Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nr.2 på ventelista til Tromsø. Er det vanligvis noen sjanse for å få tilbud da tror dere?

 

Studerer selv medisin ved UiT.

 

Du vil med all sannsynlighet få en plass, men du kan faktisk ikke forvente at du får plassen før like før eller ETTER skolestart. Dette fordi UiT tar inn alt for mange studenter til medisin, og venter til helt i siste liten med å fylle opp ledige plasser etter at folk har takket nei, eller ikke møtt opp til første skoledag.

 

Ei venninne som kom inn samme år som meg sto på ventelisteplass nr 6 i den ordinære nordnorske kvota. dagen før skolestart var hun fremdeles på plass nr 6 (ingen på ventelisteplass før henne hadde takket nei, og heller ingen nye var tatt inn). Hun fikk derimot en mail/telefon dagen etter skolestart om at hun hadde fått en plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har dere hørt planene fakultetsledelsen ved UiB legger nå? Det er visst blitt vedtatt at fra høsten 2014 skal profesjonsstudiet bli et bachelor-master-studie. Det blir da det eneste medisinstudiet i Norge som er ordnet på denne måten. Hva spesifikt vil dette innebære for studentene? Er det noen som vet spesifikt når denne ordningen blir iverksatt, er det fra høsten 2014? Det vil i så fall føre til en seriøs revurdering av UiB som studiested. Om det er tilfelle at det iverksettes fra neste år av, tror jeg både UiO og NTNU kommer over UiB på listen. For noe dritt ass..

Det er ikke så dramatisk som det kan høres ut som. Endringene kommer i etterkant av liknende omstruktureringer av studiene flere steder i Europa. Selv om det nok på mange områder er uklart hva konsekvensene av en slik endring blir, er ikke dette noe som vil endre sluttkompetansen til leger utdannet i Bergen.

 

Kommer nok ikke frem i artikkelen, men modellen for bachelor/master er planlagt slik at ingen tas opp til master, men de som går medisin i Bergen har anledning til å slutte etter tre år med en formell utdannelse som de kan bygge videre med en master.

 

På denne måten vil de som finner ut at de ikke ønsker å bli kliniker ha en videre karrierevei uten å starte helt på nytt i et annet studie.

 

Videre er det også hyppig diskutert om de andre studiene i Norge skal følge etter.

 

 

Personlig er jeg mer bekymret for mulig gjeninnføring av karakterer på UiO (tross protester fra studentene), noe som trolig vil presse NTNU til å gå inn for karakterer, som igjen er uheldig for gjeldende studiemodell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Studerer selv medisin ved UiT.

 

Du vil med all sannsynlighet få en plass, men du kan faktisk ikke forvente at du får plassen før like før eller ETTER skolestart. Dette fordi UiT tar inn alt for mange studenter til medisin, og venter til helt i siste liten med å fylle opp ledige plasser etter at folk har takket nei, eller ikke møtt opp til første skoledag.

 

Ei venninne som kom inn samme år som meg sto på ventelisteplass nr 6 i den ordinære nordnorske kvota. dagen før skolestart var hun fremdeles på plass nr 6 (ingen på ventelisteplass før henne hadde takket nei, og heller ingen nye var tatt inn). Hun fikk derimot en mail/telefon dagen etter skolestart om at hun hadde fått en plass.

 

Hmm. Høres nesten ut som at det kan lønne seg å bare reise opp til Tromsø, og være der når studiet starter? For å være parat til å ta en evt. plass.

Lenke til kommentar

Hmm. Høres nesten ut som at det kan lønne seg å bare reise opp til Tromsø, og være der når studiet starter? For å være parat til å ta en evt. plass.

 

Det er nesten slik ja. Leiemarkedet i Tromsø er bare kaos, og det er så og si umulig å finne seg et sted å bo på så kort varsel som du kan risikere å få. Jeg vet ikke om du får mulighet til å stille deg i boligkø hos samskipnaden når du er på venteliste. Vil derfor råde deg til å legge inn annonse på finn.no, samt til avisa nordlys, på at du ønsker bolig. Du kan gjerne skrive i overskriften at du er medisinstudent, det hjelper masse!

Endret av medisinstud
Lenke til kommentar

Noen som var på venteliste som har kommet inn (i førstegangsvitnemålkvoten)? Hvilken skole og hvilket snitt i så fall?

 

Startet som nr. 43-45 på venteliste i Trondheim for noen få år siden -- fikk telefon et par dager inn i fadderuka om at jeg var kommet inn. Mulig det er gjort endringer i overbooking-praksisen siden den gang.

