Gå til innhold

Mini kjøleskap til snus og drikke


Anbefalte innlegg

Sette en mindre kraftig vifte på et TEC er ikke noe jeg vil anbefale. Det vil kjøle dårligere, og setter man i en mye svakere vifte risikerer man at deler smelter, eller i værste fall tar fyr.

 

Jeg sa ikke at vifta skulle være mindre kraftigere eller mindre av størrelse, men bare av bedre kvalitet og med termostat, sånn at vifta regulerer seg selv.

 

Termostatstyrt vifte på et TEC er noe bortkastet spør du meg. Elementene som sitter i disse er som regel på 50w, og de trekker ~50w konstant. Altså har man det samme behovet for kjøling hele tiden.

Jeg har ikke prøvd selv, så jeg kan ikke si noe sikkert, men jeg tviler sterkt på at man får senket støynivået merkbart uten at det går ut over kjølingen.

Kanskje om man kjøper en trakt og monterer en større vifte på utsiden? Blir ikke spesielt pent, men det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sette en mindre kraftig vifte på et TEC er ikke noe jeg vil anbefale. Det vil kjøle dårligere, og setter man i en mye svakere vifte risikerer man at deler smelter, eller i værste fall tar fyr.

 

Jeg sa ikke at vifta skulle være mindre kraftigere eller mindre av størrelse, men bare av bedre kvalitet og med termostat, sånn at vifta regulerer seg selv.

 

Termostatstyrt vifte på et TEC er noe bortkastet spør du meg. Elementene som sitter i disse er som regel på 50w, og de trekker ~50w konstant. Altså har man det samme behovet for kjøling hele tiden.

Jeg har ikke prøvd selv, så jeg kan ikke si noe sikkert, men jeg tviler sterkt på at man får senket støynivået merkbart uten at det går ut over kjølingen.

Kanskje om man kjøper en trakt og monterer en større vifte på utsiden? Blir ikke spesielt pent, men det lar seg gjøre.

 

Okei. Det stemmer det, det trekker 55W konstant (står det bak på det).

 

Ja, en større vifte er jo en mulighet, men som du selv sier, så vil det ikke se spesielt pent ut. Men uansett så skal ivertfall den vifta vekk, for ingen vifter (av god kvalitet) skal lage såpass mye lyd, etter min mening.

Lenke til kommentar

formann:

 

Kanskje du har en formening om hvorfor det står i bruksanvisningen at du kun kan ha det på i 48 timer? Før du så må skru det av, og ha det av i en time. Det ble heller ikke noe merkbart varmere, av å ha det på mer enn en uke.

 

Jeg har lest på Wikipedia om nettopp TEC (alla peltier) og det står ikke noe der som sier verken det ene eller det andre.

Endret av Wasters
Lenke til kommentar
Hvem bryr seg om hvor pent det ser ut med en større vifte? Setter man på foreksempel 12cm vifte vil denne bakdelen av kjøleskapet stå litt skjult.

Skader ihvertfall ikke meg om det ser litt styggere ut, mindre støy veier glatt opp for dette.

 

Min personlige mening ;)

 

Godt poeng. Tenkte jeg faktisk ikke på i farten, at hele bakdelen er skjult. Kunne faktisk montert en mye større vifte da, og sagd vekk overflødig plastikk. Men på mitt er det enda garanti, som sagt, så for min del, må det bli senere en gang.

Lenke til kommentar
Enkelt å bytte vifte?

 

Jepp, det ser ut til og være enkelt. Det er helt vanlige stjerne skruer på dekselet bak, så antar jeg at det kun er 4 skruer som holder vifta fast.

 

Det er garantert lavfrekvent. Har hatt en PSU som lagde lyd, og det var høyfrekvent, sånn irriterende hyling/piping. Men på kjøleskapet så er det kun en lavfrekvent viftelyd, etter det jeg hører....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...