Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja den situasjonen så ingen komme...

 

Overraskende få syns jeg, med tanke på hvor himmelfallen mange er i disse artiklene som publiseres. Det verste her er jo at vi ikke en gang har sett starten på dette - vi har vært igjennom en fattig runde med søknadsbasert turnus.

 

Antallet søkere vil fortsette å øke i minimum 6 år til. Til våren vil vi se de første som ikke har fått turnus på 1 år - gudene vet hva de skal ta seg til. Kunnskap er ferskvare og for hver runde man ikke får turnus vil man bli mindre og mindre populær blant arbeidsgiverne. Har du ikke fått turnus etter to forsøk (1 år) så kan jeg ikke fatte hvordan man skal klare å komme seg inn i konkurranse med et helt kull nyutdannede som har kunnskapen i fingrene.

 

Likevel går vi mot et nytt rekordår i antallet utenlandsstudenter neste år - forstå det den som kan.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Overraskende få syns jeg, med tanke på hvor himmelfallen mange er i disse artiklene som publiseres. Det verste her er jo at vi ikke en gang har sett starten på dette - vi har vært igjennom en fattig runde med søknadsbasert turnus.

 

Antallet søkere vil fortsette å øke i minimum 6 år til. Til våren vil vi se de første som ikke har fått turnus på 1 år - gudene vet hva de skal ta seg til. Kunnskap er ferskvare og for hver runde man ikke får turnus vil man bli mindre og mindre populær blant arbeidsgiverne. Har du ikke fått turnus etter to forsøk (1 år) så kan jeg ikke fatte hvordan man skal klare å komme seg inn i konkurranse med et helt kull nyutdannede som har kunnskapen i fingrene.

 

Likevel går vi mot et nytt rekordår i antallet utenlandsstudenter neste år - forstå det den som kan.

 

Våger meg på et forslag:

Oppskrytt (ev. "alt for populært") studium?

Lenke til kommentar

Våger meg på et forslag:

Oppskrytt (ev. "alt for populært") studium?

 

Det er ingenting galt med studiet. Medisinstudiet er utrolig spennende og givende, gir daglig nye utfordringer og opplevelser, og det er ikke mange yrker som er like mangfoldig som legeyrket.

 

Problemet er at alt dette betyr veldig lite om man ikke får seg jobb. Det er i utgangspunktet et langt studium på 6 år, deretter kreves 1,5 år turnustjeneste før du står fritt til å velge veien videre. Slenger man på at mange har brukt noen år på komme inn så er det klart at konsekvensen av å bli stående arbeidsledig er enorm.

 

Jeg hadde nok begynt å studere i Norge i dag om jeg skulle begynt på nytt, men i utlandet? Med de fremtidsutsiktene? No chance.

Lenke til kommentar

For de som enda har valget er det bare å oppfordre til å søke seg inn der praksis er integrert i studiet, som gir direkte autorisasjon i Norge uten turnus. Ungarn og Tyskland er på den listen. 6 år, ferdig lege, rett ut i jobb. Med denne store fordelen kan Tyskland igjen bli det foretrukne landet for utenlandsstuderende medisinere.

 

Her er oversikten, nederst på siden er landene listet:

http://www.sak.no/sites/SAK/slik-soker-du/autorisasjon-og-lisens/turnusordning-for-leger/Sider/default.aspx#.UdX6_Kxir4-

Lenke til kommentar

For de som enda har valget er det bare å oppfordre til å søke seg inn der praksis er integrert i studiet, som gir direkte autorisasjon i Norge uten turnus. Ungarn og Tyskland er på den listen. 6 år, ferdig lege, rett ut i jobb. Med denne store fordelen kan Tyskland igjen bli det foretrukne landet for utenlandsstuderende medisinere.

