Gå til innhold

NGT krever oppgraderingsgebyr


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Takker så mye for oppfriskelsen av hukommelsen!

 

Har som tidligere kunde "glemt/fortrengt" alle problemene med stabilitet/kundeservice. Etter en del problemer med nedetid på mitt Tele2-abb. i sommer/høst hadde jeg bestemt meg for å bytte leverandør i februar når bindingstid utgår. Hadde i et sykt sykt innfall satt NGT øverst på lista over mulige nye leverandører. De er nå fjernet og kommer aldri mere på den lista igjen :)

 

Mitt Tele2-abb har dessuten fungert utmerket den siste måneden, så hvis dette fortsetter så slipper jeg å bytte :thumbup:

Lenke til kommentar
Den speedometertesten er jo ikke holdbar noe sted. Laster ned fra news server med over 20mbit. Testen viser "Din nedlastingshastighet er: 4572 kbit/sekund".

Den fungerer fint hos meg:

Hjemme: 2960/666 kb/s (skal ha 3000/500 kb/s)

På jobb: ca 21000/10500 kb/s (skal ha 20000/10000 kb/s)

 

 

Tja, at du får riktig resultat betyr slett ikke at alle får det. Sånn sett er ikke skjermbilder fra noe absolutt bevis for at du ikke får det du har krav på.

 

Eks. jeg har 10mbit/1,5mbit fra et kabelselskap. Måling fra Hardware.no viste aldri mer enn 6mbit, men jeg kunne laste ned med langt mer enn det fra diverse nettsteder. Installerte et program som endret endel nettinnstillinger i windows. Vips, så viste samtlige testsider det jeg skulle ha. Har til dags dato ikke fått riktige målinger på nyinstallert Windows uten å ha installert og kjørt det programmet.

 

Men igjen, kan bare snakke for meg selv.

Lenke til kommentar

Eks. jeg har 10mbit/1,5mbit fra et kabelselskap. Måling fra Hardware.no viste aldri mer enn 6mbit, men jeg kunne laste ned med langt mer enn det fra diverse nettsteder. Installerte et program som endret endel nettinnstillinger i windows. Vips, så viste samtlige testsider det jeg skulle ha. Har til dags dato ikke fått riktige målinger på nyinstallert Windows uten å ha installert og kjørt det programmet.

hva slags program er det prat om her ?

 

Men igjen, kan bare snakke for meg selv.

Lenke til kommentar

Snakk om prisjungel!

 

Jeg har ADSL Classic nå (3500/600 til 398,-) men når jeg sjekker hva jeg kan oppgradere til får jeg listet opp alternativer jeg ikke finner noe sted?!?

ADSL Swing

ADSL Fri Fart

ADSL 6500

ADSL Free

 

Fri fart er den eneste jeg finner på www.nextgentel.no/privat/priser...

 

Det ser ut som dette er i ferd med å bli det Scott Adams beskriver som confusopol. Mange konkurrenter som selger det som i utgangspunktet er samme varen men takket være en jungel av reelle, innbilte og oppkonstruerte forskjeller er all sammenligning umulig.

Lenke til kommentar
Eks. jeg har 10mbit/1,5mbit fra et kabelselskap. Måling fra Hardware.no viste aldri mer enn 6mbit, men jeg kunne laste ned med langt mer enn det fra diverse nettsteder. Installerte et program som endret endel nettinnstillinger i windows. Vips, så viste samtlige testsider det jeg skulle ha. Har til dags dato ikke fått riktige målinger på nyinstallert Windows uten å ha installert og kjørt det programmet.

hva slags program er det prat om her ?

 

Men igjen, kan bare snakke for meg selv.

 

 

Hmm, sitter på jobb og kan dessverre ikke huske det. Trenger bare kjøre det en gang og det er en laaaaaaaang stund siden. Lover å oppdatere når jeg kommer hjem. Har seff slått av VNC hjemme oxo :( . Skal stikke hjem å sjekke jeg. 20 minutt.

 

 

Ok, da har jeg sjekket og det heter PC Pitstop Optimizer.

 

http://www.pcpitstop.com/

 

Det ser ut som de har en online versjon av det oxo, men har ikke testet.

Endret av brazir
Lenke til kommentar
Den speedometertesten er jo ikke holdbar noe sted. Laster ned fra news server med over 20mbit. Testen viser "Din nedlastingshastighet er: 4572 kbit/sekund".

