Gå til innhold

Vis oss din statistikk fra ExposurePlot!


Anbefalte innlegg

Hei hå! Har kjørt ExposurePlot på de rundt 2000 siste bildene mine og fått ut litt gøyal statistikk. Det meste var vel forventet, men at jeg har tatt rundt 65% av bildene med blender 4 eller større åpning var nesten skremmende. Kan vel bare konkludere med jeg ikke er noen tilhenger av stor dybdeskarphet, hehe :) Legger ved grafene her, hadde vært gøy om noen andre også hadde gjort det samme, programmet kan lastes ned her http://www.snapfiles.com/get/ExposurePlot.html

 

Lettere og se diagramene hvis du zoomer inn etter og ha åpnet det....

post-104402-1195686855_thumb.jpg

Endret av Gertab
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ingen flere som ville være med på den? :)
Problemet er at det ikke klarer å lese råfiler, og jeg har drøssevis med bilder som aldri er konvertert...

Det var jeg ikke klar over, tar alltid raw+jpeg og konverterer bildene jeg skriver ut eller skal bruke til annet fra raw. Har vurdert og gå over til bare raw for og spare litt plass, men har ikke helt klart og slippe tak på jpeg enda :)

Lenke til kommentar
Min exif...

 

 

 

Tror jeg må variere verdiene mine litt mer :p har hatt kamera siden i vår :)

Greit nok at E-400 ikke er best i klassen når det gjelder støy-egenskaper, men ISO 200 og 400 er lov. Mener å ha sett greie bilder med ISO 800 også.

 

Men jeg lurer på hvilket objektiv du har som har brennvidde 0 ;)

 

Tom

Lenke til kommentar
Min exif...

 

 

 

Tror jeg må variere verdiene mine litt mer :p har hatt kamera siden i vår :)

Greit nok at E-400 ikke er best i klassen når det gjelder støy-egenskaper, men ISO 200 og 400 er lov. Mener å ha sett greie bilder med ISO 800 også.

 

Men jeg lurer på hvilket objektiv du har som har brennvidde 0 ;)

 

Tom

 

Har redigerte bilder i samme mappe, tipper det har skjedd noe feil her når det gjelder brennvidde :O

Lenke til kommentar

Hehe, det var jo et artig program. Jeg brukte det på det kameraet jeg har brukt mest, et Konica Minolta DiMage Z10. Ser ut som jeg liker meg i den vide enden ja. Ser ikke ut som programmet helt tar min Sigma SD10, men der er det liksom stort sett i begge ender jeg befinner meg. På mitt nye kompakt-kamera så holder jeg meg desidert i den mest vide enden. Men det er kanskje ikke rart siden det er den enden kameraet er mest omtalt for.

post-29517-1195775294_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Nå har jeg brettet sammen et ark med negativer og lagt det inn i CD-rommen, men programmet nekter å lese EXIF..? :thumbdown:

 

Fritt etter hukommelsen vil jeg imidlertid si at det i sosiale innendørs sammenkomster går i blendere større enn 2.0 (gjerne 1.2 i mørke rom) og 1/60sek lukkertid. Ellers er jeg en fan av Sunny-16 med 1/250sek som lukkertid (1/500 i dagslys hvis objektivet ikke har mindre blender enn f16).

Av filmhastighet er ISO400 en gjenganger, men det hender den kryper opp mot ISO640 eller 800 hvis det har vært veldig mørkt, oftest HP5+, Tri-X eller TMAX.

Når det gjelder brennvidder er 50mm okay i minst lys og ute, 35mm bra i trangere omgivelser og har mer dybdeskarphet, mens 21mm er kjempegøy ute på nært hold og hvis det er nok lys eller ro inne..

 

Morsom tråd! :)

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
Her er min statistikk fra årets ferietur til filippinene.. Dessverre har jeg ikke noe stort mer avansert kamera enn et Panasonic Lumix LX1, så blir ikke så store tall som dere andre.. Men interessen er her!
Ser ut som du vil være interessert i LX3, siden du presser vidvinkelevnene på LX1 allerede :-)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...