 

Her er oversikten, nederst på siden er landene listet:

http://www.sak.no/si...px#.UdX6_Kxir4-

 

Dårlig ide. Dette smutthullet er en følge av et rigid EU-regelverk og det jobbes med å fjerne denne muligheten, at det fremdeles vil være slik om 6 år ser jeg på som helt usannsynlig. Det er i utgangspunktet en helt latterlig regel da det overhodet ikke er noe som tilsier at Ungarn eller Tysklands-studenter har mer relevant praksis enn de norske, tvert imot.

Lenke til kommentar

Dette er da slett ikke noe smutthull. En lege med autorisasjon i hele EU er ikke plutselig mindre kvalifisert om han skulle forville seg over grensen til Norge. Ungarn skal jeg ikke uttale meg om, men i Tyskland er hele siste år praksis, i tillegg har de praksis i sommerferiene. Det er åpenbart at det ligger mer praksis i studiemodellen der enn i den norske. Det er en konsekvens av at da turnustjenesten ble fjernet i 2004, ble praksisen i studiet utvidet.

 

Jeg kan nesten garantere at det er Norge som tilpasser seg Tyskland og EU, og ikke omvendt. At samme mulighet ikke eksisterer om 6 år er helt usannsynlig.

Lenke til kommentar

For de som enda har valget er det bare å oppfordre til å søke seg inn der praksis er integrert i studiet, som gir direkte autorisasjon i Norge uten turnus. Ungarn og Tyskland er på den listen. 6 år, ferdig lege, rett ut i jobb. Med denne store fordelen kan Tyskland igjen bli det foretrukne landet for utenlandsstuderende medisinere.

 

Her er oversikten, nederst på siden er landene listet:

http://www.sak.no/sites/SAK/slik-soker-du/autorisasjon-og-lisens/turnusordning-for-leger/Sider/default.aspx#.UdX6_Kxir4-

 

Haha! Skjer ikke at en ferdigutdannet lege går rett inn i en lis-stilling. Hadde jeg vært klinikksjef hadde jeg aldri i verden funnet på å ansette noen rett i en slik stilling.

Lenke til kommentar

Det spiller ingen rolle om utdanningene er like god rent faglig. At norske studenter er bedre egnet til å gå ut i en jobb i Norge er like naturlig som at de med utdannelsen sin i Ungarn stiller sterkere om man skulle søke jobb der. Du kan ikke studere i et land hvor det fra din egen side er fullstendig utelukket og bli boende og bruke utdannelsen. for og deretter komme hjem til Norge og grine.

 

Nå må (samordna opptak) lånekassen snart legge en eller annen begrensning på muligheten for finnansiering.

Endret av aagmed
Lenke til kommentar

Det spiller ingen rolle om utdanningene er like god rent faglig. At norske studenter er bedre egnet til å gå ut i en jobb i Norge er like naturlig som at de med utdannelsen sin i Ungarn stiller sterkere om man skulle søke jobb der. Du kan ikke studere i et land hvor det fra din egen side er fullstendig utelukket og bli boende og bruke utdannelsen. for og deretter komme hjem til Norge og grine.

 

Nå må samordna opptak snart legge en eller annen begrensning på muligheten for finnansiering.

 

Du mener lånekassen

 

 

Lenke til kommentar

Du mener lånekassen

 

Ja, selvfølgelig. Takk :)

 

Hmmm... Drite i medisin og prøve meg på rettsvitenskap isteden...

 

Oppriktig eller et utrykk for frustrasjon?

 

Edit: Haha busted. Leste den andre tråden om at du har funnet kjærligheten og at hun flytter til Stavanger for å studere. I stavanger har de ikke medisinstudiet, men de har rettsvitenskap. Tilfeldig? - Neppe :green:

Endret av aagmed
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er da slett ikke noe smutthull. En lege med autorisasjon i hele EU er ikke plutselig mindre kvalifisert om han skulle forville seg over grensen til Norge. Ungarn skal jeg ikke uttale meg om, men i Tyskland er hele siste år praksis, i tillegg har de praksis i sommerferiene. Det er åpenbart at det ligger mer praksis i studiemodellen der enn i den norske. Det er en konsekvens av at da turnustjenesten ble fjernet i 2004, ble praksisen i studiet utvidet.

