Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den perfekte vinterbil?


mhm.

Anbefalte innlegg

Ville titta på Subaru Legacy eller Mitshubitshi Galant fra starten av 90-tallet. Greie biler med firehjulsdrift som holder lenge hvis du tar vare på dem. :)

Noen forslag:

http://finn.no/finn/car/object?finnkode=11...9abc7orzY860142

http://finn.no/finn/car/object?finnkode=10...9abc7orzY860142

http://finn.no/finn/car/object?finnkode=11...9abc7orzY965272

http://finn.no/finn/car/object?finnkode=11...9abc7orzY965272

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

QUATTRO!

 

En gammel 80/90/100/200 med quattro og sperre foran og bak. Det finnes IKKE en morsommere vinterbil! Gud nåde meg så morro det er og leke med de bilene. Og smekker du på et par gode piggfrie dekk, feks Hakkapelitta RSI, så kan du leke deg så mye du vil uten og bekymre deg for piggene du sliter. God framkommelighet, greit utseende, greie og kjøre, sinnsykt morsomt 4x4 system.

Lenke til kommentar

Mine erfaringer så langt:

 

Sierra/scorpio har dårlig rattutslag (blir ikke store vinkelen man klarer å holde gjennom svinga). De med servostyring er ekstra ille, da systemet er litt underdimensjonert og etterhvert som man ratter rundt så merker man at servoen ikke henger med og det kan bli ganske tungt etterhvert.

 

Når det gjelder rattutslag er volvo hundre ganger bedre. Kan ligge sidelengs rundt svinga, mer sidelengs enn du klarer med sierra og fortsatt ha en halv runde igjen før du har fullt utlsag. Men så er jo gamle volvoer litt tunge og late da. Bilen min f.eks med b230f motor og 116hk klarer ikke å holde bakenden ute i 3.girs svinger uten at man må sparke clutch eller venstrebremse underveis.

 

volvo 360 har jeg bare kjørt på sommerføre, men var morsomt nok på våt vei, så jeg tipper det er en glimrende vinterbil

 

Bmw e30 er jo også en slager på vinteren. Har ikke kjørt så mye e30, men de er fine å kontrollere, litt kort for min smak og har greit med effekt hvis du får tak i en av de største motorutgavene.

 

Eldgammel Mazda 929 er også en bil det snakkes varmt om når det gjelder kjøring på vinteren.

 

Uansett er det kjekt å ha trekk på begge bakhjul. Ikke bare for sladdingens del men også framkommelighet

Lenke til kommentar
Siden jeg i min 2003-modell Renault med antispinn, antiskrens og gud vet hva ble frakjørt så det suste på en svingete bratt vei av en gammel haug av en Audi i går, stemmer jeg for at den perfekte billige vinterbil har firehjulstrekk. Her er noen forslag:

Hva er vel tøffere enn å komme med en sliten Audi quattro og kjøre rakt opp de bratteste, ubrøyta bakkene i byen,

mens pappaguttene i de nye bilene sine fulle av plastikk, som forøvrig er grevling, stoppet midt i bakken? :tease:

Lenke til kommentar
Siden jeg i min 2003-modell Renault med antispinn, antiskrens og gud vet hva ble frakjørt så det suste på en svingete bratt vei av en gammel haug av en Audi i går, stemmer jeg for at den perfekte billige vinterbil har firehjulstrekk. Her er noen forslag:

Hva er vel tøffere enn å komme med en sliten Audi quattro og kjøre rakt opp de bratteste, ubrøyta bakkene i byen,

mens pappaguttene i de nye bilene sine fulle av plastikk, som forøvrig er grevling, stoppet midt i bakken? :tease:

 

Nuvel. Vil ha meg frabedt å bli kalt pappagutt.

 

Jeg hadde null problemer med å komme meg opp bakken, men Audien kjørte mindre anstrengt mens min kutta gassen hele tida for å hindre hjulspinn. Kjører like mye - om ikke mer - med firehjulstrekk (Suzuki Jimny) som jeg gjør med forhjulstrekk (Renault Laguna), og diskusjonen om hva som er best av disse er helt unødvendig å ta. Firehjulstrekk vinner fremkommelighetskonkurransen uansett.

