Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tusen takk :)

 

Når får du vite om du kommer inn?

 

Skal være 20., men for 2 år siden når jeg søkte profesjonsstudiet i psykologi fikk jeg svar 17. så vi får se :) Burde ikke være så spennende da jeg vil inn i Tromsø og har over 67 poeng, men er fortsatt litt bekymra for at det muuuuligens kan være en formell feil på vitnemålet mitt da det var et lite helvete og få fikset det (og samordna opptak kan jo i beste service-stil ikke gi noe svar på vitnemålet i seg selv før selve opptaket)

Lenke til kommentar

Hvor langt er du kommet ? Syns ikke det virker som at du har oversikt her.

 

Det kan komme av at jeg ikke studerer medisin lenger. :)

 

Ikke så mye å diskutere egentlig. Tysklandsstudenter kan og bør gå rett i LiS-stillinger, jmf. linken fra Statens autorisasjonskontor.

 

Når vi sammenligner praksistid i studieløpet, så er det ikke nok å se på omfanget. Innholdet er vesentlig. Den tyske modellen er som sagt tilpasset en virkelighet uten etterfølgende turnus. Det gir grunn til å anta gir en bedre kvalifikasjon etter endt studium enn den norske modellen.

 

Ellers er jeg enig i at det normalt er lettere å få jobb i Norge med norske papirer. Selv om du skulle ha studert på et utenlandsk universitet rangert høyt over de norske, så er det ikke sikkert det blir vektlagt her. Det er ikke engang sikkert de som leser papirene dine er kjent med utenlandske eliteuniversiteter på det medisinske området. Selv har jeg erfaring både fra norsk medisinstudium, og senere på et av Europas høyest rangerte medisinstudier. Jeg er ikke i tvil om hvor jeg ville fortsatt studiene, også på doktorgradsnivå. Fasilitetene var av en annen verden. Dette kommer naturlig nok av at både intellektuell og annen kapital flyter til slike universiteter. Det ville nok blitt en nedtur å komme tilbake til Norge, stille seg bakerst i jobbkø med europas beste papirer. Eller til et norsk forskningsmiljø strupet for midler. De fleste som vil ha en karriere i Norge velger nok å studere her med god grunn. :)

Lenke til kommentar

Skal være 20., men for 2 år siden når jeg søkte profesjonsstudiet i psykologi fikk jeg svar 17. så vi får se :) Burde ikke være så spennende da jeg vil inn i Tromsø og har over 67 poeng

 

Får jeg spørre hvorfor du ikke velger NTNU når du har poengene for å komme inn? Så langt jeg har fått med meg går du nå på profesjon psykologi der? I så fall har jeg gått motsatt vei av deg. :)

Lenke til kommentar

Får jeg spørre hvorfor du ikke velger NTNU når du har poengene for å komme inn? Så langt jeg har fått med meg går du nå på profesjon psykologi der? I så fall har jeg gått motsatt vei av deg. :)

 

Opprinnelig var det fordi jeg ikke kunne flytte hele familien mer enn en gang, derfor safet jeg på den byen som pleier å ha lavest snitt. Men selvom jeg ikke har begynt på medisin enda så er jeg blitt godt kjent med både universitetet og byen det siste året og må si at jeg trives bedre her. UIT er mindre og du blir ikke like lett borte i mengden. Det er mer lokalpatriotisme her, som jo smitter. Rent byplanmessig er Trondheim penere, men Tromsø får mye gratis på grunn av omgivelsene og oppleves vakrere i min bok. Jeg merker også en liten kulturforskjell her kontra Oslo og Trondheim som føltes identiske. En avslappet nord-norsk pragmatisme jeg trives godt med. Best av alt for min del som har utviklet et patologisk hat for pendling etter å ha jobbet/studert i Oslo er at øya er liten og det aldri er kø. Det høres trivielt ut, men jeg opplever ufattelig mye mer overskudd i hverdagen når jeg slipper å stå som sild i tønne en time hver dag, så det må nevnes. Om jeg skal trekke frem noe negativt med UIT er det utvilsomt at de bare har eksamen en gang i året.

 

Edit: En annen positiv ting for min del er at hele campus og sykehuset er samme sted kontra avstanden og den noe spøkefulle rivaliseringen i Trondheim. Dama går for akademisk samfunnsvitenskapelig karriere og da er det praktisk.

Endret av aagmed
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan komme av at jeg ikke studerer medisin lenger. :)

 

Ikke så mye å diskutere egentlig. Tysklandsstudenter kan og bør gå rett i LiS-stillinger, jmf. linken fra Statens autorisasjonskontor.

 

Når vi sammenligner praksistid i studieløpet, så er det ikke nok å se på omfanget. Innholdet er vesentlig. Den tyske modellen er som sagt tilpasset en virkelighet uten etterfølgende turnus. Det gir grunn til å anta gir en bedre kvalifikasjon etter endt studium enn den norske modellen.