Den fungerer fint hos meg:

Hjemme: 2960/666 kb/s (skal ha 3000/500 kb/s)

På jobb: ca 21000/10500 kb/s (skal ha 20000/10000 kb/s)

 

 

Tja, at du får riktig resultat betyr slett ikke at alle får det. Sånn sett er ikke skjermbilder fra noe absolutt bevis for at du ikke får det du har krav på.

 

Eks. jeg har 10mbit/1,5mbit fra et kabelselskap. Måling fra Hardware.no viste aldri mer enn 6mbit, men jeg kunne laste ned med langt mer enn det fra diverse nettsteder. Installerte et program som endret endel nettinnstillinger i windows. Vips, så viste samtlige testsider det jeg skulle ha. Har til dags dato ikke fått riktige målinger på nyinstallert Windows uten å ha installert og kjørt det programmet.

 

Men igjen, kan bare snakke for meg selv.

 

En veldig greit måte å teste downstream på (som etter min erfaring er mer korrekt enn de slike målere) er rett og slett å laste ned en stor iso fil fra ftp://ftp.uio.no/. ftp://ftp.uio.no/ ligger på feite linjer rett på backbone, så da vet man 100% at evt. flaskehals ikke ligger i andre enden.

Måleren til itavisen og div. andre gir meg ofte rimelig varierende resultater, mens ftp://ftp.uio.no/ alltid ligger på maks.

Lenke til kommentar
Vel grunnen til at de ikke automatisk oppgraderer er jo veldig enkel - det hadde vært ulovlig, i og med at vilkårene har endret seg. Da må de nødvendigvis ha eksplisitt godkjenning på at kunden godtar dette før de kan gjøre noe. På tidligere oppgraderinger uten endring på vilkårene så har det jo gått automatisk (om kanskje litt tregt, men det får jo være så). De kunne vært flinkere om å informere om muligheten til eksisterende kunder dog.

 

Jeg tror bare gebyret gjelder der som du går ned i total månedspris. Det har ihvertfall alltid vært slik før. mulig det kan ha endret seg da, men ellers mulig at dette kan ha blitt litt misforstått og blåst ut av proporsjon.

 

Kanskje noen tar en tlf til NGT og presiserer om dette er tilfellet eller ikke?

 

-Stigma

 

Dette gjelder uansett endring, opp eller ned i pris eller hastighet.

Gebyr for å forandre på hastigheten.

Ved endring så ser det ut som du binder deg for nye 12 måneder siden du godtar nye avtalevilkår...

 

Gebyrer!

Abonnemantvilkår

 

Det stemmer ikke med det svaret jeg fikk jda jeg faktisk spurte dem tidligere i dag. Det fikk jeg det svaret som jeg egentlig forventet, som var det at produktendringsgebyret var kun dersom man endret abbonement slik at prisen ble lavere enn tidligere. Utifra det så synes jeg tittlen på nyheten/tråden blir litt feil i grunn siden det fremdeles er snakk om et nedgraderingsgebyr, ikke oppgraderingsgebyr, og dette er jo ikke noen nyhet sidne det har eksistert hos NGT så langt tilbake jeg kan huske...

 

De linkene du gir ser ikke ut til å fungere...

 

Forøvrig har ikke de nye abbonementene bindingstid, men dersom du allerede HAR et abbonement med bindingstid så må du nok forsette med samme bindingstid naturligvis, dog jeg tror ikke denne bindingstiden starter på nytt, men fortsetter fra der du allerede var.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Det er stor forskjell på oppgraderingsgebyr og nedgraderingsgebyr. Nedgraderingsgebyr er vell omrent standard i bransjen.

 

Akkurat, og om så er tilfelle (noe jeg ihvertfall ble informert om da jeg spesifikt spurte om dette), så synes jeg ikke det er helt fortjenende av hele denne "NGT er OND, brenn i helvete" menaliteten som fyller 80% av tråden. Det er litt for lett å ta ting på "face value", lese overskriften og så fokusere mer på det enn realiteten *shrug* Men slik fungerer det tross alt alle andre steder i menneske-kulturen også, så det er vel knappt uventet.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Vel grunnen til at de ikke automatisk oppgraderer er jo veldig enkel - det hadde vært ulovlig, i og med at vilkårene har endret seg. Da må de nødvendigvis ha eksplisitt godkjenning på at kunden godtar dette før de kan gjøre noe. På tidligere oppgraderinger uten endring på vilkårene så har det jo gått automatisk (om kanskje litt tregt, men det får jo være så). De kunne vært flinkere om å informere om muligheten til eksisterende kunder dog.

