Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC-en avsluttes uten grunn. Trolig PSU


Anbefalte innlegg

Jeg har gjennom alle tider slitt litt med denne PC-en, den har avsluttet seg selv under hard load som spill osv, men nå i det siste har det tatt en ny vending... Den avsluttes helt uten videre, totalt uten load i desktop bruk...

 

Før avsluttet den seg helt, altså hele PC-en stoppet helt. Det den driver med nå er at lyset som sier den står på fortsatt lyser, og den gir strøm til usb enheter, men harddisker, vifter og andre essensielle ting stopper...

 

Da dette skjer i Windows og Linux, og etter mange reinstaller, tviler jeg på at det er et software problem.

 

Tidligere trudde jeg det var en overoppheta prosessor som var problemet, men siden den ikke overstiger 60 grader i load, trur jeg ikke det er problemet (Intel Pentium 4 3.04 ghz), Jeg har også trudd det kan være psu'en, som mulig er for svak i forhold til alle mine harddisker, og usb enheter.

 

Har noen her på forumet noen idé om hva det kan være som er problemet, så skrik ut. Trenger all hjelp da jeg snart river av meg håret i forbannelse..

 

Annen info om PC-en min:

Ferdigbygget IBM aptiva 2005 modell (trur jeg)

Intel Pentium 4 - 3.06 ghz

1.5 gb ddr ram... Ikke samme hastighet på brikkene (var slik fra ibm)

Ati Radeon 9600 Pro

3 Harddisker

Hipro PSU max 230 watt

 

Kun enkelte pci kort, og ram brikker og harddisker puttet i ekstra. Men ganske sikker på at jeg møtte problemene før noe av dette ble puttet inn.

 

Takker for alle svar.

MVH

Bjørnar

Endret av bn_olsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okei, takk for svarene..

Så da skal jeg bestille meg en PSU,

Noen tips til hvilken jeg bør kjøpe, hvor mange max watt jeg trenger osv... Gjerne en direkte link til en nettbutikk hvis det er mulig :)

 

Prisen bør helst ikke overstige fornuftig pris for en psu til en ellers råtten pc

Lenke til kommentar

Jeg har kanskje ikke veldig god peiling på hardware, men ser på meg selv som relativt god innenfor pc.. Og som en selvfølge vet jeg forskjell på Watt og Volt.. Og da det står (Max watt) er det innenfor rimelig tvil at de kinesiske ingeniørene har skrevet feil..

 

EDIT: Skulle legge ut bilde av etikketten på psu'en, men da windows ikke har driverne til mobilen min venter jeg til jeg er tilbake i linux.

Endret av bn_olsen
Lenke til kommentar

Ja akkuratt... Så på tide med en kraftigere en for å overleve hverdagen.. Irriterende at PC-en skrur seg av akkuratt når den føler for det, som for eksempel midt i spill, eller en stor skoleoppgave..

 

Men etter å ha lest det på linken fra Supahfly ble jeg usikker på kvalitet og liknende på billige psuer... Regnet meg også frem til at jeg må ha over 350 W..

Og da veldig usikker på hva som faktisk er bra i forhold til dårlige.

Lenke til kommentar
Zalman strømforsyning 460W er å anbefale ellers en bZerk 500 W

 

Ehm, er det ikke litt overkill med PSU til 600 kroner, når PC-en ellers ikke kommer til å bli oppgradert mer... Istedet for å oppgradere kommer jeg til å kjøpe ny senere, så derfor ikke behov for å overføre PSUen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...