 

Ellers er jeg enig i at det normalt er lettere å få jobb i Norge med norske papirer. Selv om du skulle ha studert på et utenlandsk universitet rangert høyt over de norske, så er det ikke sikkert det blir vektlagt her. Det er ikke engang sikkert de som leser papirene dine er kjent med utenlandske eliteuniversiteter på det medisinske området. Selv har jeg erfaring både fra norsk medisinstudium, og senere på et av Europas høyest rangerte medisinstudier. Jeg er ikke i tvil om hvor jeg ville fortsatt studiene, også på doktorgradsnivå. Fasilitetene var av en annen verden. Dette kommer naturlig nok av at både intellektuell og annen kapital flyter til slike universiteter. Det ville nok blitt en nedtur å komme tilbake til Norge, stille seg bakerst i jobbkø med europas beste papirer. Eller til et norsk forskningsmiljø strupet for midler. De fleste som vil ha en karriere i Norge velger nok å studere her med god grunn. :)

Selv har jeg erfaring med medisinstudenter fra utallige land, og de individuelle variasjonene overskygger totalt variasjonene fra land til land. Du har imidlertid helt rett: Hvis noen sier at de kommer fra "et av Europas høyes rangerte medisinstudier" og tror de er "rangert høyt over de norske", havner de nok bakerst i køen! Kunne utypet dette mer, men tror det kunne blitt litt vel sarkastisk...

 

Mvh Jultomten :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som vet poengssummen for perosner med førstegangsvitnemål og i Nord norsk kvote for medisin? Altså ferkeste tall, de fra dette opptaket. På forhånd, takk!

 

EDIT: Ser at poenggrensen for tromsø, med førstegangsvitnemål og nord-notsk kvote er 52,7. Dette er vel ikke ferske tall? Sist jeg sjekket var det disse tallene. Når den oppdaterte, bare for å klargjøre..

Endret av clarke133
Lenke til kommentar

 

Selv har jeg erfaring med medisinstudenter fra utallige land, og de individuelle variasjonene overskygger totalt variasjonene fra land til land. Du har imidlertid helt rett: Hvis noen sier at de kommer fra "et av Europas høyes rangerte medisinstudier" og tror de er "rangert høyt over de norske", havner de nok bakerst i køen! Kunne utypet dette mer, men tror det kunne blitt litt vel sarkastisk...

 

Mvh Jultomten :)

 

Jeg vil gjerne lese det utdypende svaret og er sikkert ikke alene om det

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne lese det utdypende svaret og er sikkert ikke alene om det

 

Det han mener er nok at de som har studert hele sitt liv i Norge neppe har hørt om Harvard eller John Hopkins. For dem er medisinstudenter av to slag: Enten har du studert i Norge, eller så er du av lavere rang. Søknader blir sortert i samsvar med dette.

 

Merkelig nok er det motsatt i utlandet. Har du ikke kvalitetsstempel på vitnemålet, så havner du nederst. Norske kandidater havner automatisk dit også av en annen grunn: Det er velkjent at norske medisinere tror de vet bedre enn resten av verden. Det inngir ikke til fruktbart samarbeid.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar

Det han mener er nok at de som har studert hele sitt liv i Norge neppe har hørt om Harvard eller John Hopkins. For dem er medisinstudenter av to slag: Enten har du studert i Norge, eller så er du av lavere rang. Søknader blir sortert i samsvar med dette.

 

Merkelig nok er det motsatt i utlandet. Har du ikke kvalitetsstempel på vitnemålet, så havner du nederst. Norske kandidater havner automatisk dit også av en annen grunn: Det er velkjent at norske medisinere tror de vet bedre enn resten av verden. Det inngir ikke til fruktbart samarbeid.

 

Ehm. Alle har hørt om Harvard, Hopkins, Yale og et par andre. Og ja, de som antagelig er best egnet til å praktisere i Norge er nordmenn utdannet i Norge. Det mener forøvrig forbildene dine på Hopkins også. For tar USA i mot utenlandske leger fra europeiske eliteuniversiteter med åpne armer? Eller var det kanskje sånn at selv om du kommer fra Tyskland sitt beste universitet, et land som er rangert laaaangt over USA i henhold til helsevesen, så må du gjennom heeeeele USMLE-hinderløypa? - Jo, det var sånn det var ja :)

Lenke til kommentar

Det han mener er nok at de som har studert hele sitt liv i Norge neppe har hørt om Harvard eller John Hopkins. For dem er medisinstudenter av to slag: Enten har du studert i Norge, eller så er du av lavere rang. Søknader blir sortert i samsvar med dette.

 

Jeg vil heller tro han mener at de som sier sånt er arrogante, skrytende og selvhøytidelige mennesketyper, uavhengig av studiested, som han helst vil slippe å jobbe sammen med om han kan velge.

Endret av Stoop kid
Lenke til kommentar

Jeg vil heller tro han mener at de som sier sånt er arrogante, skrytende og selvhøytidelige mennesketyper, uavhengig av studiested, som han helst vil slippe å jobbe sammen med om han kan velge.

 

Ja, det er ikke uvanlig å ha slike fordommer mot elitestudenter. Og det er til å smile av, for er det en yrkesgruppe som er viden kjent for sin arroganse, så er det nettopp den norske legestanden. :)

Lenke til kommentar

Og ja, de som antagelig er best egnet til å praktisere i Norge er nordmenn utdannet i Norge.

 

Kan så være. Men ikke glem at 15-20 % av legene i Norge er utenlandske. Altså ikke norske som har studert i utlandet, men utenlandske leger med utdannelsen sin fra utlandet. Og halvparten av norske medisinstudenter studerer i utlandet. Om tendensen holder seg så vil altså snart bare 1 av 3 leger i dette landet ha utdannelsen sin herfra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...