 

Jeg tror bare gebyret gjelder der som du går ned i total månedspris. Det har ihvertfall alltid vært slik før. mulig det kan ha endret seg da, men ellers mulig at dette kan ha blitt litt misforstått og blåst ut av proporsjon.

 

Kanskje noen tar en tlf til NGT og presiserer om dette er tilfellet eller ikke?

 

-Stigma

 

Dette gjelder uansett endring, opp eller ned i pris eller hastighet.

Gebyr for å forandre på hastigheten.

Ved endring så ser det ut som du binder deg for nye 12 måneder siden du godtar nye avtalevilkår...

 

Gebyrer!

Abonnemantvilkår

 

Det stemmer ikke med det svaret jeg fikk jda jeg faktisk spurte dem tidligere i dag. Det fikk jeg det svaret som jeg egentlig forventet, som var det at produktendringsgebyret var kun dersom man endret abbonement slik at prisen ble lavere enn tidligere. Utifra det så synes jeg tittlen på nyheten/tråden blir litt feil i grunn siden det fremdeles er snakk om et nedgraderingsgebyr, ikke oppgraderingsgebyr, og dette er jo ikke noen nyhet sidne det har eksistert hos NGT så langt tilbake jeg kan huske...

 

De linkene du gir ser ikke ut til å fungere...

 

Forøvrig har ikke de nye abbonementene bindingstid, men dersom du allerede HAR et abbonement med bindingstid så må du nok forsette med samme bindingstid naturligvis, dog jeg tror ikke denne bindingstiden starter på nytt, men fortsetter fra der du allerede var.

 

-Stigma

Iflg. svaret jeg fikk fra NGT pr. epost (og som det er referert til i artikkelen) så må jeg betale 299,- for å endre abonnementet fra det gamle/dårligere jeg har til det som leveres av abonnementer i dag.

Jeg kan ikke forstå svaret jeg fikk på noen annen måte.

Lenke til kommentar
Det vil jeg kalle dårlig kundebehandling. Et snikgebyr for å komplisere sammenligning av priser ytterligere. Det grenser mot lureri når folk blir lokket med lave månedspriser mens sluttprisen blir høyere på grunn av slike snikgebyrer.

 

Hvilke endringer er gjort mellom de gamle og de nye vilkårene?

Nå synes jeg artikkelen enten ikke er fullstendig, ellers ble jeg misledet når jeg byttet hastighet av kundebehandler hos Nextgentel.

 

Det jeg fikk vite var at jeg kunne slippe å betale termineringsavgiften (er ikke dette det de kaller de 60 kronene som Telenor skal ha), da jeg spurte spesiellt om dette. Jeg har nemlig blitt kunde på en slik måte at jeg slipper avgiften. Dersom du var Telenorkunde og sa opp telefonabonnementet ditt etter at du var blitt Nextgentelkunde, så kunne du ihvertfall slippe unna termineringsavgiften tidligere (om dette funker i dag er jeg ikke sikker på), men til nå har jeg alltid klart å få med meg den gamle "dealen" ved både flytting og hastighetsforandringer. Nok om termineringsavgift, og over til ekstragebyret på 300 kroner.

 

Kundebeh. hos Nextgentel forklarte ihvertfall meg at disse 300 kronene må du kun betale om du nedgraderer hastigheten på en slik måte at Nextgentel får mindre månedlige inntekter fra deg. For meg betydde nedgraderingen en besparelse fra kr 398,- ned til en månedsavgift på kr 309,-. Over lengre tid sparer jeg da kr 89,- per måned. De som oppgraderer hastigheten skal slippe kr 300,- gebyret fikk jeg fortalt.

 

Dere har ikke nevnt en annen viktig begrensning som Nextgentel pålegger dere (artikkelen mangler denne informasjonen), at du får lagt til en ny bindingstid på 12 måneder dersom du nedgraderer. Om dette også gjelder oppgradering av hastighet er jeg ennå litt usikker på, men jeg tror at de burde behandle deg med silkehansker dersom du oppgraderer. Jeg antar derfor at du slipper binding ved oppgradering. Oppgradering til ett dyrere produkt er jo mer penger i kassen hos Nextgentel.

