Gå til innhold

Ny testversjon av Vista SP1


Anbefalte innlegg

Så, istedenfor å syte over Vista, bruk Ubuntu eller en annen distro, kansje til og med BSD eller Mac. Eller XP.

 

For en fortreffelig ide, så kan vi alle sammen bare sitte å skryte av hvor bra Vista er, uten at vi får disse hersens motforestillingene....

 

AtW

 

 

 

Jeg mente det seriøst ;)

 

Bruker Ubuntu aktivt selv.

 

Det er klart Vista har sine flaws, som alle OS. Men det er ikke så ille som mange vil ha det til...

 

Ikke er det så problemfritt og bra som mange skal ha det til heller... Dette er en diskusjon om vista og den nye servicepacken, har man legitim kritikk elller innspill å komme med, så ser jeg ingen grunn til at det ikke skal være endel av tråden.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sagt det før og sier det igjen: jeg har kjørt Vista siden BETA1 på godt og vondt.. hehe. Nå funker det, men jeg merker at jeg har en noe svak maskin. Det hadde jeg engang i tiden XP kom også. Det var ikke særlig funny å bruke XP kontra Win2K. Men det endret seg fort ettersom at Moorse lov fortsatt gjaldt og diskene så ut til å få fart på seg. Dessuten ble det allemans eie med RAM på over 512MB.. hehe, de tider.

 

Nå i dag gremmes jeg mest over nettbanken min, Nordea. De skal bruke BankID som en sikker påloggsrutine. Dette har de programmert i Java med da Java 1.4.2 som API. Herlig, siden Vista helst bør parres med Java 6. Det sier litt om utviklingen til banken min, Nordea, som da velger et gammelt API fremfor det nye. Kan diskutere dette i lange baner, men poenget mitt er i allefall at det er ikke Vista i seg selv det er noe feil med, men ofte er det 3.parter som ikke klarer å forholde seg til en ny plattform eller kommer med søplete løsninger.

Lenke til kommentar

Noen opplysninger angående Troms fylke sine problemer.

 

1. Senja vgs er en liten skole, ca 150 elever totalt.

 

2. Detter er PC-en som de breuker: https://prisguiden.no/product.php?productId=76095

 

3. Sønnen min har en pc som han fikk i fjor fra Troms fylke og som nå er oppdatert til Vista, dvs minnet er utvidet til 1024mb. Han opplever bsod flere ganger i uken.

 

4. Det er dårlig datakunnskap blant IT ansvarlige i fylket. De nye PCene kommer med Office 2007, lagring var selvsagt ikke forandret til å lagre i .doc format :roll: . Det førte til at lærerne ikke klarte å lese filene som elevene leverte inn. Det er jo ikke alle eleven som klarer å forandre word til å lagre i .doc istedenfor .docx.

 

5. Det morsomme av alt er at Troms fylke står bak nasjonalt kompetansesenter for fri og åpen programvare: http://www.friprog.no/index.php De har ikke installert et åpnet og fritt program på skolepcene, heller har de ikke planer om det.

 

6. Grunnen til at de valgte Vista framfor et linux system er at det skulle være sikkert og stabilt :p

Lenke til kommentar

Kommer jo litt an på hva du jobber med da. Er utrolig mange sære programmer som kun eksisterer for XP/2003 (og strengt tatt 2000 også). Løsningen er kanskje å kjøre disse på terminalserver og kun legge inn Office og litt småtteri på de ansattes maskiner, da kan man jo fint kjøre Vista mener jeg. Men man kan man vel strengt tatt også kjøre Linux-klienter og bruke terminalseroppkobling fra disse (og bruke mye billigere hardware).

Men i et hånd-til-munn firma med 4-5 ansatte så kjøres antagelig alt på PC og alt lagres lokalt uten backup... Da er kompabiliteten til OS'et sikkert en mye større issue.

Lenke til kommentar
Vista benytter ram på en annen måte enn XP og det kan derfor ikke sammenlignes. Vista prioriterer å kjøre ting på rammen istedet for å mellomlagre på disken, dersom det er ledig ram. Noe som jo er smart, men man får da inntrykk av at Vista "spiser opp" rammen.

Det stemmer. Nyttig lesestoff:

http://www.codinghorror.com/blog/archives/000688.html

 

Ser fram til SP1, den skal komme med en rekke forbedringer. Både når det gjelder ytelse og kompatibillitet, i tillegg bedre støtte.

 

Jeg har skiftet tilbake mellom XP og Vista ett års tid nå og kommer alltid tilbake til Vista. Det er langt raskere hos meg, spesielt med programmer som brukes ofte. Sjelden diskaktivitet, som jeg plages med i XP.

 

 

Denne artikkelen oppklarte MYE! Takk!!

 

Den første perioden jeg kjørte vista var jeg egentlig ganske misfornøyd. Men etter å lagt inn _siste_ versjon av sp1 betaen (kom den 15.11.07). så endret alt seg.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...