamaskiner/arbeidstasjoner på jobben er villige til å betale 2000-3000 mer for å få en PC med vista hvor man sparer 4-5 sekunder samt litt visuelle effekter.

 

Vista er ikke bra nå, men om et år eller to hvor gjennomsnittlig ytelsen på hardware er høyere, så dør nok XPerience ut.

Endret av Nrjey
Lenke til kommentar
Tror neppe folk som er avhengig av bærbare datamaskiner/arbeidstasjoner på jobben er villige til å betale 2000-3000 mer for å få en PC med vista hvor man sparer 4-5 sekunder samt litt visuelle effekter.

 

Nå er det jo sånn at bare vista tar over for xp uten at prisen går opp, for ytelsen har gått opp. Og 2 gb laptop med 2 kjerner koster nå kun 5000 kr.

Lenke til kommentar
Ja særlig simen1. For folk så bygge pcer selv (dvs de så kjøper inn OS), eller ikke :p ) så koster det 1695kr og heter OEM. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=331601

Nope, fullversjonen heter ikke OEM og koster ikke 1695 kroner. Det var fullversjonen det ble spurt om og som jeg svarte spesifikt på.

 

En annen ting er at OEM ikke passer for alle som bygger selv heller. OEM har en rekke restriksjoner som er til ulempe for folk, så stor ulempe at den er uaktuell for mange.

Lenke til kommentar
Å skifte til Vista betyr for meg en kostnad på ca 20 000,- kr, hvor flere av de applikasjonene jeg bruker faktisk har sterkt redusert ytelse.

 

 

Nei, det kan koste deg godt under 1000 kr, for jeg regner med at du har datamaskin. Og hva har det med saken å gjøre, et nytt produkt skal være dyrere, og ingen har sagt at det er livsnødvendig for deg med Vista. Og at du blander inn GUI er hvertfall håpløst, les overskriften.

 

Selvsagt er vista laget slik det er med vilje, og man har nedprioritert 3dmark dessverre.

 

– De fleste skal til syvende og sist bare surfe på nettet, lese e-posten sin og skrive noen dokumenter, sier Schneier.

 

Nei det koster kr 20 000,- pluss (inklusive Vista OEM-lisens). Og jeg har bra nok datamaskin (flere), så det er ikke problemet. Faktisk kunne det vært ennå verre, hadde det ikke vært fordi jeg har klart å porte noen av applikasjonene til å kjøre på Virtuell maskin på en kraftig nok linuxserver. Den initielle kostnaden var på ca 60 000,- kr.

 

Har til og med nødvendige Vista lisenser til de som er aktuelle.

 

Dette synliggjør også hovedgrunnen til at bedrifter/store organisasjoner ikke er særlig raske til å skifte. Vista betyr kanskje at 2 - 3 nøkkelapplikasjoner må oppgraderes, til en kostnad på flere millioner kr. Noe som kan få den konsekvensen at Linux blir et reelt alternativ (heldigvis).

 

Dersom Vista hadde gitt meg, si 5 % høyere daglig effektivitet så hadde det faktisk ikke vært noe problem å oppgradere programvaren, og jeg hadde trolig gjort det (det hadde lønt seg). Men når spesialapplikasjoner (tilpasset Vista), bruker 20 - 50% lengre tid, da er det håpløst.

 

Og skal et nytt produkt være dyrere - det meste er faktisk blitt billigere.

 

Kommentaren vedrørende GUI er etter min mening relevant, så lenge erfaring og forskning viser at hvordan GUI er designet påvirker vår oppfatning av hastighet. Og poenget mitt var kun å si at hva som oppfattes og hva som er det reelle ikke nødvendigvis er det samme. Men oppfattes Vista som "Smoth", glimrende.

 

Men det jeg derfor ser som en realitet, er at MS har laget et OS for "Hvermannsen" privat (gaming, surfing, video, bilder, litt dokumenter og musikk), men et OS som faktisk er en "betydelig dårligere" i kommersielle situasjoner (jobb/avansert applikasjonsbruk etc). Og da har faktisk MS etter min mening "driti" på draget, da en eventuell overgang til andre OS i denne sammenhengen fort vil påvirke hjemmemarkedet også.

 

Og kanskje er konklusjonen enkelt å greitt. Vista er helt glimrende for gamere med mye minne, for "Hvermannsen" sin kraftige nok nye hjemmePC og enkelte andre. Men det er nesten en "fiasko" for mange andre brukergrupper.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Ja særlig simen1. For folk så bygge pcer selv (dvs de så kjøper inn OS), eller ikke :p ) så koster det 1695kr og heter OEM. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=331601

Nope, fullversjonen heter ikke OEM og koster ikke 1695 kroner. Det var fullversjonen det ble spurt om og som jeg svarte spesifikt på.

 

En annen ting er at OEM ikke passer for alle som bygger selv heller. OEM har en rekke restriksjoner som er til ulempe for folk, så stor ulempe at den er uaktuell for mange.

 

 

Ok ta meg feks, jeg bygger en pc og kjøper vista oem. Hvorfor passer den ikke for meg? Kan du forklare meg?

Lenke til kommentar
Simen, prøv å ta poenget mitt. At dagligbruken til de aller fleste blir en bedre opplevelse enn vanlig er mye viktigere enn hva en test kan si.

Jepp, det er jeg helt enig i. Det var nettopp derfor jeg mente den grundige testen av et simulert brukercenario er langt mer representativt enn det åpne-lukke scenarioet du mente var så bra.

 

Skal man kunne sammenligne noe kvantitativt så må man kunne tallfeste de ulike alternativene, det er nettopp det denne testpakken gjør.

 

"Jeg er ung og åpen for forandringer" Er det beste eg har hørt i hele tråden, som eg nevnte før simen1 "liker du det ikke, ikke bruk" og slutt å kom med din negativ holdning.

Hvis vi skal ha et slags lykkeland her på forumet uten negative (saklige eller usaklige) kommentarer så kan vi like gjerne legge ned hele forumet. Noe av det viktigste med hele forumet er å kunne uttale seg relativt fritt, deriblant (saklig) negativt der man mener det hører hjemme.

 

Ser ut så du har en månedlig syklus hvor du forandre på hva du skal klag på, før var det microsoft i helhet og at linux og alt var så mye bedre, no er det at xp er så mye bedre en vista.

Jeg bytter ikke om på saker eller meninger i sykluser. I denne tråden diskuterer vi XP vs Vista og da holder jeg meg til emnet.

 

Bra jobba, mye til moderator :roll: En aturitiet person har ikke mening den berre følger regler, kanskje du burde bli en vanlig bruker igjen siden det passer deg mye bedre.

Når jeg uttaler meg som admin så går det tydelig frem av innlegget. (Eksempel). I denne tråden uttaler jeg meg som en helt vanlig bruker. Siden det er viktig å se forskjell på når jeg opptrer som bruker og når jeg opptrer som admin så skriver jeg sånn at man tydelig ser hvilken rolle jeg er i.

 

Jeg velger å ikke ha to kontoer, en for administrering og en for vanlig bruk, fordi det gjør ting mye mer tungvindt for meg. I tillegg bryter det med våre egne retningslinjer så det hadde ikke sømmet seg. Hvis jeg hadde blitt tvunget til å være nøytral og objektiv hele tiden så hadde jeg enkelt og greit droppet hele diskusjon.no. Faktisk tror jeg ikke det ville vært mange administratorer eller moderatorer på forumet i det hele tatt om de hadde blitt tvunget bort fra vanlig bruk og bare vært en byråkratisk robot.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...