 

For meg betyr den 12 måneders bindingen ikke all verden, fordi jeg sannsynligvis kommer til å beholde Nextgentel i flere år framover likevel. Ikke kan jeg få Lyse der jeg bor, fordi borettslaget har for mange pensjonister (det er kanskje litt kjedelig for de mest ungdommelige som bor her, Lyse er raskere enn alle de andre, men jeg skal klare meg fint med ADSL løsningene her). Get kan jeg få, men da har jeg større tiltro til at Nextgentel leverer "varene", og da vektlegger jeg selvfølgelig at oppetiden er maksimal.

 

Har helst bare gode erfaringer med oppetiden hos Nextgentel. Hadde riktignok noe kluss med DNS server-oppslag, men det kan like godt ha vært en feil hos meg, som har en ekstra ruter som deler opp signalene til flere PC-er. Løsningen på denne DNS oppslagsproblematikken ble å sette innstillinger fra full automatisk til delvis automatisk. Jeg satte faste DNS adresser på alle windows PC'ene jeg måtte ha tilkoblet oppsettet mitt.

 

Utover det problemet har jeg nå og da noen problemer som er vanskeligere å definere. Jeg tipper de er mer relatert til flaskehalsene i selve internett, og at Internettleverandøren går fri som syndebukk. Mer om det her:

 

Enkelte ganger når jeg spillet noe på internett som er avhengige av ett komplekst serveroppsett (der det er mange servere som leverer innhold til deg) hvor serverne er spredd verden rundt for å betjene brukere som er spredd verden rundt. Da har jeg gjerne opplevd litt kluss, som har ført til bortfall av kontakt med serveren i noen sekunder. Ganske plagsomt dersom du spiller noe som er ganske action-fylt. Men det har blitt mindre av dette etter at jeg skrev til support hos de som driftet serverne.

 

Jeg har også tidligere hatt noe problemer med DNS-oppslag, men problemet ser ut til å ha avtatt. Da opplevde jeg at jeg hadde nettilgang, men at jeg ikke fikk svar på vanlige DNS-oppslag (typisk websurfing). Enkelt å sjekke ved å gjøre en: ping www.yahoo.com

Den gang virket det som om noen adresser fungerte utmerket, typisk mye brukte webadresser, men når jeg skulle til mer eksotiske adresser så måtte den innom en 2-3 forsøk før den ga respons. Nå kjenner jeg ikke til hvordan ting fungerer hos nettleverandører, men for meg kunne det virke som om serverne der cache'r (buff'rer) de mest brukte www.*.* adressene mot de numeriske IP adressene.

 

Jeg bytter ikke ISP med det første. Det skal mye til før jeg bytter bort dønn stabile linjer mot noe som jeg ikke har fått testet ut skikkelig først. Da skal både pris, lovnader/tips fra andre brukere om god opptid, pluss kanskje noe unikt ekstra måtte tilbys meg først.

Pluss i margen for Nextgentel. De leverer! (måtte de fortsette med det så jeg slipper å dra tilbake all denne rosen jeg her gir dem) :grin:

Endret av G
Lenke til kommentar
...

De som oppgraderer hastigheten skal slippe kr 300,- gebyret fikk jeg fortalt.

...

Problemet mitt er at dersom jeg ønsker å bytte til et abonnement der jeg fortsatt betaler 398,-, må jeg endre til ADSL+, noe som vil koste meg 299,-. Dersom jeg ønsker å bytte til et vanlig ADSL-abonnement, så koster disse mindre, og da må jeg også betale 299,-. (Såvidt jeg kan forstå bruker NGT ordet "oppgradering" om hverandre mht. både pris og linje.)

Jeg oppfatter derfor dette gebyret som urimelig, da alternativet mitt er å fortsette med et abonnement som ikke lenger er konkurransedyktig. Når de ikke kan tilby meg et tilbud jeg finner konkurransedyktig, velger jeg naturlig nok en annen leverandør.

 

I tillegg må jeg si jeg nok føler litt personlig vrede. Det er selvfølgelig helt usakelig i denne sammenheng, da selskaper som NGT naturlig nok kun er ute etter å tjene penger, og ikke være noens "venn".

Hvem skal man bli sint på? Ikke kundebehandlerne, de er vanlige arbeidstakere og gjør kun jobben sin innenfor de rammene de har. Kanskje ikke lederne, de har leveransekrav til aksjeeierne. Og aksjeeierne; de gir jo selvfølgelig fletta i kundene, de har kun kjøpt aksjer for å tjene penger. Sånn er forretningsverdenen, og ingen grunn til å gråte over det.