 

Jeg kan nesten garantere at det er Norge som tilpasser seg Tyskland og EU, og ikke omvendt. At samme mulighet ikke eksisterer om 6 år er helt usannsynlig.

 

Hvor langt er du kommet ? Syns ikke det virker som at du har oversikt her.

 

I Tromsø er de utplassert i praksis hele 5.studieår hvor de fungerer mer eller mindre som turnusleger og hele 6.året er organisert slik at man har 4 dager klinisk rotasjon og 1 dag forelesning pr. uke.

 

Trondheim har utplassering store deler av 5.studieår og kliniske rotasjoner som hovedundervisning på 6.studieår. Bergen og Oslo har også liknende modeller.

 

Jeg har vært turnuslege og turnuslegevikar med kollegaer utdannet i Polen, Ungarn, Tsjekkia, Tyskland, Slovakia osv. Den gjennomgående tråden er at det er lite relevant praksis for studentene fra Øst-Europa sett med norske øyne. Mange har aldri gjort en innkomstjournal før de begynner i turnus, kjenner ikke systemet og sliter i starten. Tysklandsstudentene er gjennomgående veldig gode, det skal jeg innrømme, men å mene at de på noe som helst vis skal være bedre kvalifisert til å begynne rett i LIS-stillinger vitner om uvitenhet.

 

Det er en liten gruppe studenter fra Tsjekkia, Ungarn og Tyskland som ikke har fått turnus og startet rett i LIS-stillinger, og da spesielt i de mindre fagfeltene som øye, ønh, psykiatri, patologi osv. Dette er spesialiserte retninger som man uansett ikke får spesielt god erfaring med i turnustiden. Problemet er at du mister bredden som turnustiden gir. En ting er å lese om eller se på mens andre undersøker og behandler hjerteinfarkt, KOLS, lungeødem, astmaanfall, anafylaktiske sjokk, blindtarmbetennelse, volvulus osv., men å stå med det i et mottak eller på legevakt er noe helt, helt annet.

 

Det er ingenting i den tyske eller den ungarske utdannelsen som tilsier at de kan hoppe over norsk turnus og gå inn i norske LIS-stillinger. Dette dreier seg om hvordan helsevesent i de respektive landene er organisert og nyutdannede leger i Tyskland går IKKE ut i det som tilsvarer LIS-stillinger i Norge på tyske sykehus. Selv om det ikke heter turnustjeneste lengre har man betydelig mindre ansvar og færre arbeidsoppgaver de første årene. Som du sikkert vet bruker f.ex de yngste legene i Tyskland store deler av formiddagen på å ta blodprøver av alle pasientene.

Lenke til kommentar

Hvor langt er du kommet ? Syns ikke det virker som at du har oversikt her.

 

I Tromsø er de utplassert i praksis hele 5.studieår hvor de fungerer mer eller mindre som turnusleger og hele 6.året er organisert slik at man har 4 dager klinisk rotasjon og 1 dag forelesning pr. uke.

 

I Tromsø har de også første praksis på legekontor et par uker inn i studiet, og hver student har fra dag 1 en egen lege-mentor på universitetsykehuset som følger studenten gjennom hele utdannelsen. Da blir det latterlig når de i østblokken hevder de har like mye klinisk erfaring fra Norge på grunn av sommerjobber som er litt lenger enn våre.

Lenke til kommentar

Det var en periode noen år tilbake jeg hørte rykter om at medisinstudiet i utland ikke lenger skulle bli dekket av lånekassen, tror dette hadde redusert antall studenter, rart at de ikke gikk gjennom med det. Ikke spørr om kilde for det har jeg ikke.

 

 

Vi kan sitte her og diskutere dette til medisin blir digitalisert med nano-boter og annet fancy star trek opplegg så leger blir ett yrke av fortiden. Men vi får nok ikke vite hva som kommer til å skje før den tid er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...