Lenke til kommentar

Det er nesten slik ja. Leiemarkedet i Tromsø er bare kaos, og det er så og si umulig å finne seg et sted å bo på så kort varsel som du kan risikere å få. Jeg vet ikke om du får mulighet til å stille deg i boligkø hos samskipnaden når du er på venteliste. Vil derfor råde deg til å legge inn annonse på finn.no, samt til avisa nordlys, på at du ønsker bolig. Du kan gjerne skrive i overskriften at du er medisinstudent, det hjelper masse!

 

Alt for sent og gå til skipnaden nå, da får du hybel til jul.

 

Hmm. Høres nesten ut som at det kan lønne seg å bare reise opp til Tromsø, og være der når studiet starter? For å være parat til å ta en evt. plass.

 

Har ikke noe permanent, men om du skulle få en telefon 2 dager før studiestart og stå uten bolig så kan jeg antagelig hjelpe deg. PM om det høres interessant ut.

Endret av aagmed
Lenke til kommentar

Første kull med søknadsbasert turnus er nå gjennomført. Dette ser virkelig ille ut. Haukeland har tatt i bruk en IQ-test på nettet for å sile kandidatene? Hørt på maken! Her må det jobbes hardt for å få orden i rekkene, så etterfølgende kull slipper slik urettferdig og vilkårlig behandling.

 

Kritiserer uryddige og vilkårlige ansettelsesforhold for turnusleger: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Kritiserer-uryddige-og-vilkarlige-ansettelsesforhold-for-turnusleger-7259539.html#.UesBI6xir48

Lenke til kommentar

Startet som nr. 43-45 på venteliste i Trondheim for noen få år siden -- fikk telefon et par dager inn i fadderuka om at jeg var kommet inn.

 

Det må ha vært i 2011, ifølge dine tidligere innlegg. Da var grensen 59,2 for førstegangskvoten. De som fikk tilbud må nødvendigvis ha hatt denne som førstevalg, siden ingen studier hadde høyere poenggrense (nanotek var høyere, men ble ikke etterfylt). Det høres unektelig veldig spesielt ut at 50 kandidater takket nei til studieplassen, og dermed stod helt uten studietilbud?

 

Noen forklaring på dette? Jeg betviler ikke at mange fra ventelisten ble tatt inn, siden poenggrensen falt fra 59,2 til 58,4.

Lenke til kommentar

Det må ha vært i 2011, ifølge dine tidligere innlegg. Da var grensen 59,2 for førstegangskvoten. De som fikk tilbud må nødvendigvis ha hatt denne som førstevalg, siden ingen studier hadde høyere poenggrense (nanotek var høyere, men ble ikke etterfylt). Det høres unektelig veldig spesielt ut at 50 kandidater takket nei til studieplassen, og dermed stod helt uten studietilbud?

 

Noen forklaring på dette? Jeg betviler ikke at mange fra ventelisten ble tatt inn, siden poenggrensen falt fra 59,2 til 58,4.

 

Du forutsetter at alle som får nytt tilbud takker ja.

 

Teoretisk er det nok at én person med tilbud takker nei, og at de 45 neste på lista ikke lenger ønsker plassen (f.eks. vil mange allerede ha etablert seg i den byen de opprinnelig fikk innvilget opptak).

Lenke til kommentar

Ser at det er en teoretisk mulighet, ja. :)

 

Men inntaket ved de andre medisinske fakultetene hadde bare marginale, om noen, endringer mellom hoved- og suppleringsopptak, mens den var veldig stor ved NTNU, og kun for førstegangsvitnemål. Det får meg til å undres på om det skjedde en feil ved opptaket NTNU 2011.

 

Dette er relevant å ta opp, fordi om det faktisk var en feil i 2011, så gir det andre falske forhåpninger i dag å vise til det som skjedde da.

Lenke til kommentar

Klarer man å holde surmulingen i mediene gående frem til våren, så vil snittet gå ganske brukbart ned.

 

- Mener legebarn går foran i køen:

http://www.dn.no/talent/article2650243.ece

 

Det er bare å bidra selv. Grav frem alt det negative du kan, og publiser. Lav lønn, ugunstig arbeidstid, vanskelige pasienter, dårlige arbeidsforhold, overkapasitet, og selvsagt manglende stillinger for nyutdannede. Kjør på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Klarer man å holde surmulingen i mediene gående frem til våren, så vil snittet gå ganske brukbart ned.

 

- Mener legebarn går foran i køen:

http://www.dn.no/tal...icle2650243.ece

 

Det er bare å bidra selv. Grav frem alt det negative du kan, og publiser. Lav lønn, ugunstig arbeidstid, vanskelige pasienter, dårlige arbeidsforhold, overkapasitet, og selvsagt manglende stillinger for nyutdannede. Kjør på.

 

Det har da vært surmuling i media i hele år, men snittene har jo godt opp. Tror ikke den gjevne søker nødvendigvis har satt seg så inn i fagforeningssaker før valg av studie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...