Men jeg er rimelig lei av å alltid skulle lete med lupe etter hvem som prøver å melke meg for mest mulig penger, det være seg abonnementene til mobiltelefonselskapene, renten hos banken, forsikringsselskapene, strømprisene osv. Slike selskaper tjener jo mest penger på de som ikke følger med, og bytter når de kan. Så for ikke å være en melkeku må man sjekke abonnementspriser, ringe bankene jevnlig og presse dem litt osv. Dette syns jeg det er lov til å bli litt lei av, og jeg skulle virkelig ønske at noen selskaper allikevel kunne være litt lojale mot sine kunder og prøve å gi dem god oppfølging.

Så når jeg oppdager at noen (som NGT i dette tilfellet) nettopp prøver å ta et gebyr for noe jeg finner urimelig, da er det godt å se at andre også reagerer på det

Endret av koda
Lenke til kommentar
Bra at HW tar opp dette. Håper flere aviser gjør det samme også. Dette er rett og slett elendig kundebehandling på grensen til det kriminelle. Seriøse selskaper opererer ikke slikt, men dessverre er det så mange sorte får i disse servicebransjene (telefoni, bredbånd og TV) at det er umulig å orientere seg i markedet. Myndighetene bør snart kjenne sin besøkelsestid og begynne å regulerere disse bransjene strengere.

 

 

Enig...

 

dessverre er det slik at NGT også heller aldri har hatt helt rent mel i posen når det kommer til markeds strategi.

Lenke til kommentar

Les vilkårene deres inne på kundesidene :

 

7.1.3 Hastighetsklasse

Kunden kan be om endring av hastighetsklasse. Endring av abonnementet medfører gebyr etter gjeldende prisliste. Forhøyelse av hastighet forutsetter at det er teknisk mulig å levere.

 

8.1.1 Abonnement uten bindingstid

Kunder kan bringe abonnementet til opphør med virkning fra 3 måneder etter at melding om oppsigelse har kommet frem til NextGenTel, regnet fra utgangen av oppsigelsesmåned.

8.1.2 Abonnement med bindingstid

Kunder kan bringe abonnementet til opphør med virkning fra 6 uker etter at melding om oppsigelse har kommet frem til NextGenTel. Dersom en kunde sier opp en bindingstidsavtale før bindingstiden har utløpt må kunden betale til NextGenTel et gebyr for oppsigelse av bindingstid i henhold til den til enhver tid gjeldende prisliste.

 

Endring av abonnement:

Produktendring, bredbånd 299,-

 

Dette er som sagt tatt fra kundesidene dems, legg merke til at prisene nå gjelder for produktendringer for bredbånd, ergo kan de med de nye vilkårene ta seg betalt for å få justert opp hastigheten eller ned. Kundevennlig ? Nei.

 

Det viser bare mentaliteten til selskapet, og for å være ærlig så har jeg hørt ørten forskjellige forklaringer mens jeg var kunde hos dem på diverse problemer som ble lovet fikset. Ergo, ikke stol på NGT!

 

 

Ps legg merke til dette gebyret :

Avbestilling før levering 700,-

Dette burde jo soleklart bryte med angrefristen eller?

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Ps legg merke til dette gebyret :
Avbestilling før levering 700,-

Dette burde jo soleklart bryte med angrefristen eller?

NGT kan muligens parere med angrerettlovens paragraf 19b:

§ 19. Unntak fra og begrensninger i angreretten

 

Ved annet fjernsalg enn telefonsalg gjelder angreretten ikke for

a) spille- og lotteritjenester

b) enkeltstående tjenester dersom selgeren ved avtaleinngåelsen forplikter seg til å levere tjenesten på et bestemt tidspunkt eller innenfor et bestemt tidsrom.

Jeg tror forbrukerrådet er i gang med å utarbeide et nytt lovforslag som skal gjøre det mulig å ha en viss angrerett i tilfelle 19b også, men da redusert i forhold til normal angrerett. Hovedgrunnen til utarbeidingen er vist klagene på at det er umulig å angre kjøp av flyreiser på nett selv ett minutt etter bestilling og selv om det er måneder til reisen skal finne sted. Det er mange som finner urimelig og dermed klager på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...