 

Men det virker som om trådstarter er mer interessert i å leke framfor å komme seg fram, da er jo bakhjulstrekk fint. :)

Endret av Magnum p.i.
Lenke til kommentar
Siden jeg i min 2003-modell Renault med antispinn, antiskrens og gud vet hva ble frakjørt så det suste på en svingete bratt vei av en gammel haug av en Audi i går, stemmer jeg for at den perfekte billige vinterbil har firehjulstrekk. Her er noen forslag:

Hva er vel tøffere enn å komme med en sliten Audi quattro og kjøre rakt opp de bratteste, ubrøyta bakkene i byen,

mens pappaguttene i de nye bilene sine fulle av plastikk, som forøvrig er grevling, stoppet midt i bakken? :tease:

 

Nuvel. Vil ha meg frabedt å bli kalt pappagutt.

 

Jeg hadde null problemer med å komme meg opp bakken, men Audien kjørte mindre anstrengt mens min kutta gassen hele tida for å hindre hjulspinn. Kjører like mye - om ikke mer - med firehjulstrekk (Suzuki Jimny) som jeg gjør med forhjulstrekk (Renault Laguna), og diskusjonen om hva som er best av disse er helt unødvendig å ta. Firehjulstrekk vinner fremkommelighetskonkurransen uansett.

 

Men det virker som om trådstarter er mer interessert i å leke framfor å komme seg fram, da er jo bakhjulstrekk fint. :)

Tenkte vel kanskje det var noen som følte seg tråkket på tærne nå ja :p

Lenke til kommentar
Siden jeg i min 2003-modell Renault med antispinn, antiskrens og gud vet hva ble frakjørt så det suste på en svingete bratt vei av en gammel haug av en Audi i går, stemmer jeg for at den perfekte billige vinterbil har firehjulstrekk. Her er noen forslag:

Hva er vel tøffere enn å komme med en sliten Audi quattro og kjøre rakt opp de bratteste, ubrøyta bakkene i byen,

mens pappaguttene i de nye bilene sine fulle av plastikk, som forøvrig er grevling, stoppet midt i bakken? :tease:

 

Nuvel. Vil ha meg frabedt å bli kalt pappagutt.

 

Jeg hadde null problemer med å komme meg opp bakken, men Audien kjørte mindre anstrengt mens min kutta gassen hele tida for å hindre hjulspinn. Kjører like mye - om ikke mer - med firehjulstrekk (Suzuki Jimny) som jeg gjør med forhjulstrekk (Renault Laguna), og diskusjonen om hva som er best av disse er helt unødvendig å ta. Firehjulstrekk vinner fremkommelighetskonkurransen uansett.

 

Men det virker som om trådstarter er mer interessert i å leke framfor å komme seg fram, da er jo bakhjulstrekk fint. :)

Tenkte vel kanskje det var noen som følte seg tråkket på tærne nå ja :p

 

Skjønner ikke hva du snakker om nå. Men på et forum hvor man fortjener å dø hvis man har råd til en bil til 150 000 er det vel ikke rart at man får et pappagutt-stempel av å kjøre en til 90 uavhengig av om man tok regninga selv eller ikke.

Endret av Magnum p.i.
Lenke til kommentar

Personbils-4x4, som bare kobler inn ved "behov" er noe forbasket fanteri, spesielt på litt billigere 4x4-biler. Mange vanlige personbiler har dette, som f.eks. det meste fra Suzuki, VW (syncro er ikke quattro for å si det sånn), Ford, Opel, Honda osv.. Nå lager Suzuki kun en bil som tar seg frem på glatta og det er XR7 utgaven av Grand Vitara.

Lenke til kommentar
Var det bare jeg som fikk med meg hva denne tråden handla om?

 

Kan virke sånn. Men til mitt forsvar er det lite samsvar mellom overskriften "den perfekte vinterbil" og gammel bakhjulstrekker.

I første innlegg blir det nevnt volvo, opel og ford. Pluss at volvoen blir dyr fordi alle bondetamper/rånere skal ha en. Derfor antar jeg at det dreier seg om en gammel billig bil med bakhjulstrekk.

Lenke til kommentar
QUATTRO!

 

En gammel 80/90/100/200 med quattro og sperre foran og bak. Det finnes IKKE en morsommere vinterbil! Gud nåde meg så morro det er og leke med de bilene. Og smekker du på et par gode piggfrie dekk, feks Hakkapelitta RSI, så kan du leke deg så mye du vil uten og bekymre deg for piggene du sliter. God framkommelighet, greit utseende, greie og kjøre, sinnsykt morsomt 4x4 system.

 

som om jeg skulle sagt det selv.. Det hadde vært morro å hatt en sånn bil.. Gjerne med turbo!

 

Ste-bestefaren min har en STRØKEN blank svart audi 100 TurboQuattro specca med utstyr som har gått 125.000 siden ny, 1987! Steike, den bilen skal og må bli min etterhvert! Skal bli tatt vare på som om det var kona:p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...